Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:09

Via welke app kun je programma's van rtl 7 terug kijken?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:12

Nikass schreef:

RTL XL?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:41

Nikass schreef:

Misschien kijk.nl? Weet niet zeker of die ook rtl7 heeft. rtllxl vind ik fijner.

Helaas zijn niet alle programmas gratis terug te kijken en sommige programmas maar 1 week.

_Karlijn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:59

Zijn er bij ook honden en paarden ook uiterlijke kenmerken die te maken hebben met geslacht?
Zoals dat rode katten meestal katers zijn en lapjeskatten poezen zijn?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:24

_Karlijn schreef:
Zijn er bij ook honden en paarden ook uiterlijke kenmerken die te maken hebben met geslacht?

Honden en paarden durf ik niet te zeggen.
Ik kan je wel vertellen dat er genoeg rode poezen zijn. Hier loopt er eentje rond die zelf ook rode poes-kittens heeft gegeven :D

Lapjeskatten heb je gelijk in! De basiskleur van een kat is rood of zwart. (Wit is niet een basiskleur!) De kleur van een kat zit op de x-genen.
Een poes heeft twee x-genen en kan dus rood en zwart (-> lapjeskat) zijn. Een kater is xy en kan dus rood of zwart zijn.
Een lapjeskater is een foutje van de natuur (xxy in plaats van xy) en komt maar erg weinig voor. Als het wel gebeurt is die kater onvruchtbaar.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:27

Kookaburra schreef:
_Karlijn schreef:

Honden en paarden durf ik niet te zeggen.
Ik kan je wel vertellen dat er genoeg rode poezen zijn. Hier loopt er eentje rond die zelf ook rode poes-kittens heeft gegeven :D

Dat weet ik, ik heb zelf ook een rode dame ;) Vandaar de 'meestal' in mijn vraag. Maar het gros aan rooien is kater.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:42

2/3e van de rode zijn katers.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:55

Mizora schreef:
2/3e van de rode zijn katers.

Op internet lees ik daar verschillende dingen over, voornamelijk dat rond de 80/90% van de roden katers zijn. Waarom is het volgens jou 2/3?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:58

_Karlijn schreef:

Bij slangen heb je dit ook. Koningspythons kunnen een kleur hebben genaamd "banana" en ook wel "coral glow" genoemd
Afbeelding

De meerderheid zijn mannetjes. Het bijzondere is dat wanneer een mannetje met deze kleur met een vrouwtje van een andere kleur paart, alle banana baby's vrijwel altijd man zullen zijn. Wanneer een vrouwtjes banana, wiens moeder ook banana is (dus niet alleen de vader) dan zal deze slang banana baby's krijgen die vrijwel alleen andere vrouwtjes zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:08

Wat word hier }:0 toch mee bedoeld. :o?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:02

Ik vroeg me een beetje iets raars af :') Maar: welke lichaamsdelen blijven (min of meer) je hele leven hetzelfde? Of nouja, niet hetzelfde (je groeit natuurlijk) maar dat bepaalde cellen die je als kind/baby ook al had, nu nog steeds in je lichaam zitten?

Bv bij huidcellen snap ik dat die afslijten en zich steeds vernieuwen, ook vet en spieren veranderen steeds, of bloed. Maar bijv botten of organen, blijven daarvan (ondanks dat het groeit) cellen uit je kindertijd zitten? En hoe zit het met hersencellen, in principe kun je herinneringen/aangeleerde vaardigheden bewaren in je hersenen, of blijft dit zo wanneer de cellen vernieuwd worden?

Het enige dat sowieso altijd bewaard blijft is dna volgens mij. Maar idk, ik ga ook maar ff googelen :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:28

Wat ik me wel eens afvraag: zijn mensen de enige zoogdieren met sleutelbeenderen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:31

Britta31 schreef:

Ik gebruik die best vaak, als in: nu voel ik me een beetje dom..

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:53

Waarom zit de dop van een nagellakflesje precies in het midden?
Het is handiger om het kwastje aan de zijkant van het flesje te hebben. Als de nagellak bijna op is kantel je het flesje die kant op en kun je er meer uit halen.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:57

Kookaburra schreef:
Waarom zit de dop van een nagellakflesje precies in het midden?
Het is handiger om het kwastje aan de zijkant van het flesje te hebben. Als de nagellak bijna op is kantel je het flesje die kant op en kun je er meer uit halen.

Daar heb je het antwoord al. Nu verkopen ze meer flesjes, omdat die laatste drup er niet uit wil }>

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:39

Dilan93 schreef:
Wat ik me wel eens afvraag: zijn mensen de enige zoogdieren met sleutelbeenderen?

