Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:28

Hier gaat het sparen ook even niet lekker. Wel binnen een maand werk gevonden, betaalt redelijk :)
Maar ben gaan samenwonen en moet nog zoveel meubels kopen..
Funest voor mijn spaarrekening :+ en dan te veel zorgtoeslag gekregen wat terug betaald moet worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:06

lifaya schreef:
Als je inkomen net 500-1000 euro over de grens zit van huurtoeslag, en je alles meteen mag terug betalen, is dat niet echt voorspelbaar. Dat je dan even van 1,5 jaar mag terug betalen. De grens van 22.000 euro bruto aan jaarsalaris is blijkbaar makkelijk te bereiken met een niet zo goed betaalde fulltime baan... En dan leef ik echt niet luxe hoor :+ en een leven heb ik al helemaal niet.

Ik kreeg hem ook van de huurtoeslag. Eventjes 1300 euro van 2015 terugbetalen. Gelukkig kan ik het in termijnen doen

__Sannne

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:17

Sparen gaat hier met stapjes aan wat beter. Het motiveert me heel erg om alles bij te houden in mijn Bullet Journal + elke week betaald krijgen en dus elke week geld op mijn spaarrekening kunnen zetten motiveert ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:21

Snorlex schreef:
Gebeurt heel vaak dat mensen het niet goed in de gaten houden (wat verdien ik, klopt dat nog met mijn toeslag) en dan aan het einde van het jaar onverwachts flink terug moeten dokken.

Melding met "let op" lijkt mij doeltreffend. Maargoed, de belastingdienst gaat ook niet iedere maand controleren of je bruto salaris en te ontvangen toeslag nog overeenkomen. Dus moet je het zelf doen...

Als er iets verandert in je inkomen, jezelf aanleren het te checken. Te weinig ontvangen is aan het einde van het jaar leuker dan teveel ontvangen en daarom terugbetalen.

Hetzelfde geldt voor de voorlopige teruggave.

Hoeft ook niet iedere maand en hoeft ook geen persoon te doen, volgens mij kan je dat gewoon in hun computersysteem programmeren. En dan een paar keer per jaar iedereen ff een waarschuwinkje sturen... volgens mij moet een beetje computernerd dat toch wel kunnen regelen en het scheelt een hoop ellende voor mensen :) tuurlijk moet je het zelf in de gaten houden, maar onder de lage lonen/net op het randje lonen zitten ook een hoop mensen die dit cognitief echt niet kunnen. En die zo in de problemen kunnen komen. Dat is toch niet wat we willen met die toeslagen...

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:53

verootjoo schreef:
Snorlex schreef:
Gebeurt heel vaak dat mensen het niet goed in de gaten houden (wat verdien ik, klopt dat nog met mijn toeslag) en dan aan het einde van het jaar onverwachts flink terug moeten dokken.

Melding met "let op" lijkt mij doeltreffend. Maargoed, de belastingdienst gaat ook niet iedere maand controleren of je bruto salaris en te ontvangen toeslag nog overeenkomen. Dus moet je het zelf doen...

Als er iets verandert in je inkomen, jezelf aanleren het te checken. Te weinig ontvangen is aan het einde van het jaar leuker dan teveel ontvangen en daarom terugbetalen.

Hetzelfde geldt voor de voorlopige teruggave.

Hoeft ook niet iedere maand en hoeft ook geen persoon te doen, volgens mij kan je dat gewoon in hun computersysteem programmeren. En dan een paar keer per jaar iedereen ff een waarschuwinkje sturen... volgens mij moet een beetje computernerd dat toch wel kunnen regelen en het scheelt een hoop ellende voor mensen :) tuurlijk moet je het zelf in de gaten houden, maar onder de lage lonen/net op het randje lonen zitten ook een hoop mensen die dit cognitief echt niet kunnen. En die zo in de problemen kunnen komen. Dat is toch niet wat we willen met die toeslagen...

