Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:03

8nnemiek schreef:
__Elizabeth schreef:
Ik bedoel dat veganist zijn niet helpt tegen te manier waarop dieren worden gehouden en dat is toch zo want het gebeurt nog steeds.. Tuurlijk het is minder maar jij weet ook dat het niet gaat gebeuren dat de hele wereld bevolking veganist word. Ik niet in ieder geval.

In die zin heb je inderdaad gelijk. Het zal niet voor directe verandering zorgen, maar misschien wel indirect.. Door het groeiend aantal vegetariërs liggen de schappen vol vleesvervangers en melkvervangers, die ook steeds vaker door de vleeseters gekocht worden. In de allerhande vind je steeds meer vega recepten.. Er worden steeds meer onderzoeken gedaan.. En mensen worden steeds milieubewuster en letten steeds meer op dierenwelzijn. De beter-leven-keurmerken vliegen je om de oren. De vraag naar vlees daalt al een tijdje. Er komt steeds meer weiland beschikbaar voor koeien om lekker buiten te kunnen lopen.
Daarnaast zorgen vegetariërs er natuurlijk voor dat er steeds meer vraag is naar bv lupine en soja van nederlandse bodem, wat een aantal boeren de kans geeft om over te gaan op plantenteelt ipv veeteelt.
Hoe meer vegetariërs, hoe meer mensen ook beter gaan nadenken over milieu en dierenwelzijn, en hoe meer vraag naar diervriendelijke producten.

begrijp me trouwens niet verkeerd ik ben helemaal voor een diervriendelijke industrie maar ik ben van mening dat dat ook anders kan als dat de hele wereld vegetarier moet worden. Ik ben van mening dat dat voor de mens niet gezond is. Maar dat is een andere discussie.

Desiree

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:13

Ik denk dat vegetarisme altijd nog gezonder is dan dat massale vleesgeschrok wat de gemiddelde europeaan nu doet. Want er wordt veel te veel vlees geconsumeerd. Met veel kanker tot gevolg.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:26

Ik denk dat als het huidige systeem van 'produceren' je niet bevalt, je beter vlees kunt eten van een boer die je wel bevalt, dan vegetariër te worden. Dan geef je de goede richting aan en stimuleer je de manier waarop je het wel zou willen zien. Zoals bij deze scharrelvarkens: http://www.sandershof.nl

Als je geen vlees wilt eten omdat je geen dieren wil eten, dan geldt dit natuurlijk niet.... ;-)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:41

Yucca schreef:
Ik denk dat als het huidige systeem van 'produceren' je niet bevalt, je beter vlees kunt eten van een boer die je wel bevalt, dan vegetariër te worden. Dan geef je de goede richting aan en stimuleer je de manier waarop je het wel zou willen zien. Zoals bij deze scharrelvarkens: http://www.sandershof.nl

Als je geen vlees wilt eten omdat je geen dieren wil eten, dan geldt dit natuurlijk niet.... ;-)

Precies :)

En het is nog lekkerder ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:52

__Elizabeth schreef:
Het probleem is dat de meeste anti-boerderij mensen hier alles vermenselijken. Het is niet diervriendelijk dat een koe op eem stalmat slaapt want dat zou ik ook niet willen?! Seriously?! Dieren moeten een stal hebben want ze willen niet in de regen staan want zeg nou zelf zelf ga je toch ook niet in de regen staan?!
Julie snappen hoop ik dat iedereen boeren nodig heeft om te overleven? Dan heb ik het niet zozeer over alleen vlees en melkveehouderijen maar ook landbouw. Het word boeren tegenwoordig zo verschrikkelijk moeilijk gemaakt. Banken willen niet meewerken aan vernieuwing en opstarten word al helemaal niet naar geluisterd. Dus proberen boeren te overleven zonder die aanpassingen te doen maar roepen dat een boer geen hart voor dieren heeft is gewoon belachelijk. Ja mijn uiteindelijke beslissing of een dier blijft leven heeft met geld te maken. EEn dier dat zijn geld niet verdient kan simpelweg niet blijven. Wat verwachten julie dat alle dieren moeten blijven leven? Wat denk je wat er in de natuur gebeurt met een koe die niet goed meer kan lopen? :+

Iemand zij dat natuurlijk niet meer bestaat. Je kan een dier z'n leefomgeving wel zo natuurlijk mogenlijk maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25
Vandaag een artikel in Trouw over de regels, en 'wat als' boeren groener en diervriendelijker willen gaan werken.

