Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:32

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
Hier in de familie app een gesprek over gehad.

Mijn schoonzus heeft het syndroom van Rett, een vorm van autisme waarbij zij niet praat, weinig communiceert, emotioneel 'functioneert op het niveau van een kind van 2' en intellectueel wisselen de bevindingen tussen 4 en 6 jaar.
Fysiek is ze 57 jaar oud.
Haar manier om spanning af te vloeien is bewegen (en soms: schreeuwen).

Zou de nood, het corona virus aan deze vrouw komen - wat dan...?
Isolatie is waarschijnlijk nog niet heel erg voor haar, maar opname op de IC...?
Ze snapt er geen biet van, gaat waarschijnlijk apparatuur slopen/ slangen uittrekken, dus zou je haar extra in slaap oid moeten brengen.
Moet dat ook maar weer medisch verantwoord zijn....

Geluk bij een ongeluk worden patienten aan de beademing wel in slaap gehouden.

Maar bij de gedachte aan hectische ziekenhuistaferelen en het allerergst: geen eigen kamer, schiet ik (ook autist, maar dan asperger) ook enorm in de stress.

Hier ook een autist en geen eigen kamer zou voor mij inderdaad ook echt een probleem zijn.

Toen ik in 2018 moest kiezen tussen het LUMC of het Erasmus voor mijn operatie, was de keuze Héél snel gemaakt: het nieuwe Erasmus heeft uitsluitend nog één persoonskamers dus daar hoefde ik niet lang over na te denken.

Mocht ik corona krijgen en een keuze hebben in welk ziekenhuis ik opgenomen moet worden, dan wordt het 100% weer het Erasmus.

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:38

Ben er niks minder van geworden dat ik 6,5 week op 8 persoonszaal heb gelegen.
Leuk was anders.

Latere opnames waren op een 6 of 4 persoonszaal.
Mijn vader heeft halfjaar in ziekenhuis gelegen. Lang op maand op ic en 5 maanden ook op 8 persoonszaal.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:41

mvdende schreef:
Hier ook een autist en geen eigen kamer zou voor mij inderdaad ook echt een probleem zijn.

Toen ik in 2018 moest kiezen tussen het LUMC of het Erasmus voor mijn operatie, was de keuze Héél snel gemaakt: het nieuwe Erasmus heeft uitsluitend nog één persoonskamers dus daar hoefde ik niet lang over na te denken.

Mocht ik corona krijgen en een keuze hebben in welk ziekenhuis ik opgenomen moet worden, dan wordt het 100% weer het Erasmus.

Denk niet dat we dat momenteel voor t kiezen hebben helaas.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:42

Ligt er natuurlijk ook aan bij welke mensen je op de kamer ligt.

Lag een keer langs een demente man die de hele avond om de 10 seconde Zuster!!! riep.
En een keer 2 bedden verder bij iemand waar elke 10 minuten alle apparatuur op hol sloeg en begon te piepen. Dommelde je weer weg begon alles weer.
Geen idee wat die man had, had ook wel medelijden met hem.
Beide keren was gelukkig maar een nachtje, maar als je dat zo langere tijd hebt. Dan knap je ook niet op.

tienus63 schreef:
Ben er niks minder van geworden dat ik 6,5 week op 8 persoonszaal heb gelegen.
Leuk was anders.

Latere opnames waren op een 6 of 4 persoonszaal.
Mijn vader heeft halfjaar in ziekenhuis gelegen. Lang op maand op ic en 5 maanden ook op 8 persoonszaal.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:43

Ik ben vandaag voor het eerst sinds de crisis met man en kind overdag een eindje gaan wandelen door de woonwijk, "normaal" doen we dat 's avonds als het stil is op straat (vorige week was het natuurlijk een uur vroeger donker en daardoor ook rustiger).

Het was gelijk de laatste keer >;)

Vooral kinderen die zich niet houden aan de anderhalve meter maatregel. Of ze zijn gewoon te jong om de ernst in te zien of ze worden losgelaten zonder dat de regel er goed is ingestampt. Gisteren deden mijn dochter en ik stoeprandje in een rustig stukje van de straat waar geen verkeer komt dat er niet moet zijn. Maar die kids volgden op de fiets een spoor op hun mobiel. "Hier moeten we af", vlak voor ons langs op. Terwijl de rijroute door de straat iets verderop loopt, totaal onlogische actie dus.

