Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Maar als je van nature onzeker bent of vrij jong, ben je wel gemakkelijk uit balans te brengen en zo'n hoogdravende tekst kan daaraan bijdragen, vooral als die met zoveel overtuiging wordt neergetypt.
Geryon schreef:Iedereen weet dat nu wel zo'n beetje. Het probleem is dat je het in je posts vaak bijna alleen maar hebt over de schuld van de partner van de bedrieger. Hoe egoïstisch die wel niet is, dat ze hun partner monddood maken en dat soort dingen. Hierdoor lijkt het alsof je het bedrog goed praat. Dáár vallen mensen steeds over volgens mij. Niet over je obsessie van open relaties.
Geryon schreef:Misschien moet je jezelf eens niet meteen zo verdedigen, maar gaan nadenken. Mensen zijn het met je eens, maar alsnog is er discussie tussen jou en die mensen. Dat heeft een reden.
Geryon schreef:Misschien moet je jezelf eens niet meteen zo verdedigen, maar gaan nadenken. Mensen zijn het met je eens, maar alsnog is er discussie tussen jou en die mensen. Dat heeft een reden.
OsMo schreef:Ergens ben ik het wel eens met HC maar ik weiger te geloven dat het niet anders kan.
OsMo schreef:Dan spreek je van een stukje zelf opoffering van beide kanten!
OsMo schreef:Het mooie is dat er in de bijbel een passage beschreven staat waarin eigenlijk gewaarschuwd wordt.
Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden.
Huertecilla schreef:Hou je van elkaar? ECHT?
Waarom ben je dan niet VOOR elkaar, VOOR het geluk van de ander?
Zwerte schreef:Huertecilla schreef:Hou je van elkaar? ECHT?
Waarom ben je dan niet VOOR elkaar, VOOR het geluk van de ander?
Dit principe zou iedereen meer moeten toepassen en de wereld zou een stuk leuker, gezelliger en fijner worden als we allemaal zo zouden kunnen denken EN voelen.
Jammergenoeg werkt het niet zo eenvoudig in de praktijk. Er is namelijk 1 heel essentieel ding nodig om dit te kunnen: zelfvertrouwen. En laat het de meeste mensen daar nou aan ontbreken. Want je moet gewoon sterk in je schoenen staan om zo onvoorwaardelijk van een ander te kunnen houden. Ik ben het zelf dus (bijna) helemaal eens met jouw ideeen en principes op dit vlak en probeer dit ook toe te passen. Ik kan er echter ook weinig aan doen dat ik last kan hebben van jaloerse gevoelens, puur uit eigen onzekerheid. Komt nog bij dat ik ook overtuigd ben dat de mens in de kern heel egoistisch is. En daar past dit soort altruisme gewoon niet bij. Ik zie dit soort dingen dus wel een beetje als ideale situatie, wat in de praktijk vaak moeilijk haalbaar is. Wellicht voor de uitzondering wel, maar het gros? Nope, zie ik niet gebeuren.
Zwerte schreef:Kortom, ik kan me moeilijk voorstellen hoe je zelf een goed gevoel kan krijgen van je partner loslaten, als je zelf niet voldoende zelfvertrouwen hebt.
Huertecilla schreef:Even een imo HEEL belkangrijke zijstap.
Het hoofdtsuk over Sodom en Gomorra wordt dooor kerkvaders graag aangehaald als moralistisch betoog tegen losse zeden.
Het wordt echter zelden verteld zoals het geschreven is.
Lees maar eens na.
Het gaat niet oever losbandgheid maar over homosexualiteit.
De dochters van Lot worden aangeboden ter bevrediging van lusten.
Ook stopt het verhaal doorgaans bij het staffen van Lot's vrouw voor het weemoedig omkijken.
NA de vlucht/verwoesting gaat het verhaal namelijk op onthutsende wijze verder.
Beide dochters worden zwanger van Lot. De eerstgeborene baarde een zoon, en noemde hem Moab; hij is de vader van de tegenwoordige Moabieten. Ook de jongste baarde een zoon, en noemde hem Ben-Ammi; hij is de vader van de tegenwoordige Ammonieten.
Polygamie, groepssex, zelfs groepsverkrachting van tienerdochters is geen punt en incest prima in deze episode. Alleen homosexualiteit niet.
Toch iets anders dan de kerkvader vertelt
Citaat:Terug naar het onderwerp toont het wijdverbreide bedrog imo aan dat het opleggen van EEN set beperkingen en een taboe om erover te praten tot leed leidt. Dat dit nooit een goed model voor uit liefde samenleven kan zijn.
Vor de slechte lezers: Ik heb het NIET over sexclusieve monogamie, NIET over dat dit een slecht model zou zijn.
Ik heb het over het rigide opleggen van EEN onbespreekbare set normen 'voor altijd'. DAT leidt tot hypocrisie, bedrog en veel leed.
verootjoo schreef:Het heeft niet altijd wat met zelfvertrouwen te maken. Ik en mijn man willen zo goed mogelijk leven naar wat de Bijbel ons voorschrijft omdat wij geloven dat dat is hoe God ons heeft bedoeld en gewild. Daarom blijven wij monogaam aan elkaarniet omdat we de ander iets willen onthouden. Wij willen zelf ook geen ander buiten elkaar.
Heeft ook te maken met welke normen en waarden je wilt nastreven.
OsMo schreef:Zij volgden de adviezen zoals ik veel voorschriften van God zie.
verootjoo schreef:Daarom blijven wij monogaam aan elkaar