wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:35

amoj schreef:
En dood nog minder, dan kost het geld... Net zoals de vaars kalveren krijgen ook de stier kalveren de beste zorg!

Huh? Dus ze worden níet in leven gehouden en verzorgd met als enige doel ooit geslacht te worden?
Dat ze goede zorg krijgen tot ze dat punt bereikt hebben wil ik best geloven, maar ik kan zo echt niet 1-2-3 bedenken wat ze levend voor nut hebben voor de boer.

Anoniem

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:44

Inkomsten? Een gewoon stierkalf krijgen we gemiddeld 80 euro voor. Ze gaan niet gratis weg...

Dan gaan ze met de handelaar mee naar een mester na 2 weken bij ons te zijn geweest.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:46

Damned schreef:
Tiepfoudt schreef:
Oh en dan wil ik even melden dat ik als vleeseter een BMI van 19 heb en maar zeer zelden een griepje onder de leden heb. Misschien goede genen?

:')

Als iemand met zulke onzinnige aannames op de proppen komt, ken ik er ook nog wel een paar. Dus vandaar mijn simpele en sarcastische redenering die nergens op slaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

3 heren en 1 dame. En hoewel er gediscussieerd kan worden over de manier van houden, zien ze er goed uit, toch?
Als er beweerd wordt dat de stierkalveren slecht verzorgd worden, ben ik benieuwd of jullie dan kunnen ontdekken welke het meisje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:07

Maar moeten ze niet gewoon bij hun mama?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:11

Dat bedoel ik, daar zet ik deze foto's niet voor neer. Mijn vraag was meer, als stierkalveren zo slecht behandeld worden, vertel dan eens welke 3 hier de stiertjes zijn.

En om antwoord te geven op je vraag, dat zou een mooi ideaal beeld zijn, maar onze stal is daar niet geschikt voor en wij hebben ook geen geldboompje waar we de stal van kunnen verbouwen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:14

Voor letterlijk elk dier is de moeder de beste verzorger. Oke, soms de vader, soms beiden :D en soms zijn het direct zelfstandige dieren. Zoogdieren vallen daar niet onder.

Zullen we alle baby's voortaan in coeveuses grootbrengen? Geen bacterien, precieze controle op voeding, en de moeder kan de baby wel pletten als deze samen in een bed slapen, dat is vreselijk als dat gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:18

Magrathea schreef:
Voor letterlijk elk dier is de moeder de beste verzorger. Oke, soms de vader, soms beiden :D en soms zijn het direct zelfstandige dieren. Zoogdieren vallen daar niet onder.

Zullen we alle baby's voortaan in coeveuses grootbrengen? Geen bacterien, precieze controle op voeding, en de moeder kan de baby wel pletten als deze samen in een bed slapen, dat is vreselijk als dat gebeurt.

Ja, goed idee!

Jammer dat je niet serieus ingaat op m'n vraag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:20

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:21

Moeten we dan de kinderbedjes ook niet afschaffen?
Dus ook gewoon altijd in bed. Ook niet naar dagopvang. Nee zelf blijven zorgen 24/7. Ook geen flesje, nee borst. Want een flesje is niet natuurlijk. Ook niet kolven.

Oh wacht dan zijn er veel smoesjes waarom dat niet kan.
Maar als een kalfje in het stro ligt is het zo zielig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:23

Sorry, die had ik niet gezien :)

Er zijn bepaalde groeperingen die pleiten voor subsidies voor boeren die om willen schakelen naar meer diervriendelijke en/of duurzamere systemen alleen worden die hier neergezet als "anti boeren beweging"

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:24

Bruintje, ik hoop toch dat je het verschil ziet tussen een mensenbaby die aandacht en liefde van de moeder krijgt versus 24/7 alleen en geen band met de moeder vanaf de geboorte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:26

Ninx schreef:

Tja, moet je wel de stal er voor hebben. Even mijn andere reactie lezen ;)

Toch wel grappig dat nu niemand antwoord durft te geven 'welke 3 nou slecht verzorgd worden en welke goed...'

Dat is mooi, echter zijn die subsidies er nog niet en kan het dus niet anders dan zo, in onze situatie.

En de discussie betreffende band met moeder etc worden we toch niet eens. Heel mooi allemaal maar ik vind dat je dieren niet moet gaan vermenselijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:33

Magrathea schreef:
Bruintje, ik hoop toch dat je het verschil ziet tussen een mensenbaby die aandacht en liefde van de moeder krijgt versus 24/7 alleen en geen band met de moeder vanaf de geboorte

Zoals ik zie hoe sommige kinderen tegenwoordig gehouden worden is er zoveel verschil niet meer hoor.
Er zijn ook niet voor niets zoveel hechtingsproblemen.

oomens

amoj schreef:
Jammer dat je niet serieus ingaat op m'n vraag.

Oh wacht, je bedoelt dat dat echt een serieuze vraag was?

Je suggereert eerst dat 'we' blijkbaar zeggen dat stierkalfjes slecht(er) behandeld worden en vervolgens moeten we die valse suggestie dan maar gaan bewijzen of ontkrachten?

Het argument dat stierkalfjes levend heel wat waard zijn 'want de mester koopt ze graag' is natuurlijk larie. Alles wat je aan het slachthuis verkoopt, gaat hopelijk ook levend je erf af, maar dat wil niet zeggen dat het dier op dat moment daadwerkelijk levend een economische waarde vertegenwoordigt. Wat jij van het slachthuis krijgt wanneer jij een levend dier levert, is niet meer dan een voorschot op wat het even later dood waard is.

Ninx

amoj schreef:

Toch wel grappig dat nu niemand antwoord durft te geven 'welke 3 nou slecht verzorgd worden en welke goed...'

Omdat dat onzinnig is..... ze zien er allemaal prima uit extern.
Maar jij bent van mening dat een dier blijkbaar een beperkt gevoelsleven heeft en dus verwerp je alle andere aspecten van welbevinden en welzijn?

Lees of kijk eens wat van Temple Grandin. Zij adviseert veel veehouders in de US.
Zij is wel degelijk van mening dat koeien een complexer gevoelsleven hebben dan de domme dreutels waar de meeste mensen ze voor houden....

Het zou goddomme eens tijd worden de dieren te vermenselijken.....,

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:40

Magrathea schreef:

Bij goede moederdieren in een geschikte stal zal dat zelden gebeuren. Heb dat iig nog nooit meegemaakt bij onze koeien.

Alleen bij melkkoeien is natuurlijk ook niet op goede moedereigenschappen gefokt, want dat kan niet als ze niet zichtbaar worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:40

Weet je, ik ga helemaal niet meer in discussie met jullie. Van alles suggereren en 'dit moet ik lezen, dat moet ik zien'. Jullie gaan ook nergens serieus op in, geven geen antwoord op mijn vragen.

Leuk dat jij weet wat een stierkalf oplevert, grappig, ik krijg twee x per week bonnen van wat ze opleveren voor ons, maar goed, jij weet het vast beter...

En wat mijn mening is, mag ik dat zelf nog weten? Je legt mij woorden in de mond, want ik zeg nergens dat een koe een beperkt gevoelsleven heeft?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:41

Altijd interessant dergelijke discussie door te lezen.
Doet je weer eens realiseren hoe weinig verstand de gemiddelde consument heeft van veeteelt. Niet dat dat een probleem is voor het ventileren van allerlei absurde meningen......

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:42

Je kalfjes zien er prima uit. Ik denk dat veel mensen slim genoeg zijn om te geloven dat bij de doorsnee boer de kalfjes niet creperen. Toch gisteren weer een bericht over een boer die heel slecht voor zijn koeien zorgde. Uitzondering, dat snap ik.

Maar tocht, wat gaat er om in dat koppie? Opgroeien zonder ouders (bij dieren waar dat niet de bedoeling is) laat sporen na. Dat kan niet anders. Ik heb genoeg onderzoeken gelezen waarbij zoogdieren expres vanaf de geboorte alleen werden gehouden, soms waren die later echt niet 'goed'. Kalfjes zitten maar een week of twee alleen, maar ik zou zo veel liever zien dat we met de jaren overschakelen naar een ander systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:48

Riraito schreef:
Je kalfjes zien er prima uit. Ik denk dat veel mensen slim genoeg zijn om te geloven dat bij de doorsnee boer de kalfjes niet creperen. Toch gisteren weer een bericht over een boer die heel slecht voor zijn koeien zorgde. Uitzondering, dat snap ik.

Maar tocht, wat gaat er om in dat koppie? Opgroeien zonder ouders (bij dieren waar dat niet de bedoeling is) laat sporen na. Dat kan niet anders. Ik heb genoeg onderzoeken gelezen waarbij zoogdieren expres vanaf de geboorte alleen werden gehouden, soms waren die later echt niet 'goed'. Kalfjes zitten maar een week of twee alleen, maar ik zou zo veel liever zien dat we met de jaren overschakelen naar een ander systeem.

Dat zou inderdaad het mooiste zijn. Het zou mooi zijn als er een positieve beweging komt. Dat de consument meer moet gaan betalen voor de zuivel en dit extra geld bij de boeren beland. En daarmee geïnvesteerd wordt in stallen voor familie kuddes etc. Dat is uiteindelijk wat iedereen het liefste heeft.

Wij als boeren willen ook vooruitgang, maar dat wordt ons financieel onmogelijk gemaakt en via allerlei wetjes en regeltjes.
Het is voor ons ook niet leuk, wij willen wel beter maar mogen dat niet en ondertussen zijn wij dierenbeulen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:49

Kuggur schreef:
Altijd interessant dergelijke discussie door te lezen.
Doet je weer eens realiseren hoe weinig verstand de gemiddelde consument heeft van veeteelt. Niet dat dat een probleem is voor het ventileren van allerlei absurde meningen......

Leuk he?! Hiermee kun je iedereen in 2 zinnen diskwalificeren....
De gemiddelde consument heeft daar zeker geen verstand van, en de gemiddelde consument consumeert dan ook enorme hoeveelheden dierlijke producten.

Ignorance is bliss.

Wanneer je denkt dat een dier nauwelijks iets voelt of denkt is het makkelijker om er op een manier mee om te gaan die ethisch niet kloppend te krijgen is.
Ooit dachten we net zo over andere bevolkingsgroepen.
Wie weet kijken we hier ooit net zo op terug.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-03-17 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:51

amoj schreef:
Riraito schreef:

Dat zou inderdaad het mooiste zijn. Het zou mooi zijn als er een positieve beweging komt. Dat de consument meer moet gaan betalen voor de zuivel en dit extra geld bij de boeren beland. En daarmee geïnvesteerd wordt in stallen voor familie kuddes etc. Dat is uiteindelijk wat iedereen het liefste heeft.

Wij als boeren willen ook vooruitgang, maar dat wordt ons financieel onmogelijk gemaakt en via allerlei wetjes en regeltjes.
Het is voor ons ook niet leuk, wij willen wel beter maar mogen dat niet en ondertussen zijn wij dierenbeulen.

Hoppa... hier sluit ik me bij aan. Hogere prijzen hanteren en dus meer geld voor boer & dier om betere leefomstandigheden te creëren.
Ik gebruik helemaal geen dierlijke producten meer, maar voor degenen die dat graag willen blijven doen zou een eerlijker prijs daarvoor betalen een hele grote stap voorwaarts zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:57

Zijn we het toch met elkaar eens ;)

Geen idee wat een liter melk in de winkel kost... 1,20?
Wij krijgen momenteel 0,35 daar voor, dat is een redelijke prijs (we hebben maanden rond de 0,30 gezeten, dat is (te) laag).
Waar blijft die 0,85?

Graag iets meer naar ons en minder naar de tussenhandel.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:07

bruintje123 schreef:
Moeten we dan de kinderbedjes ook niet afschaffen?
Dus ook gewoon altijd in bed. Ook niet naar dagopvang. Nee zelf blijven zorgen 24/7. Ook geen flesje, nee borst. Want een flesje is niet natuurlijk. Ook niet kolven.

Oh wacht dan zijn er veel smoesjes waarom dat niet kan.
Maar als een kalfje in het stro ligt is het zo zielig.

Ehm.. je weet dat de beweging tegenwoordig hierheen gaat? Dat veel mensen inderdaad samen slapen en 24/7 hun kind zelf opvoeden. Moeders die geen flesjes geven maar minimaal 2 jaar borstvoeding?

Ik vind de discussie interessant, maar deze redenen zie ik steeds terug: "maar hunnie doen het zus dus dan mogen wij het zo doen".
Dat zijn toch geen argumenten?