Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:16

Whale schreef:
Pandora2 schreef:

Kijk, doe ik toch nog iets goed in de strijd tegen corona :=

grapje, uiteraard.

Nou, iedereen maar weer aan de sigaret, net zoals vroeger :j

Toch niet. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1e63ea8/

Is er al een verband gevonden tussen caramel-zeezout-chocolade en corona? :P

Diddykong

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:48

En toch liggen er gemiddeld maar weinig rokers op de IC. Zelfs de longartsen vinden dat vreemd. Dus in de praktijk lijkt roken "te helpen".

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:48

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:28

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:01

Diddykong schreef:
En toch liggen er gemiddeld maar weinig rokers op de IC. Zelfs de longartsen vinden dat vreemd. Dus in de praktijk lijkt roken "te helpen".

Was er niet een verband tussen snelheid van spijsvertering en roken? Weinig notoire rokers hebben misschien overgewicht?

Heeft iemand een idee waarom die onderzoekers nu juist nicotine als mogelijk werkzame stof uit de tabak nemen en niet een andere? Teer of zo? Misschien legt teer wel een laagje over de longblaasjes waardoor het virus moeilijker de cel binnendringt? Ik noem maar een zijstraat hoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:50

Ik hoorde gister de intensivist van UZLeuven zeggen dat zijn IC vol ligt met mannen tussen 50 en 65 jaar met abdominaal overgewicht.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:42

Diddykong schreef:
Was er niet een verband tussen snelheid van spijsvertering en roken? Weinig notoire rokers hebben misschien overgewicht?

Heeft iemand een idee waarom die onderzoekers nu juist nicotine als mogelijk werkzame stof uit de tabak nemen en niet een andere? Teer of zo? Misschien legt teer wel een laagje over de longblaasjes waardoor het virus moeilijker de cel binnendringt? Ik noem maar een zijstraat hoor.

Omdat je voor nicotine een patch kan plakken. Misschien niet helemaal goed voor je, maar als ze teer onderzoeken en dat blijk effectief te zijn moet je onderzoek sowieso in de doofpot.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:51

Karlijnxxx schreef:
Diddykong schreef:

Omdat je voor nicotine een patch kan plakken. Misschien niet helemaal goed voor je, maar als ze teer onderzoeken en dat blijk effectief te zijn moet je onderzoek sowieso in de doofpot.

Ja, dan kom je in de buurt van Trump, longen spoelen met desinfectie of injecteren met bleek!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:08

Ik heb inmiddels het originele artikel gelezen en een beetje kort door de bocht komt het er op neer dat een bepaald epitoop/toxine in nicotine vergelijkbaar is aan een neurotoxine epitoop in een corona virus.
Blijkbaar infecteerd het corona virus verschillende soorten cellen waaronder bepaalde neuronen. Nicotine zou dan die infectie van de neuronale cellen misschien kunnen voorkomen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:32

Sizzle schreef:
Ik heb inmiddels het originele artikel gelezen en een beetje kort door de bocht komt het er op neer dat een bepaald epitoop/toxine in nicotine vergelijkbaar is aan een neurotoxine epitoop in een corona virus.
Blijkbaar infecteerd het corona virus verschillende soorten cellen waaronder bepaalde neuronen. Nicotine zou dan die infectie van de neuronale cellen misschien kunnen voorkomen.

thx

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:36

Interdisciplinair keuzevak van de UU voor geneeskundestudenten, maar voor iedereen gratis toegankelijk: https://t.co/t61VYSCaGb

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:38

Is er al een onderzoek gedaan naar of het virus minder besmettelijk is in de buitenlucht? Of is daar een onderzoek van over virussen in het algemeen?

Kan me voorstellen dat als iemand niest in een kleine ruimte met weinig ventilatie, de microdruppeltjes langer blijven hangen dan in de buitenlucht.

De grootste brandhaarden zijn vooralsnog toch allemaal dichte, drukbezochte ruimtes geweest? Kroegen, apres ski, kerken etc.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:23

_Nelleke_ schreef:
Is er al een onderzoek gedaan naar of het virus minder besmettelijk is in de buitenlucht? Of is daar een onderzoek van over virussen in het algemeen?

Kan me voorstellen dat als iemand niest in een kleine ruimte met weinig ventilatie, de microdruppeltjes langer blijven hangen dan in de buitenlucht.

De grootste brandhaarden zijn vooralsnog toch allemaal dichte, drukbezochte ruimtes geweest? Kroegen, apres ski, kerken etc.

Niet precies maar (bij dieren) is het wel via de lucht overdraagbaar: https://www.ad.nl/binnenland/onderzoek-erasmus-mc-bevestigt-corona-via-lucht-overdraagbaar~a3c0322c/

Is dit dan de definitie van ‘airborne’?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:22

Nee, dat geloof ik niet. Airborne wordt alleen gebruikt voor aërosolen-verspreiding en dat weten ze dus nog niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:51

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:59

Die was gisteren ook geplaatst en sluit aan bij wat ik eerder schreef. Het zou leuk zijn als alles volgens het boekje gaat, maar hij gaat nu phase 1 in en net zo goed blijkt het niet te werken.
Zo wekken ze potentieel valse hoop bij mensen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:03

Sizzle schreef:
Die was gisteren ook geplaatst en sluit aan bij wat ik eerder schreef. Het zou leuk zijn als alles volgens het boekje gaat, maar hij gaat nu phase 1 in en net zo goed blijkt het niet te werken.
Zo wekken ze potentieel valse hoop bij mensen.

Oke, Die andere in Duitsland was ook geen succes.