De belastingdienst krijgt pas aan het eind van het jaar je verzamelinkomen. Dus zo'n waarschuwing kan niet komen vanuit de belastingdienst. Zoals al eerder gezegd, beter later alles in 1 keer alles krijgen omdat je te weinig gekrekegen hebt, dan moeten terugbetalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:00

Maar waarom word er dan ook geen systeem ingevoerd waarbij je gelijk de definitieve berekening krijgt. Zeg maar dat je in 2018 het bedrag van 2017 word uitgekeerd. Zou een hoop irritaties schelen
Ik heb trouwens al een aardige beker vol kleingeld, 105 euro alweer

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:15

__Sannne schreef:
Sparen gaat hier met stapjes aan wat beter. Het motiveert me heel erg om alles bij te houden in mijn Bullet Journal + elke week betaald krijgen en dus elke week geld op mijn spaarrekening kunnen zetten motiveert ook.

Ik krijg het ook per week een vind het juist vreselijk irritant hahaha.
Ik heb een aantal grote vaste lasten en ik moet er dus echt rekening mee houden dat ik van de week er voor genoeg over hou voor de week er na.
Dus sinds kort spaar ik alles de hele maand op zodat ik het daarna in de juiste potjes kan storten. Ben benieuwd of dat beter werkt, ik durf iig geen geld meer uit te geven :')

Gister de rekening vd kaakchirurg in mei gekregen, dik €400, dag spaardoel voor het einde van het jaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:48

Ik mag lekker 110€ terugbetalen van een uitkering die ik vorig jaar in oktober heb gehad, omdat ze per ongeluk 2 dagen hebben uitbetaald waarop ik wel heb gewerkt (en heb dat ook aangegeven toen). Intussen vallen de brieven voor belastingen ook vlot binnen: voor weide 1, voor de aanhanger, voor de auto... Normaal krijg ik dit jaar wel 1000€ terug die teveel van mijn loon is afgehouden, maar wanneer dat gaat zijn?

Sparen is hier momenteel onmogelijk. Het zit allemaal op het randje aan qua inkomsten en uitgaven, dus moet echt puzzelen. Het motiveert wel om overbodig paardenspul te koop te zetten. Moet mijn oude auto ook nog steeds verkocht krijgen. Van dat geld wil ik dan ineens de stalling voor de hele winter betalen, dan hou ik maandelijks wat marge over die wel de spaarpot in kan. En ben aan het kijken voor een extra baantje. Was helaas de eerste keer niet geslaagd op mijn rijbewijs BE, herkansing is ook weer 200€ :(

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:34

Balen van je E rijbewijs Varekaj!

Ik heb zojuist m'n losse euro's geteld en kom op 98. Die laatste twee scharrel ik ook nog wel ergens op. Voel me zelfs een beetje trots :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:15

Ik heb zonet het stalgeld betaald en de weidehuur voor november, 1x getankt met de auto, bij de HA geweest, keuring/weging van de trailer, gezamenlijke bijdrage overgeschreven,... en er staat voor de rest van de maand nog zo'n €50 op de rekening -O-
Ga écht aan de slag met de verkoop van mijn oude auto én paardenspul. Het ligt gewoon in de weg, ik gebruik het absoluut niet meer en ik kan het geld best wel gebruiken.

Jammer genoeg is bijbaantje vinden met mijn uren nog niet zo handig.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:37

Ik heb mijn bingo spaarkaart van dit jaar vol gekregen. Deze week nieuw spaarblik zoeken en kopen (die krijg ik tenminste niet open) en een nieuwe kaart uitprinten voor 2017.
Verder gaat het ook goed. Een aantal abonnementen gestopt en leef van een vast bedrag per week, wat me goed bevalt. Bij de jumbo de laatste tijd vaak een verstas gescoord, dus groente en fruit ter waarde van €5,00 - €5,50 *\o/* erg fijn :$!!!
Nu maar eens zorgen dat mijn spaarrekening goed gespekt wordt en ik de eigen inleg die nodig is voor een huisje, ook echt kan inleggen...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:56

Ik spaar ook.. :j En daar was ik heel blij mee toen ik helaas uur vermindering kreeg op mijn werk!
Gelukkig inmiddels wel weer wat meer uren, maar nog steeds spaar ik voor onvoorziene dingen (denk aan wasmachine bijv kapot, ongemak met/bij de dieren etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:57

Ik spaar niks de laatste maanden. Kan ook gewoon niet. Ga blij zijn als de paarden weer 24/7 in het land kunnen. Al wordt dat ook nog een aderlating. Onlangs bij toevallige passage mogen ontdekken dat de aanpalende boer mijn halve omheining heeft gesloopt. 1 paal en een oude boomstam liggen om waar de grens van zijn land plots pal tegen mijn weide grenst. Verder is de beoband op meerdere plekken stuk. Alles is rechttoe rechtaan stuk, vermoedelijk doorgesneden. Helaas niks bewijs. We zijn geen vriendjes omdat ik 'm overpad weiger (er is op dat stuk ook geen overpad toegekend + 50m verderop is zijn eigen officiële toegang via de straat).

