Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:57

christel1857 schreef:
Angelita schreef:
Wetenschap geeft inderdaad geen pure feiten. Kijk alleen al naar het toekomstbeeld: vroeger was men ook overtuigt dat de aarde plat was, waarom zouden wij nu niet ook zulke fouten maken?

Neemt niet weg dat de wetenschap wel zoveel mogelijk objectief probeert te zijn, iets wat een gelovige t.o.v. vele kwesties vrijwel niet kan.

Even over je voorbeeld van de aarde. Het beeld dat de aarde plat was, en de angst dat je er van af kon vallen. Dat beeld kwam niet vanuit de wetenschap maar vanuit de kerk. En de wetenschap heeft het werkelijke daarna gecorrigeerd, met heel erg veel tegenstand van de kerk. Eigenlijk heeft de kerk de wetenschap alleen maar tegengewerkt, om maar een voorbeeld te noemen: Het verhaal van galileo (google is your friend ;) )
De wetenschap heeft bijna altijd de feiten uit de bijbel achterhaald. Waardoor nu alleen nog de morele waarden en normen uit de bijbel intakt zijn gebleven, en dat is ook het sterkste argument wat je als gelovige kunt aankaarten. Want ik geloof zeker dat hoop doet leven.

Ik heb een folder gevonden hierover.

http://www.creatie.info/books/bookid/3

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:59

christel1857 schreef:
Zooist schreef:
Heiden is de benaming voor niet gelovige in ouderwetse termen.

Ja dat weet ik, maar waarom een slecht mens een heiden noemen? Vind dat een belediging, en vat het ook zo op.

Moet je niet doen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:00

christel1857 schreef:
Overigens mooi verhaal wat je hier boven hebt geschreven. Ik lees er geen bewijs voor god in terug, noch voor het feit dat ie contact heeft gemaakt. Maar ik ben wel oprecht blij voor je dat het zo goed met je gaat en dat je steun en kracht kunt halen uit je geloof. das alleen maar positief.

Ik ben zelf het levende bewijs voor mijn omgeving!

Die snappen er geen reet van!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:20

Zooist schreef:
Ik heb een folder gevonden hierover.

http://www.creatie.info/books/bookid/3

Ik heb de folder gelezen, en vind het echt belachelijk klinken. Maargoed niets is 100% te bewijzen.
Ik heb iedere week 10 uur les in de embryologie. Een mensenembryo ontwikkelt eerst kieuwbogen, dit is een waarneembaar feit. Dit kun je zien onder de microscoop, en het is hetzelfde weefsel als dat van een vissen of kippenembryo. Een vis zal echter geen longen maken in de verdere ontwikkeling, een mensenembryo wel. De eerste 10 dagen is de embryo van een varken 100% identiek aan dat van een mens. Een ander feit is de zogenaamde mutatie. In iedere diersoort komen zo nu en dan mutaties voor, dat wil zeggen dat er genen 'spontaan' veranderd zijn. Dat wil zeggen dat de soorten die, laten we zeggen door god, zijn gemaakt, in de loop der tijd veranderen, en na vele mutaties zelfs tot een nieuwe diersoort leiden. Het is zelfs mogelijk om mutaties te induceren. Het is ook wetenschappelijk aangetoond dat de mens na de dinosauriertijd is ontstaan. Het is een feit dat de mens zich steeds intelligenter heeft geevolueerd (onderzoek van hersenactiviteit) in een zeer korte, maar aantoonbare tijd.

christel1857

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:22

En dan nog iets, je hoeft toch niet in de scheppingstheorie te geloven om gelovig te zijn? Je hoeft alleen in god te geloven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:28

christel1857 schreef:
En dan nog iets, je hoeft toch niet in de scheppingstheorie te geloven om gelovig te zijn? Je hoeft alleen in god te geloven.

Dat zeg ik toch niet?

Ik geloof wel dat als je kiest om te geloven in Jezus dat je dan ook de Bijbel hoort te geloven.
Maar anderen zullen daar weer anders naar kijken.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:30

Zooist schreef:
christel1857 schreef:

Dat zeg ik toch niet?

Ik geloof wel dat als je kiest om te geloven in Jezus dat je dan ook de Bijbel hoort te geloven.
Maar anderen zullen daar weer anders naar kijken.

Dat vind ik persoonlijk een beetje kortzichtig. Maar ach, ik ga slapen :P Heb nog nooit zoveel op bokt gezeten haha.

truste xxx

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:33

Zooist schreef:
MamboBeach schreef:
Zooist, waar ik oprecht benieuwd naar ben, jij bent niet gelovig opgevoed als ik het goed begrijp en heb nooit een geloof gehad om het even zo te noemen. Klopt dat?

