Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:15

Haha oke, ik heb ze toch maar in hun nachthok gestopt :+
Ze schuilen vaak bij een schuurtje waar de dakpannen nog los op liggen. De zijkanten zijn nog niet afgewerkt, dus de wind kan er zo onder. Er zijn er nu al twee afgewaaid en dat zullen niet de laatste zijn. Veel te bang dat ze er een op hun kop krijgen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:27

Hier lopen ze los maar de schapenstal staat op een kier. Zo kunnen ze altijd binnen. Het begint hier momenteel wel al wat heftig te worden. Een beetje zoals het hier de laatste tijd gaat. Alles is hier momenteel best wel heftig.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 15:48

Moestuin schreef:
Hier lopen ze los maar de schapenstal staat op een kier. Zo kunnen ze altijd binnen. Het begint hier momenteel wel al wat heftig te worden. Een beetje zoals het hier de laatste tijd gaat. Alles is hier momenteel best wel heftig.

Goede samenvatting van de afgelopen jaren in het leven van Moestuin :')

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:50

Haha ja, mag wel eens stoppen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:33

Het wordt alweer erg gezellig hier <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:51

Heb net maar prei en andijvie nog maar een keer gezaaid, want wat omhoog gekomen is door vliegjes opgegeten. Plus bieten, erwten en wat kruiden. Al zag ik dat de bieslook van vorig jaar gewoon weer omhoog aan het komen is.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:52

Zo leuk hè, als de eerste groene sprietjes weer bovenkomen <3

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:22

oei, dikke tak net op de ren van het kippenhok. Hoop dat alles nog een beetje heel is. Ook een boom in de buitenbak, maar daar lijkt de schade nog mee te vallen. Hoe is het bij jullie?

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:25

Thuis zit ik aan het andere eind van het gebouw dan waar de wind op staat, daar dus geen zorgen. Wei weet ik morgen pas. Staat gelukkig aardig wat bos aan die kant, dus geen open vlakte, maar ook al lang dode boom die op de schapenstal kan vallen.

Century

Berichten: 6017
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:28

Hier is de rietmat die als afscheiding dient tussen de buren en ons beschadigd. Verder veel takken, paar dingen gaan verschuiven.
Kippen liepen rustig rond net en zijn net allemaal op stok gegaan, dus dat lijkt ook in orde gelukkig :) Alle bomen staan nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:31

Trampoline die stevig verzwaard was is alsnog gaan vliegen. Er ligt nu 400 kilo extra op de poten en nog doet die maar gek. Onze buurman in aspergebuur en die zijn net gelegde plastiek ligt op onze weide en tegen onze omheining.


Juval, alvast een leuke huwelijksdag gewenst!

HopeMyDay

Berichten: 1289
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:56

Er zijn hier wel wat bomen om gegaan maar tot op heden nog niks wat écht erge schade heeft opgebracht. Ik hou wel mijn hart vast voor hoe het grote bos er straks bij ligt, ik hoop dat ik morgen niet de hele dag hoef te zagen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:32

Ons dak van de stal is deels gaan waaien ondertussen…

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:40

Moestuin schreef:
Ons dak van de stal is deels gaan waaien ondertussen…

Nee. -O-

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:46

Moestuin schreef:
Ons dak van de stal is deels gaan waaien ondertussen…


Zou bijna gaan denken dat jullie huis vervloekt is :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:50

Jawel -O- Op onze dakloze stal ligt er voor de helft nieuwe golfplaten. Toen zijn wij weer stil gelegd na een nieuwe klacht. Dus we zagen het wel wat aankomen, maar strakker dan dit konden wij het echt niet vastleggen. Dus het zijn nieuwe, op maat gesneden platen die nu kapot zijn -O-

Lizy: Wij hebben op 2,5 weken tijd 3 dode ooien gehad, 1 ooi verworpen. 2 ooien waren dragend. In totaal 7 lammeren kwijt op 2 weken voor het lammeren. Dikke problemen met de dierenartsen die grove fouten hebben gemaakt (en ons nu volledig dwarsbomen) Heb gelukkig al erg veel steun gehad aan Moonfight, want weet niet hoe ik het anders emotioneel wat had kunnen dragen. Dus ja, je kunt wel zeggen dat wij ‘vervloekt’ zijn.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:55

:(:) Moestuin, ooit komt het goed.