Naïef gedacht: dan staat de overheid te juichen.
Ooit was er namelijk een gedachte dat we middels de overheid (voor de Nederlanders onder ons: dat zijn we zelf, die overheid) ons beschermen tegen de al te heftige tucht van de markt.

Helaas, welkom in 2016: heel vaak mogen dingen niet.
En hoezo dan niet?
...tja, omdat het (ik citeer) 'gekunsteld is om allerlei voordelen van duurzame afspraken te moeten kwantificeren en mee te wegen in de beoordeling'. Want de Autoriteit Consument en Markt rekent niet met dingen als 'consumentenwelzijn' of iets van dien aard. (Dat laatste moge waar zijn, maar is in de verste verte geen argument.)
Opwarmen van de aarde, afspraken van Parijs, oprukkende woestijnen. - ....allemaal nooit van gehoord ofzo.

Drie dagen terug : een gesprek met een filosoof die ooit bij Shell werkte, in een openlijke poging "deze sloper" van binnenuit te veranderen.
Zijn conclusie : zijn werk was voor individuele en goedwillende shellmedewerkers waardevol - maar de structuur van het bedrijf hield werkelijke verandering tegen.
"Een vervreemdende ervaring..."

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:59

Gohh, hier nog even op terugkomend...
Kwam je net nog tegen in een ander topic waarin je beweert wel degelijk met zadel te rijden.
Wat is het nou? Of rijd je alleen zonder zadel wanneer het jou uit komt?[/quote]

welk topic? mijn verzorger rijdt met zadel dus ja die heb ik wel maar zelf doe er niks mee, trouwens dit is wel heel erg offtopic. Nu ben ik ineens zo fout omdat ik paardrij jeetje mina waar gaat het over

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:00

Zwaar onderwerp. Ik zal nu wel half bokt over mij heen krijgen.

Wij hebben thuis ook beesten voor het vlees. Alles bij ons is gebaseerd op hygiëne en leefbaarheid voor de beesten. Schone stallen, veel licht, schoon water en uitgebalanceerd voer zorgt voor een zo optimale groei en perfecte gezondheid van de dieren. Wij krijgen jaarlijks controle op het naleven van de welzijnsregels etc. en voldoen aan alle eisen die ook maar gesteld worden aan een veestal. Mensen denken vaak dat wij zo snel en zo veel mogelijk willen produceren, maar bij ons staat het dierenwelzijn hoop in het vaandel. Als er wat is op stal werken wij door tot het klaar is. Als er beesten ziek zijn, zijn wij daar zelf ook ziek van. Wij leveren de dieren graag zo gezond mogelijk af en dat geld voor alle boeren in de sector. Ik kan mij dan ook groen en geel ergeren aan de filmpjes op internet waar dan net beelden zijn opgenomen wat totaal niet strookt met de werkelijkheid. Van de LTO hebben ze opnames gemaakt bij alle sectoren in de veehouderij en landbouw, dit hebben ze gebundeld in een serie 'boeiende boeren'. Misschien moet iedereen dat eens kijken, in NL zijn de zaken wel voor elkaar. In het buitenland daar en tegen schort het er nog wel eens aan....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:47

Desiree schreef:
Ik denk dat vegetarisme altijd nog gezonder is dan dat massale vleesgeschrok wat de gemiddelde europeaan nu doet. Want er wordt veel te veel vlees geconsumeerd. Met veel kanker tot gevolg.

