Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:32

Goh… Goh…
Google vertelt mij: Mensen met ehlers-danlossyndroom hebben in dit geval bij elke zwangerschap 50% kans om de aandoening aan hun kind door te geven.

Dat is toch wel heel erg triest voor het kindje. Want de kans op veel te vroeg geboorte dus ook erg hoog, dus als het kindje lang genoeg blijft zitten, dan nog kans op de volgende Russische Roulette…
Ik vind daar dingen van..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:30

Ik heb dezelfde aandoening. Maar eds is niet altijd zo erg als bij dit gezin. Kan zo erg zijn, erger, maar ook minder. Je hebt verschillende types ook nog, waarbij er een aantal ernstiger zijn. 1 kunnen ze niet in vinden met gen onderzoek, de anderen wel. Maar je hebt dus mensen die gewoon hypermobiel zijn bij deze ziekte, mogen die ook al geen kinderen van jullie? Of degene die niet kunnen werken niet? Of alleen deze vrouw, omdat vroeggeboorte een risico is/was.

Ik heb wel een kinderwens, maar ziekte is wel een reden om te twijfelen. Daar ga ik tegen die tijd met artsen wel over brainstormen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:38

Ik heb HMS en daar ondervind ik geen problemen mee. Maar echt zo veel last hebben dat je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt bent… hoe wil je eigenlijk überhaupt voor een kind zorgen dan. :o

Het is natuurlijk eenieders eigen keuze. Maar bij heftige erfelijke ziektes moet je wel even goed nadenken vind ik.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:43

Als je de minder erge variant hebt waar je dus eigenlijk geen last van hebt. Geef je die dan door aan je kinderen of is het alsnog Russische roulette met welke variant je kind krijgt?

Ik snap gewoon niet dat je voor je eigen plezier een eventueel ziek kind op de wereld wilt zetten. Die moet zijn leven lang leven met de consequenties van jouw keuze.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:03

Amber_anne schreef:
Als je de minder erge variant hebt waar je dus eigenlijk geen last van hebt. Geef je die dan door aan je kinderen of is het alsnog Russische roulette met welke variant je kind krijgt?

Ik snap gewoon niet dat je voor je eigen plezier een eventueel ziek kind op de wereld wilt zetten. Die moet zijn leven lang leven met de consequenties van jouw keuze.

Ja mAaR iK hEb hEt ReChT oP eEn kInD. EN hIj oF zIj kRiJgT eChT vEel lIefdE hOoR!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:14

Je kan een ernstige variant hebben en het niet doorgeven, wel doorgeven maar minder erg en ga maar door. Maar voor zover ik weet geef je wel dezelfde variant door maar de mate wisselt. Als het de variant is die vooral lijkt op hms kan je dus ook gewoon een kind krijgen die iets hypermobiel is en verder niks. Is te weinig over bekend. Ik heb het erger als mijn ouders. Broer heeft het officieel niet, want die heeft niet in die mate klachten gehad dat het onderzocht is. Bij mij is het ernstige doordat het niet ontdekt werd en ik door artsen enzovoorts dingen heb gedaan die het verergerde.

Er is gewoon te weinig over bekend nog en dingen die bekend zijn in het buitenland nemen Nederlandse artsen niet over. In dat artikel lijkt het alsof dat jongentje vooral beperkingen heeft door de vroeggeboorte. En eerlijk, dat kan iedereen gebeuren.

Maar ik ga daarvoor in gesprek met artsen en wie weet kunnen ze tegen die tijd wel wat.

Is het voor jullie alleen lichamelijke dingen of ook bij geestelijke aandoeningen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:22

Dus het is een gok want je kind kan het ook erg hebben zoals ik het begrijp.
De vroeggeboorte die deze vrouw had was een risico die ze bewust heeft genomen. Ze heeft bewust een keuze gemaakt die het leven van haar kind in gevaar heeft gebracht.

Ouders zeggen altijd dat het geslacht niet uitmaakt 'als het maar gezond is'. Maar schijnbaar is dat ook maar een uitdrukking. Want bewust zieke kinderen op de wereld zetten moeten we maar normaal vinden.

Als je een ziekte hebt die overdraagbaar is op je kind, dat kan geestelijk zijn of lichamelijk dan moet je geen kinderen nemen. Vergeet daarbij ook niet de impact die het heeft op een kind om op te groeien met een zieke ouder

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:22

Captain schreef:
Amber_anne schreef:

Ja mAaR iK hEb hEt ReChT oP eEn kInD. EN hIj oF zIj kRiJgT eChT vEel lIefdE hOoR!

_/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:27

MyWishMax schreef:
Je kan een ernstige variant hebben en het niet doorgeven, wel doorgeven maar minder erg en ga maar door. Maar voor zover ik weet geef je wel dezelfde variant door maar de mate wisselt. Als het de variant is die vooral lijkt op hms kan je dus ook gewoon een kind krijgen die iets hypermobiel is en verder niks. Is te weinig over bekend. Ik heb het erger als mijn ouders. Broer heeft het officieel niet, want die heeft niet in die mate klachten gehad dat het onderzocht is. Bij mij is het ernstige doordat het niet ontdekt werd en ik door artsen enzovoorts dingen heb gedaan die het verergerde.

Er is gewoon te weinig over bekend nog en dingen die bekend zijn in het buitenland nemen Nederlandse artsen niet over. In dat artikel lijkt het alsof dat jongentje vooral beperkingen heeft door de vroeggeboorte. En eerlijk, dat kan iedereen gebeuren.

Maar ik ga daarvoor in gesprek met artsen en wie weet kunnen ze tegen die tijd wel wat.

Is het voor jullie alleen lichamelijke dingen of ook bij geestelijke aandoeningen?

Voor mij persoonlijk tellen geestelijke aandoeningen ook mee. De moeder van mijn vriend is geestelijk erg ziek, hij draagt daar nu, als volwassen man, nog de gevolgen van. Geestelijk en daardoor fysiek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:31

Geestelijk telt ook zeker mee ja.
Mijn vader ben ik verloren toen ik 9 was. Maar daarna een moeder gehad die compleet de weg kwijt was en nooit meer op het goede pad is gekomen. Die bijna wekelijks wel dreigde zelfmoord te plegen en dan als een gek de auto instapte weg scheurde.... en dan zat je daar als 12 jarige thuis...zal ik dadelijk sirenes horen? Of als je thuis kwam en je zag haar nergens je eerste gedachte is, waar hangt ze?
Later heeft ze heel erg gemanipuleerd met haar gesteldheid, dat dreigen met zelfmoord.

Nu heeft mijn moeder het waarschijnlijk niet geweten, maar als je dat wel al weet dat je iets van ernstige borderline of weet ik veel wat het bij mijn moeder is...niet doen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:43

Ik vind je bed opmaken echt onzin. Ik trek de slaapkamer deur dicht en ik zie er toch niks van. Ik kruip er s avonds toch weer in. En dan kan alles lekker luchten :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:45

iirrssjjee schreef:
Ik vind je bed opmaken echt onzin. Ik trek de slaapkamer deur dicht en ik zie er toch niks van. Ik kruip er s avonds toch weer in. En dan kan alles lekker luchten :D

Maar het is zo lekker om in een strak opgemaakt bed te kruipen 's avonds. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:48

Hier ligt het bed de hele dag open, als ik uit werk kom, maak ik het op, want dat is idd heel lekker in bed gaan liggen :D.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:51

Ik woon in een studio en het bed neemt zo'n 20% van de ruimte in haha. Dus die is altijd netjes opgemaakt met een sprei erover. Want anders lijkt alles direct zo slordig.
Maar als ik straks in een echt huis woon laat ik het open liggen om te luchten. Maar dan wel netjes gevouwen natuurlijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:00

iirrssjjee schreef:

Eens!!

Schuur_ schreef:
Ik heb dat artikel ook gelezen. Mijn klomp brak toen ze haar sterilisatie opgedaan liet maken en nu weer zwanger is.

Ze hopen dat dit kind wel gezond gaat zijn maar war is dat voor omgeving voor een gezond kind?

Mentaal en fysiek gehandicapte broertje en zusje. Moeder in een rolstoel met complicaties.
Gelukkig hebben ze met een crowdfund nu een grote bus kunnen kopen.

En maar klagen waarom dit hun allemaal overkomt... tja, dat zij het syndroom heeft en afhankelijk os van een rolstoel is verschrikkelijk. Maar dat je twee kinderen, verwekt na IVF, je derde kind is overleden en je vierde kind misschien ook wel beperkt is heb je toch echt aan jezelf te danken.

Ik heb niet alles gelezen. Sterilisatie ongedaan maken? Crowd funding? En dan toch nog een 4e kind? Damn... Ik vind dat echt bizar en egoïstisch.

Nogmaals, als ze de ziekte niet had gehad en all3s echt door pech was gebeurd vind ik het wat anders. Maar dit is bewust Russische roulette spelen met nog flink hoge kansen ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:02

Dat is toch net zoals die gezinnen die je ziet in rijk en arm die ruilen van huis? Dat zit al jaren in de bijstand. Ze zijn zo blij dat ze al 8 jaar hulp krijgen van de voedselbank (bv) en dan zie je daar 3 kinderen van onder de 8. Maar waarom dan? Dat doe je toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:07

MyWishMax schreef:

Vroeggeboorte kan inderdaad iedereen gebeuren, maar als je dus al weet dat je vroeggeboorte wordt veroorzaakt door je EDS, waarom ga je dan weer voor een tweede? Wij hebben ook een jongen in de familie die veel te vroeg geboren is, dat is gelukkig allemaal helemaal goed gekomen, maar zijn ouders hebben er, na onderzoeken naar de oorzaak, voor gekozen om niet nog meer kinderen te nemen, want zij wisten ook heel goed dat ze met hun zoon door het oog van de naald gekropen zijn.

