Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:41

Dan zaai ik nog wel eens eind maart als er veel zon op het raam zit. Ik zaaide altijd eind maart in de koude kas en dat werkte echt enorm goed. Nu voor mijn opleiding moest ik in februari voorzaaien in huis. Ik vind het helemaal niets :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:29

Gebruik je een dichte kweekbak met deksel. Maar mijn ervaring is dat paprika er best lang over wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:30

Nee, deksel heb ik er af gehaald want de grond begon witte schimmel te krijgen. Normaal koop ik alle plantjes aan. Af en toe probeer ik wel eens zelf in de serre. Mijn paprika en peper heeft het in de serre altijd best wel goed gedaan bij het voorzaaien. Ik ben dus best wel onervaren. :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:35

Schimmel is niet super erg, maar dan is het vaak te nat. Oplossing daarvoor is minder water geven.

Maar zonder deksel gaat het niet lukken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:27

Goed om te weten, misschien dat daarom een specifiek ras helemaal niet wilde kiemen bij mij vorig jaar. En dat het niet aan het zaad lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:45

Zie, zo leer je weer wat! Toevallig steekt net nummer 5 zijn kopje boven. Op zich geen drama als het niet lukt want heb nog genoeg paprika van afgelopen jaar. Ik vind het gewoon zo een ontzettend leuke plant :j Ik gok dat als we wat meer zon krijgen dat er dan wel wat boven komt. Dan warmt het daar echt wel lekker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:36

Man gaat zo meteen even de verzekering bellen. De kas is verder doorgescheurd. Dit is een foto van gisteren. Ondertussen is bijna de volledige boog kapot en ook op de hoeken zitten er scheuren van meer dan een meter.

Afbeelding

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:11

Ik lees al even mee maar kom nu toch maar echt even binnenvallen.

Ik woon in een rijtjeshuis dus heb niet echt de ruimte om veel aan zelfvoorzienend leven te doen. Ik heb wel sinds vorig jaar 3 krielkipjes. Super gezellig, en het is zo leuk om je eigen eitjes te produceren (ja eigenlijk doen de kippen dat maargoed).

Ik heb inmiddels bij mijn ouders (die hebben wat meer ruimte) een stukje grond afgepakt ( :P ) om een moestuintje te beginnen. Vorig jaar was die te laat klaar dus heb ik er weinig meer in kunnen zetten, maar dit jaar kan ik me helemaal uitleven. Thuis heb ik een heel klein kasje (ik wil eigenlijk nog een tomatenkasje voor paprikaplantjes bijvoorbeeld), en wat ruimte om dingen in de volle grond te zetten. Daar had ik vorig jaar wat broccoli, andijvie, sperziebonen, courgettes, spitskool, aardbeienplanten en kruiden in staan. Eigenlijk had ik nog best veel opbrengst voor een kleine ruimte. Dit jaar komen daar wat meer kruiden en de aardbeienplanten blijven daar. Ook heb ik in de tuin nog een frambozenstruik, blauwe bes, witte druif en een bramenstruik staan. Daarnaast nog een klein perenboompje en een klein stoofperenboompje. Daar heb ik allemaal nog geen opbrengst van gehad want dat is vorig jaar pas geplant.
Al met al dus nog best een verzameling voor een stadstuin. Als het weer mooier weer wordt en alles begint een beetje te groeien zal ik een keertje foto's maken. Nu is het een dorre bedoeling :P .

Ik zie veel van jullie schrijven dat je al van alles aan het voorzaaien bent. Ik heb daarvoor wat ruimte in de vensterbank in de keuken, maar heb niet heel erg veel ruimte. Als de plantjes groter worden, moeten ze dus al gauw naar buiten. Ze kunnen dan eventueel eerst in mijn minikasje. Kan ik nu ook al voorzaaien? Of kan ik dan nog beter even wachten?

Vorig jaar had ik behoorlijk van moestuintjes van de AH gespaard. Daar had ik ook best wat opbrengst van, heel leuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:20

Ik vind de app van moestuinweetjes een top app. Daar staan verschillende teelten in uitgelegd, wanneer je wat kunt zaaien/planten/oogsten etc. Bv planten vanuit plantgoed, maar ook wanneer je kunt starten met zaaien voor binnen teelt en buitenteelt. Verder kun je ook zoeken naar rassen die geschikt zijn voor buitenteelt. Zo zijn er paprika en tomaten rassen die niet perse in een serre moeten eenmaal het weer goed genoeg is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:04

Woon in een flat dus echt zelf voorzienend leven is het voor mij ook niet. Pacht wel een stuk grond als moestuin.

Welkom.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:39

Pff Moestuin, ik snap niet hoe jullie zóveel op jullie dak krijgen steeds... sterkte! :\

Mocht iemand geïnteresseerd zijn, ik heb even een apart topic geopend over het houden van geiten en mijn 'dilemma' daarin. Heb even teruggelezen wat ik in dit topic al eens heb gevraagd, en wil nu graag wat concreter worden maar wil niet dit topic teveel vervuilen en hoop zo nog meer mensen te bereiken :)
Century @ [BB] Zelf (melk)geiten houden

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:41

Ik vind niet dat dat topic vervuilen is. Ik ga dat topic even aanstippen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:58

Vind ook niet vervuilen. Hoort er toch gewoon erbij. Net zoals de problemen die moestuin heeft.

Soms kan het ook gewoon handig zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:17

Dat is ook goed om te weten :) Het is in ieder geval een eigen topic nu, ik ben benieuwd naar de reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:47

Geiten horen hier ook zeker in het topic :j Ik heb mij zonet een grote kweekbak met lamp en warmtemat gekocht *\o/* Wij kweken op de zaak ook plantjes op om te verkopen (kleinschalig) en nu heb ik maar besloten het maar direct goed te doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:54

Moestuin schreef:
Geiten horen hier ook zeker in het topic :j Ik heb mij zonet een grote kweekbak met lamp en warmtemat gekocht *\o/* Wij kweken op de zaak ook plantjes op om te verkopen (kleinschalig) en nu heb ik maar besloten het maar direct goed te doen :j

Kan niet meer wijzigen helaas: Ik weet dat het kopen van een kweekbak haaks staat op het krap zitten financieel rondom de schapen. Gelukkig draait de zaak van mijn man wel ok en mocht het van hem :o Wij houden elk jaar een plantenverkoop van tomaat, courgette, pompoen etc ( De makkelijk te kweken groenten :') ) Dus het stond al op de planning. Ik denk dat ik hem nu mocht kopen om het leed wat te verzachten. :o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:57

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor! Geniet ervan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:01

Ja, ik dacht opeens dat het misschien wel raar over kwam := Kijk, positieve nood van mij: De zaak draait goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:17

Hebben jullie nog tips voor biologische potgrond die ook ecologisch is? Dus turf vrij onder meer.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 10:56

Ik vind dat ook zeker in dit topic thuishoren! Wij broeden ook over geiten dus ik lees lekker mee met jouw topic!

Zelfde geld trouwens ook voor meelezers die niet durven mee te praten omdat ze niet geheel of grotendeels zelfvoorzienend leven. Dat doet volgens mij niemand hier :+. Als jij alleen kippen hebt voor eitjes ben jij dus zelfvoorzienend in eitjes en mag je lekker meekletsen. Zelfde geld voor een tomatenplant, slaplantje, energie opwekken ect. :D

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:01

Leuk dat ik mee mag kletsen :)

Mijn ouders hebben geiten, maar wij melken ze niet bijvoorbeeld. Het zijn voor ons echt gezelschapsdieren. Wij hadden het geluk 2 geiten over te kunnen nemen van een kinderboerderij. Ze hebben dus geen hoorns en zijn ontzettend knuffelbaar. Wij hebben Nubische geiten, met van die mooie grote oren :P .

Ik ga de app van moestuinweetjes bekijken, maar ik zie al dat ik daar wel even zoet mee ben :') .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:51

Zijn er mensen met ervaringen met Vietnamese varkens (potbellies)? Of varkens in het algemeen? Ik zie hier heel vaak biggen aangeboden (oa van rescue centra) en ik denk eraan om er een aan te schaffen, maar ik heb nooit eerder een varken gehad. Zijn ze beter af met z´n tweetjes of meer? Zijn ze erg van het uitbreken?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:59

Moonfight heeft varkens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:14

Varken heeft zeker gezelschap van een soortgenoot nodig. Dus zeker altijd met 2 houden. Ook een degelijke, elektrische omheining voorzien. Daar blijven ze wel in :) Zonder stroom kun je ze gaan zoeken :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:35

Moestuin schreef:
Varken heeft zeker gezelschap van een soortgenoot nodig. Dus zeker altijd met 2 houden. Ook een degelijke, elektrische omheining voorzien. Daar blijven ze wel in :) Zonder stroom kun je ze gaan zoeken :D

Nee hoor, gewoon het spoor der vernieling volgen :')