Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:51

Ja, had zelf liever 1 dag heel groep 5 en 1 dag heel groep 6 gehad....
Maarja, het is wrsl toch voor maar 2 weken uiteindelijk. Kunnen we daarna weer alles omgooien en verbouwen....

PSvanLot

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:02

Omdat het waarschijnlijk, en hopelijk, maar tot 1 juni is zijn ze bij de basisschool van mijn kinderen voor de makkelijkste oplossing gegaan.

Als ik bij collega leraren hoor wat die allemaal uit de kast gaan trekken... Dan vraag ik me echt af of je goed gelezen en geluisterd hebt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:23

SusanH schreef:
Kimbers dan heb je toch ook gezien en gehoord dat kinderen een minimaal risico lopen op besmetting en doorgeven van het virus? Wat maakt dan dat je denkt dat je kind een proefkonijn is? Oprechte nieuwsgierigheid omdat ik het wil snappen. En niks veranderd zou ik ook niet willen zeggen, ze hebben berekend dat zonder maatregelen 23.000 IC opnames nodig zouden zijn geweest in de afgelopen periode. En je ziet dagelijks het aantal ziekenhuisopnames en IC opnames teruglopen nu. De besmettingsgraad ligt al een tijd onder de 1.

Zodra het virus weer oplaait zitten we nog met hetzelfde probleem. Er is geen vaccin, geen medicijn..
Dat kinderen een minimaal risico zijn daar zijn ook de meningen over verdeeld. Ze zijn wel het kleinste risico van iedereen en dus snap ik dat men hiermee de eerste stap neemt om te kijken wat er gebeurt. Maar ik kijk dus liever eerst wat er gebeurt voordat ik onszelf in het diepe gooi. Ik werk in de zorg met een erg kwetsbare groep en ik voorkom graag dat ik het op mijn werk mee naar binnen neem.
Daarnaast zie ik toch ook niet graag dat juist mijn kind 1 van de kinderen is die er wel goed ziek van wordt. Niet dat jullie dat wel graag zien gebeuren natuurlijk :') maar ik wacht gewoon nog liever even om te kijken wat er gebeurt, laait het weer extreem op of blijft het aardig stabiel.

Miramii, mijn dochter is nog maar 4 en niet leerplichtig dus van thuisscholing is geen sprake. Dat maakt mijn keuze ook zo makkelijk. Met een ouder kind had ik er wellicht anders ingestaan omdat je dan ook te maken hebt met het gemis van een sociaal leven vanuit het kind. Snap dan ook gewoon dat veel het fijn vinden dan hun kind weer naar school kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:32

De percentages bij kinderen onder de 9 zijn zo laag dat ik daar weinig hoger risico zie dan bij kinderziektes. Het aantal ziekenhuisopnames bij RS en rota is veel hoger maar daar heb ik nog nooit iemand z‘n kind voor thuis zien houden. Zelfs voor waterpokken geldt:
Het RIVM telt jaarlijks zo'n 2 sterfgevallen en tussen de 200 en 300 ziekenhuisopnames van kinderen met waterpokken.

Voor mij (persoonlijk!) is het daarom te rechtvaardigen. Maar ik denk zeker dat het belangrijk is dat je er ZELF achter staat. Als je bang bent, dan gewoon nog even wachten :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:44

Voor het ziek worden van mijn kind ben ik nog wel het minst bang, al zou je maar net dat ene kind hebben..
Maar dat ze stellen dat kinderen het minimaal doorgeven is volgens vele andere artsen niet waar (als in, nog helemaal niet bekend). Kinderen testen vaak negatief met de keel/neus test, terwijl ze wel positief zijn en er kan zonder symptomen worden doorgegeven. Gezien de kwetsbare mensen om mij heen vind ik het voor mezelf een betere keuze om nog even af te wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:47

Als je zelf kwetsbaar bent of contact met kwetsbare mensen niet kan vermijden dan lijkt het me ook heel logisch dat je het nog niet aandurft :j

Bij ons is dat niet het geval. Uiteraard kun je altijd diegene met pech zijn en dat zou afschuwelijk zijn. Anderzijds neem ik ook iedere dag bewust een risico op overlijden door in de auto te stappen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-04-20 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:50

@kimbers ah ja, op die leeftijd snap ik het ook goed ja. Dan is er van achterstand ook niet echt sprake.

