Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Angel

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:34

Duidelijke regels lijkt me. Toch veel gezinnen in de rij, misschien werden ze bij de deur weggestuurd, dat kon ik verder niet zien.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:39

lenaa_tje schreef:
Een standbeeld voor Rutte? Wat overdreven misschien.
Ik ben best tevreden over hoe hij en het kabinet het aanpakken. Toch ga ik niet op de vvd stemmen straks. Heeft hier alleen niks mee te maken.

Nee, voor Loretta.

Het lijkt erop dat zij het allemaal beter weet dan de regering. Toevallig dat per maart er in principe weer een functie vrij komt.

Dus ik zou het fijn vinden dat ze die op gaat vullen, iedereen tevreden maakt, alle problemen oplost en niets fout doet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:45

Ik las ook dat het weer extreem druk was in natuur gebieden, maar ik zou dat nu als gezin ook het beste uitje vinden qua afstand houden, beweging, met het gezin samen, frisse lucht maar las dat een bos in volgens mij Breda nu ook was afgesloten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:48

WinSel schreef:
Ik heb even een vraag en kan het online niet echt vinden, mijn duits is niet zo best haha.

Mijn broer woont met zijn gezin in Duitsland, Münster (Nordhrein Westfalen).
Wij mogen als familie max 72 uur naar hem toe, eerste en tweede graad familie. Zonder quarantaine en test. Maar mag hij vanuit Duitsland ook naar ons toe? Zonder quarantaine en test(alleen naar familie, verder niks)

Het is nu niet aan de orde maar het is wel handig om het zeker te weten. Mijn broer neemt morgen sowieso contact op met Nordhrein Westfalen, maar misschien weet één van jullie het ook. :)

Ja, ik heb met ons Gesundheitsamt (Rheinland-Pfalz) gebeld en volgens hen kon het gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:51

Flying_Angel schreef:
Fietste net even langs Ikea. Immens grote wachtrijen, hele gezinnen voor een uitje en in de rij echt geen 1,5 meter. :wow:

Lang, lang, lang geleden, toen ik een klein meisje was, was er geen Ikea. Er was niks open op zondag. De helft van de kinderen uit mijn straat had thuis geen auto. Dat was te duur. Vakantie deed je thuis. Of mocht je uit logeren bij je tante in Hendrik Ido Ambacht of ander gat in Nederland. Of met het gezin kamperen met de fiets op de Veluwe. Uit eten ging je alleen bij hele bijzondere gelegenheden. Als opa en oma 50 jaar getrouwd waren ofzo. Dan kreeg je patat met kip en appelmoes bij Van der Valk. En dame blanche toe. En dat was echt een feestje. Vliegvakanties? Mensen die het heel goed hadden deden wat wel eens. En mijn eigen ouders hadden ook wel eens in een vliegtuig gezeten. Op huwelijksreis, helemaal naar Portugal. Zoiets deed je misschien één of twee keer in je leven, maar voor veel mensen die ik kende zat het er helemaal niet in.

Ik klinkt nu als een enorme suffe ouwe muts en dat ben ik natuurlijk ook. Maar we waren ook gewoon hartstikke gelukkig toen.

Ik moet er nu wel vaak aan terugdenken. Vooral als ik hoor van hoe mensen totaal van de leg kunnen raken van het missen van dingen die we volgens mij in de basis helemaal niet nodig hebben om gelukkig te zijn.

Ik denk dat we vroeger gewoon veel beter wisten hoe we onszelf moesten vermaken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:55

Safina , wij hadden zelfs als eerste in de straat een telefoon. Niet meer voor te stellen nu, iedereen heeft er eentje in de broekzak , zonder snoer :D . Ik snap wat je bedoeld en denk er ook wel eens aan terug. Maar dat is de huidige jongere generatie niet kwalijk te nemen. Vergelijken met eigen jeugd is gewoon niet te doen. En wij zijn nu net zo verwend , enigste verschil is dat we andere tijden hebben gekend. En de jeugd niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:56

safina schreef:
Flying_Angel schreef:
Fietste net even langs Ikea. Immens grote wachtrijen, hele gezinnen voor een uitje en in de rij echt geen 1,5 meter. :wow:

Lang, lang, lang geleden, toen ik een klein meisje was, was er geen Ikea. Er was niks open op zondag. De helft van de kinderen uit mijn straat had thuis geen auto. Dat was te duur. Vakantie deed je thuis. Of mocht je uit logeren bij je tante in Hendrik Ido Ambacht of ander gat in Nederland. Of met het gezin kamperen met de fiets op de Veluwe. Uit eten ging je alleen bij hele bijzondere gelegenheden. Als opa en oma 50 jaar getrouwd waren ofzo. Dan kreeg je patat met kip en appelmoes bij Van der Valk. En dame blanche toe. En dat was echt een feestje. Vliegvakanties? Mensen die het heel goed hadden deden wat wel eens. En mijn eigen ouders hadden ook wel eens in een vliegtuig gezeten. Op huwelijksreis, helemaal naar Portugal. Zoiets deed je misschien één of twee keer in je leven, maar voor veel mensen die ik kende zat het er helemaal niet in.

