Ik ben niet zo handig met bokt op gsm, dus ga het gewoon even hieronder typen ipv in het bericht:
- ja het HPV virus komt veelvuldig voor en is voor veel vrouwen idd onschuldig. Net zoals tetanus. Als ik ergens een emmer natte grond ga halen, dan heb ik bijna 100% kans om daar wel een tetanusdeeltje in te vinden zeg maar. Maar we zijn het er allemaal over eens dat dit iets is waar je echt tegen ingeent wil zijn toch? voor HPV liggen de sterftecijfers wel heel wat hoger dan voor corona. Ik las hier 40%:
https://www.kanker.nl/kankersoorten/baa ... halskankerVoor corona gaat het om een totale mortaliteit van om en bij de 2% waarvan de overgrote meerderheid ouderen. Voor mij verschillen de cijfers wel degelijk dus. Alhoewel hier opnieuw het argument aangedragen kan worden dat de kans groter is dat je corona krijgt en statistisch gezien dus ook meer overlijdens door corona. (Statistisch gezien ook meer kans om corona te overleven dan BMHkanker, ‘t is hoe je het bekijkt)
We vergelijken hier verschillende dingen. Ik begin bij de besmetting met HPV en hoeveel kans je hebt om daarna iets te ontwikkelen. Datzelfde doen we bij COVID namelijk: je kijkt naar een besmetting en vervolgens wat de risico's zijn om iets op te lopen. Wat jij doet is wel vanaf besmetting bij COVID kijken, maar bij HPV juist pas vanaf de ontwikkeling van baarmoederhalskanker kijken: dan vergelijk je verschillende situaties en dan trek je het wat scheef. Als je vanaf baarmoederhalskanker wil kijken dan moet je ook kijken naar een IC-opname bij Corona: zo'n 30% overlijdt van de mensen voor wie het nodig is om op de IC opgenomen te worden. Dat ligt nog niet eens zo heel ver van de 40% bij baarmoederhalskanker af.Daarbij is het niet zo dat BMHkanker alleen bij ouderen voorkomt. In mijn eerder gedeelde link staat dat de grootste groep tussen 30 en 69 jaar is. Aangezien het een eenmalig vaccin is dat je levenslang beschermt... waarom wachten tot je in die groep zit? Corona wordt wss een jaarlijks vaccin als griep, alhoewel dat nog niet helemaal zeker is. Hier zit voor mij een groot verschil.
Ik zei ook niet ouderen, ik zei na 30 jaar. Dus ja, heel specifiek de leeftijd verschilt, maar als
0 jarige hoor ik bijv. alsnog niet bij de risicolopende doelgroep. Laat staan als 14-jarig guppie die de vaccinatie gaat halen. Die herhalingsargumenten snap ik nooit zo goed trouwens. Even ervanuit gaande dat je voor de rest het vaccin prima en betrouwbaar acht, dan zou het toch juist goed zijn je nu even in te enten nu het risico qua besmetting het grootst is, en dan van de tweede vaccinatie af te zien?- eens
- niet eens. Hoe kan je een eerlijk gesprek hebben met iemand als je weet dat zijn standpunt op voorhand al gekleurd moet zijn? Kan jij een eerlijk gesprek hebben over voeding met een voedingsexpert van Pavo wetende dat hij ontslagen wordt als hij Pavo niet aanbeveelt? Luisteren naar de tegenargumenten is niet hetzelfde als open in een gesprek gaan. Mijn familielid (arts) wil zelf absoluut geen vaccin, maar is gedwongen tegen iedereen te liegen. Want wanneer er gevraagd zou worden waarom zij het niet neemt, mag ze haar argumenten niet geven. (No worries, ze heeft zichzelf laten testen op antistoffen en die zijn ruim aanwezig). Zij heeft het daar zelf moreel gezien ontzettend moeilijk mee.
Een arts baseert zich op feiten en cijfers. Daar is zijn mening 9/10 keer over gevormd. Maar dat houdt niet in dat hij jou niet meer kan vertellen. Stel je bent bang voor bijwerkingen, dan moet de arts jou daar over kunnen vertellen. Idem voor werking, effectiviteit etc. Persoonlijk zou ik me niet fijn voelen bij een arts die het vaccin absoluut niet wil, dan zou ik twijfelen aan zijn/haar kunde gezien vrijwel alle experts die er toe doen het erover eens zijn. Een arts moet eerlijke informatie geven, maar nuancering daar moet ruimte voor zijn (bijvoorbeeld maar 1 enting als je covid al hebt gehad) alsook om je zorgen uit te spreken.- complottheories niet echt. De oversterfte is ook gewoon een algemene bepaling van een betrouwbare instantie, geen random ‘maanlander’. Waarom zou die minder betrouwbaar zijn dan de corona bulletins?
Ik snap je hier even niet? Oversterfte is een algemene bepaling n.a.v. voorspellingen gebaseerd op voorgaande jaren. Dat er verschil tussen oversterfte en specifiek door corona overleden gevallen zit is op zich niet eens zo gek. Het is in belgie het geval dat in de piekperiodes alle ouderen die stierven aan longklachten of corona-ish symptomen werden geregistreerd als coronadoden zonder test. Dat was zelfs op het nieuws.
Hmm heb je hier een bron voor? Het lijkt me sterk, maar misschien is het in Belgie anders dan in Nederland. Je noteert namelijk dat de persoon is overleden aan bijv. hartfalen door verminderde longfunctie door een ontsteking door het coronavirus. Om dat te kunnen zeggen moet de persoon positief zijn getest. Niet 'persoon X is overleden aan Corona'. Maar misschien mis ik hier iets in hoor, dat kan. Maar over het algemeen is de coronaregistratie echt wel betrouwbaar en worden er niet zomaar doden bijgeschreven zonder onderbouwing/bewijs.Verder zijn er ook heel wat mensen die erg verzwakt waren en bijna sowieso zouden sterven bij de eerste griep / bronchitis / corona / ... die zullen zeker opgenomen worden in de coronacijfers maar gaan wss bij de oversterfte niet naar voren komen.
Klopt.Corona heeft zeker voor extra sterfte gezorgd, dat betwist ik niet. Alleen komen de cijfers van beide bronnen niet helemaal overeen, om verschillende verklaarbare redenen. Maar dat er maatregelen nodig waren om de epidemie te beperken... eens hoor. Ik wuif het zeker niet weg.
Fijn!Verder, wegmoffelen... goh. Niet alle info die we krijgen is juist, laat ik dat voorop stellen. In alle sectoren, niet alleen farma. Grootste voorbeeld is bvb die scheurtjes in de beton van de kerncentrale van doel 3... ik ben van zeer dichtbij betrokken geweest bij deze centrale en vind het uiterst merkwaardig hoe dat in de media naar voren is gebracht en welke conclusies mensen daar uit hebben getrokken.
Maar er zit toch echt een verschil tussen een kwaliteitstoets van een centrale en wat de media dan naar buiten brengt vs wetenschappelijk onderzoek wat je gewoon kan nagaan (en wat ook wordt nagegaan door diverse instanties/personen).Compleet fout eigelijk, gewoon door de manier waardoor het werd naar buiten gebracht door de media. Een ander voorbeeld is aspartaam, de zoetstof. Hier zijn testen op geweest met labratten die bijna allen tumoren ontwikkelden. Ook verboden in sommige landen nu, en vervangen door stevia daar. Echter heeft Monsanto toen zulke geweldige lobby uitgeoefend met heel wat argumenten zodat dat onderzoek soort van teniet werd gedaan en aspartaam nog overal in zit. Is er effectief geen verband? Ik durf twijfelen...
Hier weet ik toevallig wel wat vanaf. Ja, aspartaam kán giftig zijn, maar dit ligt geheel aan de dosis die iemand binnenkrijgt. Dat geldt eigenlijk voor alle stoffen. Veilig tot je teveel neemt. Aspartaam in de hoeveelheden die in ons voedsel zitten is gewoon veilig. Een vriend van me is scheikundige en heeft het eens uitgerekend. Je gaat eerder dood aan watervergiftiging bij het drinken van bijv. Cola dan aan aspartaamvergiftiging, en dat is niet eens meetellend dat je lever e.e.a. al eruit kan filteren. Context is dus heel belangrijk in dit soort dingen.Ander voorbeeld: ik heb samengewerkt met het MIT in australie. Antibacterieel onderzoek. Zeer gerenommeerde groep, heel mooie wetenschappelijke publicaties. Ik heb de samenwerking stopgezet en mijn naam laten verwijderen omdat er werd gesjoemeld met de resultaten. Die waren verkregen op reeds gebruikte samples die niet meer representatief waren (onze eigen samples, daarmee dat we het echt zeker wisten). Artikels zijn toch gepubliceerd in een journal met hoge impact factor als revolutionair anti-bacterieel oppervlak met medische toepassingen. Ook de voornaamste reden voor mij om volledig te stoppen met wetenschappelijk onderzoek na het afronden van mijn doctoraat trouwens.
Dus dat de info altijd 100% correct is, is net zo goed fake news als in volledige complottheories denken.
Laat ik zeggen dat juist door het vergaren van kennis mijn vertrouwen in de berichtgeving een beetje weg is.
Maar de kracht van de wetenschap zit niet in een enkel onderzoek. De kracht zit hem júist in peer review, in herhalingsonderzoek. Je kan prima sjoemelen, maar dat is een enkel onderzoek. Als er vervolgens in 10 andere onderzoeken in dezelfde set-up niet hetzelfde wordt gevonden kan je dus zien dat er iets mis was met het eerste onderzoek.