Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:27

Rutte heeft in een brief aan de kamer gezegd dat hij de vakantie van de koning verkeerd heeft ingeschat met het oog op de verzwaarde maatregelen . Ik geloof er niks van. Hij zal het koningshuis te allen tijde beschermen want die moet nog jaren mee en hij hooguit nog vierenhalf jaar in de politiek.
Hij kan moeilijk zeggen dat hij het heeft ontraden en WA gewoon gegaan is. Dat geeft nog veel meer moeilijkheden. Maar hiermee loopt Rutte echt een dikke deuk op.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:28

bigone schreef:
Rutte heeft in een brief aan de kamer gezegd dat hij de vakantie van de koning verkeerd heeft ingeschat met het oog op de verzwaarde maatregelen . Ik geloof er niks van. Hij zal het koningshuis te allen tijde beschermen want die moet nog jaren mee en hij hooguit nog vierenhalf jaar in de politiek.
Hij kan moeilijk zeggen dat hij het heeft ontraden en WA gewoon gegaan is. Dat geeft nog veel meer moeilijkheden. Maar hiermee loopt Rutte echt een dikke deuk op.

Het kan ook gewoon waar zijn hè?
Rutte was ook de gene die zij dat we geen handen mochten schudden en vervolgens perongeluk handen ging schudden hè.
Een inschattingsfout is zo gemaakt,
Ze hebben nog steeds geen enkel gestelde regel gebroken. In de persconferentie is gezegd dat als je op vakantie gaat je zoveel mogelijk op je vakantie verblijf moet blijven.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 18-10-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:29

Ik geloof er ook niets van. Maar het is net wat jij aangeeft, bigone.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:31

lenaa_tje schreef:
opisop_shop schreef:
Mijn ouders zijn vanmorgen vertrokken naar hun eigen vakantie adres in Oostenrijk voor de komende 5 weken.
Moeder appte net dat ze bij de grens rijen Duitse auto's tegenkwamen die naar NL gingen.

In Groningen winkelen de Duitsers ook nog steeds. Ook op Schiermonnikoog kwam ik Duitsers tegen. Blijkbaar heel makkelijk om aan een negatieve test te komen.

Als ze uit Niedersachsen komen en minder dan 48 uur in een risicogebied zijn, hoeven ze ook niet in quarantaine te gaan of getest te worden. Dus tenzij Nederland zegt dat ze een negatieve testuitslag moeten hebben, kunnen dagjesmensen ‘gewoon’ gaan winkelen in Groningen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:33

Ach... wie de schuld nu ook op zich neemt of krijgt, ik blijf erbij dat de koning en zijn gezin zelf wel hadden kunnen bedenken hoe dit overkomt. Jammer dat hij niet zelf met een verklaring of excuses komt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:34

Tja je kan natuurlijk niet zien waar ze vandaan komen. Maar de Duitsers op Schiermonnikoog waren gewoon op vakantie. Maar goed ik gun het de ondernemers. Die moeten het daar ook echt van de Duitsers hebben.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:35

Uitgerekend bij Duitse auto‘s weet je precies waar ze vandaan komen. Eenmaal uit hun auto weet je het inderdaad niet.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:36

Die man heeft ook meer dan genoeg aan z’n hoofd, niet weken, maar al maanden. Ik denk dat de vakantieplannen al lang voor de persconferentie zijn gemaakt en besproken. Neemt niet weg dat het koningshuis iets beter had na kunnen denken, maar goed, Griekenland is gewoon geel. Nog zat mensen die op vakantie gaan in deze tijd.

En een goed voorbeeld zijn? Nou ik denk dat het gros van de mensen z’n eigen gang maar gaat. Dan maakt het echt niet uit of de koning wel/niet op vakantie gaat. Het track record van goed gedrag in Nederland is nou niet heel erg goed te noemen de afgelopen weken :x

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:36

Jessix schreef:
Ach... wie de schuld nu ook op zich neemt of krijgt, ik blijf erbij dat de koning en zijn gezin zelf wel hadden kunnen bedenken hoe dit overkomt. Jammer dat hij niet zelf met een verklaring of excuses komt.

Klopt, denk dat de koning gewoon heeft meegedeeld, waarschijnlijk al eerder aangezien dit soort zaken niet last minute gebeuren, dat hij dan en dan weg was. Maatregelen waren toen anders maar Rutte had alsnog kunnen bellen en zeggen , niet doen. En zeker WA had dit zelf kunnen bedenken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:37

Jessix schreef:

Dat inderdaad :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:38

lenaa_tje schreef:
Tja je kan natuurlijk niet zien waar ze vandaan komen. Maar de Duitsers op Schiermonnikoog waren gewoon op vakantie. Maar goed ik gun het de ondernemers. Die moeten het daar ook echt van de Duitsers hebben.

