MyWishMax schreef:Ik heb dezelfde aandoening. Maar eds is niet altijd zo erg als bij dit gezin. Kan zo erg zijn, erger, maar ook minder. Je hebt verschillende types ook nog, waarbij er een aantal ernstiger zijn. 1 kunnen ze niet in vinden met gen onderzoek, de anderen wel. Maar je hebt dus mensen die gewoon hypermobiel zijn bij deze ziekte, mogen die ook al geen kinderen van jullie? Of degene die niet kunnen werken niet? Of alleen deze vrouw, omdat vroeggeboorte een risico is/was.
Ik heb wel een kinderwens, maar ziekte is wel een reden om te twijfelen. Daar ga ik tegen die tijd met artsen wel over brainstormen.
Ga er alsjeblieft niet van uit dat je kind wel een lichte vorm zal krijgen omdat jij dat ook hebt. Ik heb Marfan, het zusje van deze ziekte. Mijn moeder wist niet eens dat ze het had en heeft er nooit echt hinder van ondervonden, pas toen ze de 40 al gepasseerd was. Ik ben nu 29 en 3 jaar geleden 100% afgekeurd omdat ik amper nog wat kan. En je weet dat ze hier in Nederland niet gemakkelijk afkeuren en zeker niet met een hoog percentage.
Het punt met dergelijke erfelijke afwijkingen is dat ze wel degelijk te voorkomen zijn. Niet met een natuurlijke zwangerschap, maar wel met een kunstmatige waarbij eicellen buiten de baarmoeder worden bevrucht. Ze halen dan de zieke eicellen (of bij een man zaadcellen) eruit en plaatsen enkel materiaal terug zonder de erfelijke afwijking. Met andere woorden, 0% kans op een kind met die erfelijke ziekte.
Als je (niet jij persoonlijk, iedereen met een erfelijke ziekte) dan toch per se kinderen wilt, doe het dan op deze manier. Kost wat meer moeite en wellicht wat meer geld, maar dan zadel je een onschuldig kind niet op met je ziekte...