Ik be gedwongen gelovig opgevoed. Ik moest elke zondag naar de kerk en naar catechisatie door de weeks. Een soort bijbelstudie. Ik werd zo gedwongen en werd daar echt gek van. Ben me van mijn ouders en familie af gaan keren en heb mijn eigen leven gemaakt.

Ik was hartstikke metal en ben naar alle festivals in europa geweest. Ik stond vooraan bij Marilyn Manson en heb zelfs persoonlijk contact gehad met veel van mijn "helden".

Ik heb heel veel gebruikt en gedronken.

Toen een normaal leven gekregen, op mezelf gaan wonen, samenwonen, wegwezen, samenwonen....

En nooit een gevoel gehad van geluk.

Ik heb ME, ben daar zelfs verlamd van geweest. Op eigen kracht toch weer opgeklauterd maar altijd iets gemist.

Min familie is op een gegeven moment van hun MOET geloof bekeerd naar het "echte geloof" en ze zijn lid geworden van http://www.desteen.nl

Dat is al jaren geleden.

Ik heb daar zelf twee ervaringen gehad als niet gelovige. De eerste keer dat ik zeker iets voelde was toen ik op het podium MOEST komen omdat mijn ouders tig jaar getrouwd waren. Uit beleefdheid was ik ook op komen draven. Toen werd er gebeden voor ons al gezin en ik stortte daar haast in van ??iets????? en ben heel hard huilend de kerk uitgerend en bijna naar huis gehold (dat was ver....) en de tweede was toen mijn zusje trouwde. Bij binnenkomst werd een nummer gespeeld en ik had die zelfde ervaring. Ik moest huilen en lachen tegelijk. Hel gelukzalig maar toch ook beangstigend. Omdat ik niet KON geloven van mezelf dat er toch wel eens een God kon zijn.

NAja, toen ben ik er weer jaren niet geweest tot ik zo met mezelf in de knoop kwam dat ik met mijn rug tegen de muur kwam en niet meer wist wat te doen. Toen heb ik mijn zusje gevraagd om met me te praten en me te helpen. Toen vroeg ze of ze voor me mocht bidden en toen werd ik werkelijk geraakt door God. Dingen die ik weggestopt had kwamen boven en ik voelde me volledig schoon worden van binnen. Mijn misbruik op school had ik zo weg gestopt dat ik niet meer kon functioneren. Ik wist het niet eens meer.

Vanaf dat moment ben ik me gaan verdiepen en in de bijbel gaan lezen. Daar kwam ik niet doorheen en ben toen de 7 stappen naar ....? (weet ff niet meer) gaan lezen van Joel Osteen.
Dat boek heeft mijn leven zo veranderd.

Mijn omgeving kent mij niet meer terug en op mijn werk snappen ze er nu al een jaar niks van.....

Mijn man gelooft niet en krabbelt zich ook regelmatig achter zijn oor?????

Ik ben voor mij de gelukkigste mens op de wereld!

En dat gevoel en geloof kan niemand me meer afnemen. Zou het graag willen delen maar ieder zijn keus!

Snappie?

Mooi hoe je dat weer hebt gevonden hoor!

Wat vinden mensen nu anders aan jou?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:36

christel1857 schreef:
Zooist schreef:
Heiden is de benaming voor niet gelovige in ouderwetse termen.

Ja dat weet ik, maar waarom een slecht mens een heiden noemen? Vind dat een belediging, en vat het ook zo op.

Als je het dan in de context leest waarin ik het schrijf hoef je je ook helemaal niet aangevallen te voelen of het persoonlijk op te vatten...

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:39

MamboBeach schreef:
christel1857 schreef:

Als je het dan in de context leest waarin ik het schrijf hoef je je ook helemaal niet aangevallen te voelen of het persoonlijk op te vatten...

Ik ben een heiden, want heiden is een directe verwijzing naar iemand die niet in jouw god gelooft. Dus wanneer jij mensen die slecht doen heiden gaat noemen. Dan vind ik juist de context niet helemaal goed. Maar ik kan het mis hebben.
Maar ik ben wel een heiden, want ik geloof niet in de bijbelse dingen. dusja, maar ik ben niet slecht.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:50

MamboBeach schreef:
Wat vinden mensen nu anders aan jou?

Mijn karakter.

Ik was altijd chagrijnig en er bestond maar één belangrijk iets en dat was PAARDEN.

Nu heb ik ontdekt dat er veel meer in het leven is. Paarden zijn mijn uitvlucht, die kwetsen me niet.
Heeft allemaal met mijn muurtje te maken wat ik opgetrokken heb na mijn misbruik op school.

Nu ben ik dus vroeg op werk, altijd vrolijk, attent naar anderen, open en doe veel leuke dingen en het belangrijkste': ik zorg onwijs goed voor mezelf. Dat deed ik dus echt niet.

