Waar je heel laat pas achter kwam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:06

Dat er gemalen kippeveren in de koffiemelkpoeder zitten om klonteren te voorkomen.... :9k 8)7
Oh, en dat de rode kleurstof van bv. M&M's van gemalen bladluizen komt...

Ik denk er maar niet teveel bij na. :+
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 16-01-12 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:07

loveshadow schreef:
Haha, ik leer ook een hoop van dit topic, hihi.

Ik ben heel anders naar mandarijntjes in blik gaan kijken sinds ik op How Things Are Made zag dat er zowel zoutzuur als gootsteenontstopper wordt gebruikt om die velletjes er af te krijgen, hihi. Maar ach, ze zijn nog steeds wel lekker :D

WHOT? :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:10

Jaime_ schreef:
Ik kan de klemtoon in saté niet leggen.. heb jaren gedacht dat ik het goed deed, tot iemand me er ooit eens op wees, maar ik krijg het er gewoon niet uit..

Dat heb ik met het woord 'menu'. Ik zeg al jaaaren meenu. Het is dus gewoon me-nu :')

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:15

Mirjamsel schreef:
mylittlejoy schreef:
Wat een geweldig topic! Ik leer van alles op de zondagavond.

Ik heb er ook nog wel een om te delen: dat andrelon komt van André en lonneke.

Oh echt? Apart, ahaha. Dan weet ik er nog eentje. De jostiband komt van Jos en Tineke!
Dat heb ik geloof ik eens op tv gezien :D

Jostiband komt van Johannes Stichting, dit is de stichting waardoor de jostiband is opgericht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jostiband
Laatst bijgewerkt door Eva_vanO op 16-01-12 02:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:16

of het woord ooootoo en auwtoo :')

Kukkie

Re: Waar je heel laat pas achter kwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:41

Ik dacht als kind dat als het hard waaide dat de aarde sneller draaide. Ik wist namelijk wel dat de aarde rond was en draaide. Dat hamerde mijn vader er wel in. Maar ik vond het zo knap van mezelf dat ik de wind kon verklaren...
En eigenlijk vind ik het nog steeds een knappe gedachtengang voor een kind.

Maar minder slim was het koelbox verhaal. Wij namen altijd een koelbox mee op vakantie. En dat merk was Curver. En mijn ouders noemden het ook curver. Dus ik ook. Toen ik jaren later iemand koelbox hoorde zeggen, had ik geen idee wat dat was.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 03:07

SimoneDV schreef:
Ik wist ook nooit dat perron A bij de trein altijd naar de kant van Amsterdam ligt (alleen hoe dat bij amsterdam dan zelf zit weet ik niet meer :+ en roosendaal was dacht ik een uitzondering :P ).

Perron A is aan de kant van Amsterdam en perron B is aan de kant van de binnenlanden :j

mar_fay schreef:
rhanasasja schreef:
Plu betekend in het frans regen
Sol betekend in het frans zon
en para betekend tegen :)

frans? welnee, in het spaans :+
en para betekent voor, niet tegen ;)

Sure ;) Het Spaanse woord voor regen is lluvia en para kan best goed komen van parar, een werkwoord dat stoppen/tegenhouden betekent.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 03:25

En hoe zit het dan met parachute?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 03:27

is vast tegen vallen ofzo :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 03:28

Para is Latijn voor tegen (vandaar dat je het woord ook tegenkomt in het Frans en Spaans)
En chute is vallen in het Frans.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-01-12 03:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 03:28

lageveld schreef:

wiki:
Citaat:
Het woord parachute vindt zijn oorsprong in het Frans:

"Para" (Grieks voor "tegen") heeft als basis "Parer", dit is afweren, iets doen tegen iets anders. In het Nederlands bestaat het woord als "pareren".
"Chute" is Frans voor "val".

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 03:29

lageveld schreef:

Chute is Frans en betekent val. Of para ook Frans is weet ik niet, zo goed is mijn Frans niet. Kan natuurlijk ook een Latijns leenwoord in het Frans zijn dat wij dan weer hebben overgenomen.

Edit: dus zoals vuurneon ook al zegt :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 03:31

Brainless schreef:
lageveld schreef:

wiki:
Citaat:
Het woord parachute vindt zijn oorsprong in het Frans:

"Para" (Grieks voor "tegen") heeft als basis "Parer", dit is afweren, iets doen tegen iets anders. In het Nederlands bestaat het woord als "pareren".
"Chute" is Frans voor "val".

