Ik kan het niet laten, snorry
Vjestagirl schreef:OF dat je helemaal niets geeft, dat is ook prima. Het gaat er niet om dat we perse een grote fooi willen hebben, het gaat er niet om dat we ondankbaar zijn, het gaat erom dat op een behoorlijk bedrag 80cent geen 'extratje voor de goede serivice is'. Al geef je me helemaal niets maar bedank je me gewoon, prima....
Maar misschien wilde die man ook wel helemaal geen extraatje voor de service geven? Dat is nu juist wat ik bedoel. Het wordt maar verwacht dat er fooi wordt gegeven en als dat niet gegeven wordt dan wordt hier gelijk op bokt boze verhalen geschreven en/of je hoort de serveersters achter je rug om alsnog zeuren erover.
Dat ik geen fooi geef (overigens geef ik altijd fooi, maar irriteer me gewoon aan de mentalteit hier), wil niet zeggen dat ik de service niet op prijs stel of dat ik niet tevreden ben. Waarom ik geen fooi geef, gaat een serveerster namelijk geen enkele biet aan. Het is alleen een beetje jammer dat er vaak de conclusie wordt getrokken dat een klant geen fooi WIL geven en dat de klant op de centjes zit. Daarnaast vind ik verwachten dat als iemand voor 350 euro afrekent ook nog eens een flinke fooi achterlaat gewoon niet normaal.
Vjestagirl schreef:En ja, sommige dingen zorgen dat je een nog langere wachttijd krijgt, maar alles is relatief. Op een overvol terras zwaaien en joehoe roepen als je net 1/2 minuut zit en je ziet dat iemand zich kapot loopt doe je niet. Dat is net zoiets als dat iemand bij je kassa gaat staan en roept 'IK WIL NU WEL GRAAG BEDIEND WORDEN' maar dan met iets minder woorden. In je vingers knippen is voor op muziek, of om je hond te roepen, maar eerlijk als jij vakken aan het vullen bent of aan de kassa zit en iemand staat in zijn of haar vingers te knippen of te fluiten om je aandacht te krijgen dan voel je je toch ook een hond?...
Maar in plaats van de klant nog langer laten wachten, de klant nog geirriteerder maken, zorg ik ervoor dat de klant binnen 20 sec tevreden de winkel uit is om vervolgens de volgende keer gewoon weer zijn boodschappen bij ons te doen
. Dit is het soort gedrag waar ik boven sta, waar ik van moet lachen en me ubernetjes gedraag en vervolgens om lach met mijn collega's. Niet het gedrag dat ik ervoor zorg dat ik de klant nog meer ga pesten. En dat is nu ook net de mentaliteit waar ik het over heb. Kijk, denken doe ik die dingen ook, maar uitvoeren...no way
Het doel van een serveerster is om het terras vol te krijgen en omzet te draaien. Dit doe je niet door vervelende klanten 'weg te pesten', maar juist door deze vervelende klanten tevreden te krijgen. En guess what, die vervelende klanten tevreden krijgen is lastig, maar levert vaak wel veel op
. Fooi, maar ook goede mond op mond reclame.
Vervolgens ook nog zeggen dat we best zelf naar de serveerster toe kunnen lopen als deze zit te kletsen met collega's terwijl mensen af willen rekenen.
Tja.... dat vind ik gewoon meten met 2 maten.
@iti, ik vind het gewoon heel erg raar dat je het op die manier brengt. Of het is fooi geven of de klant moet het wisselgeld maar opbergen. Hoe vaak geven klanten mij wel niet die 5 cent. Ja natuurlijk zijn ze te lui om het losse geld op te bergen of zijn ze niet blij met kleingeld... maar dat hoef je toch niet op zo'n manier brengen (oftewel dat je zegt dat hij het maar ergens anders moet steken). Want dat vind ik namelijk wel erg verwend.
[edit] aangepast
Laatst bijgewerkt door zap op 07-08-10 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt