Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:36

rockwitch schreef:
En dat kan misschien met de grotere kinderen wel, maar niet bij de kleintjes.

Waarom niet?
Zelf het schoolplein oversteken nou niet echt ingewikkeld toch?

Bij ons is de standaard dat kleuters zelf naar school lopen in groepjes mits ze geen gevaarlijk wegen over moeten, anders loopt er wel iemand mee uiteraard. Tot de deur brengen is hier sowieso ongewenst.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:37

elnienjo schreef:
Citaat:
Kabinet komt om 16.00 uur weer bij elkaar, geen grote maatregelen verwacht
Het kabinet komt vanmiddag bijeen om te praten over de coronacrisis. Er worden geen grote maatregelen verwacht, maar er staan wel wat punten op de agenda.

Zo wordt gesproken over de vluchten die vanuit New York landen op Schiphol. Aan boord van die vluchten zijn Europeanen uit het Schengengebied, omdat mensen van buiten Schengen niet worden toegelaten. Op de vluchten is kritiek, gezien de grote hoeveelheid besmettingen in de Amerikaanse stad. Er spelen allerlei belangen: niet alleen van de mensen die terug willen naar Europa, maar ook van bijvoorbeeld de KLM.

Een ander lastig onderwerp: moeten mensen die aankomen op Schiphol gecontroleerd worden op coronaverschijnselen? Iedereen testen is niet mogelijk. En is het haalbaar om eventueel een verplichte quarantaine op te leggen? Ook die vragen liggen vandaag op tafel.

Dit weekend belooft het mooi weer te worden. Dat kan weer leiden tot veel mensen op straat en in de natuur. En ook wordt gevreesd dat er de komende weken (paasvakantie) toeristen vanuit België en Duitsland naar Nederland komen. De vraag is of er maatregelen nodig zijn, zoals grenscontroles, of dat een beroep op de regeringen van België en Duitsland om hun bevolking te waarschuwen voldoende is.

Echt he! Rutte toon 'ns een keer ballen en neem nu zelf 'ns het voortouw ipv de Duitsers en Belgen de kastanjes uit het vuur te laten halen! En als dat niet lukt weer 'foei' te roepen op de NL tv.
Er zijn inmiddels vele Belgen met een sticker waarmee ze (wegens werk) de grens over mogen dus als er in Nederland nog wel wat kan, zitten ze straks allemaal hier over de grens met de paasdagen.

De grens naar NL komen wij als Belgen ook niet over zonder goede reden hoor :) Ik wordt elke dag gecontroleerd op weg naar mijn werk (NL) en heb er toch al enkelen zien omkeren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:37

Denise_Storm schreef:
Niwla schreef:
Persoonlijk denk ik dat de scholen tot de zomervakantie gesloten zullen blijven. Als je daar rekening mee houdt kan het alleen maar meevallen.

Heftig die situatie in de UK.

Dat is ook het scenario dat de scholen hier in de omgeving aan het uitwerken zijn (bron: vriendin die juf is).

Waarom zou je daar nu al werk van maken als er nog niets bekend is?

Ik zit zelf in het onderwijs en het is nu enorm druk. Waarom zou je jezelf extra werk op de hals halen voor iets dat je niet weet?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:39

PSvanLot schreef:
Heb je het onderzoek gelezen?

Het heeft niets met ouders te maken. Ze onderzoeken of kinderen nu der bevattelijk zijn en daardoor minder het virus doorgeven.
Als dat zo is, is het onderwijs een minder groot risico.

Ik weet dat ze dat onderzoeken. Maar ik zag in een nieuwsbericht (vraag me niet welke want er komen er zoveel voorbij) dat ze vooral ook bang zijn dat al die ouders (en opa/oma's) die hutjemutje op het schoolplein staan wachten elkaar besmetten.

Overigens heb ik in mijn eigen vriendenkring al iemand die door zijn kleinkind is besmet. Hoe jonger het kind, hoe knuffeliger ze met hun (groot)ouders en dan hoeft er maar 'n beetje kwijl aan te pas te komen ook al is de virusload lager dan bij een volwassene.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:41

Ik heb toch de hoop dat de scholen wel eerder opengaan. Er zijn best wel dingen te verzinnen waarop dit veilig kan. Niet allemaal tegelijk komen en ophalen (bijv op letter van de achternaam). Ouders niet mee naar binnen bij groep 3 en hoger. Tafels uit elkaar ipv in groepjes. En bij buiten spelen geen contact spelletjes. Pauzes meer spreiden. Maar goed, wel pas als duidelijk is welke rol kinderen spelen in de besmetting van corona.

Denise_Storm

Goof schreef:
Dat is ook het scenario dat de scholen hier in de omgeving aan het uitwerken zijn (bron: vriendin die juf is).

Scholen werken allerlei scenario's uit, simpelweg omdat ze niet weten wat ze kunnen verwachten en er voor iedere situatie een scenario moet zijn nu. Dus het zegt (nog) niks.

Bron; ikzelf als docent in het VO.[/quote]

Wellicht is er een verschil tussen voortgezet en basisonderwijs? Hier hebben ze de scenario’s tot 1 juni uitgewerkt en zijn nu, op advies van hogere hand, tot de zomervakantie aan het uitwerken. Het viel dus op omdat het in eerste instantie echt nadrukkelijk tot 1 juni was.

Edit: ik verpest de quote weer hahaha, sorry!
Laatst bijgewerkt door Denise_Storm op 02-04-20 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Laurievc schreef:
De grens naar NL komen wij als Belgen ook niet over zonder goede reden hoor :) Ik wordt elke dag gecontroleerd op weg naar mijn werk (NL) en heb er toch al enkelen zien omkeren.

Da's heel mooi, maar ik vind dat Nederland op dat gebied solidair moet zijn met de Belgen en ook politie/militairen moet leveren voor gezamenlijke grensbewaking.
Ook zijn bij ons de campings nog niet officieel gesloten. Er wordt pas ingegrepen als het uit de hand loopt, daar komt 't zo'n beetje op neer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:43

elnienjo schreef:
PSvanLot schreef:
Heb je het onderzoek gelezen?

Het heeft niets met ouders te maken. Ze onderzoeken of kinderen nu der bevattelijk zijn en daardoor minder het virus doorgeven.
Als dat zo is, is het onderwijs een minder groot risico.

Ik weet dat ze dat onderzoeken. Maar ik zag in een nieuwsbericht (vraag me niet welke want er komen er zoveel voorbij) dat ze vooral ook bang zijn dat al die ouders (en opa/oma's) die hutjemutje op het schoolplein staan wachten elkaar besmetten.

Overigens heb ik in mijn eigen vriendenkring al iemand die door zijn kleinkind is besmet. Hoe jonger het kind, hoe knuffeliger ze met hun (groot)ouders en dan hoeft er maar 'n beetje kwijl aan te pas te komen ook al is de virusload lager dan bij een volwassene.

Ben benieuwd waar je dat gezien hebt.

Volgens mij is het op elkaar gaan staan de minste zorg. Het 1.5 meter afstand houden zit er bij de meeste mensen aardig in.
Het zijn van 25 kinderen in een kleine bedompte ruimte is totdat er geen uitslag is betreffende het onderzoek veel ricovoller dan de ene ouder die niet de 1.5 waarborgt en daarop aangesproken wordt.

Zijn zowel kleinkind als grootouder getest en positief bevonden aan het virus?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:46

Voor de in duitsland wonenden hier. Wat zijn nu de exacte regels wat wel en niet mag? Zodat ik hier iemand in de kennissenkring hopelijk kan overtuigen niet te gaan winkelen in Kleve vandaag? 8)7 want ja dat doen we altijd ook meteen even fijn goedkoop tanken dan. :x

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:47

De grens met Duitsland is veel langer. En daar staan geen controles. Vakantieparken sluiten tijdens de paasweek zou ik zeggen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:48

karuna schreef:
Voor de in duitsland wonenden hier. Wat zijn nu de exacte regels wat wel en niet mag? Zodat ik hier iemand in de kennissenkring hopelijk kan overtuigen niet te gaan winkelen in Kleve vandaag? 8)7 want ja dat doen we altijd ook meteen even fijn goedkoop tanken dan. :x

Gezond verstand....

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:50

Niet jouw verantwoording, volwassen mensen..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:50

karuna schreef:

Alleen de essentiële winkels zijn open, afstand houden en in sommige supermarkten mag maar 1 persoon naar binnen. Je mag met maximaal 1 persoon op straat zijn die niet in je huishouden woont. En er zijn gebieden waar de politie bestuurders van auto’s met kentekens van buiten de regio vraagt waarom ze in de regio zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:51

Ik snap ook niet waarom Rutte dat soort dingen aan gemeentes over laat. Ik denk omdat het dan meer voelt als vrije keus, maar van mij mocht de verlenging sowieso over de mei vakantie heen en misschien aankomend weekend de grenzen dichthouden. Trouwens ik las dat sommige bossen en zo worden afgesloten, maar krijg je dan niet juist dat meer mensen naar hetzelfde park in de buurt gaan waar sowieso al minder ruimte is dan in een bos?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:52

Duitsland heeft inmiddels 113 patiënten overgenomen vanuit het buitenland. 85 uit Frankrijk, 26 uit Italië en 2 uit Nederland. Er is nog plek voor 81 mensen uit Italië en 13 uit Frankrijk.

