Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:41

Shadow0 schreef:
Boras schreef:
Er is geen capaciteit om een persoonlijk gesprek aan te gaan

Daar wordt het echt niet beter van. Het kan namelijk heel erg overkomen als 'laat de onnuttigen maar lekker doodgaan, je bent de maatschappij alleen maar tot last als je van anderen afhankelijk bent.'

Dat helpt niet echt om het gevoel weg te nemen voor mensen die zich overbodig voelen en wellicht al te vaak hebben gehoord dat ze niet productief zijn of er beter niet konden zijn. Er spreekt zo weinig respect uit voor de grootte van het onderwerp, of de impact die het kan hebben.

Het maakt dat mensen die goed geholpen zouden kunnen zijn, nog steeds te helpen zijn ook bv omdat alleen zuurstof genoeg is, of wellicht omdat ze andere behandelbare klachten hebben die helemaal niet dodelijk hoeven te zijn, geen zorg meer durven te vragen omdat ze bang zijn overlast te bezorgen of aan hun lot te worden overgelaten.

Ik vind dat nogal wat.

Het is gelukkig NIET de boodschap van de meeste mensen in de zorg die ik ken, die benadrukken (van longarts tot intensivist tot huisarts) dat dit gesprekken zijn die zorgvuldig gevoerd worden, niet afgehandeld worden met een mailtje en een folder in de wachtkamer. En dat ze hun best doen voor iedereen. Met de erkenning dat niet alles kan en niet alles moet, maar zonder dit als een achteloze keuze te beschouwen die even via een telefoontje of mailtje van de assistent kan.

Je krijgt ‘het gesprek’ echt wel, want als je opgenomen wordt in het ziekenhuis bespreken ze dit gewoon goed. Met name bij ouderen, maar gezien het verloop waarschijnlijk ook bij jongeren.
Ik vind het juist verstandig dat ze alvast een mail eruit doen zodat je erover na kan denken. En ook met je naasten bespreken. Dan hoef je dat niet te doen als je met toeters en bellen naar het zkh moet. Ze leggen nav die mail heus je antwoord niet gelijk definitief vast en je als je je keuze hebt besproken kan je deze ook ten allen tijden wijzigen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:44

Mijn vader is 80 en heeft vanaf zijn 60e een euthanasie verklaring.
Niet omdat bij zich nutteloos voelt, maar omdat hij geen behandeling wil, als hij daar als kasplantje of hulpeloos uitkomt. Dat vindt hij zelf niet zinvol.
Hij kaart het ook regelmatig aan bij zijn huisarts.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:45

Gaan mensen uit Nederland nog op vakantie, naar Frankrijk bijvoorbeeld? Had gisteravond een vriendinnetje aan de telefoon en die was helemaal verbolgen over hoe Nederland met de crisis omgaat, ik dacht dat ze het over het beleid had maar nee, ze had op Facebook mensen gesproken (I know!) en die hadden het erover dat het bij hen zoals elk jaar al weer volliep met Nederlanders. Ik zei meteen nee joh, ben jij gek, daar kan ik me niks bij voorstellen, dat zullen mensen zijn die een huis hebben in Frankrijk die of voor de sluiting gekomen zijn, of er al waren en gebleven. Ik weet niet beter of de grens met België is dicht, en volgens mij ook tussen Duitsland en Frankrijk? Dat is toch gewoon ook niet mogelijk? Weet iemand dit? Moet ik me naar haar toe excuseren omdat ze toch gelijk heeft?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:45

Shadow0 schreef:
Boras schreef:

Daar wordt het echt niet beter van. Het kan namelijk heel erg overkomen als 'laat de onnuttigen maar lekker doodgaan, je bent de maatschappij alleen maar tot last als je van anderen afhankelijk bent.'

Dat helpt niet echt om het gevoel weg te nemen voor mensen die zich overbodig voelen en wellicht al te vaak hebben gehoord dat ze niet productief zijn of er beter niet konden zijn. Er spreekt zo weinig respect uit voor de grootte van het onderwerp, of de impact die het kan hebben.

Het maakt dat mensen die goed geholpen zouden kunnen zijn, nog steeds te helpen zijn ook bv omdat alleen zuurstof genoeg is, of wellicht omdat ze andere behandelbare klachten hebben die helemaal niet dodelijk hoeven te zijn, geen zorg meer durven te vragen omdat ze bang zijn overlast te bezorgen of aan hun lot te worden overgelaten.

Ik vind dat nogal wat.

Het is gelukkig NIET de boodschap van de meeste mensen in de zorg die ik ken, die benadrukken (van longarts tot intensivist tot huisarts) dat dit gesprekken zijn die zorgvuldig gevoerd worden, niet afgehandeld worden met een mailtje en een folder in de wachtkamer. En dat ze hun best doen voor iedereen. Met de erkenning dat niet alles kan en niet alles moet, maar zonder dit als een achteloze keuze te beschouwen die even via een telefoontje of mailtje van de assistent kan.

Natuurlijk heb je normaal gesproken gelijk.

Maar nu niet normaal. Dat zullen die longarts, intensivist en huisarts beamen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:47

luxx schreef:
Gaan mensen uit Nederland nog op vakantie, naar Frankrijk bijvoorbeeld? Had gisteravond een vriendinnetje aan de telefoon en die was helemaal verbolgen over hoe Nederland met de crisis omgaat, ik dacht dat ze het over het beleid had maar nee, ze had op Facebook mensen gesproken (I know!) en die hadden het erover dat het bij hen zoals elk jaar al weer volliep met Nederlanders. Ik zei meteen nee joh, ben jij gek, daar kan ik me niks bij voorstellen, dat zullen mensen zijn die een huis hebben in Frankrijk die of voor de sluiting gekomen zijn, of er al waren en gebleven. Ik weet niet beter of de grens met België is dicht, en volgens mij ook tussen Duitsland en Frankrijk? Dat is toch gewoon ook niet mogelijk? Weet iemand dit? Moet ik me naar haar toe excuseren omdat ze toch gelijk heeft?

Kunnen dat niet die mensen zijn met campers zonder vaste woon- en verblijfplaats in Nederland? Die mogelijk elders zaten in Europa en niet verder dan België kunnen komen?

Zelf ken ik weinig Frankrijk-gangers...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:50

Heb zelf 3 weken in kunstmatig coma gelegen, je bent diep weg en toch sommige dingen kun je je erna herinneren.
Flarden weliswaar niet echt hele gesprekken, geen bewust van tijd of omgeving en ook het bijkomen is niet 1 2 3 gebeurd, dat duurt een paar dagen.
Daarna zie je werkelijk de hele wereld nog voor een doedelzak aan

Dus of je met 2 of 4 ligt krijg je niet mee..

Ik herinner me vooral.piepjes en bepaalde geluidjes

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:51

Kan ook nog, weet niet of er campers gesignaleerd zijn of alleen auto's met Nederlands kenteken

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:52

Boras schreef:
Vooral kinderen die zich niet houden aan de anderhalve meter maatregel. Of ze zijn gewoon te jong om de ernst in te zien of ze worden losgelaten zonder dat de regel er goed is ingestampt.

Woon je in Nederland? Voor jonge kinderen geldt dit toch ook helemaal niet? :o Dit staat op de website van het RIVM:

Mogen kinderen nog wel met vriendjes buitenspelen?

Jonge kinderen (tot en met 12 jaar) mogen nog wel met elkaar blijven buitenspelen, onder toezicht van een ouder/voogd. Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig klachten te krijgen van het coronavirus en weinig bij te dragen aan de verspreiding van het virus. Maar dringend advies is wel om het aantal jonge kinderen dat samenspeelt te beperken. Belangrijk is dat ook kinderen zo veel mogelijk intensief lichamelijk contact proberen te vermijden en dat zij voor en na het spelen met speelgoed/toestellen hun handen wassen. De ouders of verzorgers die toezicht houden, moeten 1,5 meter afstand tot elkaar houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:53

Shae schreef:
Boras schreef:
Vooral kinderen die zich niet houden aan de anderhalve meter maatregel. Of ze zijn gewoon te jong om de ernst in te zien of ze worden losgelaten zonder dat de regel er goed is ingestampt.

Woon je in Nederland? Voor jonge kinderen geldt dit toch ook helemaal niet? :o Dit staat op de website van het RIVM:

Jonge kinderen (tot en met 12 jaar) mogen nog wel met elkaar blijven buitenspelen, onder toezicht van een ouder/voogd. Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig klachten te krijgen van het coronavirus en weinig bij te dragen aan de verspreiding van het virus. Maar dringend advies is wel om het aantal jonge kinderen dat samenspeelt te beperken. Belangrijk is dat ook kinderen zo veel mogelijk intensief lichamelijk contact proberen te vermijden en dat zij voor en na het spelen met speelgoed/toestellen hun handen wassen. De ouders of verzorgers die toezicht houden, moeten 1,5 meter afstand tot elkaar houden.

Ik denk dat ze bedoelt dat kinderen geen rekening houden met de afstand tot volwassenen (en daar bedoel ik niet hun ouders mee)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:53

Boras schreef:
Natuurlijk heb je normaal gesproken gelijk.

Maar nu niet normaal. Dat zullen die longarts, intensivist en huisarts beamen.

Nee, ze hebben juist de laatste paar dagen benadrukt dat ze het gesprek zorgvuldig aan willen gaan en dat mensen welkom zijn. Ook dat ze zich zorgen maken dat er nu mensen bang zijn om geen hulp meer te vragen of niet meer naar het ziekenhuis willen, terwijl er dus ook veel minder invasieve behandelingen voor liggen die wel degelijk kunnen. (Zoals gewoon wat extra zuurstof.)

De huisarts (niet de mijne trouwens) liet zelfs weten: bel ons *wel* als je je zorgen maakt!

Femke_Tweety

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:56

Bij mijn huisarts zijn de assistentes ook héél duidelijk.

Laagdrempelig bellen.

Als je twijfelt of je zult bellen, moet je gewoon bellen, daar kwam het op neer.

(Vandaag gesproken, niet alleen coronagerelateerd overigens)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:58

luxx schreef:

Hoe kan je op vakantie gaan dan? Ik dacht idd ook dat de grens dicht is, en dat alle campings in Frankrijk gesloten zijn? Ken ook echt niemand die nu op vakantie gaat, volgens mij hebben alle reisorganisaties nu ook geannuleerd?
Of ze moeten dus zelf daarheen gaan, maar dan ben je gewoon dom. We hebben ook een intelligente lockdown, alleen sommige mensen zijn daarvoor niet intelligent genoeg :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:00

Hmm, mijn zwager en schoonzus zitten ook in Frankrijk. Zaten ze per begin maart oid en besloten daar te blijven (hebben een vakantie woning daar)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:01

Shae schreef:
Boras schreef:

RIVM: ‘Kinderen die buiten spelen moeten 1,5 meter afstand houden’
maart 26, 2020 Reageer 2,297 x gelezen

Het RIVM heeft uitgelegd dat ook kinderen die buiten spelen toch anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden. Daar was eerder onduidelijkheid over. Aura Timen, hoofd Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding: ‘ Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is voor kinderen om die afstand te houden, maar doe dat toch.’

Bron: https://www.zwollenu.nl/rivm-kinderen-d ... nd-houden/

Maar ook zonder dat, we worden geacht zelf na te denken. Kinderen kunnen het virus ook krijgen en anderen besmetten. Dus afstand houden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:03

LadyMadonna schreef:
Hmm, mijn zwager en schoonzus zitten ook in Frankrijk. Zaten ze per begin maart oid en besloten daar te blijven (hebben een vakantie woning daar)

Dat is natuurlijk helemaal niet gek... Denk echt dat het een broodje aap verhaal is hoor... Iemand heeft een Nederlands nummerbord gezien en gaat hysterisch roepen dat 'hun dorp ermee vol loopt'

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:05

Citaat:
Overigens worden niet alle mensen aan de beademing in slaap gehouden op de IC. Het hangt er een beetje van af hoe 'goed' je bent en wat je aankunt.