Als dat de oplossing was zou toch niemand vlees eten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:50

Men weet ook dat roken slecht is, en toch zijn er nog steeds mensen die roken als een ketter.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die graag vegetarisch zouden willen eten, maar vlees gewoon te lekker vinden om weg te laten, zelfs al zou het 100% zeker zijn dat je er eerder door zou sterven.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:33

Daantjuh88 schreef:
Zwaar onderwerp. Ik zal nu wel half bokt over mij heen krijgen.

Wij hebben thuis ook beesten voor het vlees. Alles bij ons is gebaseerd op hygiëne en leefbaarheid voor de beesten. Schone stallen, veel licht, schoon water en uitgebalanceerd voer zorgt voor een zo optimale groei en perfecte gezondheid van de dieren. Wij krijgen jaarlijks controle op het naleven van de welzijnsregels etc. en voldoen aan alle eisen die ook maar gesteld worden aan een veestal. Mensen denken vaak dat wij zo snel en zo veel mogelijk willen produceren, maar bij ons staat het dierenwelzijn hoop in het vaandel. Als er wat is op stal werken wij door tot het klaar is. Als er beesten ziek zijn, zijn wij daar zelf ook ziek van. Wij leveren de dieren graag zo gezond mogelijk af en dat geld voor alle boeren in de sector. Ik kan mij dan ook groen en geel ergeren aan de filmpjes op internet waar dan net beelden zijn opgenomen wat totaal niet strookt met de werkelijkheid. Van de LTO hebben ze opnames gemaakt bij alle sectoren in de veehouderij en landbouw, dit hebben ze gebundeld in een serie 'boeiende boeren'. Misschien moet iedereen dat eens kijken, in NL zijn de zaken wel voor elkaar. In het buitenland daar en tegen schort het er nog wel eens aan....

Open vraag, vooral omdat ik dit dus niet goed genoeg weet!

Het vlees dat jullie verkopen, is dat het echt goedkope vlees? Is er verschil tussen wat jullie betaald krijgen en wat de zware bio industrie betaald krijgt per karkas?
Wil je wat vertellen daarover, wat het verschil is als dat er is?

Dat totaal niet strookt met de werkelijkheid kan ik me namelijk niet in vinden. Ben zat boeren tegen gekomen die er het beste van maken in die situatie en ook boeren die het "anders" doen. Maar een heel fiks deel in deze tijd heeft meer overeenkomsten met een fabriek/productiebedrijf, dan met boeren.
Ook dat is werkelijkheid en vaker als je lief is, ook als jouw bedrijf het wel anders doet. Als in het beste maken van de situatie en binnen de normen (die gaan over minimale eisen!), of het echt anders doen....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:37

kohtje schreef:
Desiree schreef:

Als dat de oplossing was zou toch niemand vlees eten?

Was dat maar waar, maar de werkelijk is dat genot/lekker/gemak de boventoon voert.
Kijk maar eens naar hoeveel mensen iets doen met het feit dat je echt niet elk jaar/elke 2 jaar een nieuwe mobiel nodig hebt, ondanks het keiharde feit dat er kinderen in onstabiele gegraven tunnels de grond in moeten om grondstoffen voor dat mobieltje te winnen. Er velen sterven daarvoor, op een gruwelijke manier. En dat maar 1 vb is van de lange lijst van ellende voor iets dat compleet onnodig is.