Dus qua uiterlijk ben ik ook veranderd. Van nooit make-up naar wel make-up, mijn wenkbrauwen zijn bij, mijn nagels schoon, mijn haar heeft een model en mijn kleding is niet van 10 jaar terug.

Behoorlijk shocking hoor voor sommigen mensen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:52

Zooist schreef:
Als ik holebi zou zijn en ook me tot geloof bekeren zou ik niet weten hoe of wat. Simpel omdat ik niet zelf in zo'n situatie zit.

God is liefde en die liefde is er voor iedereen (volgens mijn geloof en bewijs bijbel zoals ik hierboven uitgelegd heb)

Maar dit spreekt elkaar toch al tegen? Je zou niet weten wat je zou doen mocht je lesbisch zou zijn. Klinkt niet alsof God liefde voor iedereen is. Want dan zou je het wel weten: gewoon lekker lesbisch zijn.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:55

Zooist vind dit wel heerlijk om te lezen. Ben zelf fanatiek niet gelovig en sta nogal kritisch tegenover het geloof. Er staan dingen in de bijbel waar ik het gewoon totaal niet mee eens ben. Kijk mensen er niet raar om aan heb er ook wel respect voor, maar weleen soort onge. Maar door jouw verhaal moet ik zeggen dat ik het beter begrijp :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:04

Heino schreef:
Zooist schreef:
Als ik holebi zou zijn en ook me tot geloof bekeren zou ik niet weten hoe of wat. Simpel omdat ik niet zelf in zo'n situatie zit.

God is liefde en die liefde is er voor iedereen (volgens mijn geloof en bewijs bijbel zoals ik hierboven uitgelegd heb)

Maar dit spreekt elkaar toch al tegen? Je zou niet weten wat je zou doen mocht je lesbisch zou zijn. Klinkt niet alsof God liefde voor iedereen is. Want dan zou je het wel weten: gewoon lekker lesbisch zijn.

ik kan me niet inbeelden hoe het is om lesbisch te zijn. Ik ben dat nu eenmaal niet dus ik kan daar niet over oordelen. Heeft niks met geloof te maken dat ik geen lesbiene ben verder. Was tot een jaar geleden overal wel voor in maar niet daarvoor.

En waarom heeft God geen liefde voor iedereen als ik niet weet hoe het is om lesbisch te zijn?

God heeft liefde voor ieder die dat van hem wil ontvangen en daarvoor kiest.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:07

noekje schreef:
Zooist vind dit wel heerlijk om te lezen. Ben zelf fanatiek niet gelovig en sta nogal kritisch tegenover het geloof. Er staan dingen in de bijbel waar ik het gewoon totaal niet mee eens ben. Kijk mensen er niet raar om aan heb er ook wel respect voor, maar weleen soort onge. Maar door jouw verhaal moet ik zeggen dat ik het beter begrijp :j

fijn!

Ik reageer hier ook om uitleg te geven.

Maar ik kan alleen voor mijn persoonlijke overtuiging praten. Anderen die ook in Jezus geloven kunnen bepaalde overtuigingen van mij misschien niet erkennen en hebben wellicht weer andere ideeën waar ik niet achter sta.

Maar fijn dat ik mijn geloof duidelijk kan uitleggen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:08

Heino, ik denk niet dat iemand die in de Bijbel gelooft jouw hier een antwoord op kan geven; doodgewoon omdat die iemand dat zelf niet begrijpt.

Ik (en ik geloof niet in de bijbel) denk er als volgt over: de bijbel is geschreven naar maatstaven van die tijd. De mens vindt datgene wat anders is dan 'normaal' eng, niet fijn, begrijpt het niet. Vandaar dat homoseksualiteit als 'not done' werd afgedaan.
Homoseksualiteit is pas sinds kort 'geaccepteerd' (geaccepteerd tussen aanhalingstekens, want nog steeds zijn er heel veel mensen die er problemen mee hebben. Misschien door de normen en waarden die het geloof door de eeuwen heen verkondigd heeft, misschien gewoon omdat het anders is, wie zal het zeggen.)
Na de seksuele revolutie werden mensen een stuk opener in hun geaardheid en bleek dat het geen 'enge, zeldzame ziekte was' :+ maar een gevoel wat je hebt of niet en een gevoel dat je deelt met véél meer mensen dan aanvankelijk gedacht.
Sommige gelovigen accepteren een homo dan ook helemaal (zoals je al als antwoord ergens in dit topic hebt kunnen lezen), anderen hebben alvast een begin gemaakt. Ik denk dat dat heel afhankelijk is van welke priester, dominee enz. je hebt.
Ik denk dat over pak-hem-beet een eeuw of twee homoseksualiteit in het geloof absoluut geen issue meer is.

