bigone schreef:Femke, voor de leken onder ons, kun je dat uitleggen? Het enigste wat is weet is dat je een bepaald aantal T cellen hebt en de aanmaak daarvan klaar is voor de pubertijd. Een vriend met Aids overleed aan TBC , zoals heel veel aidspatiënten in die tijd want HIV had hun Tcellen vernietigd? Correct me if I am wrong.
Maar zou dan bvb die TBC vaccinatie hier ook mee in verband kunnen staan omdat ze de T Cellen een boost geven?
Wat ik zo weet uit mijn hoofd (want helaas ligt mijn geliefde immunologie boek nog steeds in Belgie
T-cellen bestaan uit verschillende populaties. Cytotoxische T-cellen kunnen zorgen voor een vernietiging van het virus. T-helper cellen zorgen voor ondersteuning van het systeem en voor activatie van de B-plasma cellen die zorgen voor de antistof productie. Normaal circuleert een virus, wordt het gecapteerd, en dan middels MHCI of MHCII gepresenteerd aan het immuunsysteem. Een virus dan icm. MHCI wordt gepresenteerd roept een Tcytotoxic respons op, een virus (of bacterie of ander pathogeen) dan met MHCII wordt gepresenteerd roept een Th respons op. Als een virus dus heel effectief met MHCI wordt gepresenteerd, en bijvoorbeeld weinig met MHCII (omdat het bijvoorbeeld nog niet is opgepikt door antigen presenterende cellen) kan dus leiden tot een grote cytotoxische T respons zonder het activeren van T-helper cellen, en dus zonder het activeren van plasma cellen, en dus zonder het aanmaken van antistoffen (hele lange slechte zin
)