Bron: ntv liveblog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:53

Ah mooi dank je. Geef ik dat door. Ik kon niet zo snel iets vinden erover. Met zijn tweeen de supermarkt instappen met een nl kenteken zal dus lastig worden.

Op zich idd niet mijn probleem maar deze mensen komen op veel plekken ook bij kwetsbare ouderen. Dus als we ze hier vanaf kunnen houden graag

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:54

Laatst bijgewerkt door Storm op 02-04-20 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:54

Destination schreef:
Duitsland heeft inmiddels 113 patiënten overgenomen vanuit het buitenland. 85 uit Frankrijk, 26 uit Italië en 2 uit Nederland. Er is nog plek voor 81 mensen uit Italië en 13 uit Frankrijk.

Bijzonder dat de getallen van wat er nog kan zo expliciet zijn per land.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:55

Destination schreef:

En voor Nederland? Want gisteren hadden ze het nog over dat ze meer naar die optie moeten kijken als we het hier niet aan kunnen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:56

moonsparkle schreef:
Ik snap ook niet waarom Rutte dat soort dingen aan gemeentes over laat. Ik denk omdat het dan meer voelt als vrije keus, maar van mij mocht de verlenging sowieso over de mei vakantie heen en misschien aankomend weekend de grenzen dichthouden. Trouwens ik las dat sommige bossen en zo worden afgesloten, maar krijg je dan niet juist dat meer mensen naar hetzelfde park in de buurt gaan waar sowieso al minder ruimte is dan in een bos?

Is toch logisch? Waarom een landelijk besluit nemen voor iets wat bijv. Alleen in Scheveningen aan de orde is. Dit is dus juist iets voor gemeentelijke of eventueel provinciale politiek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:57

Storm schreef:
Ik kwam deze post tegen op Facebook.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5665708261

Neem aan dat dit niet zo is.

Sars-Cov-2 lijkt mij een ander virus... en lijkt dit dus iemand die (wederom) uit is op rellen...
hele slechte zaak in deze tijd, zou mijn DA niet meer zijn.... :n

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:58

moonsparkle schreef:

Ik ben voor de Belgische aanpak: alleen er op uit te voet of met de fiets, zodat iedereen sowieso in eigen buurt blijft. Dan hoef je de natuurgebieden ook niet af te sluiten als ze alleen toegankelijk zijn voor hen die bereid zijn er naartoe te wandelen.

Snap ook niet dat Rutte er de ballen niet voor heeft om vakantieparken te sluiten. Je kan beter misverstanden voorkomen.

Ik zit in West Brabant waar zo ongeveer de minste besmettingen van Brabant zitten en ben bang dat ze straks met hun sleurhutten Oost Brabant ontvluchten en hier neerstrijken.

Destination

PSvanLot schreef:
Destination schreef:

Bijzonder dat de getallen van wat er nog kan zo expliciet zijn per land.

Ik neem aan dat ze daar afspraken over hebben gemaakt.

moonsparkle schreef:
Destination schreef:

En voor Nederland? Want gisteren hadden ze het nog over dat ze meer naar die optie moeten kijken als we het hier niet aan kunnen.

Volgens mij zijn er nog geen verdere afspraken met Nederland gemaakt. De 81 en 13 bedden worden specifiek vrijgehouden, voor Nederland zijn geen bedden gereserveerd. Maar dat kan nog veranderen, want er zijn nu ongeveer 40,000 IC bedden, waarvan 30,000 met beademingsapparatuur. 15-20,000 van de 40,000 zijn nog beschikbaar.

Iris82

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:01

elnienjo schreef:
moonsparkle schreef:

Ik ben voor de Belgische aanpak: alleen er op uit te voet of met de fiets, zodat iedereen sowieso in eigen buurt blijft. Dan hoef je de natuurgebieden ook niet af te sluiten als ze alleen toegankelijk zijn voor hen die bereid zijn er naartoe te wandelen.

Snap ook niet dat Rutte er de ballen niet voor heeft om vakantieparken te sluiten. Je kan beter misverstanden voorkomen.

Ik zit in West Brabant waar zo ongeveer de minste besmettingen van Brabant zitten en ben bang dat ze straks met hun sleurhutten Oost Brabant ontvluchten en hier neerstrijken.

Ik blijf prima in mijn eigen buurt maar graag wel met de auto ...
Ik kan in theorie prima de 2 km lopen naar het bos maar toch doe ik dat met de auto met de hond. Er moet ook nog gewerkt worden en dat is nu meer dan normaal in het onderwijs (in mijn geval )
Maar ook 15 om rondom mijn huis gebruik ik de auto. Ik loop ook veel maar ik heb geen eens een fiets omdat ik die vanwege klachten niet kan gebruiken. Dus auto verbieden vind ik onzin.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-04-20 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt