Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:04

Hier ook druk met moestuin en alle beestjes! Leuk dat er biggen aankomen Lieke! Ik denk dat je ze in de zomer prima zonder verhard stuk kan houden. Maar ik weet niet hoe handig het is in de winter met nattigheid+kou. Waar we Jettie vorig jaar hebben laten denken hadden ze gewoon een oude paardentrailer staan. Is natuurlijk van de grond en redelijk verplaatsbaar. Maar dan moet je er wel eentje kunnen scoren tegen weinig geld. Wat balen van die kalkoenen zeg! Snap dat je niet weer bij die fokker wil gaan halen.... Lammetjes dus uiteindelijk allemaal goed gekomen? Niks hoeven flessen?

Leuk tamary! Shetlandschaapjes! En inderdaad handig van die vacht! Doe je er ook iets mee? Ik spin sinds kort mijn eigen wol :D Gister heerlijk even een paar uurtjes buiten gezeten met mijn spinnenwiel, best een leuke bezigheid.

Marcella, je moestuin ziet er weer piekfijn uit! Verwachten jullie daar nachtvorst ja? Volgens buienradar bij ons niet maar hoorde al meer geluiden over nachtvorst dus durfde toch nog niks buiten te zetten :+

Bij ons doen alle biggen het super! Twee schapen staan nog op springen en het duuuuuurt lang vind ik :'). Alle 8 kalkoenen doen het super en lopen nu overdag lekker buiten. Verder ligt de broedmachine nog vol met kippeneitjes en nog 2 broedse eenden en een broedse kip. Dus flinke babybom hier binnenkort.

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:30

Ja nachtvorst blijkbaar voor vannacht ook dus de bonen blijven nog even in de kas.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:41

Vandaag een haan geslacht. Het beestje was bijna 6 jaar oud en had sinds 2 weken geen evenwicht meer. In eerste instantie leek hij te herstellen, maar er kwam toch geen echte verbetering na de eerste opleving. Dus vandaag maar einde verhaal. Wordt overigens niet opgegeten want we weten niet zeker wat het is (en mijn moeder vindt het opeten nog lastig), in principe eten we geen ongezonde dieren.

Deze haan is echt aangeschaft als huisdier, dus het was wel even slikken. Maar we zijn blij dat het gebeurd is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:00

Jeej weer leven hier.

Ja alles groeit hard.
Door de late kou zijn we buiten vrij laat begonnen met poten en zaaien. De eerste dingen zijn er vorige week in gegaan.
De tomaten staan inmiddels in de kas, die waren voorgezaaid.

Kippen doen het ook goed, eerste 21 kuikens geboren en er zitten nog 5 kippen te broeden := zijn dus ook maar weer begonnen met slachten. Komende winter hebben we iig genoeg kippenvlees.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 14:44

Altijd vervelend als je een dier moet afmaken Mizora. :(

Palousa, liep je niet nog achter met slachten? :')

Een vriend van ons gaat samen met mijn vriend een kippenplukker maken. Ben benieuwd of dat lukt :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:50

Moonfight schreef:
Altijd vervelend als je een dier moet afmaken Mizora. :(

Palousa, liep je niet nog achter met slachten? :')

Een vriend van ons gaat samen met mijn vriend een kippenplukker maken. Ben benieuwd of dat lukt :D

Ik vil de kippen. We eten het vel toch niet dus dan is dat wel zo makkelijk. En ja we liepen wel iets achter met slachten toevallig van de week twee hennen geslacht. Hopelijk krijg ik volgende week minimaal 2 of 3 hanen te pakken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 15:32

Wij villen als we ze uitsnijden en plukken als we ze heel willen braden :)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:32

@Tamary; gaaf dat je zelf ook de pony voetjes bijhoudt! Wil ik ook nog graag zelf leren.

@Marcella: mooi formaatje! Daar kun je wel wat productie vanaf krijgen!