Ik klinkt nu als een enorme suffe ouwe muts en dat ben ik natuurlijk ook. Maar we waren ook gewoon hartstikke gelukkig toen.

Ik moet er nu wel vaak aan terugdenken. Vooral als ik hoor van hoe mensen totaal van de leg kunnen raken van het missen van dingen die we volgens mij in de basis helemaal niet nodig hebben om gelukkig te zijn.

Ik denk dat we vroeger gewoon veel beter wisten hoe we onszelf moesten vermaken.

Ik ben nog niet zo heel oud (32) maar vind het ook een zorgelijke ontwikkeling. Mensen die zeggen dat ze vakanties nódig hebben, dit nodig hebben, dat nodig hebben... misschien tijd om eens kritisch naar je leven te kijken. Dat kan niet goed zijn...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:02

Je moet niet vergeten dat juist door toename van welvaart en techniek er vaak een gigantische druk word uitgeoefend op mensen.
In mijn jeugd zag je wel eens leuke sokken bij een ander klasgenootje, had de plaatselijke winkel ze niet jammer dan. Nu surf je even op het net en hoppa. Alles is binnen handbereik en te krijgen en dan is het meemaken van teleurstellingen en daar mee omgaan iets wat velen niet kennen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:02

bigone schreef:
Safina , wij hadden zelfs als eerste in de straat een telefoon. Niet meer voor te stellen nu, iedereen heeft er eentje in de broekzak , zonder snoer :D . Ik snap wat je bedoeld en denk er ook wel eens aan terug. Maar dat is de huidige jongere generatie niet kwalijk te nemen. Vergelijken met eigen jeugd is gewoon niet te doen. En wij zijn nu net zo verwend , enigste verschil is dat we andere tijden hebben gekend. En de jeugd niet.

Ik weet zelfs dat eerste telefoon nummer
Werd er goed ingestampd voor het geval je het nodig had

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:06

Toch is vakantie toch van alle tijden? Ook mijn opa en oma gingen op vakantie. Niet met het vliegtuig (maar ik heb zelf ook nog maar 1 keer gevlogen) maar wel kamperen. Net zoals ik dat zelf nu ook doe. Ja mijn auto is wel wat comfortabeler :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:09

lenaa_tje schreef:
moonfish13 schreef:
Pillow, ik vind het nogal banketstaaf naar de mensen die geen eigen huis hebben en niet in een toestel privé naar griekenland kunnen.
Op vakantie gaan mag kennelijk als je maar geld genoeg hebt om alles veilig te maken.
Maargoed ik vind dat je een voorbeeldfunctie hebt als koningshuis.
Je kunt zelf ook wel bedenken dat mensen dit niet zo leuk vinden.

Niemand die zo zeurt over burgers die met het vliegtuig gaan. Je kan het dom vinden maar het mag nog steeds.

Ik ken anders zat mensen die het niet waarderen dat je nu perse met het vliegtuig weg wil.
Mensen denken voor een groot deel: dat doe ik volgend jaar wel weer, nu gaan we wel kamperen of boeken een huisje.
En dat zijn absoluut geen angsthazen, maar ze vinden als het dan code oranje ofzo wordt, en men ze terughaalt, het eigen schuld dikke bult.
En de quarantaine ook, als je zonodig wil, vind een aanzienlijk deel om me heen dat je dat erbij op de koop toe moet nemen.
Een kennis ging op vakantie, en onderweg terug zat het vliegtuig deels vol met teruggehaalde vakantiegangers wegens negatief reisadvies.
Hun eiland was coronavrij, maar met een tussenlanding kwam er een buts bij wat opgehaald werd wegens negatief reisadvies.
Zij boos, want nu zat ze in een vliegtuig vol mensen van dat eiland.
Mensen om haar heen hadden enkele toch wel zoiets van je had vooraf kunnen bedenken dat dat risico erin zat.
Dat er iets zou gebeuren qua corona, waar je niet blij van zou worden.
Er werd thuis ook gezegd je had gewoon niet eens in moeten stappen.
Die optie was er maar kostte een bedrag met vier cijfers per persoon meer dus dat deden ze niet.
Tja, de een denkt dan: wie zijn billen brandt...
De ander zegt de vliegmaatschappij had..
Maar een deel denkt ook ja, nu in deze tijd dit ondernemen, heeft een risico.
Dat risico nam je, tja.
Ik vins dat geen jarloers gedoe.
En het koningshuis heeft vind ik een voorbeeldfunctie, het gaat al niet lekker.
Als ik zie hoeveel foute plaatjes er rondgaan over deze actie, heeft het heel wat teweeg gebracht.