Mag dus binnenkort eerst bijna 1km draad volledig vervangen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 04:42

Ik heb helaas mijn hele spaarrekening aan de huur moeten besteden. In verband met visums mocht ik 4 week lang niet werken.. Nu weer fulltime verder en dus weer aan de bak met sparen!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:39

Meelezer meld zich :o

Danseresje schreef:
Ik heb mijn bingo spaarkaart van dit jaar vol gekregen. Deze week nieuw spaarblik zoeken en kopen (die krijg ik tenminste niet open) en een nieuwe kaart uitprinten voor 2017.
Verder gaat het ook goed. Een aantal abonnementen gestopt en leef van een vast bedrag per week, wat me goed bevalt. Bij de jumbo de laatste tijd vaak een verstas gescoord, dus groente en fruit ter waarde van €5,00 - €5,50 *\o/* erg fijn :$!!!
Nu maar eens zorgen dat mijn spaarrekening goed gespekt wordt en ik de eigen inleg die nodig is voor een huisje, ook echt kan inleggen...

Een bingo spaarkaart? Heb je daar een foto van, klinkt leuk!

Hier 2 weken geleden een deel spaargeld uitgegeven aan een set nieuwe blingbling krukken :') en komende maand gaat de rest naar mijn nieuwe telefoon, helaas is de vorige flink bezig er mee op te houden

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:11

Varekaj is 1km draad vervangen niet wat drastisch? Lijkt me dat er ook wel andere oplossingen zijn, helemaal als het recht toe recht aan is. Wat spanners ertussen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:25

Helaas een paar flinke tegenvallers gehad onder andere m'n afrekening van energie a 270 euro. Belastingdienst was ook lekker bezig dus voorlopig geen geld om te sparen. Plan is wel om in september naar oudtante in de VS te gaan maar ticket boek ik dan in mei van vakantiegeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:08

@Mavelle: de omheining was van beoband. Dat is een brede kunststof band. Dat is geen goedkoop spul helaas.
De band is op verschillende plekken stuk zodat ik allemaal lange, losse slierten heb. Het is ook niet de eerste keer dat er wat stuk gaat. Tot nu toe heb ik dat altijd kunnen vervangen door band die ik nog over had. Helaas is mijn reserve nu op en de verdeler waar ik het 5 jaar terug kocht bestaat niet meer.
De gehele achterzijde is weggeknipt. Aan de zijkant is ook al een stuk hersteld en aan de voorkant, pal naast de poort, zijn ook stukken losgesneden. De gehele omheining is ofwel verdwenen of hangt compleet door.

Ik ben dat gedoe zo zat. Dan liever alles vervangen door stroomdraad. Hij gaat dit soort fratsen blijven uithalen tot ik 'm kan betrappen. Een stroomdraad is sneller en goedkoper te herstellen dan elke keer dure beoband. Om die reden durf ik geen houten omheining plaatsen, als die daar een keer doorheen gaat...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:32

Interessant topic!
Ik spaar iedere maand minstens 200 euro. Als ik een keer wat overhoud, gaat dat ook naar de spaarrekening (of ik koop wat extra kleding/makeup O:) ). Mijn vriend en ik sparen voor onze bruiloft in juni en dat geld hadden we eigenlijk heel snel bij elkaar gelukkig. Dan heeft het natuurlijk wel geholpen dat familie ook wat heeft bijgedragen, maar we sparen allebei ook wel heel gedisciplineerd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:39

Ik heb afgelopen maanden zo'n 1500 van mijn spaar afgehaald. Dat moet er het komende jaar dus weer bij op. Gewoon geen nieuwe dingen kopen dus.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:06

knabbelgirl schreef:
Meelezer meld zich :o

Danseresje schreef:

Een bingo spaarkaart? Heb je daar een foto van, klinkt leuk!

Hier 2 weken geleden een deel spaargeld uitgegeven aan een set nieuwe blingbling krukken :') en komende maand gaat de rest naar mijn nieuwe telefoon, helaas is de vorige flink bezig er mee op te houden

Zie dit topic voor enkele voorbeeldfoto's: [HK] We sparen de bingokaart vol!