Zooist, mooi verhaal. :j

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:17

Homoseksualiteit was in de Klassieke Oudheid ook geaccepteerd.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:22

Krips schreef:
Homoseksualiteit was in de Klassieke Oudheid ook geaccepteerd.

Tjee, is dat zo? :?
Was dat voor of na de bijbel?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:23

We hebben het nog niet over condooms en aids gehad, daar ga ik morgen eens even een postje over plaatsen. en nu ga ik toch echt hahaha

@ insun: klassieke oudheid is volgens mij na de bijbel, maar I'm not sure

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:25

Voor de Bijbel :P Ik bedoelde het niet als aanval op jou stukje Insun. Maar meer als toevoeging :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:27

Dankje voor de antwoorden Zooist! :) Ik heb nog wat vragen maar weet niet of je daar echt op kan antwoorden. Ze hebben niet zozeer met geloof an sich te maken maar meer met hoe een gelovige er tegenover staat zeg maar. Ik snap dat 1 persoon niet voor de hele groep kan spreken maar het is meer om eens een andere visie er op te krijgen daar ik weinig gelovigen in mijn omgeving heb en die paar die ik ken, staan er niet echt voor open om over dergelijke dingen te spreken. :)

Maar hoe kijk je als gelovige eigenlijk naar een atheïst of naar iemand die een ander geloof heeft?

En een aantal jaar geleden, toen ik in het 4e middelbaar zat, kregen we een korte herhaling tijdens Aarderijkskunde over de oerknal enz. Gewoon effe alles opfrissen zeg maar. :) De bewuste leerkracht wijst uitgerekend (zonder er verder bij stil te staan, hij was nogal verstrooid en al zei je hem de dag er voor hoe je noemde, de dag er op wastie het alweer vergeten dus hij wist het echt niet) een meisje aan dat zwaar gelovig is... Ze volgt iig een stroming die ontzettend streng is, niet trouwen met iemand buiten het geloof is bv een van hun "regels"... Iig naar wat zij vertelde. Maar ben de naam van die stroming kwijt... In ieder geval, hij vraagt dus aan haar of ze de oerknal in het kort kan uitleggen. Ipv het antwoord te geven zegt ze "ik geloof in de schepping"... De leerkracht stond met zijn mond vol tanden en wij wisten al evenmin hoe te reageren daar we niet eens wisten dat zij gelovig was. (later werd dat wel duidelijk maar was het eerste jaar dat ze bij ons zat. :D)... Wat zou jij in dit geval gedaan hebben of wat vind je van deze situatie?

Andere gelovigen mogen overigens ook reageren hoor :o Ben gewoon benieuwd wat jullie daar van vinden... Zoals ik al zei kan ik wel genoeg atheïsten maar ik wil ook eens een reactie van iemand die wél geloofd. :)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:30

Hihi, is het nu vóór of na de bijbel. :=

Krips, ik zag het ook niet als aanval hoor. :D Ik wist het echt niet.
Als het idd. vóór de bijbel was, komt het niet accepteren dus door de normen en waarden over deze volgens het geloof.
He, héél m'n theorie in duigen. -O-

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:33

Ik ken een verhaal van een jongen bij ons op school 'vroeger' die ook zwaar gelovig was. Hij mocht van huis uit eigenlijk de evolutie theorie niet leren. Maar nou kwam dat bij biologie wel aan de orde en er kwam gewoon een toets aan. Uiteindelijk zijn die leerling, ouders en leerkracht om de tafel gaan zitten. De jongen heeft de theorie geleerd maar heeft op de toets dus in zijn antwoord telkens verwerkt dat het een theorie is. En dat is het in principe ook. Het hoeft niet voor waar te worden aangenomen.

Geen antwoord op je vraag, ik ben zelf ook ongelovig. Maar moest er ineens aan denken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:34

Zooist schreef:
God heeft liefde voor ieder die dat van hem wil ontvangen en daarvoor kiest.

Maar niet voor praktiserende homoseksuelen? Voorwaardelijke liefde dus.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:35

insun schreef:
Hihi, is het nu vóór of na de bijbel. :=

Krips, ik zag het ook niet als aanval hoor. :D Ik wist het echt niet.
Als het idd. vóór de bijbel was, komt het niet accepteren dus door de normen en waarden over deze volgens het geloof.
He, héél m'n theorie in duigen. -O-

Dat weet ik niet hoor. De klassieke oudheid is niet zomaar over gegaan in de Middeleeuwen wanneer het geloof echt verspreid raakt. Sommige gewoontes en gebruiken zijn gewoon verdwenen. Het hoeft dus niet persee met elkaar in verband te staan.