Tja, mijn schoonzus kan fysiek wellicht wel een boel aan, maar is emotioneel een kind van twee.

Je kunt haar dingen leren als ware zij 6, maar 'er zit geen bodem onder'. (Waarschijnlijk kent ze het woord ziekenhuis wel, maar echt een beeld hebben van wat dit inhoudt, dingen snappen en herkennen, dat lukt niet.)
Je moet haar dus echt nonstop 'in slaap' houden. Wat toch extra medicatie is, wat haar wellicht fysiek niet ten goede komt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:06

Shadow0 schreef:
Nee, ze hebben juist de laatste paar dagen benadrukt dat ze het gesprek zorgvuldig aan willen gaan en dat mensen welkom zijn. Ook dat ze zich zorgen maken dat er nu mensen bang zijn om geen hulp meer te vragen of niet meer naar het ziekenhuis willen, terwijl er dus ook veel minder invasieve behandelingen voor liggen die wel degelijk kunnen. (Zoals gewoon wat extra zuurstof.)

De huisarts (niet de mijne trouwens) liet zelfs weten: bel ons *wel* als je je zorgen maakt!

Oh, dat geloof ik wel.

Maar Shadow, de praktijk laat zien dat mensen soms ineens "achteruit kachelen", zoals het genoemd wordt.

In veel gevallen is er in de praktijk als mensen ziek zijn geworden door het corona viris geen tijd en gelegenheid meer om in gesprek te gaan met wie dan ook. Of mensen schuiven het opzij.

Mensen alert maken om na denken over wat heel snel komen kan in deze barre tijden, vind ik een prima dienst. Helemaal goed als ze n.a.v. in beweging komen en het gesprek met een professional aangaan. Dan heeft dat mailtje een hele goede dienst bewezen. Of misschien hebben ze daar geen behoefte aan, nemen zelfstandig een beslissing en delen deze mee aan een naaste. Ook een heel mooi en waardevol gevolg van een dergelijk mailtje.

Edit: aangepast
Laatst bijgewerkt door Boras op 01-04-20 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:08

Shadow0 schreef:
Boras schreef:

Ik vind dat nogal wat.

Ja precies zoals jij het verwoord Shadow!

Omdat het dus geen landelijk beleid is om iedereen zo'n mail te sturen zal ik in eigen woorden neerzetten wat er in staat.
Eerst een stuk over bereikbaarheid ed en dan een moeilijke vraag; denkt u over beademing?
Dat de meeste zieken goed opknappen, maar een deel een ernstig longbeeld ontwikkelt en er geen medicijn is om corona te genezen. En dat een opname met kans op langdurige beademing dan het enige is wat het ziekenhuis je kan bieden.

En dan een stukje over kwetsbare patiënten en ouderen dat die meestal al niet in aanmerking komen voor opname op de ic en dat er dan in samenspraak met de behandelend arts gekozen kan worden om thuis te sterven.

Dat ze begrijpen dat dit moeilijk is voor mensen, maar of je over je eigen wensen na wilt denken en dit aan wil geven bij je naasten.

Ik ben niet bang door deze mail, maar zou hem zelf niet op deze manier naar mensen verzonden hebben.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:12

luxx schreef:

Vast mensen die daar al zaten.
Mijn tante bijvoorbeeld, die woont in Frankrijk en heeft een auto met een Nederlands en een auto met een Zwitsers kenteken.
Lijkt me stug dat er nu en masse vakantie gevierd wordt daar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:15

moonfish13 schreef:
Janine1990 schreef:
Jezus wat heftig zeg…
Jij kan je uitjes wel super goed verantwoorden! Knap hoor. Lijkt me helemaal niks mis mee.

Op dat laatste wist ik ook niet wat ik moest zeggen echt niet..
Een gezonde veertiger.
Schoonmoeder van mijn vriendin, schoonmoeder is een brabantse is ook al 7 mensen verloren.
Allemaal mensen rond de 60 en niet helemaal gezond, maar bedenk maar dat je effe 7 vrienden/geliefden kwijt raakt.