Twee voorbeelden:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:10

bigone schreef:

Ik bedoel het ook niet verwijtend. Ik kán me een leven voorstellen zonder al die dingen. Ik weet inderdaad dat het helemaal geen ramp is, dat je leven niet ophoudt. Dat is mijn/ons geluk, denk ik.

sheran schreef:
Ik ben nog niet zo heel oud (32) maar vind het ook een zorgelijke ontwikkeling. Mensen die zeggen dat ze vakanties nódig hebben, dit nodig hebben, dat nodig hebben... misschien tijd om eens kritisch naar je leven te kijken. Dat kan niet goed zijn...

Ik maak me er ook wel zorgen over. Ik heb nooit beseft dat het voor veel mensen zo moeilijk is een stap terug te doen. En luxe van noodzaak te scheiden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-20 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:11

Ik ben ook een oudere jongere (of was het jongere oudere :+ ) , maar wij gingen ook al vanaf mijn zesde op vakantie naar Zuid-Frankrijk 4 weken met de caravan.
En dan aansluitend of van tevoren nog een weekje kindervakantieweek met hutten bouwen, speurtochten enz.
Maar ik was ook pas 21 toen ik voor het eerst in een vliegtuig stapte. :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:16

Fitzroy schreef:
Ik ben ook een oudere jongere (of was het jongere oudere :+ ) , maar wij gingen ook al vanaf mijn zesde op vakantie naar Zuid-Frankrijk 4 weken met de caravan.
En dan aansluitend of van tevoren nog een weekje kindervakantieweek met hutten bouwen, speurtochten enz.
Maar ik was ook pas 21 toen ik voor het eerst in een vliegtuig stapte. :o

Ik 24. Maar toen deed ik het ook gelijk goed

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:28

Jaaa
Geen gsm of computer ..gewoon de hele dag de hort op zonder gestoord te worden
Vakantie was altijd met de auto naar Fr ,It of Spanje ..nooit verder geweest
Maar vooral als meisje/ kind veilig op straat kunnen komen en spelen ,veel minder criminaliteit ..mooie nette steden etc dat mis ik enorm voor mezelf en mijn kinderen en straks ook met misschien kleinkinderen
Vind het een erg rotte wereld geworden tov vroeger ;(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:28

Reizen is geen eerste levensbehoefte maar wel iets waar ik heel veel geluk uit haal, ook al het plannen van een reis vind ik gewoon echt heel leuk. En reizen hoeft niet altijd luxe te zijn, ik wisselde vliegen altijd af met een roadtrip met de auto en tent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:29

Het is niet alleen vakanties , de huidige jongere generatie staat ook wel gigantisch onder druk, wil je nog fatsoenlijk een huis huren of kopen dan moet je al heel veel geluk hebben met een goede vaste baan met dito salaris. Ergens een vrijstaande woning is zonder partner met ook een goed inkomen nauwelijks te doen. Dus “ slagen” in de maatschappij en je toekomstbeeld uit laten komen was voor ons oudjes zoveel simpeler. Je ging naar school, zocht een baan , kreeg een partner ( meestal) en kocht een huis. Je ging op vakantie en meestal kon je ook nog sparen zodat je de auto kon vervangen bwv spreken. Al die dingen zijn al verdomd moeilijk tegenwoordig, wij of ik begon mijn leven op mezelf toen ik 19 was , nu zit je noodgewongen vaak tot je 30 e bij je ouders en komt er ook nog zo’n poedersuiker langs waarbij je toekomst helemaal onzeker word. Niet alleen in Nederland maar voor een complete generatie 18 tot 30 jarigen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:32

Er zijn ook niet voor niets zoveel burn outs, presteren, presteren, presteren.

Maar dit gaat wat of topic geloof ik :o

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:33

Shadow0 schreef:
Maar het punt is toch ook niet dat het niet mag? Het punt is dat zowel Rutte als de koning het 'we doen dit samen' (weer eens) niet zo scherp op het netvlies hadden.