Waarom denk je dat er meer compassie is voor dieren dan voor mensen op dit gebied? Ben je je wel bewust van het menselijke leed in erg veel van de producten die we consumeren zonder dat we zo nodig hebben?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:44

evelienn28 schreef:
ik ben vegetarier maar niet zo zeer omdat het allemaal zielig is.
meer omdat er geen eerlijkheid naar de consument is.
in het buitenland komt veel dierenleed voor en hebben ze niet zulke strenge regels als hier.
veel producten moeten goedkoop worden geproduceert en dat gaat tenkoste van het dierenwelzijn.
ik eet gewoon geen vlees omdat ik dat gewoon niet meer wil en verder probeer ik zoveel mogelijk eerlijke producten te kopen en betaal er dan maar meer voor:)

vind dat hier erg kort door de bocht word gepraat over vega mensen...

en wat dan als het plantaardige producten zijn, die verbouwd worden in het buitenland, waar mens of dierlijk welzijn onder lijd?

want als het puur gaat om welzijn van mens en/of dier (uitbuiting kan bij beiden),
dan kun je dat toch niet alleen op vlees reflecteren?

dan zou je toch beter nog een goed gefokt en opgegroeid stukje vlees kunnen nemen dan
kleding gefabriceerd door kinderarbeid, of etenswaren die vervoerd worden met karretjes die achter lastdieren hangen waarbij zo'n dier bijna door de benen zakt?

van vlees zijn de regels in Nederland in ieder geval zo strict dat je het veelal tot op de boerderij van herkomst kunt herleiden.. keer kijken en je weet voldoende..

van plantaardig materiaal, maakt het allemaal niet uit waar en hoe het verbouwd is, als het maar op je bord ligt voor een redelijke prijs.. De eerlijke banaan en cacoa, worden die ook allemaal netjes gekocht, of maakt het uitbuiten van een bananenboertje in verweggistan (die daardoor zijn lastdier nauwelijks kan voeden) niet uit? en dat zijn nog producten die gekozen kunnen worden.. deze vraag geld niet alleen voor Evelien, die geeft aan dat ze eerlijke producten koopt.. wel aan Evelien? hoe doe je het dan met producten die afkomstig zijn uit landen waar veel uitbuiting plaatsvind maar waar het niet netjes op de verpakking staat?

maar weet je precies hoe je blokje soja tot stand is gekomen.. eerlijke verbouwing, eerlijke prijs, eerlijke behandeling van de dieren als die zijn ingezet om het land te bewerken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:55

evelienn28 schreef:
in het buitenland komt veel dierenleed voor en hebben ze niet zulke strenge regels als hier.
veel producten moeten goedkoop worden geproduceert en dat gaat tenkoste van het dierenwelzijn.
ik eet gewoon geen vlees omdat ik dat gewoon niet meer wil en verder probeer ik zoveel mogelijk eerlijke producten te kopen en betaal er dan maar meer voor:)

(...)

That's the spirit!
Ik ben een geboren vegetariër en heb dus geen "echte" redenen om te stoppen gehad, maar ik zeg al -tig jaar, "dat de eiwitverdeling in de wereld zo scheef is".

Bijvoorbeeld: het Amazonewoud wordt gekapt (brrr, dat is voor ons allemaal nadelig....!) om er runderen op te laten grazen. Dat "eiwit" (excuses voor het respectloze taalgebruik) wordt ""geproduceerd"" in wat destijds een derde wereld land was (het is inmiddels mee in de vaart der volkeren en een 'brac'land) - er is nog steeds honger, uitbuiting en extreme armoede in Brazilië....
Dus nee, groot gelijk om daar niet aan mee te doen!

En uiteraard staat er nooit of te nimmer op de verpakking te lezen "dit product is door uitbuiting tot stand gekomen".
Shell zou het op haar pompen kunnen schrijven. (Wie weet nog, wie Ken Saro Wiwa was?)

Textiel dat in landen als India wordt geproduceerd en tot T-shirts verwerkt. Weten we het nog, de ramp op Rana Plaza, en alle plannen daarna?