@sizzle tsja.. ik vermoed dat weinig mensen weten hoeveel mensen overlijden aan ‘simpele dingen’ als griep of kinderziektes ed. Dit is natuurlijk enorm actueel, dus speelt de angst ook meer. Het tendens blijft dat met name de zwakkere (ouderen, gehandicapten of mensen met andere ziektebeelden) uit de samenleving Corona niet overleven, maar jouw kind zou maar net die ene zijn die wel in het zkh beland..
Het blijft dubbel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:53

We mogen ook wel gewoon eerlijk zijn over hun dunnetjes de "bewijzen" zijn toch, dat kinderen niet zo veel risico op lijken te leveren :)
Die experts van het OMT houden zelf niet voor niets een hele dikke slag om de arm in hun advies.

Er wordt steeds benoemd dat zij ook absoluut niet zeker weten of het niet uit de hand gaat lopen als de scholen weer open gaan.

Ik vind het een beetje jammer dat er zo'n "oh wat ben je bang" sausje overheen gegooid lijkt te moeten worden als je het liever nog even aan wilt kijken hoe het uitpakt.

Het gaat ook niet alleen om het kind zelf, maar ook om wat het mee naar huis neemt.

Zeker bij een kleuter is het gewoon aan alle kanten een extra risico gezien het intensievere contact aan alle kanten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:54

Het is je goed recht om af te willen wachten. Wat de buren daar van vinden is niet zo belangrijk toch?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:12

Ik vermoed dat je op mij reageert, maar dat mijn reactie niet helemaal goed overkomt.

In de algemene zin neemt een ziekte angst met zich mee. In meer of mindere mate, en mensen gaan hier allemaal anders mee om. Het lastige is dat je niet kunt toetsen of de angst reëel is, dus er is niets mis mee dat je voorzichtig wilt doen. Het lastige is dat er geen vooruitzicht is. De verwachting is dat de ziekte nog wel een tijd rondwaart en niet zomaar voorbij is. In Wohan kwam tenslotte een tweede golf, en die kans is hier ook aanwezig. Of niet, dat weet je gewoon niet. Alleen, wat ga je doen in die periode? Door in de oude maatregelen, nieuwe maatregelen of terug naar het oude..
Het lastige is dat er nu twee opties lijken te zijn volgens de overheid, langzaam opbouwen en kijken hoe het gaat of wachten op een vaccin in de hoop dat de economie niet is ingestort voor die tijd.
Je ziet/leest momenteel dan ook twee kampen ontstaan; een groep met een grotere angst rondom economie en een groep meer angst voor de ziekte. Vanuit die angst reageert men dan ook.

Als ik voor mezelf spreek is mijn angst groter voor de ziekte, maar dat komt ook omdat wij beiden een vast contract hebben binnen organisaties die niet zomaar zullen omvallen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je je wel in een dergelijke situatie begeeft, de angst voor economie overheerst tov de ziekte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:14

Ik hoop eigenlijk dat men door Covid misschien wat bewuster wordt hoeveel risico‘s we ieder jaar nemen met verkoudheid. Ook zonder covid is de kans dat de grootouders overlijden van een simpele snotneus bij het kleinkind helemaal niet zo gering (vrij hoog zelfs).

Misschien dat men zich daar wat bewuster van wordt en ook buiten covid niet meer op verjaardagsbezoek bij oma gaat als het kind ‚slechts wat verkouden‘ is.

Citaat:
Voor ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen is een RS-virus (verkoudheids virus) infectie wereldwijd de tweede meest voorkomende veroorzaker van uitbraken van infectieziekten. In Nederland wordt geschat dat in sommige seizoenen zelfs meer oudere mensen aan RSV overlijden dan aan griep (influenza).

Onze dochter is 2x in het ziekenhuis opgenomen geweest met RSV en ik weet dus hoe slopend dat is om je kind aan de zuurstof te zien liggen met dat kleine borstkastje dat zo ligt te pompen. Juist daarom denk ik wellicht: als we dit als normaal risico beschouwen waar al jaaaaaaren aan een vaccin gewerkt wordt wat er nog altijd niet is, dan moeten we wel voorzichtig zijn maar ook niet overreageren op bepaalde risico‘s.