Ben dat topic vorig jaar gestart, is wat doodgebloed, maar probeer er weer nieuw leven in te krijgen... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:35

Ik heb absoluut nieuwe rijlaarzen nodig in januari. Zit compleet door het leer heen, je kan mijn sokken soms zien door het gaatje waar het gescheurd is. Niet echt presentabel op wedstrijd en natte voeten zijn ook niet zo lollig in deze tijd van het jaar.

Ik hoop dat ik de paarden vanaf begin maart weer 24/7in het land kan zetten. Ik wil vanaf dan maandelijks €300 opzij zetten. Dat geld is dan alvast stalgeld voor de volgende winterperiode.
Bij nader inzien blijkt dat ik nog steeds een goede €1000 moet terugkrijgen van de belastingen. Van dat bedrag ga ik mijn omheining vernieuwen (het is alleen de draad die ik nodig heb) en weide-onderhoud zoals bemesten.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:32

Mijn doel voor eind Januari gaat wel lukken. Ik heb wel een boxspring besteld, die wordt in Maart geleverd dus dan moet ik tegen die tijd weer even 1500 terug boeken maar daar houd ik nu gewoon rekening mee. Ik probeer zoveel mogelijk te werken in vakanties en tentamen weken, met als doel om over anderhalf jaar ongeveer 8 tot 10 duizend Euro gespaard te hebben. Dan ben ik (hopelijk) afgestudeerd en dan een baan zoeken en werken en nog extra sparen en rustig rond kijken voor een huis. Met dat gespaarde geld kan ik dan iig een nieuwe badkamer en keuken bijvoorbeeld plaatsen voordat ik daadwerkelijk in een huis zou trekken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:00

Ik spaar sinds ik 0,8fte baan heb. Spaar best veel (€1000 per maand max, €500 per maand min)

Vriendje kon niet sparen. Van huis uit niet meegekregen. Die konden alleen maar alles opmaken. Komen niet rond van flink loon.. en hebben verschillende kredieten aangevraagd. Tsja, dan moet je dat ook terugbetalen maandelijks. Toen ik erachter kwam heb ik hem alles zo snel mogelijk terug laten betalen. Geen geld voor leuke dingen elke week, elke week uiteten ook niet en zo nog wat dingen. Nu spaart hij wel en gaat best goed. Helaas had hij €2500 spaargeld en reed toen z'n auto Totall loss dus een andere aangeschaft. Maar gelukkig had ie gespaard. Anders had ie een ander probleem gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:30

Mijn vriend begrijpt niet dat ik moeilijk kan sparen omdat het voor hem zo vlot gaat. We betalen beide maandelijks hetzelfde bedrag op onze gemeenschappelijke rekening.

Dat bedrag is 1/8 van zijn loon en 1/2 van het mijne :+ Van de 7/8 die hij overhoudt is de enige onkost de hypotheek van zijn huis en de verzekering+ benzine van zijn sportauto. Zorgkas, ziekteverzekering, pensioensparen etc wordt door de werkgever betaalt + bedrijfswagen.

Van het 1/2 wat ik over hou heb ik nog volgende onkosten: eigen auto (4x4) en diesel, verzekeringen auto/trailer/ziekenkas/hospitalisatie/familiale, weide-onderhoud, hooi en paardenvoer, nu in de winter 2 pensionstallen, DA/TA/hoefsmid

Hij werkt voltijds in de off-shore en is gemiddeld 6 maanden/jaar weg van huis = verdiend bovenmodaal zonder belastingaftrek en de periode aan boord heeft hij geen onkosten. Ik heb eind vorig jaar mijn fulltime job vaarwel gezegd ivm afstuderen in februari dit jaar. In mei ben ik gestart in mijn huidige job, aan 19u/week.

Dat het niet geheel evenredig verdeeld is, dat vergeet ie echter wel voor het gemak...

Edit: ik ben deeltijds gaan werken omdat die job dichter bij huis was, in mijn vakgebied én omdat hij vond dat voltijdse job + paarden teveel tijd in beslag nam. Ik wou de paarden niet wegdoen (zij waren er eerst) en in combi met deeltijdse job heb ik én tijd voor de paarden én tijd genoeg voor hem als hij thuis is.