@Moonfight: we willen sowieso voor de winter de varkens weer weg hebben. Vorig jaar merkte we dat het na november/december steeds minder makkelijk werd om ze goed te houden. Vooralsnog willen we elk jaar biggen kopen, opzetten en slachten voor de winter.
Ben heel benieuwd wanneer je lammetjes komen!

Wij villen de kippen hier ook altijd, heb nog nooit geplukt.
Hebben laatst 11 hennen gekregen van de buurjongen om te slachten. Momenteel nog 6 + 4 van ons eigen over om te slachten. Is zo'n karweitje wat we blijven uitstellen := Doe het ook nooit met plezier.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:35

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 21:31

Wij prikken voor slachten altijd maar gewoon een datum en plannen dan een dag vrij ervoor. Ik vind het ook altijd rottig!
Haha jammer dat ik morgen moet werken en niet kan tuinieren :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:02

Moonfight schreef:
Leuk tamary! Shetlandschaapjes! En inderdaad handig van die vacht! Doe je er ook iets mee? Ik spin sinds kort mijn eigen wol :D Gister heerlijk even een paar uurtjes buiten gezeten met mijn spinnenwiel, best een leuke bezigheid.
Spinnewiel staat er (kringloop), maar moet er nog eens aan beginnen, zat andere dingen te doen nu. Ik heb nog een geschoren shetland vacht liggen en nu deze die er "geplukt" af gekomen is, laatste schijnt makkelijker te verwerken te zijn met de hand, iets met natuurlijke breuk in wolvezel ipv gesneden, maar geen idee nog hoe en wat op dat punt.
1e vacht was vandaag grotendeels "rijp", dus op buik na is er 1 kaal. Ziet er vrij komisch uit zo, even gevoeld er na maar ze lijkt netjes op gewicht onder die vacht uit gekomen, iets schraal misschien, maar tussen warmte, wol en net verhuisd met hele groeiseizoen voor de boeg ben ik tevreden.
xXLiekeXx schreef:
@Tamary; gaaf dat je zelf ook de pony voetjes bijhoudt! Wil ik ook nog graag zelf leren.

Destijds cursus gedaan voordat ik 1e pony kocht, iets met goede voorbereiding dacht ik toen. Ben er nog steeds heel blij mee dat ik dat gedaan heb.
xXLiekeXx schreef:
https://www.ed.nl/bizar/zaterdag-is-het ... ~ae29092f/
En dit moeten we natuurlijk niet vergeten morgen! :+

Geen geschikte tuin, al is lijf schoonschrobben makkelijker dan je kleding, kan mij voorstellen dat er iets aantrekkelijks in dit idee zit.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 15:43

Ik heb gister mijn tomaten buiten uitgeplant en begon toen na te denken wat ik ga doen met de oogst (als dat dit jaar wil lukken). Ik zou graag eigen pasta- en pizzasaus willen hebben het hele jaar. Invriezen is geen optie omdat onze vriezers altijd vol zitten met vlees. Ik ben vorig jaar begonnen met wecken en vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het inwecken van saus. Of misschien zelf gewoon inmaken in potjes, net als jam. Las dat dat kan als je de zuurtegraad goed voor elkaar krijgt. Iemand van jullie ervaring?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:50

Sauzen gaan prima in potjes op dezelfde manier als jam idd. Potjes steriliseren, saus maken, heet in de potjes, deksel er op en op z'n kop zetten.

Ik maak altijd een basis saus van tomaat, courgette, ui, knoflook en verse kruiden. Die kan ik dan of gebruiken als basis voor pasta of pizza of aanlengen om er tomatensoep van te maken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 15:54

Thanks klinkt goed!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:09

Ik doe hetzelfde als Lizy29, werkt perfect! En is (heel) lang houdbaar, zeker 1 jaar maar je kunt het goed testen. Als je van die potjes met deksels neemt die je kunt indrukken, dan kun je het goed zien. Kun je het deksel indrukken, dan is het niet meer goed (niet meer vacuum), kun je het niet indrukken dan is de saus nog goed. Even snuffelen eraan en je weet het snel genoeg.

Kan overigens met heel veel sauzen en vloeibare dingen die je in potjes (of flessen) wil bewaren, niet alleen met pastasaus. Als je het er maar heet ingiet en op zijn kop zet zodat het vacuum trekt.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:39

Dat wecken van sauzen klinkt goed ja! Ik wil dit jaar ook weer eens wat jam maken, als onze fruitbomen en struikjes een mooie oogst geven. Onze diepvries zit ook echt te vol. Heb laatst lijsten gemaakt met wat er nu eigenlijk echt in zit, dat helpt wel goed! Zagen af en toe door de bomen 't bos niet meer.

Sinds vorige week vrijdag hebben wij weer biggen rondlopen *\o/* Helaas zijn m'n foto's te groot om hier te uploaden. 25% Berkshire en 75% Pietrain, ben benieuwd wat 't ons gaat brengen. Ze staan op een stuk wat ze tot moestuin om moeten ploegen, maar er staat nu nog steeds mooi gras op :Y) Ze gaan nog niet zo snel.

Mijn 'hoofd'moestuin is trouwens erg weelderig aan 't groeien. Onkruid wel te verstaan. :+ Heb er verse paardenmest op gedaan, zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:34

Onkruid schiet nu sowieso de grond uit. Ik gebruik mulch om het onder controle te houden. Ik ben niet zo van het wieden, haha! Denk niet dat paardenmest er perce iets mee te maken heeft.

Slim om te inventariseren wat er in je vriezer zit! Ik duik ook af en toe onze grote vriezer in en vis alles er dan uit wat eigenlijk op moet en doe dat dan in de kleine vriezer. Zo probeer ik een beetje overzicht te houden.

Ik zag je biggen op instagram! Leuk! Hoeveel hadden jullie nou?

Wij wachten nog steeeeeeds op lammetjes :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:39

Onkruid is gewoon met de hand wieden of met droog weer schoffelen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:52

Wij hebben niet eens een schoffel :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:31

Heb zo stok waar je verschillende dingen op kan zetten ideaal en voor de rest een hak, hark (cadeau vorige eigenaar tuin), spade, schop, riek en 3 tand om kluiten fijn te krijgen.

Schoffel is zo handig, maar kan je het beste alleen gebruiken met droog weer anders heeft het met onkruid weinig nut.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:16

Ik doe ook bijna al het wieden gewoon met zo'n drietand ding. De regels precies ver genoeg uit elkaar om die er door te kunnen trekken, scheelt heeeeel veel bukken. :P Wat echt tussen de planten staat gewoon met de hand even omver woelen maar doe ik ook niet heel precies.

Iemand hier toevallig ervaring met sojabonen? M'n zus had een zakje gekregen en aan mij doorgegeven. Heb ze nu maar gewoon op regel staan maar geen idee wat het gaat worden. XD

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:53

Verse paardenmest bevat idd veel zaad als ze hooi van volgroeid gras, of het gras zelf eten. Eerst composteren is daarom beter maar nu een beetje laat ;) vaak gooi ik het er zelf ook gewoon vers over de groentetuin maar zie echt duidelijk verschil met stukken die ik niet heb gedaan (vooral aan het soort onkruid).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 21:28

Handig zo'n stok die je overal aan kan maken Marcella! Scheelt ook vast aan opbergruimte!

Ik zweer echt bij mulch. Scheelt zo veel wieden en water geven!
Afbeelding

In de herfst en winter gaat alle stalmest van de varkens direct op de tuin. Dat ziet er dan zo uit voor ik er iets in zet in het voorjaar. Dus ik trek die graspollen er uit en dan planten maar. Dan na 1 of 2 weekjes nog een laagje extra mulch er overheen.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:37

We mogen alleen van oktober t/m januari verse mest op de tuin hebben liggen buiten deze periode moet het in een compostbak liggen. Heb nu wel hennepvezel op mijn aardbeien bedden liggen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 21:48

Oude mest mag wel dan buiten die periode?