Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:42

Mensen die toch al moeite hebben om hun plekje in te nemen in het dagelijks leven tref je door deze manier van schrijven.
Niet de grote schreeuwers, die gooien het weg en denken er niet meer aan, ik snap de goede bedoelingen, maar imo schiet het echt zijn doel voorbij.

Maar.. er wordt hier nu wel over gesproken! ;)

En over die cijfers, alleen de overleden mensen die getest waren worden toch geteld als corona doden? De mensen thuis, met symptomen, maar niet getest komen daardoor toch niet in de tabellen terecht, of zit dat anders?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:45

Ik snap je tegenwerpingen Shadow maar denk je niet dat bvb depressieve mensen of mensen met een ernstige lichamelijke aandoening door een persoonlijk gesprek er anders over denken? Ik vermoed dat juist die groepen allang nagedacht hebben over de dood. En het gaat hier specifiek over beademen nav een Corona infectie. Dus diegene met een blindedarmontsteking valt daar compleet buiten. Het word via allerlei kanalen al dagen duidelijk gemaakt dat je gewoon moet bellen met andere klachten, wanneer ze dit mailtje lezen zullen ze ook al die andere zaken lezen want dan zitten ze op internet. Er word ook veel geschreven en gezegd over Corona en over hoe het kan verlopen en over zeer kwetsbare mensen , dat je die beter nu kunt laten gaan dan drie weken aan de beademing en mochten ze overleven ze eigenlijk geen leven meer hebben. En deze mensen en hun naasten zullen naar aanleiding van de vele berichten ongetwijfeld al nagedacht hebben . Wanneer je in een verpleegtehuis /verzorgingstehuis word opgenomen komt daar bij het intakegesprek al de wel/niet reanimerenvraag voorbij . En dat is maar een hele kleine groep aangezien 95 % van mensen ouder dan 75 nog zelfstandig woont dus die moeten bereikt worden door de zorg die nu aan alle kanten onder gigantische druk staat.
Het mailtje zal niet lukraak aan iedereen gestuurd worden neem ik aan .

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:49

Yaralisa schreef:
AmyII schreef:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... s~v380986/
Heel heftig verslag van een dag op de IC door de Volkskrant. Best wel een eye opener...

Heel heftig verslag. Wel mooi om te lezen dat iedereen zo gedreven is en zich vol inzet om dit zo goed mogelijk te laten verlopen.
Ik vind het ook knap dat die IC-arts besloten heeft anderen op te roepen toen hij merkte dat hij foutjes begon te maken tijdens die drukke nacht. Heel verantwoordelijk maar best een stap.

Het geeft mij een gevoel van ‘wij kunnen dit aan’ en een heel groot gevoel van trots voor onze mensen in de zorg.
Ikzelf werk in het onderwijs en er zijn gewoon collega’s die nu vakantie houden (soort van) want ze zijn minder zichtbaar.
Maar wij als onderwijspersoneel staan nog lang niet aan de frontlinie, wij staan erachter en doen wat we kunnen. Voor mijn gevoel kijken we met lede ogen toe.

Op mijn werk (meubelmakersvakschool) hadden we veel mondkapjes en spatbrillen in voorraad, deze hebben we allemaal gedoneerd aan de ziekenhuizen.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:00

AmyII schreef:
Het geeft mij een gevoel van ‘wij kunnen dit aan’ en een heel groot gevoel van trots voor onze mensen in de zorg.
Ikzelf werk in het onderwijs en er zijn gewoon collega’s die nu vakantie houden (soort van) want ze zijn minder zichtbaar.
Maar wij als onderwijspersoneel staan nog lang niet aan de frontlinie, wij staan erachter en doen wat we kunnen. Voor mijn gevoel kijken we met lede ogen toe.

Op mijn werk (meubelmakersvakschool) hadden we veel mondkapjes en spatbrillen in voorraad, deze hebben we allemaal gedoneerd aan de ziekenhuizen.

Mee eens! Super dat jullie dat gedoneerd hebben. Ik ben zelf verloskundige dus niet helemaal in de frontlinie maar krijg er vanuit het ziekenhuis waar ik mee werk genoeg van mee. Wij zijn een zelfstandige praktijk dus moeten onze eigen beschermingsmiddelen bij elkaar sprokkelen. We hebben echt heel veel lieve donaties ontvangen. Zo dragen mensen die niet in de frontlinie staan toch ook zeker hun steentje bij!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:06

SparklingApp schreef:
Maar.. er wordt hier nu wel over gesproken! ;)

En dat is grote winst in deze realiteit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:06

Ladybird schreef:
ruitje schreef:
Ik wil graag de briefing terug kijken, kan dat ergens? Zie nu alleen het live debat nog maar dat is zoveel van hetzelfde :+

Die van vanmorgen bedoel je? die staat gewoon op Youtube!