Maar again, het is vooral belangrijk om er ZELF achter te staan. Het kan niet zo zijn dat mensen on der druk gezet worden, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:17

Heftig Sizzle! Puur vanwege RSV of door onderliggende ziekte?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:19

miramii schreef:
Heftig Sizzle! Puur vanwege RSV of door onderliggende ziekte?

Enkel RSV, die veroorzaakte de eerste keer een zware dubbele longontsteking waar toen ook nog een bacterie overheen kwam waardoor er op den duur zelfs gedacht werd aan IC opname. Gelukkig is het niet zo ver gekomen.
De 2e ging gelukkig niet zo zwaar toen mocht ze na 2 dagen weer naar huis.

Wat ik vooral heftig vond is dat echt de zorg op de kinderafdeling zwaar overbelast was door de RS opnames en er zelfs uitgeweken moest worden naar andere ziekenhuizen. Dat was volgens de arts ‚normaal‘ voor het seizoen.
Ofwel, we vinden het normaal dat er ieder jaar gezonde kinderen aan de zuurstof liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:25

Ik reageerde op niemand specifiek hoor :)

Maar nu worden er ook weer normale situaties bij gehaald.
Die "normale" situaties zijn geen vergelijk bij een situatie waarbij de zorg onder druk staat.

We hebben nu geen zekerheid dat we goede zorg kunnen krijgen als er weer een piek komt, dàt is het verschil en de reden waarom o.a. wij nog wat langer voorzichtig willen zijn :)*

En niet alleen dat je niet weet of er teveel druk op de zorg komt te staan, maar ook dat dit een nieuwe ziekte is waarvan er nog niet genoeg bekend is om echt adequaat te kunnen behandelen / complicaties te voorkomen.

En dat kan over niet al te lange tijd al weer heel anders zijn gezien alle behandelvormen waarmee nu geëxperimenteerd wordt :)

Dus ja, een paar weken kunnen wel degelijk een groot verschil maken:

- wellicht meer behandelingsmogelijkheden
- duidelijker wat daadwerkelijk de effecten zijn van de boel weer wat losser laten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:29

Als we het hebben over gespreide druk dan ben ik het volledig met je eens hoor. We moeten zeker geen nieuwe golf zien te krijgen.

Er is echter het zorgbelastingsrisico en het persoonlijk risico. Dat zijn 2 verschillende dingen. Bij ons thuis acht ik het persoonlijk risico acceptabel. De verantwoording vor het zorgbelastingsrisico ligt dan in mijn ogen voor een deel bij de ouders die dan misschien juist nog wat stricter moeten zijn met zichzelf (dus nog wat langer thuiswerken bijv).

Mijn kind gaat wel weer naar school straks, maar ik wacht dus nog even met naar kantoor gaan.

Voor andere families is misschien het persoonlijk risico juist hoog. En weer andere houden hun kind thuis omdat ze zelf veel contacten hebben en dus bang zijn voor het veroorzaken van een golf.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:32

Maar dat laatste bereik je alleen door te proberen. Dus een groep zal ergens de “proefkonijnen” moeten zijn, anders kom je niet aan die kennis..

En ik denk dat wat Sizzle beschrijft wel bewijst dat een overbelaste zorg helemaal niet zo’n uitzonderlijke situatie is.

Edit: die piek in de zorg is juist hetgeen waarom deze maatregelen worden ingezet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:47

miramii schreef:
Maar dat laatste bereik je alleen door te proberen. Dus een groep zal ergens de “proefkonijnen” moeten zijn, anders kom je niet aan die kennis.. hoewel het heel begrijpelijk is dat men zegt; mijn kind niet, maar dan blijkbaar wel oké om andere kinderen dat wel te laten zijn..

Volgens mij maakt het niet zo veel uit wat ik vind, ik maak de keuze niet voor andermans kind en stuur al helemaal niet andermans kinderen er op uit om proefkonijn te zijn. Die keuze maken andere ouders helemaal zelf :j

Dat is ook hun goed recht, wie ben ik om te zeggen dat zij hun kind ook niet naar school mogen sturen omdat ik het nog niet zie zitten?