Geestelijke aandoeningen vind ik eerlijk gezegd een nog zwaarder wegende reden om niet aan kinderen te beginnen dan lichamelijke aandoeningen.

Tancreda4 schreef:
Ik heb niet alles gelezen. Sterilisatie ongedaan maken? Crowd funding? En dan toch nog een 4e kind? Damn... Ik vind dat echt bizar en egoïstisch.

Nogmaals, als ze de ziekte niet had gehad en all3s echt door pech was gebeurd vind ik het wat anders. Maar dit is bewust Russische roulette spelen met nog flink hoge kansen ook nog.
De reden van het ongedaan maken van de sterilisatie snap ik dan wel weer: ze had constant buikpijn door die klemmetjes... alleen had ik dan gezegd tegen die arts: "klemmen eruit, knip erin," maar dat heeft ze dus niet gedaan.

Moestuin schreef:
Dat is toch net zoals die gezinnen die je ziet in rijk en arm die ruilen van huis? Dat zit al jaren in de bijstand. Ze zijn zo blij dat ze al 8 jaar hulp krijgen van de voedselbank (bv) en dan zie je daar 3 kinderen van onder de 8. Maar waarom dan? Dat doe je toch niet.
3 kinderen van onder de 8, 5 chihuahua's en 6 katten meestal. :+ En een pakkie shag per dag.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:10

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:

Voor mij persoonlijk tellen geestelijke aandoeningen ook mee. De moeder van mijn vriend is geestelijk erg ziek, hij draagt daar nu, als volwassen man, nog de gevolgen van. Geestelijk en daardoor fysiek.

Dat dus.

Voor mij tellen geestelijke aandoeningen minstens net zo hard mee.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:34

Dat mensen allemaal gaan posten dat ze gegeven hebben aan 555 of wat dan ook, joh je kan ook geven zonder het wereldnieuws te maken, zou sieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:38

chanicha schreef:
Dat mensen allemaal gaan posten dat ze gegeven hebben aan 555 of wat dan ook, joh je kan ook geven zonder het wereldnieuws te maken, zou sieren.
Dat posten doen die mensen ook alleen maar voor zichzelf: kijk eens hoe goed ik bezig ben, now brownie points, please? :list:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:07

Mkango schreef:
chanicha schreef:
Dat posten doen die mensen ook alleen maar voor zichzelf: kijk eens hoe goed ik bezig ben, now brownie points, please? :list:

Eens :j

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:14

MarlindeRooz schreef:
Ik woon in een studio en het bed neemt zo'n 20% van de ruimte in haha. Dus die is altijd netjes opgemaakt met een sprei erover. Want anders lijkt alles direct zo slordig.
Maar als ik straks in een echt huis woon laat ik het open liggen om te luchten. Maar dan wel netjes gevouwen natuurlijk.

Ik had een opklapbed. Ideaal, bandjes erover en hup omhoog. :D

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:15

Ik heb dus het hele artikel wel gelezen en het is wel iets genuanceerder als dat hier nu geschreven wordt:

Ten eerste is ze eerst gaan overleggen met artsen over erfelijkheid en heeft toen de stap durven nemen om zwanger te worden. Toen vertelde ze dat ze dus NIET is geïnformeerd wat de risico's van de daadwerkelijke zwangerschap.
Na het doodgeboren kindje heeft ze zich zelf laten steriliseren, maar blijkt dus door haar ziekte ze 1,5 jaar met gruwelijke pijnen heeft gelopen . De combi van sterilisatie en haar ziekte dus. En na het ongedaan maken is ze nu dus weer zwanger.

En niet onbelangrijk: Ze meld het geloof hebben ook nog in haar tekst.

En bovenstaande heeft even helemaal niets te maken met mijn niet zo populaire mening, namelijk dat ze het menselijk ras per direct moeten laten uitsterven, maar met het begrip kunnen opbrengen voor andersdenkenden en dat ze natuurlijk niet echt doelbewust aan kinderen is begonnen met de zekerheid dat het mis zou gaan. Ik gok dat het gelovig zijn hier ook meespeelt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:28

U.O: mensen die een hekel hebben aan het menselijk ras, of vinden dat er teveel zijn, of iets hebben met overbevolking etc...
jullie weten dat je dan zelf actief ook wat kunt doen he :j T scheelt allicht voor de rest..

<<) :D :+ ~~}>

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:31

:') Ik heb dan ook 1 ding goed gedaan in mijn leven: geen nageslacht... Met mezelf van kant maken wacht ik nog even mee als je het niet erg vind... Ik zeg ook uitsterven hoor, geen massamoord.