https://www.youtube.com/watch?v=JqOq8KlebsY

Alles wat live uitgezonden word over corona staat op de YTpagina van NOS. Persconferenties en dat soort dingen ook

Mijn dank is groot :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:17

Ik heb deze week enorm hard gewerkt om zowel ouders als kinderen volledig online te kunnen laten werken. En... zonet nog met de laatste ouder gemaild die het wel voor elkaar heeft gekregen.
En daar ben ik wel stiekem trots op. Wat anders jaren had geduurd kan nu in een week.
Ik merk wel een gewenning in het afstand houden. En daarmee ook gelijk een gewenning aan de regels en het zoeken van grenzen. Zoals wel allerlei oudergesprekken fysiek met dan 2 meter afstand etc. En dan is dat een voorstel die weer gaat zorgen voor meer beweging buitenshuis wat naar mijn idee niet nodig is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:19

bigone schreef:
Ik snap je tegenwerpingen Shadow maar denk je niet dat bvb depressieve mensen of mensen met een ernstige lichamelijke aandoening door een persoonlijk gesprek er anders over denken?

Bigone: jazeker! Je kunt je communicatie dan op hoe je iemand kent en op wat je merkt in het gesprek.

Citaat:
Ik vermoed dat juist die groepen allang nagedacht hebben over de dood.

Het zijn geen groepen, het zijn mensen. En daar gaat het juist om: dat verschillende mensen vanuit hun verschillende achtergrond ook heel verschillend kunnen reageren op dit soort dingen. Waar het voor sommige mensen misschien een onderwerp is waar ze allang over na hebben gedacht, of nu inderdaad het gesprek aangaan en hun wensen duidelijk maken, kan het voor anderen belangrijk zijn om daar juist niet over na te denken, (of in elk geval niet als ze alleen thuis zijn) omdat het een rechtstreekse trigger is voor whatever. Voor sommigen opent het gesprek zich misschien, voor anderen kan het de zaken nog meer op scherp zetten.

Dat kun je (een beetje, want makkelijk is het volgens mij zelden) opvangen in een individueel gesprek, omdat je dan kunt merken hoe iemand dat opvat. Als iemand in huilen uitbarst of heel paniekerig klinkt dan zijn dat dingen waar je wat mee kunt. (Interactie zeg maar. Er schijnen boeken over volgeschreven te zijn.)

En er zijn dus al daadwerkelijke ervaring van de daadwerkelijke artsen die al daadwerkelijk meerdere mensen gerust hebben moeten stellen, op basis van de toon van de media en berichten. En dat was nog zonder mailtje.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:22

Jemig wat een indringende docu net over Corona op de IC. Op NPO 1, Levenslucht, een week op de IC.

Moet echt even gekeken worden door iedereen die nog twijfelt of je nu nog iets kan doen wat niet dringend nodig is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:28

MizzMontana schreef:
Jemig wat een indringende docu net over Corona op de IC. Op NPO 1, Levenslucht, een week op de IC.

Moet echt even gekeken worden door iedereen die nog twijfelt of je nu nog iets kan doen wat niet dringend nodig is.

Was inderdaad heel indrukwekkend. Pfff, niet zo handig om vlak voor het naar bed gaan te kijken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:28

MizzMontana schreef:

Het is echt zo’n 9/11 moment; zo van wat gebeurd hier?
Is dit echt?!
Ja, helaas dit is de werkelijkheid. NU!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:33

tienus63 schreef:
MizzMontana schreef:

Is dit echt?!

En precies daarom vind ik het belangrijk dat mensen heel goed gaan nadenken over wat als het mij overkomt. Je kunt zomaar snel aan de beurt zijn.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:39

Hele indrukwekkende docu.
Bijzonder ook dat mensen ondanks zo'n laag zuurstofgehalte nog honderduit kunnen praten, hoe dat kan wist de longarts niet en de enorme snelheid waarmee mensen achteruit kunnen gaan. Heel heftig.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:45

tienus63 schreef:
MizzMontana schreef:

Is dit echt?!

Voordat ik ging kijken had ik nog een lichte twijfel of je nou met zo’n cameraploeg op de IC moest gaan filmen. Maar het argument van die eerste arts was zo helder, mensen moeten dit zien, iedereen die denkt dat het niets voorstelt moet zien hoe erg dit is.

Verplicht kijkvoer voor iedereen die nog twijfelt over de maatregelen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:47

Sundda, ze was toch echt 44 en dood.
Alleen dus thuis overleden zonder een arts gezien te hebben.
Dus mogelijk word ze niet in de cijfers meegenomen, maar ze had dus Corona. -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:48

n vervolg op mijn vorige reactie. Ik ben geen medisch personeel... maar een manier waarop je dit (m.i) menselijk en respectvol zou kunnen aanpakken is door te beginnen met een heel andere insteek. "Wij zijn geinteresseerd in hoe het gaat, of er vragen of angsten leven rondom Corona, of er voldoende hulp is?"
Misschien dat het Rode Kruis hierbij zou kunnen assisteren, waar het gaat om teveel mensen voor arts/assistent zelf. En van daaruit kun je een gesprek wel degelijk ook langs de vraag 'wat wilt u dat er gebeurt als u wel ziek mocht worden' leiden, maar dan is de situatie al heel anders en dus ook hoe het overkomt.