En als je ooit tips nodig hebt voor geiten of schapen geef je een gil hè.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:14

Dank je wel!

Snelle situatie schets: Sinds deze zomer al veel sterfte onder de lammeren. Werd altijd afgeschreven als gas, het bloed etc. In december dierenarts geweest voor echo. Conditie van mijn ooien aangekaart. Ik vond ze te mager. Zelfde moment een lam dood gehad aan bloedwormen, dus ook de bloedwormen aangekaart bij mijn ooien. Dit kon niet. Ik had in september nog maar ontwormd en meststaal toen was ‘schoon’ Toch aangegeven resistentie te vermoeden. Maar ik ging enkel resistentie krijgen door weer te ontwormen en ik was niet goed bezig als ik weer ging ontwormen.

5 weken later aan de bel getrokken. Ondertussen al ander eten gehaald, andere aanpak van hoor geven etc. Dieren gingen nog achteruit. Afspraak voor 3 dagen later. Die avond ging er nog een ooi neer met het schuim op haar mond en stief er een ooilam. Man belt de dierenarts. Ze wouden niet komen. Zwangerschapsvermoeidheid. Ik kom van school afgestoven naar huis. Ondertussen dierenarts weer gebeld dat ze NU moest komen. Uiteindelijk gekomen en conclusie bloedwormen . Ooi beginnen behandelen met het middel waar ik resistentie van vermoedde. Gelukkig via via toch voor die ooi nog andere medicatie kunnen bemachtigen. Na het geven van medicatie kon ze de dag erna weer staan! Door de vele medicatie, antibiotica, ontstekingsremmers etc heeft ze wel een tweeling verworpen. Deze ooi heeft 5 dagen gelegen. De dag dat deze ooi weer stond lag er een schaap dood. Labo laten ophalen. Volledig onderzoeken. Eerste conclusie hartafwijking. Nu deze week van labo zelf gehoord dat ze toch zo zwaar was verzwakt door wormen. Ondertussen was alles al behandeld met het middel dus waar ik resistentie van vermoed. Meststalen gaven een besmetting van bijna 4000 eitjes aan. Boven de 300 heb je al een zware besmetting.

Deze week zijn ze voor de 2de week komen ontwormen omdat de besmetting zo zwaar was. Met weer hetzelfde middel terwijl ik aangaf dat bepaalde ooien echt achteruit gingen en niet vooruit. Maar kon niet, bla bla bla. Er op gestaan dat er weer mest werd onderzocht van de zwakste en inderdaad! Eitelling niet gezakt. Resistentie tegen cydectin! Gisteren lag ooi 3 dood! Ruzie gemaakt na de uitslag van de eitelling dat ik nu een ander middel wil en ik krijg het niet! Second en third opinion aangevraagd maar deze dierenartsen willen logischerwijs al alle testresultaten voor ze blind gaan behandelen. Dierenarts weigert deze te geven! De dode schapen zouden een gevolg zijn van het ontwormen nu ze zwak zijn en lees goed: Als ik nu opnieuw ontworm ga ik nog meer dode dieren krijgen.
Ja, ze laten lopen met bloedwormen gaat ook hun leven niet redden! Dus ik krijg 0,0 testresultaat. De second en third geven aan nu niet meer op nieuwe meststalen te kunnen vertrouwen door het opnieuw behandelen.

Van de huidige dierenartsen krijg ik pas andere medicatie als de resistentie met een 3de meststaal binnen 2 weken definitief wordt bevestigd. Dus, mijn ooien zijn uitgerekend voor dinsdag. Van een deel weet ik nu gewoon dat de bloedworm blijft verder woekeren. Ik durf nog nauwelijks de stal in. Ik ben zo, zo kwaad.

