Isegrim schreef:Dat je iemand steunt, betekent natuurlijk nog niet dat je diens daad goedkeurt.
En in een rechtsstaat heeft ook een misdadiger, zelfs de ergste, mensenrechten. Die zijn namelijk 'onvervreemdbaar' (http://nl.wikipedia.org/wiki/Universele ... an_de_mens). De VS neemt het alleen niet zo nauw met die onvervreemdbare rechten.
Er zijn overigens ook nabestaanden die tégen de doodstraf strijden. Ik ken meerdere gevallen van nabestaanden die hebben gestreden voor het leven van degene die hun geliefde / familielid had vermoord. Bij één van de recente executies in Texas was de reactie van één van de nabestaanden dat ze vooral meevoelde met de familie van de terdoodveroordeelde, omdat die nu hetzelfde moest doormaken als zij vele jaren eerder moesten doormaken.
Nee, ik voel me niet schuldig ten opzichte van de nabestaanden. Ik misdoe hen niets door er voor Jamie te zijn.
Dit zou ik denk ik exact hetzelfde voelen. Je zou toch nooit iemand hetzelfde toewensen wat jij dan door hebt moeten maken? Dan liever die persoon levenslang opsluiten...