Dat voelt zorgzaam. Dan maak je ook echt werk van het beschermen van de kwetsbaren, de ouderen en de eenzamen - en het lijkt arbeidsintensief maar er is ook een hele grote bereidheid om dit soort dingen te doen, ik zie geen praktische reden waarom het niet zou kunnen voor tenminste de voornaamste doelgroepen, en het kan dus aanzienlijk schelen in hoe het verder gaat. En dan nog zal het mensen triggeren. (Bv sommige mensen die in manipulatieve relaties verstrikt zijn geweest en waarbij belangstelling / zorgzaamheid werd gebruikt om iets gedaan te krijgen.)

Maar dan heb je wel een gesprek, waarin je bv hoort hoe iemand lang stilvalt of juist sneller gaat praten, en waar je een beetje gevoel kunt hebben waar je ook een volgende vraag kunt stellen, en waar het voor nu genoeg is. En wie er misschien nog eens teruggebeld moeten worden.

Echt, denk niet dat dit soort dingen 'nou eenmaal' zo moeten of dat dit het snelste is. We hebben menselijkheid genoeg om mensen niet het gevoel te geven dat ze overbodig of een last zijn.

Extra bonus: dit is meteen een manier om een beetje vinger aan de pols te houden of mensen inderdaad wel voldoende hulp hebben, of er geen rare dingen gebeuren (tot aan valse collectanten aan toe), en om mensen te ondersteunen thuis te blijven (ipv boodschappen te gaan doen of toch op bezoek bij verschillende mensen want 'als ik ga dan ga ik toch' ofzo.)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:56

Vind dat je helemaal gelijk hebt Shadow, maar we zitten in een rare situatie, niemand die nu in leven is heeft dit ooit meegemaakt, we leven van moment op moment, de mensen dus die die beslissingen nemen en de boel moeten begeleiden. Ik niet hoor, ik zit met mijn kont op de bank. Het is onvermijdelijk dat de aanpak van sommige zaken de schoonheidsprijs niet zullen winnen maar iedereen doet denk ik zijn stinkende best

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:59

Met je bovenstaande post kan ik alleen maar instemmen Shadow. Persoon tot persoon is altijd beter en ik heb het vermoeden dat dit aangehaalde mailtje misschien door een overijverige huisarts is verzonden . En zeker niet landelijk aan iedereen .

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:02

MizzMontana schreef:

Ik vond het ook erg heftig om te zien. En moest ook wel even een traan laten. Hopelijk opent deze docu nu bij alle mensen die nog steeds erg makkelijk erover denken hun ogen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:09

Maar ben helaas bang dat een groot deel van die mensen die docu niet heeft gezien...
Heel indrukwekkende en eerlijke documentaire.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:11

Daar ben ik dus eigenlijk ook wel bang voor

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:13

Coby schreef:
Maar ben helaas bang dat een groot deel van die mensen die docu niet heeft gezien...
Heel indrukwekkende en eerlijke documentaire.

Ik heb m niet gezien en twijfel ernstig of ik het ga kijken, ondanks dat ik normaal juist heel erg van medische programma’s ben.
Wordt er op het moment zo onrustig van.....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:18

Heb hem ook gezien, maar ik vond hem niet schokkend ofzo. Beetje saai eigenlijk. Maar wel goed dat er aandacht aan wordt besteed!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:48

bigone schreef:
*knip*

Nou, ik ben 43 en mankeer, voor zover ik weet niks, dus ik denk dat iedereen bij deze (best grote) huisartsenpost dezelfde mail heeft gekregen.
Ik had liever een algemeen verhaaltje gezien, dat het een lastig onderwerp is, maar belangrijk om op de hoogte te zijn van de wensen van je naasten.

Maar ik ben blij om te lezen dat niet heel Nederland zo'n soortgelijke mail heeft gehad.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 00:51

SparklingApp schreef:
bigone schreef:
*knip*

Nou, ik ben 43 en mankeer, voor zover ik weet niks, dus ik denk dat iedereen bij deze (best grote) huisartsenpost dezelfde mail heeft gekregen.
Ik had liever een algemeen verhaaltje gezien, dat het een lastig onderwerp is, maar belangrijk om op de hoogte te zijn van de wensen van je naasten.

Maar ik ben blij om te lezen dat niet heel Nederland zo'n soortgelijke mail heeft gehad.

Ik ben benieuwd naar de exacte inhoud van dat mailtje. Ik zou de tekst wel willen inzien, kan dat, misschien per pb?