....maar voor een groot aantal producten die niet fair trade/max havelaar zijn, kun je gevoegelijk aannemen dat er een fikse dosis ellende achter zit.....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-02-16 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:57

elenaMM77 schreef:
evelienn28 schreef:

vind dat hier erg kort door de bocht word gepraat over vega mensen...

en wat dan als het plantaardige producten zijn, die verbouwd worden in het buitenland, waar mens of dierlijk welzijn onder lijd?

want als het puur gaat om welzijn van mens en/of dier (uitbuiting kan bij beiden),
dan kun je dat toch niet alleen op vlees reflecteren?

dan zou je toch beter nog een goed gefokt en opgegroeid stukje vlees kunnen nemen dan
kleding gefabriceerd door kinderarbeid, of etenswaren die vervoerd worden met karretjes die achter lastdieren hangen waarbij zo'n dier bijna door de benen zakt?

van vlees zijn de regels in Nederland in ieder geval zo strict dat je het veelal tot op de boerderij van herkomst kunt herleiden.. keer kijken en je weet voldoende..

van plantaardig materiaal, maakt het allemaal niet uit waar en hoe het verbouwd is, als het maar op je bord ligt voor een redelijke prijs.. De eerlijke banaan en cacoa, worden die ook allemaal netjes gekocht, of maakt het uitbuiten van een bananenboertje in verweggistan (die daardoor zijn lastdier nauwelijks kan voeden) niet uit? en dat zijn nog producten die gekozen kunnen worden.. deze vraag geld niet alleen voor Evelien, die geeft aan dat ze eerlijke producten koopt.. wel aan Evelien? hoe doe je het dan met producten die afkomstig zijn uit landen waar veel uitbuiting plaatsvind maar waar het niet netjes op de verpakking staat?

maar weet je precies hoe je blokje soja tot stand is gekomen.. eerlijke verbouwing, eerlijke prijs, eerlijke behandeling van de dieren als die zijn ingezet om het land te bewerken?

Zo irritant, dat net doen alsof mensen die wat hebben tegen bepaalde (wettelijk toegestane) misstanden dit allemaal wel ok zouden vinden....
Ook hier moet ik antwoorden, ik vermoed zo dat de mensen die bezwaar maken tegen bepaalde zaken uit de vee-industrie hier ook tegen zijn.

Zelf probeer ik hier zoveel mogelijk op te letten. Ik ben niet heilig, kan niet alles tot in de grond toe uitzoeken en dat is in teveel gevallen niet eens echt mogelijk om te weten als consument. Ik ben daarin voor een gedeelte afhankelijk van regelgeving en wat openbaar bekend wordt.
Ik probeer zoveel mogelijk streekproducten te kopen, maar ben een kind van deze maatschappij. Ook ik draag dus bij aan ellende, net zoals de meeste andere mensen hier niet omdat ik dat graag wil, maar omdat alles tot in de grond toe uitzoeken ziek veel werk is (niet te doen is) en soms zelfs niet echt zichtbaar is voor mij als consument.
Ik moet nu eenmaal kiezen waarvoor ik wil "strijden", dat wil zeggen als ik niet letterlijk in een hutje op de hei wil wonen. Dat wil niet zeggen dat ik dat soort zaken niet afkeur en niets liever wil dan dat dat veranderd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:04

Janneke2 schreef:
That's the spirit!
Ik ben een geboren vegetariër en heb dus geen "echte" redenen om te stoppen gehad, maar ik zeg al -tig jaar, "dat de eiwitverdeling in de wereld zo scheef is".

Bijvoorbeeld: het Amazonewoud wordt gekapt (brrr, dat is voor ons allemaal nadelig....!) om er runderen op te laten grazen. Dat "eiwit" (excuses voor het respectloze taalgebruik) wordt ""geproduceerd"" in wat destijds een derde wereld land was (het is inmiddels mee in de vaart der volkeren en een 'brac'land) - er is nog steeds honger, uitbuiting en extreme armoede in Brazilië....
Dus nee, groot gelijk om daar niet aan mee te doen!

En de andere kant van de wereld, Indonesië en Maleisië
om een direct voorbeeld te noemen de Kinabatangang rivier..

wordt kaalgekapt voor palmolieproductie..
waar gebruiken we dat ook al weer voor:

o ja

Palmolie is plantaardige olie die hoofdzakelijk wordt gewonnen uit de vruchten van de oliepalm. Een andere soort die palmolie levert, is de coyolpalm. Palmolie bevat een hoog percentage verzadigde vetten en antioxidanten.