Mwah, als je ze in de auto tegen komt, kun je over het algemeen vrij precies zien waar ze vandaan komen :)) Maar in Groningen zijn het vaak Duitsers uit Niedersachsen en NRW, want voor de rest is het te ver voor 1 dag.

Testen is hier ook heel laagdrempelig, dus ze kunnen naar Schiermonnikoog gaan en zich bij terugkomst laten testen. Je krijgt 10 dagen de tijd om je te laten testen en binnen die 10 dagen is de test gewoon gratis.

tienus63

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:43

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:43

In Duitsland kost een ziekenhuisbehandeling voor Corona gemiddeld €10,700 per patiënt. Als de patiënt aan de beademing moet, kost het gemiddeld €38,500. De duurste patiënten hebben meer dan €85,000 gekost. Dit zijn de cijfers van 1 zorgverzekeraar, maar een andere meldt cijfers die er maar iets onder liggen.

https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... assen.html

Ik vind dit echt hoge bedragen, helemaal als je het totaal gaat berekenen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:44

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Mwah, als je ze in de auto tegen komt, kun je over het algemeen vrij precies zien waar ze vandaan komen :)) Maar in Groningen zijn het vaak Duitsers uit Niedersachsen en NRW, want voor de rest is het te ver voor 1 dag.

Testen is hier ook heel laagdrempelig, dus ze kunnen naar Schiermonnikoog gaan en zich bij terugkomst laten testen. Je krijgt 10 dagen de tijd om je te laten testen en binnen die 10 dagen is de test gewoon gratis.

Dan raakt deze maatregel dus voornamelijk ondernemers in Duitsland. De Nederlanders breken hun vakantie af en de Duitsers gaan wel naar Nederland op vakantie. Vind ik een bijzondere keuze omdat er naar mijn idee nauwelijks steun meer is voor deze ondernemers (bron, kennis die B&B in Duitsland heeft, graag reactie als het niet klopt want dat weet ik natuurlijk niet. Hoor alleen hun verhaal)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:45

bigone schreef:

Ja, heel lastig. Er is vast wel iets over besproken maar de inhoud van dat gesprek mag niet gedeeld worden, dus er is voor Rutte ook geen andere mogelijkheid dan zelf het boetekleed aantrekken.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 18-10-20 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:49

Destination schreef:
In Duitsland kost een ziekenhuisbehandeling voor Corona gemiddeld €10,700 per patiënt. Als de patiënt aan de beademing moet, kost het gemiddeld €38,500. De duurste patiënten hebben meer dan €85,000 gekost. Dit zijn de cijfers van 1 zorgverzekeraar, maar een andere meldt cijfers die er maar iets onder liggen.

https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... assen.html

Ik vind dit echt hoge bedragen, helemaal als je het totaal gaat berekenen.

Nee hoor, wanneer je hier de ambulance in moet en hij rijd dan ben je al 1000 euro verder, bed in ziekenhuis zonder behandeling is al 400 euro ong. per dag. Elk keer kussen opschudden word opgetekend dus denk dat het hier net zo of nog duurder is.En al die honderden codes die hier genoteerd moeten worden kosten ook veel tijd en geld. Dat gaat weer ten koste van de zorguren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:54

lenaa_tje schreef:
Dan raakt deze maatregel dus voornamelijk ondernemers in Duitsland. De Nederlanders breken hun vakantie af en de Duitsers gaan wel naar Nederland op vakantie. Vind ik een bijzondere keuze omdat er naar mijn idee nauwelijks steun meer is voor deze ondernemers (bron, kennis die B&B in Duitsland heeft, graag reactie als het niet klopt want dat weet ik natuurlijk niet. Hoor alleen hun verhaal)

Er is nog voldoende hulp voor alle bedrijven in Duitsland. Kurzarbeit (werktijdverkorting) is nog steeds mogelijk en de staat betaalt dan een deel van het loon van de werknemer. Verder zitten de steunpakketten nu in de tweede fase en kan er opnieuw geld worden aangevraagd ter overbrugging. Dit wordt toegekend als er veel inkomsten wegvallen. Als bedrijven nu hun belastingen niet kunnen betalen, kan dat op een later tijdstip worden gedaan zonder rente. Tot slot zijn er ook snelle kredieten beschikbaar, dit gaat om bedragen tot €800,000 waarbij het bedrijf niet aansprakelijk/verantwoordelijk is. Mocht het bedrijf dus toch failliet gaan, hoeft het geld niet terug.