Ik ben nu dit interview aan het luisteren. Wel twee weken oud maar toch ook wel heel informatief.

https://www.nporadio1.nl/gezondheid/230 ... gen-corona

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:43

Zag trouwens op het het Twitteraccount van Dr. Jacob Glanville een aantal berichten waar hij reageert op mensen over het feit dat er ook mensen zijn die het virus hebben gehad maar weinig tot geen antistoffen hebben aangemaakt (dus de mensen die geen symptomen hebben of het licht hebben gehad). Hij denkt dat die mensen waarschijnlijk een robuuste T-celrespons (even vrij vertaald uit het Engels) hebben of een al reeds bestaande T-cel immuniteit, waardoor het lichaam geen antistoffen hoeft te maken omdat het lichaam het dus al zelf aan kan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 10:17

Interessante theorie.

Én dat zou een verrekte belangrijk gegeven zijn, mocht het kloppen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:31

Femke, voor de leken onder ons, kun je dat uitleggen? Het enigste wat is weet is dat je een bepaald aantal T cellen hebt en de aanmaak daarvan klaar is voor de pubertijd. Een vriend met Aids overleed aan TBC , zoals heel veel aidspatiënten in die tijd want HIV had hun Tcellen vernietigd? Correct me if I am wrong.
Maar zou dan bvb die TBC vaccinatie hier ook mee in verband kunnen staan omdat ze de T Cellen een boost geven?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:17

Mijn cursus immunologie is compleet weggezakt... Maar wat ik dan niet helemaal begrijp, aansluitend op Bigone, heeft het hebben van een bcg (TBC), verkregen als kind, dan nu mogelijk nog een voordeel bij COVID-19, of helpt bcg nu echt alleen als een tijdelijke boost.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:23

bigone schreef:
Femke, voor de leken onder ons, kun je dat uitleggen? Het enigste wat is weet is dat je een bepaald aantal T cellen hebt en de aanmaak daarvan klaar is voor de pubertijd. Een vriend met Aids overleed aan TBC , zoals heel veel aidspatiënten in die tijd want HIV had hun Tcellen vernietigd? Correct me if I am wrong.
Maar zou dan bvb die TBC vaccinatie hier ook mee in verband kunnen staan omdat ze de T Cellen een boost geven?

Wat ik zo weet uit mijn hoofd (want helaas ligt mijn geliefde immunologie boek nog steeds in Belgie ;(

T-cellen bestaan uit verschillende populaties. Cytotoxische T-cellen kunnen zorgen voor een vernietiging van het virus. T-helper cellen zorgen voor ondersteuning van het systeem en voor activatie van de B-plasma cellen die zorgen voor de antistof productie. Normaal circuleert een virus, wordt het gecapteerd, en dan middels MHCI of MHCII gepresenteerd aan het immuunsysteem. Een virus dan icm. MHCI wordt gepresenteerd roept een Tcytotoxic respons op, een virus (of bacterie of ander pathogeen) dan met MHCII wordt gepresenteerd roept een Th respons op. Als een virus dus heel effectief met MHCI wordt gepresenteerd, en bijvoorbeeld weinig met MHCII (omdat het bijvoorbeeld nog niet is opgepikt door antigen presenterende cellen) kan dus leiden tot een grote cytotoxische T respons zonder het activeren van T-helper cellen, en dus zonder het activeren van plasma cellen, en dus zonder het aanmaken van antistoffen (hele lange slechte zin {:)-:( )

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:30

JewEmm schreef:
Mijn cursus immunologie is compleet weggezakt... Maar wat ik dan niet helemaal begrijp, aansluitend op Bigone, heeft het hebben van een bcg (TBC), verkregen als kind, dan nu mogelijk nog een voordeel bij COVID-19, of helpt bcg nu echt alleen als een tijdelijke boost.

Het BCG vaccine lijkt op een andere manier te werken denk ik? In een normale immuunrespons is de eerste respons een neutrofielen respons die vaak effectief is, maar wel massaal schade toebrengt. En door het veroorzaken van schade (necrose van weefsel), worden er ontstekings mediatoren vrij gesteld waardoor meer neutrofielen worden aangetrokken, nog meer schade, meer neutor's en zo voort. Deze respons houdt +/- 7 dagen aan tot dat de T-cel respons op gang komt (bij een primaire infectie). Als de T-cel respons eerder op gang kan komen dan is er minder collateral damage van de neutrofielen. Ik neem aan dat het BCG vaccin daar een rol in speelt, maar kan het niet helemaal opmaken uit het mechanisme van het vaccin wat de exacte rol is. Dan zou ik er wat dieper in moeten duiken.

http://www.circumvent-g2.com/immunology.aspx
(opkomst van immuunrespons).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:45

Ik vind het BCG verhaal nog steeds onlogisch.
Als het gaat om de activiteit na de enting dan bescherm je dus jongeren of babies, maar die waren niet sterk betroffen.
Als het gaat om een langdurig effect bij ouderen dan zou Engeland juist goed moeten gaan, maar dat gaat helemaal niet goed.

Is er al nieuws over de trial die ze gestart zijn?

Edit: gevonden, de eerste resultaten worden eind 2020 verwacht en de eind resultaten worden in 2022 verwacht. Er worden 4000 mensen getest. Dat lijkt me dus een redelijk dead-end op het moment. De studie loopt in Australie waar ook niet erg veel gevallen zijn dus met wat pech raken de test personen nooit geinfecteerd.
WHO adviseert er voorlopig tegen omdat er geen eenduidig bewijs lijkt te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:11

Was het niet zo dat het BCG vaccin werd gegeven om nu het immuunsysteem een boost te geven zodat het alert genoeg is om sneller in te grijpen wanneer het coronavirus binnenkomt ? Ik heb die conclusie tenminste voor mezelf getrokken . Dus niet om jaren te beschermen maar echt iets voor de kortere termijn waarin nog gezocht word naar behandeling /vaccin?