Palmolie wordt gebruikt in margarine, frituurolie, aardappelchips, tarochips, soepen, choco's, sauzen en koekjes, als grondstof voor de productie van zeep en andere detergenten, biodiesel en als brandstof voor de opwekking van zogeheten groene stroom.
.[1]

De rest van de kap gaat naar hardhout productie..

Dus amazone kap voor veeteelt en hardhout
Zuid Oost Azie voor akkerbouw en hardhout..

Dus om nu te zeggen dat je met plantaardig leven de regenwouden red.
dan moet je toch heel wat meer laten dan alleen vlees eten.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:08

Ik heb eens een paar boeren gebeld en wat dierenartsen wat betreft die bloedarmoede bij kalfjes. Ze begonnen allemaal te lachen en zeiden direct wat is dat voor een onzin? Je weet toch hoe verschrikkelijk streng ze zijn? En de dierenartsen lachtte net zo hard... Ken ik dan enkel de goeie boeren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:10

"Oh, ben jij vegetarisch? Nou, dan mag je geen leren schoenen dragen!!"

Ik zou niet weten waarom niet.
Accoord - een nertsjas, dat wil zeggen dat een diertje (....meer dan 1 diertje, doorgaans....) een rot leven in een hok heeft en dan wordt doodgemaakt ter wille van 1 ding: die mooie vacht.
Wettelijk is dit toegestaan, maar het stuit mij tegen de borst.

Maar er zijn in NL nog steeds een boel koeien die grosso modo een goed leven hebben. Komen die bij de slager terecht, dan heb ik geen enkel bezwaar tegen het gebruik van "het bijproduct leer". Ik vind het een uiterst elementaire vorm van respect om als je een dier doodmaakt, om dan zo veel mogelijk te gebruiken en zo weinig mogelijk weg te gooien.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:16

Janneke2 schreef:
"Oh, ben jij vegetarisch? Nou, dan mag je geen leren schoenen dragen!!"

Ik zou niet weten waarom niet.
Accoord - een nertsjas, dat wil zeggen dat een diertje (....meer dan 1 diertje, doorgaans....) een rot leven in een hok heeft en dan wordt doodgemaakt ter wille van 1 ding: die mooie vacht.
Wettelijk is dit toegestaan, maar het stuit mij tegen de borst.

Maar er zijn in NL nog steeds een boel koeien die grosso modo een goed leven hebben. Komen die bij de slager terecht, dan heb ik geen enkel bezwaar tegen het gebruik van "het bijproduct leer". Ik vind het een uiterst elementaire vorm van respect om als je een dier doodmaakt, om dan zo veel mogelijk te gebruiken en zo weinig mogelijk weg te gooien.

Je zegt dat het respect is om zoveel mogelijk te gebruiken van een dier die je doodmaakt, waarom dan wel leer en geen vlees? Gewoon uit interesse. Ik heb hier nog nooit een fatsoendelijk antwoord op gehad. En ik ben dus iemand die dat dan dubbel vind. Je wilt wel het leer dragen maar niet het vlees, melk, kaas of weet ik veel wat.. Meestal krijg ik dan als antwoord ja het beest is toch al dood. Ja dus kun je ook zn vlees eten, want hij is toch al dood.. Ben benieuwd of ik nu een beter antwoord krijg. :)
Laatst bijgewerkt door Joliieeenn op 05-02-16 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:16

elenaMM77 schreef:
En de andere kant van de wereld, Indonesië en Maleisië
om een direct voorbeeld te noemen de Kinabatangang rivier..

wordt kaalgekapt voor palmolieproductie..
waar gebruiken we dat ook al weer voor:

Palmolie wordt gebruikt in margarine, frituurolie, aardappelchips, tarochips, soepen, choco's, sauzen en koekjes, als grondstof voor de productie van zeep en andere detergenten, biodiesel en als brandstof voor de opwekking van zogeheten groene stroom.

Dus om nu te zeggen dat je met plantaardig leven de regenwouden red.
dan moet je toch heel wat meer laten dan alleen vlees eten.

Ja klopt.
Goed om nog wat andere voorbeelden aan te halen - anderen benoemden de kant van 'ik wil onbewerkt voedsel' - dit is een van de redenen waarom dat goed is voor ons allemaal.
(En: groene stroom is pas groen als het van een windmolen of zonnepaneel komt. Ruilhandel met de noorse stuwmeren/ waterkracht centrales moet kunnen. Maar biodiesel, biomassa verbranden - hoei...)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:18

Maar wie zegt dat jouw schoenen gemaakt zijn van Nederlandse leer Janneke..

veel grotere kans dat het een product is van ergens anders in de wereld, waar koeien het heel wat slechter hebben..

Waarom zou je schoenen willen kopen van een onbekende afkomst kwa leer?
terwijl je vlees niet wilt eten als je weet dat die koe een goed leven heeft gehad..

dan heb je het toch niet over vegatariër zijn vanuit het oogpunt van dierenwelzijn?

veganisme vanuit dierenwelzijn snap ik dan nog wel..
het gevolg daarvan is dan dat ze ook geen vlees meer zullen eten dat van goede komaf is, maar dat vind ik nog begrijpelijk.

ik, persoonlijk, zeg nergens.. als je vegatarier bent mag je ook geen leren schoenen dragen..

maar als je vegetariër bent, omdat de dieren het zo slecht hebben voor ze gedood worden..
dan snap ik inderdaad niet waarom je dan wel hun andere producten gebruikt. Het dier is toch al dood. dat geld ook voor de mensen die vlees kopen. Het dier is niet speciaal voor het leer gedood..

ik wil je toch graag uit die droom halen..
het meerendeel van het leer voor schoenen komt van aziatische runderen..
En die gaan niet in geventileerde busjes naar de slacht, maar moeten lange afstanden afgeleggen waarbij ze richting het slachthuis gedreven worden.. Gezien het gebrek aan dierenwelzijnswetten, is het in mijn ogen maar de vraag of daarbij altijd voldoende water en voedsel om de hoek kan komen.
---

ik ben als vleeseter daar tenminste eerlijk in naar mij zelf..
mijn stukje vlees heeft vrijwel zeker een beter leven gehad dan het leer dat ik aan mijn voeten draag.

------

stroom uit biomassa mag groen verkocht worden, sorry.

En stroom uit stuwmeren in het amazone gebied, waarvoor hele delen jungle en leefgebied van de mensen daar moet verdwijnen? prachtig mooie groene stroom..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:27

Joliieeenn schreef:
Je zegt dat het respect is om zoveel mogelijk te gebruiken van een dier die je doodmaakt, waarom dan wel leer en geen vlees? Gewoon uit interesse. Ik heb hier nog nooit een fatsoendelijk antwoord op gehad. En ik ben dus iemand die dat dan dubbel vind. Je wilt wel het leer dragen maar niet het vlees, melk, kaas of weet ik veel wat.. Ben benieuwd of ik nu wel een goed antwoord krijg :)

Het is elementair respect. Als Knollie ter ziele gaat, gebeurt dat spontaan, of door een injectie van Ome Vet, terwijl ik mijn ogen uit mijn hoofd huil.

En als geboren vegetariër eet ik geen vlees, maar als een dier een goed leven heeft gehad en geslacht wordt - laten de niet vegetariërs onder ons vooral toetasten.
Het respect zit m wat mij betreft in: laat het dier een goed leven hebben (....okee, wat dat is, daar zijn hier enige degens over gekruisd....). Tijdens dit goede leven geeft een koe melk, een schaap melk en wol, etc. En als het dier geslacht wordt, gebruik dan zoveel als mogelijk van het dier. Maar daar zit een kant aan van 'het leer is een bijproduct', en misschien zelfs 'het vlees is een bijproduct' - dat is het verschil met nertsen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:33

Janneke2 schreef:
Joliieeenn schreef:
Je zegt dat het respect is om zoveel mogelijk te gebruiken van een dier die je doodmaakt, waarom dan wel leer en geen vlees? Gewoon uit interesse. Ik heb hier nog nooit een fatsoendelijk antwoord op gehad. En ik ben dus iemand die dat dan dubbel vind. Je wilt wel het leer dragen maar niet het vlees, melk, kaas of weet ik veel wat.. Ben benieuwd of ik nu wel een goed antwoord krijg :)

Het is elementair respect. Als Knollie ter ziele gaat, gebeurt dat spontaan, of door een injectie van Ome Vet, terwijl ik mijn ogen uit mijn hoofd huil.

En als geboren vegetariër eet ik geen vlees, maar als een dier een goed leven heeft gehad en geslacht wordt - laten de niet vegetariërs onder ons vooral toetasten.
Het respect zit m wat mij betreft in: laat het dier een goed leven hebben (....okee, wat dat is, daar zijn hier enige degens over gekruisd....). Tijdens dit goede leven geeft een koe melk, een schaap melk en wol, etc. En als het dier geslacht wordt, gebruik dan zoveel als mogelijk van het dier. Maar daar zit een kant aan van 'het leer is een bijproduct', en misschien zelfs 'het vlees is een bijproduct' - dat is het verschil met nertsen.

Oke dat ben ik wel met je eens over de nertsen. Hier iemand die absoluut geen bont draagt trouwens! Maar even niet over de nertsen. Ik vraag mij echt puur af waarom je wel het leer wilt, maar niet het vlees? Want ook het vlees hoort toch bij de koe? En als je alles of zoveel mogelijk wilt gebruiken hoort ook het vlees daarbij?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:36

elenaMM77 schreef:

Dat zeg ik.
Citaat:
(....)
terwijl je vlees niet wilt eten als je weet dat die koe een goed leven heeft gehad..

dan heb je het toch niet over vegatariër zijn vanuit het oogpunt van dierenwelzijn?

Eh, ik heb nooit of te nimmer gezegd, dat ik vegetariër ben geworden vanuit dierenwelzijn. (Al zijn er vast wel mensen die dat van mij denken. Ik ben nadrukkelijk niet tegen dierenwelzijn, dus zal ik het ook niet als een belediging opvattten. ;) )

Citaat:
ik wil je toch graag uit die droom halen..

Lieverd, figuurlijk ben ik al wakker hoor, maar; ) ik ga nu toch maar nokken met bokken ; )

Citaat:
stroom uit biomassa mag groen verkocht worden, sorry.

Schatje, please do not be sorry.
Oma leest de kleine lettertjes en vaart niet blind op het labeltje "groen".
Citaat:
En stroom uit stuwmeren in het amazone gebied, waarvoor hele delen jungle en leefgebied van de mensen daar moet verdwijnen? prachtig mooie groene stroom..

Valt idd ook onder de misstanden - vandaar dat ik over Noorwegen sprak, daar wisselt Nederland stroom mee uit.

Wel te rusten iedereen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:41

Janneke2 schreef:
elenaMM77 schreef:

Dat zeg ik.

:') :') :')

de edele kunst van het doodslaan van een discussie.
Ik begin je steeds meer te mogen..

oma zal ik je maar niet noemen, mams als je er heel vroeg bij was misschien ;)

welterusten voor nu, ik kijk uit naar een eventuele voortzetting een dezer dagen
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-02-16 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:42

Janneke; iets vriendelijker mag ook ;)

Ik vind het ontzettend raar dat een vegetariër geen vlees eet maar wel leren schoenen draagt. Dat kan ik echt niet begrijpen.