Alle info in het Duits:
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Corona ... hilfe.html

Daar komt trouwens nog bij dat veel mensen nu toch ook in eigen land op vakantie gaan. Mensen die anders naar Spanje of Frankrijk gingen, gaan nu naar de Duitse kust, bijvoorbeeld.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:02

Laurie schreef:
bigone schreef:

Ja, heel lastig. Er is vast wel iets over besproken maar de inhoud van dat gesprek mag niet gedeeld worden, dus er is voor Rutte ook geen andere mogelijkheid dan zelf het boetekleed aantrekken.

En over een poosje is het allemaal weer vergeten en we gaan weer door. Er zijn veel belangrijkere dingen in het leven dan dit geneuzel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:03

bigone schreef:

De subtiliteiten van het Nederlands staatsbestel.
Wat WA ook 'uitvreet', iemand anders is verantwoordelijk. (Voor zover ik tegen de monarchie ben, is dat hierom. Het is onmenselijk om een volwassen capabel mens levenslang in zo'n gouden kooi te houden.)

Rutte kan dus wel zeggen 'dat iemand een inschattingsfout gemaakt heeft', maar aangezien Rutte verantwoordelijk is, heeft het weinig zin om te zeggen 'dat ZM de K niet wilde luisteren' - gesteld dat dit het geval zou zijn geweest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:15

bigone schreef:

Rutte kletst zich er wel weer onderuit. Met zijn oneindige glimlach en zijn vlotte babbel. Daarna is iedereen weer helemaal om en is hij weer de "geweldige" premier. Wat je met een vlotte babbel wel niet allemaal voor elkaar krijgt. Daarna trekt hij zich terug in zijn torentje waar hij al die sukkels keihard uitlacht.

Ach, dit is wat de Nederlander blijkbaar verdient. De Nederlander die zich laat betoveren door een paar blauwe ogen en de charmante glimlach van deze rasverkoper.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:17

Ik geloof niet dat het konings gezin fout is. Iedereen mag toch met vakantie? Of het verstandig is is een tweede maar ik snap de ophef hierover echt niet! WA is ook maar een mens. Laten ze zich bezig houden met belangrijkere zaken....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:19

judithM schreef:
Ik geloof niet dat het konings gezin fout is. Iedereen mag toch met vakantie? Of het verstandig is is een tweede maar ik snap de ophef hierover echt niet! WA is ook maar een mens. Laten ze zich bezig houden met belangrijkere zaken....

Ik deel je mening. Het was onhandig. Klaar. Volgende onderwerp.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:23

Ik snap de ophef wel. Er is al steeds minder draagvlak voor de maatregelen. Ik hou me er zo veel ik kan keurig aan. Maar als zelfs de koning maar doet waar hij zin in heeft en op vakantie gaat als het dringende advies is, blijf zoveel mogelijk thuis. Dan denk ik ook wel, waar doe ik het dan voor? Ja, ik doe het voor de medewerkers in de zorg en alle Nederlanders die zorg nodig hebben. Maar ervaren dat je ook steun krijgt van de regering, en van het koningshuis is dan wel zo fijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:26

SusanH schreef:
Ik snap de ophef wel. Er is al steeds minder draagvlak voor de maatregelen. Ik hou me er zo veel ik kan keurig aan. Maar als zelfs de koning maar doet waar hij zin in heeft en op vakantie gaat als het dringende advies is, blijf zoveel mogelijk thuis. Dan denk ik ook wel, waar doe ik het dan voor? Ja, ik doe het voor de medewerkers in de zorg en alle Nederlanders die zorg nodig hebben. Maar ervaren dat je ook steun krijgt van de regering, en van het koningshuis is dan wel zo fijn.

Dat is waar het hier om gaat. Evenals het akkefietje met Grapperhaus. Dat kleeft ook nog steeds aan dit kabinet. Dar komt dit nu nog eens bij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:30

Plus dat gezegd is dat we deze maatregelen aan onszelf te danken hebben. Voelt als nablijven met de hele klas omdat 1 klasgenoot de regels heeft overtreden. Als je je wel netjes overal aan houdt voelt zo'n opmerking echt heel verkeerd.