Je moet wel meer sociale netwerken onderhouden én zonder communicatiehikjes met elkaar combineren.
Daarbij is eerlijk/open/transparant communiceren minder makkelijk dan het lijkt: Je maakt ALTIJD een selectie in wat je vertelt en ook wanneer want je kunt onmogelijk ALLES vertellen en ook niet GELIJK.
Via whatsap knippen, plakken, kopieëren is soort van verkort kiezen maar vind ik eigenlijk niet netjes.
Een listige complicatie is taal op zich; hoe de ontvanger het leest/hort. Dat merken we hier op Bokt in elke draad.
Voeg daar dan twee of drie verschillende landstalen bij.
Een volstrekt voorspelbaar mijnenveld zijn de, nu in mijn geval, vier familiekringen. Dier hebben allemaal hun eigen normen/waardes/meningen en dat moet je respecteren, waarbij niet alles open/eerlijk kán ivm respect voor die opvattingen.
Tja en dat maakt dan het eerlijk zijn puur onmogelijk waarbij je haast een spreadsheet moet maken over wie wat denkt te weten.
Wat me ethisch zwaar valt is de positie van de betrokken dames. Hoewel het op zich niet mijn verantwoordelijkheid is hoe hun sociale kring over hen denkt, hun levensstijl hún beslissing is, voel ik me, ben ik, gedeeltelijk verantwoordelijk. In de regel is hun relatie met mij de eerste ervaring met niet sexclusief in eerlijkheid ook al is eveneens in de regel (rume) ervaring met overspel/bedrog. Dat bedrog is onbegrijpelijk genoeg maatschappelijk geaccepteerd doch éérlijk hetzelde doen niet. Dat hééft repercussies voor hun reputatie.
Omdat ik om hen geef, hun welzijn, voor mij belangrijk is, is dit onbewust van invloed op mijn keuzevrijheden.
Kortom complex:
Teken alle cirkels van je sociale kringen maar eens op papier, accentueer de overlappen en kleur de eventuele gevoeligheden.
Stel je nu vier verschillende van die schemas voor en leg dat virtueel over elkaar.
AAAAAAAAAAAAARRRRGHHHHHH!!!!!!!!

Ook doet het zoals jullie allemaal weten altijd ´pijn´ wanneer een liefdesrelatie aan het einde komt, hoe natuurlijk en in goede harmonie dat ook gaat.
Dat is niet leuk, niet voor je eígen pijn maar ook vanwege de pijn bij de ander door je empathie want je houdt van de ander.
Ik ben me ervan bewust dat mijn levenswandel dit vermenigvuldigt door het grotere aantal en de grotere complexiteit.
Pffff. Ik hoop dat dit enigzins te volgen is