Reden dat we onwijs voorzichtig zijn is ook omdat mijn vader vorig jaar 2x bijna dood was.
Domme pech, maar hij is nu momenteel flink risicogroep en mijn moeder heeft copd.
Wel zonder verminderde longfunctie en goed onder controle, maar die twee wil ik écht niet meer in supermarkten hebben.
En zij zelf ook niet gelukkig, dat geeft rust.

En je moet je eerste keer even eroverheen zetten dat je als een aliën rondloopt, deze heb ik, erg charmant.
[ [url=m/ZrxZqO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar alles beter dan zieke ouders, je kunt je medemens nu niet vertrouwen op afstanden.
Mijn hart zegt ook nog steeds dat ik thuis moet blijven maar mijn verstand weet dat dit goed is.
En ik had ook pech, ik heb 8 weken niet kunnen sporten/bewegen door een ongeluk thuis wat nogal gevolgen had wat bewegen écht noodzaak maakt voor mij nu.
En ik kan niet de sportschool lessen thuis doen, dat trekt mijn lijf niet, dus dit is erg fijn.
Ik val zonder spiermassa uit elkaar, als ik nog 8 weken niks doe kan ik een revalidatiecentrum in.
Er valt ook geen pijnstilling tegen te slikken behalve de zwaarste meuk die er is dan.
En frisse lucht, ik kan heel slecht tegen binnen zitten, met name omdat de pijn dan zo toeneemt.
Dus ik ben enorm blij dat we in Nederland nog naar buiten mogen, maar ben echt zo voorzichtig mogelijk.
En dan nog voelt het eigenlijk heel dubbel.
Als ik nou 90% gerust ben zo, en een ander voorzichtiger is, komen we er wel.

Maar ok ik moest dat boodschappenplan wel ff uitdenken hoor hoe ik dat doen ging.
Lang leve bekend zijn met steriel intraveneus prikken en dat soort geneuzel, maar nog blijft het goed nadenken.
Het is gewoon surrealistisch, ik ben heel blij dat de mensen om mij heen met de neuzen dezelfde kant op staan.
Maar mijn ouders hebben echt geen idee meer hoe het er nu aan toe gaat bij de appie enzo.
Die zien enkel alles op tv, héél raar idee!

En lang leve internet en bellen, ik heb een vriendin met dezelfde aandoening als ik.
Een in de categorie diabetes en gruwelijk dodelijk zonder snel ingrijpen, en lastig voor artsen qua inschatten medicatie/zorg.
De huisarts belde: hoe is het met je?
Zij: ik zit al 2 weken binnen op s’ochtends vroeg een uur wandelen na, geen klachten.
Huisarts: houden zo, en binnen blijven, want heel interne geneeskunde van x ligt vol! :wow:
Zo van als je nu wat gebeurt kan het wel eens heel fout aflopen, ze mankeert verder daarbij ook nogal wat.
Dat is werk voor een specialist, een ander kan dat echt niet, ze ligt ca 4x per jaar in het ziekenhuis, dus topper die huisarts.
Maar zo’n boodschap is wel dat je denkt: :wow:
Ik bel mijn ziekenhuis maar niet op want ik vreeeees dat dat antwoord hetzelfde is.
Best een eng idee.

@moonfish:
Volgens de officiele cijfers zijn er twee mensen onder de 50 overleden, die beide ernstig onderliggend lijden hadden..ik heb ook geen 40er in de cijfers voorbij zien komen..

Edit: dit zijn de cijfers van vandaag.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:22

Sunnda schreef:
@moonfish:
Volgens de officiele cijfers zijn er twee mensen onder de 50 overleden, die beide ernstig onderliggend lijden hadden..ik heb ook geen 40er in de cijfers voorbij zien komen..