Hebben zeehonden die niet dan?
Denk dat er wel meer zijn

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:14

IsaCalixa schreef:
Ik vroeg me een beetje iets raars af :') Maar: welke lichaamsdelen blijven (min of meer) je hele leven hetzelfde? Of nouja, niet hetzelfde (je groeit natuurlijk) maar dat bepaalde cellen die je als kind/baby ook al had, nu nog steeds in je lichaam zitten?

Bv bij huidcellen snap ik dat die afslijten en zich steeds vernieuwen, ook vet en spieren veranderen steeds, of bloed. Maar bijv botten of organen, blijven daarvan (ondanks dat het groeit) cellen uit je kindertijd zitten? En hoe zit het met hersencellen, in principe kun je herinneringen/aangeleerde vaardigheden bewaren in je hersenen, of blijft dit zo wanneer de cellen vernieuwd worden?

Het enige dat sowieso altijd bewaard blijft is dna volgens mij. Maar idk, ik ga ook maar ff googelen :+

Ik weet er heel weinig van dus correct me if I’m wrong, maar in principe heb je hersencellen je hele leven. Die vernieuwen zich dus niet (op een enkele kleine uitzonderingen na). Daarom is schade aan de hersenen vaak permanent, omdat de cellen zich niet vernieuwen. Enkel andere hersenengebieden kunnen de functies van dat beschadigde gebied overnemen tot op zekere hoogte (en is absoluut niet optimaal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:15

Marocje schreef:
Britta31 schreef:

Ik gebruik die best vaak, als in: nu voel ik me een beetje dom..[/quote\]
Ik gebruik die wel eens bij verbazing, maar inderdaad vooral bij verbazing over iets doms, of over dat iets überhaupt kan.

Bijvoorbeeld "Mijn hond nieste vanochtend zo hard dat zijn bek op de tegels sloeg }:0 "

}:0 Is een koe overigens, in mijn ogen een verbaasde koe :+ ik bergreep uit een ouder topic dat sommige mensen er een kever in zien :?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:06

Een kever :') nog nooit op die manier bekeken (letterlijk en figuurlijk) maar ik kan er in komen :')

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:25

In mijn jeugd (eind vorige eeuw :') ) kwam het geregeld voor dat er ergens zo'n ballonnenwedstrijd was: Hele zooi helium gevulde ballonnen, kaartje er aan met je naam, allemaal tegelijk loslaten, en hopen dat jouw ballon het verst kwam en de vinder het kaartje opstuurde als bewijs.

Mag dat tegenwoordig nog? Waren er überhaupt regels voor?
Veruit de meeste van die ballonnen zullen tenslotte niet in de afvalbak eindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:10

Indy_Mouse_9 schreef:
In mijn jeugd (eind vorige eeuw :') ) kwam het geregeld voor dat er ergens zo'n ballonnenwedstrijd was: Hele zooi helium gevulde ballonnen, kaartje er aan met je naam, allemaal tegelijk loslaten, en hopen dat jouw ballon het verst kwam en de vinder het kaartje opstuurde als bewijs.

Veruit de meeste van die ballonnen zullen tenslotte niet in de afvalbak eindigen.

Veel gemeentes hebben het oplaten van ballonnen inderdaad verboden ivm milieuvervuiling, maar in de meerderheid van de gemeenten mag het nog. Vaak wel volgens bepaalde regels, bijvoorbeeld dat oplaten wel mag bij begrafenis/herdenking maar niet bij evenementen of voor de fun.

Zie voor meer info bijvoorbeeld:
https://nos.nl/artikel/2336673-steeds-m ... onnen.html
en
https://www.noordzee.nl/geen-ballon-in-de-noordzee/

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:00

Blijheid schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Veel gemeentes hebben het oplaten van ballonnen inderdaad verboden ivm milieuvervuiling, maar in de meerderheid van de gemeenten mag het nog. Vaak wel volgens bepaalde regels, bijvoorbeeld dat oplaten wel mag bij begrafenis/herdenking maar niet bij evenementen of voor de fun.

Zie voor meer info bijvoorbeeld:
https://nos.nl/artikel/2336673-steeds-m ... onnen.html
en
https://www.noordzee.nl/geen-ballon-in-de-noordzee/

Plus dat er nu afbreekbare ballonnen en koordjes zijn, kosten meer maar als je iets wil zou dat wel m'n keus nu zijn

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:03

Interessant, dank jullie wel! Recente artikelen ook, ik weet niet of ik dat verwacht had.

Knollentuin, ik las op een van de sites die Blijheid linkte dat die organisatie ook tegen afbreekbare ballonnen pleit. Ze zullen tussen het neerstorten en het vergaan toch nog wel te lang voor schade kunnen zorgen. Al zal het beter zijn dan niet-afbreekbare versies :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:04

Ja dat geloof ik ook wel hoor, t is niet zomaar weg natuurlijk

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:22

Waar is bokker Tica gebleven?