O kijk aan, Grieks -> Latijn -> Frans. Logisch :j

In het Spaans heet een parachute paracaída. Caída = val. Dus hetzelfde als in het Frans, maar dan vertaald. Net zoals je in het Nederlands ook valscherm kunt zeggen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:35

SimoneDV schreef:
Ik wist ook nooit dat perron A bij de trein altijd naar de kant van Amsterdam ligt (alleen hoe dat bij amsterdam dan zelf zit weet ik niet meer :+ en roosendaal was dacht ik een uitzondering :P ).

volgens mij licht in hengelo perron B dichter bij amsterdam als de A kant.. maar begin nu ook weet te twijfelen :P
zometeen even op letten :+

Surion schreef:
Ik kwam er pas maar achter dat in het logo van Formule 1, de 1 in het zwart staat en dat witte ding er rechts van is een soort van vlag. :')
Afbeelding

sterker nog, als je goed kijkt is het eigenlijk gewoon een witte vlag met een zwarte 1 erop :Y)
moet wel toegeven dat ik dit nog nooit eerder heb gezien/ me nog nooit eerder is opgevallen hoor

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:09

O fantastisch, heb alles doorgelezen, heeerlijk!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:16

Die bolletjes op electriciteitsdraden zijn toch voor zichtbaarheid voor vliegtuigen enz. ?
(vroeg iemand een paar blz. terug)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:52

Optiwolk schreef:
InekeH87 schreef:
Ok ik zal straks een keer een foto maken van het elleboog likken. Ik kan het omdat ik Ehler Danlos heb waardoor ik extreem hypermobiel ben (slangenmens idee).

Ik heb zojuist berekend hoe lang je papiertje moet zijn wil je wel die 50 keer kunnen vouwen. Goede nieuws is dat het kan, slechte nieuws is, je hebt een stuk papier nodig ter grootte van de afstand van de aarde tot de zon, namelijk 66,37*10^23 kilometer :p.

Voor de wiskunde geeks, ik heb de volgende formule hiervoor gebruikt:
L = ((pi*t)/6)*((2^n)+4)*((2^n)-1) Hierbij is L uiteraard de lengte van het papier in mm, t de dikte van het papier (ik heb 0,1 genomen) en n het aantal keren vouwen.

Maar is het niet zo dat je èlk papier maar een bepaald aantal keer kan vouwen, omdat de opeenstapeling van vouwen anders te dik wordt om te vouwen?

(En dat zijn heel wat vouwen :P)

Ja dat is inderdaad zo, maar hoe groter het papier, hoe meer vouwen je erin kan maken omdat je nog ruimte hebt om te vouwen. Zo ligt het wereldrecord vouwen op 12 keer, maar daar was een stuk papier van 1,2 km voor nodig. Wil je een stuk papier 15 keer vouwen dan heb je een stuk papier van 5622 km nodig. Dan heb je voldoende ruimte om 15 keer te vouwen zonder dat de opeenstapeling van vouwen in de weg gaat zitten. Ja het wordt wel heel dik, maar je kan dan nog steeds vouwen omdat je papier nog de ruimte heeft. Een stuk papier 15 keer vouwen maakt het al wel 3,2 meter dik, dus dan kan je het in ieder geval al niet meer met de hand vouwen, maar met machines moet het nog lukken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:31

opisop_shop schreef:
Die bolletjes op electriciteitsdraden zijn toch voor zichtbaarheid voor vliegtuigen enz. ?

Mijn vader vertelde mij vroeger dat dat was zodat de vogeltjes ergens konden zitten zonder gefrituurd te worden... en dat heb ik tot dit topic gedacht..... nu ik erover nadenk heb ik ook vogels gezien op de draden zelf zonder sate te worden......

triest .... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:41

jilleroo schreef:
opisop_shop schreef:

Mijn vader vertelde mij vroeger dat dat was zodat de vogeltjes ergens konden zitten zonder gefrituurd te worden... en dat heb ik tot dit topic gedacht..... nu ik erover nadenk heb ik ook vogels gezien op de draden zelf zonder sate te worden......

triest .... :o

Hahaha, ouders kunnen zo gemeen zijn :D

Rintah schreef:

Echt waar?! Haha, dat wist ik niet :')

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:52

Haha geweldig topic dit! Heb al veeeel geleerd :+

Mijn ouders wonen in Duitsland, we waren daar eens op verjaardag en toen belde een kennis van hun dat hij nu "Ausfart" voorbij reed maar dat ze dat nergens op de kaart konden vinden, dus hoe ze verder moesten :')

Verder had mijn ex-schoonmoeder mijn zoontje geleerd (bijna 5) dat je kindjes krijgt door te dansen. Ik snapte het telkens al niet als hij vroeg wanneer ik eens ging dansen want hij wil een broertje of zusje... :=

Ik dacht altijd dat palingworst vis was, van de paling. Ben er pas sinds een aantal jaar achter dat het gewoon vlees is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:00

Ik kwam er achter, dat zoetjes in Amerika niet mogen, omdat er een stof in zit die daar verboden is.

En dat van die mandarijntjes inderdaad, die worden echt met grof geweld ontveld :') Daar wordt zoveel troep aan toegevoegd. Maar dat is eigenlijk wel logisch, probeer jij dat velletje er maar eens af te krijgen zonder de binnenkant compleet de vermorzelen. :')

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:02

Dat het logo van de Carrefour een C is en geen pijl met een vreemde vorm.
En vroeger zong ik altijd mee met Golden Retriever van Jan de Wilde "Ik zit boordevol affectie en vooral voor hondjes" maar hij zingt blondjes ipv hondjes :')

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:06

loveshadow schreef:
Rintah schreef:

Echt waar?! Haha, dat wist ik niet :')

je quote verkeerd, ik zei dat over de perrons :+ :P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:09

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:23

Wat is dit topic een openbaring voor mij haha! :))