Edit: dit zijn de cijfers van vandaag.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 202020.pdf

Is zelfs een overlijden gemeld 35-39.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:25

Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat het niet zo’n vaart loopt, en zo ja, dan zien ze dan wel weer. En met een zware coronainfectie heb je vaak die tijd niet. Zo’n mailtje kan hard overkomen maar schud mensen wel wakker terwijl ze nog in staat zijn om er over na denken of niet, dan gooi je hem weg . Maar ik vind het duidelijk en kort en iets om zeker over na te denken ipv mijn familie de beslissing maar te laten maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:32

bigone schreef:
Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat het niet zo’n vaart loopt, en zo ja, dan zien ze dan wel weer. En met een zware coronainfectie heb je vaak die tijd niet. Zo’n mailtje kan hard overkomen maar schud mensen wel wakker terwijl ze nog in staat zijn om er over na denken of niet, dan gooi je hem weg .

Nee! Het probleem is niet mensen zo'n mailtje weggooien, het probleem is dat dit soort 'harde' mails de laatste drempel kan wegnemen bij mensen met psychische klachten, of die geen toekomst meer zien waar die er wel is. Het kan maken dat mensen met gezondheidsklachten zo bang zijn om de gezondheidszorg te belasten en zich zo bezwaard voelen om hulp in te schakelen dat ze dat niet doen en doodgaan... terwijl het misschien iets heel kleins was wat heel prima opgelost had kunnen worden.
Dat er mensen doodgaan aan een blindedarmonsteking, of aan uitdroging, of aan iets waar antibiotica prima werk kunnen doen of wat dan ook.

En dat jij dat niet zo opvat doet er niet toe, en dat het niet zo bedoeld is (als het niet zo bedoeld is), het gaat erom dat er ook mensen zijn die het wel zo opvatten. En dat vind ik heel erg. Dit is een manier van communiceren die ook nu nog gewoon anders kan. Waarbij je bij dit soort onderwerpen wel degelijk de plicht hebt om na te gaan hoe het overkomt, en niet alleen om te bedenken hoe het over zou moeten komen.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:38

AmyII schreef:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... s~v380986/
Heel heftig verslag van een dag op de IC door de Volkskrant. Best wel een eye opener...

Heel heftig verslag. Wel mooi om te lezen dat iedereen zo gedreven is en zich vol inzet om dit zo goed mogelijk te laten verlopen.
Ik vind het ook knap dat die IC-arts besloten heeft anderen op te roepen toen hij merkte dat hij foutjes begon te maken tijdens die drukke nacht. Heel verantwoordelijk maar best een stap.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:40

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat het niet zo’n vaart loopt, en zo ja, dan zien ze dan wel weer. En met een zware coronainfectie heb je vaak die tijd niet. Zo’n mailtje kan hard overkomen maar schud mensen wel wakker terwijl ze nog in staat zijn om er over na denken of niet, dan gooi je hem weg .

Nee! Het probleem is niet mensen zo'n mailtje weggooien, het probleem is dat dit soort 'harde' mails de laatste drempel kan wegnemen bij mensen met psychische klachten, of die geen toekomst meer zien waar die er wel is. Het kan maken dat mensen met gezondheidsklachten zo bang zijn om de gezondheidszorg te belasten en zich zo bezwaard voelen om hulp in te schakelen dat ze dat niet doen en doodgaan... terwijl het misschien iets heel kleins was wat heel prima opgelost had kunnen worden.
Dat er mensen doodgaan aan een blindedarmonsteking, of aan uitdroging, of aan iets waar antibiotica prima werk kunnen doen of wat dan ook.

En dat jij dat niet zo opvat doet er niet toe, en dat het niet zo bedoeld is (als het niet zo bedoeld is), het gaat erom dat er ook mensen zijn die het wel zo opvatten. En dat vind ik heel erg. Dit is een manier van communiceren die ook nu nog gewoon anders kan. Waarbij je bij dit soort onderwerpen wel degelijk de plicht hebt om na te gaan hoe het overkomt, en niet alleen om te bedenken hoe het over zou moeten komen.

Maar zijn er mensen dood gegaan aan blindedarm-ontsteking, omdat ze bezwaard waren om een dokter te bellen?

Er zijn altijd mensen die geen dokter durven te bellen of niet meedoen aan een bevolkingsonderzoek. Maar dat hoeft niet te zijn, omdat ze zich bezwaard voelen, maar omdat ze bang zijn voor een ziekenhuis, voor naalden of een negatieve uitslag.