Het is AUto, niet OOto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Het is AUto, niet OOto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:44

wat is 'gededdel'?
:=

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:46

Ik heb het gegoogled, het klinkt als 'gedoe' :=

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:46

Mooiste vond ik t verhaal van een net afgestudeerde DA die aan de slag ging op een praktijk in Limburg/brabant. Telefoon ging: Dokter kun de kommen? Ons Berta hét zich op ne deem getroije... :?

DA gaat daar ter plaatse, betrof t een koe die op haar speen was gaan staan, oke dan!

(kun de = kun je, hét = heeft, op ne =op haar, deem = speen, getroije =getrapt/gestaan.... trouwens ook nog verschillenden werkwoord vervoegingen: treij = tt, troij= vt, getroije = vvt)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:51

Haha, je kan zegge wa ge wilt, mar da Braobants het nog heul wa geheime... En dan zeg ik het nog netjes, Je moet voor de grap menig carnavalskrant nog naslaan hier. Zelfs mijn man, een rasechten Ammerooijse heeft dan moeite met zijn eigen taal...
Maar als ik wil, kan ik ook redelijk verstaanbaar leids praten. Daar komt het ABN toch vandaan?
Ik vind dit wel een zeer leuk stukje! Die DA zal wel een paar keer nieuwsgierig op pad zijn gegaan... :')

Wij herkennen Bosschenaren altijd aan hun spraak, die hebben altijd een bepaald woord aan het einde van een zin...

Ow ja en gededdel is inderdaad ook gedoe.

Kennen jullie dan ook het woord 'schielijk' niet?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:57

Ik heb een Waals meisje in mijn klas,ik heb nog nooit iemand zo perfect AN horen praten.
Helaas is ze beland in een klas waar er brugs/kortrieks word gepraat:

'Euj Margaux,kujké da blad gèvn da da ligt?Kundrtan ertwa ip skrieven wa daj moe mèbringn vade winkl.'
:+

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:58

Ja net! Ge roakt der nie ovver uutgeproat!
Enne idd die carnavalskrant valt nie mi..ok nie vur een echte brabo...
T spreken is zoveel anders dan t schrijven...

Tja die DA heeft in korte tijd heul veul geleerd zullen we maar zeggen..

Waar ik trouwens ook echt om moet lachen; als je op de zwarte cross bent ( jaja tis weer bijna zover!) dan wordt er heel wat af "gehökt" (tjee echt lastig te typen) alleen komt er dan 1 uit de randstad aanlopen en die kunnen höken gewoon echt niet uitspreken, klinkt dan echt als "heuken"...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:01

_O- Dat is altijd leuk. Iemand die niet uit de streek komt en het dan probeert te praten... Dat blijft leuk. Ik moedig het altijd aan!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:03

Sommige mensen kunnen volgens mij ook echt gewoon geen ABN praten :+ Sommige mensen versta ik gewoon echt niet, toen ik vorige keer met een vriend van een vriendin uit de Achterhoek stond te praten moest zij echt gewoon tolken voor me, ik verstond hem écht niet en hij deed écht zijn best :+
Ik denk trouwens wel dat ABN voor mensen met een accent/dialect ABN minder raar is dan andersom, omdat zulke mensen dat ook al horen op tv en zo?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:05

Ik kàn geen AN spreken,ik behoud mijn Brugse 'klank' :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:06

Quebelle schreef:

Ja maar je kan wel verstaanbaar praten, neem ik aan? Om het even zo te zeggen :')

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:07

Ja klopt, ben ik met je eens! Wij worden doodgegooit met ABN :D ;)
En ja klopt, als ik ABN praat, klinkt t voor mij heel netjes, maar wrs lach jij je helemaal een breuk :+

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:09

Edit: Precies wat Yanouuu zegt. Alleen ik behoud mijn brabantse "klank" (inclusief zachte g..)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:09

Quebelle schreef:
en een kroket in NL & BE zijn verschillend.
in NL zitr vlees in , in BE patat :')

Dat zou goed kunnen, die heb ik nog nooit besteld! Neem dan meestal bitterballen. :P
In Nederland heb je trouwens ook wel aardappelkroketjes. :D

DaisNBenj schreef:
Wat is het verschil met een frikandel en een frikadel?!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frikadel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frikandel

Yanouuu schreef:
Quebelle schreef:

Ja maar je kan wel verstaanbaar praten, neem ik aan? Om het even zo te zeggen :')

De West-Vlamingen die ik ken hebben daar vaak veel moeite mee. :') Maar die komen vrijwel allemaal uit Oostende.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:10

Ja klopt, die jongen zei ook, ''Nou, ik heb anders nog nooit zo netjes gepraat hoor.'' _O- Tenminste, dat hoorde ik, ik verstond het zelf dus niet haha.
Gek eigenlijk, zoveel verschil in zo'n klein land :P

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:11

Zo ik kap ermee voor vandaag, even paardlief op stal zetten en dan spring ik in mijn bedje. Morgen weer verder lezen...echt een kei leuk topic!

Howdoe!!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:12

ik zit op 20 km van Oostende.
Papa is Brits,mama uit Sint-Niklaas & zelf wonen we in Brugge.
Geeft een rare combinatie :')
Ja,als ik probeer ben ik verstaanbaar maar ik heb echt moeite om -EN af te maken,snap je?
"Hebbn,etn,wassn,gevn, ipv hebbEn,etEn,wassEn,..'

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:14

Ik heb West-Vlamingen moeten leren verstaan (en die probeerden dan verstaanbaar te praten, als ze tegen elkaar beginnen te praten is het nog moeilijker :D) als simpele Hollander :D. Ondertussen lukt het wel aardig! :))

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:17

Hahaha, geen idee hoe dat klinkt :')
Mijn vader is Grieks en die verdraait uitdrukkingen en spreekwoorden altijd :') Dan haalt 'ie twee dingen door elkaar of zo, en dan zegt 'ie dat met een big smile van, ''kijk hoe goed ik bezig ben!'' en dan is 'ie helemaal teleurgesteld als je zegt dat het fout is. :')

Edit: Quebelle, even offtopic, ik luister echt precies dezelfde muziek als jij :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:21

we've got good taste :')

Mijn vader is Brits en wisseld nederlandse woorden met engelse woorden wat soms erg ingewikkeld is voro mensen die hem niet echt kennen.Ook ik heb dat ik woorden in het engels weet maar de nederlandse vertaling niet meer weet _O-

Kheb ook nederlanders in mijn school en die praten echt geweldig!
De klank en hoe ze altijd 'Nou,.." en 'Jeumig!' zeggen _O-

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:23

idefix4 schreef:
Nou ik ook! :P En ik heb er legio vrienden in verschillende regio's.

Maar ja, ik heb een meertalige opvoeding gehad. Zelf Brabants. Vader Rotterdammer en zijn jonge broer en zus Zeeuw en moeder Noord-Hollands... Je wil niet weten hoe vaak mijn familie in de kop van Noord Holland me Brug wilde horen zeggen. Dat vonden ze 'schattig'. _O-

Er was ook ergens een heel gesprek over meisje in het brabants. Dan was die omschrijving hier juist heel positief en in Almere juist heel negatief. Mokkel was dat. Ook al zo'n woord. Heel gewoon in mijn omgeving. Ik word liever zo genoemd dan andere namen die ze ook regelmatig gebruiken... :D

Dat doet me denken aan een medewerkster in de supermarkt in het dorp, die heet Mokkel. Ja, serieus, gewoon haar voornaam is Mokkel... :oo

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:26

xConnie schreef:
idefix4 schreef:
Nou ik ook! :P En ik heb er legio vrienden in verschillende regio's.

Maar ja, ik heb een meertalige opvoeding gehad. Zelf Brabants. Vader Rotterdammer en zijn jonge broer en zus Zeeuw en moeder Noord-Hollands... Je wil niet weten hoe vaak mijn familie in de kop van Noord Holland me Brug wilde horen zeggen. Dat vonden ze 'schattig'. _O-

Er was ook ergens een heel gesprek over meisje in het brabants. Dan was die omschrijving hier juist heel positief en in Almere juist heel negatief. Mokkel was dat. Ook al zo'n woord. Heel gewoon in mijn omgeving. Ik word liever zo genoemd dan andere namen die ze ook regelmatig gebruiken... :D

Dat doet me denken aan een medewerkster in de supermarkt in het dorp, die heet Mokkel. Ja, serieus, gewoon haar voornaam is Mokkel... :oo

... Dan baal je :')

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:26

Je zou Mokkel als voornaam hebben, ik zou toch even vreemd staan te kijken als ik dat voor het eerst zou horen.

OOto is voor "de hete aardappels"zeg maar. Zo werd mijn dochter ooit gevraagd om auto uit te spreken. (let wel, binnen de familie he)
Mijn dochter was toen 4 en zei dus "auto". Nichtje werd erbij gehaald, jaar ouder> Zeg eens auto? Ze zei""ooto" want ja, zo hoort het. Nee, dat is aangeleerd, in ABN spreek je het toch echt uit als auto hihi.
Van familie moet je het hebben.
Inderdaad net als Urnie, zeuven, klinkt ook zo stom.
Geen hete aardappel bij ons dus, gewoon ABN op zijn Rotterdams haha.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:27

Quebelle schreef:
we've got good taste :')

Mijn vader is Brits en wisseld nederlandse woorden met engelse woorden wat soms erg ingewikkeld is voro mensen die hem niet echt kennen.Ook ik heb dat ik woorden in het engels weet maar de nederlandse vertaling niet meer weet _O-
Oh, dat heb ik ook :') Geen idee hoe het komt, maar ik weet heel vaak ook hoe je iets in het engels zegt en dan kan ik er geen nederlandse vertaling voor vinden :+

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:31

Bert en Ernie: Bert zegt zelf altijd Uuuuurnieeeeeee. (Daar ik een dochter heb, staat Sesamstraat soms eens op :+).
En bedankt voor die link's. Nu snap ik dus wrm die oma altijd zegt: Ik heb frikadelle gemaakt, en dan liggen
daar dus gehaktballen :'). Mens heeft nog gelijk ook...

Ik hoor dus absoluut niet graag het dialect van daar in Brugge.
Hallo, ik zen vn Bru-hhu. De "G" word uitgesproken als "H" toch?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:05

jup,ik komn ut bruhhe :+
de R en de G worden eigenlijk 'overgeslagen' en bijna niet uitgesproken.