Maar ook grote mensen die niet even aan de overkant kunnen wachten als je als eerste over een smal bruggetje wandelt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:50

Vanavond
NPO 1
21:25 uur - 22:15 uur

Levenslucht - een week op de IC tijdens corona

Een week tussen de coronapatiënten: een race tegen de klok

De Intensive Cares van Nederland liggen vol met coronapatiënten die beademd moeten worden. Hoe gaan de artsen om met deze race tegen de klok? Filmmaker Jessica Villerius volgde afgelopen week IC-artsen in Amersfoort, Nijmegen en Veldhoven.

Bron: https://www.tvgids.nl/uitgelicht/een-we ... n-de-klok/
Laatst bijgewerkt door Boras op 01-04-20 20:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:51

In deze grafiek kun je mooi zien hoe het aantal verplaatsingen van mensen (naja...telefoons) is adgenomen sinds het samenscholingsverbod in Zwitserland ondanks dat we eigenlijk geen restricties hebben.
Blijkbaar helpt het ook want vandaag zijn er maar 530 nieuwe infecties geregistreerd.

Afbeelding

https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/da ... -2020.html

Edit: vertypt in het aantal
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-04-20 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:52

Princess_ schreef:
mvdende schreef:

Denk niet dat we dat momenteel voor t kiezen hebben helaas.

Inderdaad, en dat wetende kan je je er ook op instellen. Lijkt me niet heel verkeerd als ik sommige eisen lees.

Maar goed, ik ben iemand die graag mensen en lawaai om zich heen heeft. En ook weinig last heeft van een buurman die midden in de nacht met de deuren slaat. Zowel binnen als buiten :')
Het shanty concert dat de buurvrouw geeft op zondagmiddag is een ander verhaal, maar dat heeft meer met haar Voice-waardige stem te maken dan mijn hoofd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:53

SparklingApp schreef:
Heeft iedereen een mail via zijn huisarts(enpost) gekregen over dat je moet nadenken over wel of niet een opname op de ic mocht het eventueel zover komen?
Van mij mogen ze het vragen hoor, maar vind het best wel heftig en ik blijf ook het gevoel houden dat de overheid op allerlei manieren ons het liefst de meest gunstige cijfers voorhoudt.

Nee geen mail gehad. Maar zo’n rare vraag is het toch niet? Ik werk in de geriatrische revalidatiezorg en daar krijgt elke opname standaard de vraag of er indien nodig gereanimeerd moet worden en of IC-opname indien nodig gewenst is. Veel oudere mensen met veel co-morbiditeiten willen dit namelijk niet. Toch een soort van ‘zonde’ als die dan tegen hun eigen zin naar de IC gestuurd worden terwijl die plek benut had kunnen worden door iemand die dit wel echt wil en goede kansen heeft.
Maar wees niet bang, als het moment daar is dat je evt opgenomen moet worden op de IC wordt dit altijd nogmaals besproken of het zinvol en gewenst is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:59

SparklingApp schreef:
Heeft iedereen een mail via zijn huisarts(enpost) gekregen over dat je moet nadenken over wel of niet een opname op de ic mocht het eventueel zover komen?
Van mij mogen ze het vragen hoor, maar vind het best wel heftig en ik blijf ook het gevoel houden dat de overheid op allerlei manieren ons het liefst de meest gunstige cijfers voorhoudt.

Ik weet dat er hier in de regio ook over wordt nagedacht, dit zou dan voor de risicogroepen gelden.

Edit: typfout

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:01

We gaan inmiddels (in Zwitserland) al richting een plateau en de IC is nog lang niet vol (nemen nog patienten uit Frankrijk) dus ik heb goede hoop dat de scholen op den duur weer open gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:02

Ik vind het een hele rare vraag om per mail te stellen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:04

Er is geen capaciteit om een persoonlijk gesprek aan te gaan en als ik zie hoe snel mensen achteruit kunnen gaan ook vaak geen tijd. Daarom vind ik het positief dat men er alvast over nadenkt en het met naasten bespreekt. Het is de realiteit van vandaag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:06

Shadow0 schreef:

Als je er over nadenkt niet.
Telefonisch overvalt de vraag ook.
Persoonlijk is nu niet wenselijk.
En als ze de vraag lezen, gaan ze er na de eerste schok over nadenken.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:07

Shadow0 schreef:

Maar wel een goede vraag om over na te denken en je naasten te informeren over jouw keuze. En extra belangrijk wanneer je een kwetsbare oudere bent.

Overigens worden niet alle mensen aan de beademing in slaap gehouden op de IC. Het hangt er een beetje van af hoe 'goed' je bent en wat je aankunt.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:09

Ook even positief nieuws vanuit Uden!