Ik had hier nog gezwegen want wou het topic niet vervuilen. Maar het zit mij zooooo hoog. Ik ben zo kwaad, zo verdrietig:

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:23

Wij hebben er ook best lang over gedaan voordat we hier een oplossing hadden voor de grote sterfte in ons eerste jaar (elke week kwamen ze de cadaverbak wel 1 of 2 keer legen zo hard ging het).
Gelukkig hebben we hier wel keuze in wat we ze geven.
Moeten jullie het door de dierenarts laten doen of ontwormen jullie zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:26

Wij ontwormen normaal zelf, maar nu mogen we niet? Middel is op en krijgen niets anders. Ze blijven bezig dat wij in september foutief hebben ontwormd maar dat is zeer zeker niet waar. Zeker nu 2 mestonderzoeken ook aantonen dat er ooien niet reageren op cydectin. Klein detail: Alle resistente dieren zijn suffolks. Alle dode dieren zijn suffolks… Alle zieke en zwakke dieren zijn suffolks. Mijn swifters, zwartblessen en kruisingen komen schoon uit de telling. Dus nu staan wij met onze rug tegen de muur. Ik heb niets meer en krijg niets meer na ‘mijn fout’. Wij hebben 100% zeker geen fout gemaakt. 1 op 5 en gewicht + 50% zoals voorgeschreven door de dierenarts + ik trek de medicatie op en mijn man controleert nog eens.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:10

Zijn al die suffolks zelf gefokt of aangekocht? Een eventuele extra gevoeligheid zou bij een bepaalde fokker vandaan kunnen komen evenals resistentie.
Heb je eventueel een grotere schapenfokker in de buurt waar je ontworming zou kunnen regelen. Of een andere veto.

Wij hebben hier in het begin ook problemen gehad met cydectine. Inmiddels kunnen we het weer gebruiken zolang we goed afwisselen en het niet vaker dan eens per jaar gebruiken. Maar over het algemeen is er bekend van cydectine dat daar steeds meer resistentie tegen komt. Evenals vecoxan overigens mocht je dat gebruiken voor de lammeren.

Hebben ze je wel de exacte benaming van de worm gegeven? Dit kan ook nog wel verschil maken in welk middel je het beste kan gebruiken.

Overigens ookal zouden jullie in september een fout hebben gemaakt. Dan nog dienen ze jullie nu te helpen dus schandalig is het sowieso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:20

Aangekocht. Ooilam is zelf gefokt. De dode volwassen ooien komen van dezelfde kweker. Diegene die nog leven met resistentie komen van andere adressen. Wij weten enkel dat het bloedworm is. Ze zijn zo afhoudend. Ik stap met zo een zwaar gevoel de stal in. Wij zijn van 18 ooien naar 14 gaan. Dat is bijna 1/4de weg. Je ziet het zo slinken in de stal. Ik ben doodsbang elke dag opnieuw om er weer 1 dood te vinden. Diegene van gisterenochtend, daar stonden wij om 22.00 nog naast. Te kroelen en ze stond goed te eten. Om 7.00 lag ze al stijf en opgezwollen in de stal.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:52

Zit er een andere veearts in de buurt? Dan zsm een meststaal afgeven met de mededeling dat je ontwormd hebt met cydectine maar geen verbetering ziet en dus resistentie vermoed. Vraag dan ook of ze exact kunnen zeggen welk type worm het is.
Aan de hand daarvan kan je dan de beste behandeling kiezen. Kan je wel een hele lijst geven maar de ervaring leert dat het ene middel nu eenmaal beter werkt dan het andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:57

Ja, wij hebben er 2 gecontacteerd en beiden willen de verslagen van meststalen en die wil de dierenarts nu niet geven. Als ze die niet krijgen willen ze nu ook niet direct behandelen. Het is ongelofelijk frustrerend momenteel. We staan met onze rug tegen de muur. Trekken langs alle kanten aan de bel.

De andere zitten al veel verder weg en willen niet helpen want niet hun regio.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 00:19

Wat ongelofelijk poedersuiker, moestuin. Bizar dat die da zo moeilijk doet :n

Voel je niet schuldig dat je het hier deelt. :knuffel: