Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:08

Je kreeg inderdaad geen geld toe vanwege de belastingen, maar nog steeds heerlijk om zo goedkoop te kunnen laden en wassen :D
zonnebloem, zit je bij ANWB? Die tonen altijd de prijzen excl belasting, stom eigenlijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:59

Die negatieve bedragen zijn voor mij de reden om weer vast te klikken. Als de zon niet schijnt betaal je een zeer hoge kWh prijs, als de zon wel schijnt heb je er niets meer aan.
Er zijn maar zoveel wasjes die ik kan draaien in een week. Ik ben wel klaar met dat dynamisch...
Eigen opgewekte stroom gebruiken binnen een vast contract levert ook besparing op.

Yessy

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:43

Ik heb toevallig van de week zitten rekenen, want met 21 gloednieuwe panelen op het dak leveren we best wat terug inderdaad. En terugleveren als de prijzen rond de 0 liggen is niet heel rendabel. Maar de teruglever'boetes' zijn dusdanig hoog dat ik verwacht alleen al rond de 50 euro per maand (gemiddeld over het jaar heen) te mogen aftikken aan boetes. Ik hoop aan het eind van het jaar toch onder die 600 euro aan totale kosten uit te komen voor stroomverbruik, dus ik hou het nog even bij dynamisch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 07:42

Dees schreef:
Die negatieve bedragen zijn voor mij de reden om weer vast te klikken. Als de zon niet schijnt betaal je een zeer hoge kWh prijs, als de zon wel schijnt heb je er niets meer aan.
Er zijn maar zoveel wasjes die ik kan draaien in een week. Ik ben wel klaar met dat dynamisch...
Eigen opgewekte stroom gebruiken binnen een vast contract levert ook besparing op.

Maar negatieve bedragen heb je maar een paar keer per jaar. In 2023 waren dat 15 uur, in 2024 nog maar 6 uur.
Je moet kijken naar de prijzen incl belasting.

De hoge kWh prijs valt ook wel mee, mensen zonder zonnepanelen en zonder veel verbruikers te kunnen sturen zitten bij tibber net onder de 30 cent per kWh gemiddeld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:08

Dank voor je lesje, 8nnemiek.
Ik heb wel zonnepanelen en ik kan mijn verbruik sturen. Mijn gemiddelde kWh-prijs bij Tibber is 29 cent.
En dat is duurder dan bij menig vaste aanbieder. Waarbij ik via Tibber 100% prijsrisico loop.

Dan kun je zeggen "ja, maar je betaalt geen terugleverboete" en dat is ook zo. Maar bij vaste leveranciers krijg je weer " wordt aub klant korting" en ook daarmee kun je dus beter een regulier contract hebben.

Ik zie het grote voordeel van dynamisch echt niet meer. Ooit was ik fan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:12

Hoop alleen dat ik nu een contract zonder gasaansluiting kan afsluiten. 1 Mei nieuw contract en ergens in juni wordt de aansluiting verwijderd.

Baal wel nu meer dan een jaar betaald voor gasaansluiting, maar niet gebruikt doordat woningbouw moeilijk deed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:31

Ons gemiddelde bij Tibber is sinds december is 25 cent. Februari 26 cent. Nu in maart 18,2 cent.

We hebben nu 30+ zonnepanelen. Een lease e-Peugeotje. Die laden we zoveel mogelijk op in prijsdalletjes.
De wasmachine gaat ook zoveel mogelijk 's nachts of tussen de middag. Maar eigenlijk kan die nu de panelen weer echt gaan produceren, natuurlijk ook weer gewoon wat ruimer overdag aan.

De vaatwasser en kookplaat enzo gaan gewoon aan als dat zo uitkomt. Een hele enkele keer vind ik het wel eens grappig om tussen de middag het avondeten al een duwtje te geven. Maar die paar cent die je daarmee bespaart zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk :=

Ik vind het wel lastig om met "alles" rekening te houden. Als je nou verder niks te doen en onthouden hebt is het misschien wel leuk, maar er gonst bij mij vanalles rond en dan vind ik het toch wel weer lastig. Dan snap ik het ook even niet meer, met die prijzen, belastingen, zonnepanelen, terugleverboete en salderen.... dan slaat de twijfel een beetje toe weet je wel :=

Ons vaste contract liep eind vorig jaar af en we hebben besloten om even een half jaartje dynamisch te doen om te proberen hoe dat voor ons werkt. En dan daarna weer verder te kijken gezien de prijzen voor vaste contracten in theorie lager zijn in de zomer.

Die terugleverboetes zijn vooral zo vervelend nu....

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:33

Marcella schreef:
Hoop alleen dat ik nu een contract zonder gasaansluiting kan afsluiten. 1 Mei nieuw contract en ergens in juni wordt de aansluiting verwijderd.

Baal wel nu meer dan een jaar betaald voor gasaansluiting, maar niet gebruikt doordat woningbouw moeilijk deed.

Geen nieuw contract afsluiten dan, dat in juni pas regelen als je vast wil.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:59

Denk dat ons verbruik ook te laag is om het grote verschil tussen dynamisch en vast te kunnen maken.

Wij zitten op plm 2500 kopen en 1500 terugleveren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:27

Alleen door laten lopen is ook onvoordelig en kan ik niet betalen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:52

Is er iemand die al batterijen in huis heeft om stroom in op te slaan of die markt wat volgt? Ik ben wel benieuwd vanaf wanneer zoiets rendabel is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:56

Wij gaan na de zomer een thuisbatterij maken. Dat gaan we zelf doen, dus niet kant en klaar via een bedrijf. Kan je tegen die tijd meer vertellen :=.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:57

Ik ben benieuwd! :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:19

Hier besloten het eerst een jaartje aan te kijken met de zonnepanelen en hybride auto. Dan de knoop doorhakken of een batterij rendabel is. Zelf eentje bouwen is sowieso op dit moment geen optie, als het huis dan affikt keert de verzekering niet uit. Dus dan moet ik daar eerst overstappen naar een verzekering die zelfbouw wel accepteert.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:50

Dieuwke_ schreef:
Is er iemand die al batterijen in huis heeft om stroom in op te slaan of die markt wat volgt? Ik ben wel benieuwd vanaf wanneer zoiets rendabel is.

Ik.

En bijna niet tot nu toe.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 23:23

Mag ik hier om een tip vragen? Wij hebben net een woning gekocht met energielabel B en 10 zonnepanelen. Wij hebben zelf geen elektrische auto. Welke energieleverancier / wat voor contract kunnen we het best kiezen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:55

Nog beter via WhatsApp nagevraagd bij stedin gas in is opgezegd. *\o/*

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:27

Ik ben sinds dit jaar van vast naar dynamisch gegaan en tot nu toe bevalt het prima.
Ik zit bij anwb, weet dat deze niet het voordeligst is, maar ik wilde wel een vast maandbedrag, zodat je niet in de winter met peperdure rekeningen zit.
We hebben natuurlijk ook een super zonnig voorjaar, dus verbruik is sowieso laag en opwekking hoog.
In maart was mijn verbruik €31,- en tot nu toe staat april in de min :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:53

Kan iemand uitleggen wat een (eventuele) globale recessie met de energieprijzen in Nederland doet? Gaan de energieprijzen dalen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:56

Waarom denk je dat met een recessie prijzen omlaag zouden gaan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:23

Het zijn vaak vooral de brandstofprijzen die dalen in een recessie, maar stroom en gas merkt daar veel minder van. Je hebt eerder kans dat de toenemende hoeveelheid duurzame energie dit jaar de energieprijzen doet dalen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:25

Energie is elektra of gas?

Veel van het NL gasverbruik komt uit de VS. Dat wil de VS ook graag zou houden, Trump vindt het maar stom dat we het ook uit andere landen importeren. Het wordt anders als de EU importheffingen zal zetten op gas, maar dat verwacht ik niet aangezien heel EU best afhankelijk is geworden van VS-gas omdat men zeker niet bij Rusland wil kopen.
In een recessie wordt alles natuurlijk in absolute zin wel duurder (prijzen stijgen), maar dat is dus niet in het bijzonder voor gas alleen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:43

Ik bedoelde inderdaad de stroom- en gasprijzen. Heb kortgeleden een 3-jarig contract afgesloten en twijfel of dit verstandig was gezien de meest recente ontwikkelingen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:24

]

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:58

Zouden jullie nu voor 1 of voor 3 jaar stroom vast zetten.