Flink wat mensen willen toch juist graag hun kind naar school.
Die moet je dat ook gunnen, die kunnen ook hun eigen afweging maken :j

Het is niet zo dat ik hen naar school stuur om voor mij de kastanjes uit het vuur te halen...ze kiezen daar helemaal zelf voor. Voor hun valt de afweging uit in het voordeel van weer naar school sturen. Nou voor ons dus nog niet.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-04-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:48

Precies, die vrijwillige proefkonijnen zullen er genoeg zijn (zoals wij).
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat ouders erachter staan dan dat ze het gevoel hebben in iets meegetrokken te worden waar ze slapeloze nachten van krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:55

Exact. En dat werkt 2 kanten op: de mensen die hun kind wel weer graag naar school willen doen omdat ze denken dat het potentiële risico niet opweegt tegen de voordelen. Die moet je het gunnen om weer naar school te gaan, als men van hogerhand het wel wil proberen.

En de mensen die het nog te vroeg vinden om op basis van de nu nog magere kennis alweer het hogere risico op besmetting te nemen, om welke reden dan ook. Daarvoor hoef je trouwens ook niet eens in aanraking te komen met risicogroepen of dat zelf te zijn. Ook al ben je een stel gezonde twintigers... als je het nog niet verantwoord vindt moet je het nog fijn even niet doen.

Want stel dat het dus wèl verkeerd uitpakt (waar het OMT ook duidelijk rekening mee houdt dat dat kan gebeuren) dan is ieder gezin dat nog wel afstand heeft gehouden tot anderen gewoon winst voor de zorgmedewerkers +:)+

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:02

Ik had bewust mijn tekst al aangepast, had zo’n vermoeden dat die zin niet lekker zou vallen. :=

Overigens ben ik niet pro- het een of het ander. Men moet vooral doen wat hij/zij wilt. Ik vind de psychologie achter dit keuzes interessant. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:13

Ja het lijkt me ook wel logisch dat zoiets niet lekker valt... het suggereert nogal wat namelijk :=

De psychologie achter dit soort dingen vind ik ook interessant :j

Maar vooral ook dat (vaak nogal negatief...) invullen voor anderen dat er dan bij komt... en dit vind ik daar weer een goed voorbeeld van.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:33

Daar denk ik dan weer anders over. Hier in de omgeving al vaak de opmerking gehoord: “prima dat het open gaat, maar mijn kind gaat geen proefkonijn zijn. Ik kijk de eerste maand eerst aan hoe het met andere kinderen gaat als de scholen open zijn”. Dat suggereert imo wel wat en bij doorvragen is dat wel hetgeen wat ze bedoelen. En ik vind dat nogal harde uitspraken.

Ik baseer mijn uitspraak dus op ervaringen in mijn omgeving. Neemt niet weg dat dit niet de ouderpopulatie vertegenwoordigd en dat daar dus andere meningen/ideeën over zijn. Zo kijk ik er ook niet naar, maar ook deze meningen zijn er wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:57

Als ik die uitleg van kimbers zo lees dan kan ik hem wel volgen. Iedereen staat daar weer anders in. Ik werk ook met een kwetsbare doelgroep, maar ik zie het zelf veel minder als een probleem. Ik ga er vanuit dat wanneer de beslissing is genomen dat het open kan, het weloverwogen genomen is. Ze gaan heus niet bewust een groot risico nemen. Daarnaast ben je er als ouder zelf bij om in de gaten te houden hoe het gaat. Maar dat is voor iedereen anders. En het 1 is natuurlijk niet perse beter of slechter als het andere.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:00

De meeste ‚proefkonijnen‘ zijn natuurlijk ouders die domweg geen keuze hebben.
Mensen in de zorg, mensen die in winkels/kappers werken die weer open gaan, mensen die in productie werken. Als die besluiten hun kinderen nog thuis te houden zullen ze misschien hun baan verliezen. Dus deze zullen in sommige gevallen ook tegen hun gevoel in moeten gaan.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:13

Ik heb ook het woord proefkonijnen gebruikt, maar niet met de intentie om de ouders als onverantwoordelijk oid neer te zetten. Meer bij gebrek aan een beter woord. Ik kan de keuze om je kind juist wel naar school te laten gaan ook heel goed begrijpen.

Ik werk ook in de zorg, maar heb dus het geluk dat de kinderen vooralsnog naar mijn ex kunnen wanneer ik werk. We hebben de omgangsregeling laten varen en het aangepast op mijn werkdagen. Wanneer dit niet meer mogelijk is ivm zijn werk zullen we moeten kijken wat we dan de meest passende oplossing vinden.