Als je wilt dat mensen vertrouwen genoeg hebben in het beleid om dat ook echt vol te houden, ook echt hun best te doen voorzichtig te zijn, niet alle rafelrandjes opzoeken of sommige regels geheel te negeren dan heb je nodig dat mensen vanaf de top laten zien dat het serieus is. De voorbeeldfunctie, jawel. Die helpt. Het is niet voor niets dat ons land op de kaartjes al zwartgeblakerd is terwijl Duitsland nog in vroege herfstkleuren leeft (lichtgeel en wat oranje.) Dat verschil is niet 'de volksaard' ofzo, maar eerst en vooral een duidelijke boodschap van de top. Duitsland wil besmettingen stoppen en het virus indammen. Ons land doet maar wat. Een beetje wel, een beetje niet... en dan klagen dat 'de mensen' het niet snappen en het hun eigen schuld is.

Waarom Rutte? Dat hij staatsrechtelijk verantwoordelijk gehouden wordt wil niet zeggen dat er zeggenschap is over het handelen van de koning.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:38

Destination schreef:
WinSel schreef:
Ik heb even een vraag en kan het online niet echt vinden, mijn duits is niet zo best haha.

Mijn broer woont met zijn gezin in Duitsland, Münster (Nordhrein Westfalen).
Wij mogen als familie max 72 uur naar hem toe, eerste en tweede graad familie. Zonder quarantaine en test. Maar mag hij vanuit Duitsland ook naar ons toe? Zonder quarantaine en test(alleen naar familie, verder niks)

Het is nu niet aan de orde maar het is wel handig om het zeker te weten. Mijn broer neemt morgen sowieso contact op met Nordhrein Westfalen, maar misschien weet één van jullie het ook. :)

Ja, ik heb met ons Gesundheitsamt (Rheinland-Pfalz) gebeld en volgens hen kon het gewoon.

Bedankt voor je reactie!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:44

Laurie schreef:
Waarom Rutte? Dat hij staatsrechtelijk verantwoordelijk gehouden wordt wil niet zeggen dat er zeggenschap is over het handelen van de koning.

Omdat hij niet alleen staatsrechtelijk verantwoordelijk is, maar daarom dus ook al voor de vakantie op de hoogte gesteld was van de vakantie, en toen al genoeg druk had moeten uitoefenen om duidelijk te maken dat dat echt even niet kan nu.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:56

Lees net dat het aantal zelf verminkingen en zelfmoordneigingen oploopt doordat de jeugd veel te lijden heeft door de gevolgen van de corona crisis.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:56

Shadow0 schreef:
Laurie schreef:

Omdat hij niet alleen staatsrechtelijk verantwoordelijk is, maar daarom dus ook al voor de vakantie op de hoogte gesteld was van de vakantie, en toen al genoeg druk had moeten uitoefenen om duidelijk te maken dat dat echt even niet kan nu.

In principe heeft geen enkele staatsinstelling dwingend gezag over de koning, ‘genoeg druk’ uitoefenen lijkt me in dat kader dan ook bedenkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:58

moonsparkle schreef:
Lees net dat het aantal zelf verminkingen en zelfmoordneigingen oploopt doordat de jeugd veel te lijden heeft door de gevolgen van de corona crisis.

Iederéén heeft eronder te leiden.. Ik kan echt niks met dit soort verhalen. Ja het is erg, voor iedereen!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:59

Inderdaad we zijn verwend hier in Nederland. Ik ben zelf 23 maar weer heel goed hoe ik mijzelf met kleine dingetjes gelukkig kan maken. Natuurlijk kan ik nog gewoon werken buiten de deur en dat is ook maar goed ook. Op werk vergeet ik soms gewoon dat het er is en kan ik mijn aandacht ook vol op de cliënten houden. Soms stap ik dan na een dienst weer in de auto en denk oh ja er is ook nog corona. En dan voelt het wel weer wat onwerkelijk. Ik zie de lockdown juist als iets om te werken aan dingen of hobby's uit te breiden. Zo ben ik fanatiek gaan sporten. Zonder de lockdown had ik dat niet on deze mate gedaan. Of nieuwe dingen aanleren zo heb ik vandaag wat muren ontdaan van behang en de dag vliegt om.

Eigenlijk ontarm ik mijn mentale angsten en een oude depressie wat ik heb gehad nu heel erg. Het heeft mij juist sterker gemaakt om ook bij de meest vervelende teleurstellingen de knop om te kunnen zetten. Ik ben niet veel nodig om gelukkig te zijn, maar gewoon een vast ritme en terugkomende activiteiten. Ik voel me buiten mijn angst om juist fitter dan voorheen moet ik zeggen. Ook al is het met angst voor ziekten wel heel lastig soms, maar tot nu toe sta ik nog steeds overeind.