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:20

_Penotti schreef:
Ik vermoed dat je dan wel eens zo ziek bent dat je ook niet meer in de stress schiet?
Of zou ik dat verkeerd denken?

Ik heb 2 x op IC gelegen, waarvan 1 x een week, ik weet er niets van.
Terwijl ik wel soms bij kennis was en opstandig was, volgens zeggen :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:20

Boras schreef:
Vanavond
NPO 1
21:25 uur - 22:15 uur

Levenslucht - een week op de IC tijdens corona

Een week tussen de coronapatiënten: een race tegen de klok

De Intensive Cares van Nederland liggen vol met coronapatiënten die beademd moeten worden. Hoe gaan de artsen om met deze race tegen de klok? Filmmaker Jessica Villerius volgde afgelopen week IC-artsen in Amersfoort, Nijmegen en Veldhoven.

Bron: https://www.tvgids.nl/uitgelicht/een-we ... n-de-klok/

En op het andere net:

Vanavond
NPO 2
22:25 uur - 23:00 uur

De kennis van nu

Wetenschappers op covid-19-jacht

Waar komt het nieuwe coronavirus vandaan, en wat doet de veroorzaker van ziekte covid-19 nu precies met het menselijk lichaam? De presentatoren volgen wetenschappers die met man en macht strijden om dit virus te begrijpen.

Bron: https://www.tvgids.nl/uitgelicht/wetens ... d-19-jacht

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:24

Electra63 schreef:
_Penotti schreef:
Ik vermoed dat je dan wel eens zo ziek bent dat je ook niet meer in de stress schiet?
Of zou ik dat verkeerd denken?

Heb je dan niet gewoon een poosje te weinig narcose gehad ofzo?

Ik ben me weken of maanden na mijn amandeloperatie van een kwartier nog eens gaan herinneren dat ik 'opstandig' was toen ze me een draadje/buisje in mijn neus gingen stoppen.
Ik heb geen idee waarvoor, maar ik weet het nog wel :')

Net als dat ik wakker werd en ze mijn hand bij het pijpje van mijn onderbroek in hadden gedaan. Dus zeg maar mijn hand langs het been, niet in m'n kruis. Maar dat scheen te horen bij armen die in de weg liggen of van tafel vallen tijdens de operatie. Dat realiseerde ik me wel meteen. Maar weken later herinnerde ik me pas dat ik op de uitslaapkamer heb gezegd: "Mijn hand zit in mijn onderbroek." En mijzelf kennende is dat niet fluisterend gegaan :+

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:28

SparklingApp schreef:

Nee niet gekregen, maar ik heb dat voor mijzelf al kant en klaar in mijn hoofd; Geef mijn bed maar aan iemand die een kans maakt en spuit mij maar gelijk af. Serieus. Ik heb nu bijna 10 jaar geleden in zo ongeveer exact hetzelfde schuitje gezeten. En ik kan het deja vu gevoel ook niet van mij afslaan. Niet nog een keer...

BregtjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:29

Ik vraag me inmiddels wel af qua besmettelijkheid, als het virus 24 uur blijft leven op oppervlaktes, zoals op artikelen in de winkel of op je ochtendkrant,
zou dan nu in bijv Brabant niet al een veel grotere groep besmet moeten zijn?
Ik hoop zo dat er veel breder onder de bevolking kan gaan worden getest, zodat er beter in beeld komt wat de huidige verspreiding is.
En dan is het te hopen dat veel meer mensen dan nu bekend de infectie al gehad hebben, met milde symptomen.
In dat geval kan de focus in theorie helemaal naar de kwetsbare groep, die in bescherming nemen tot vaccin er is, en kan de maatschappij misschien weer van het slot af?
Zou natuurlijk de meest positieve uitkomst zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:33

Janine1990 schreef:
Electra63 schreef:

Heb je dan niet gewoon een poosje te weinig narcose gehad ofzo?

Ik ben me weken of maanden na mijn amandeloperatie van een kwartier nog eens gaan herinneren dat ik 'opstandig' was toen ze me een draadje/buisje in mijn neus gingen stoppen.
Ik heb geen idee waarvoor, maar ik weet het nog wel :')

Net als dat ik wakker werd en ze mijn hand bij het pijpje van mijn onderbroek in hadden gedaan. Dus zeg maar mijn hand langs het been, niet in m'n kruis. Maar dat scheen te horen bij armen die in de weg liggen of van tafel vallen tijdens de operatie. Dat realiseerde ik me wel meteen. Maar weken later herinnerde ik me pas dat ik op de uitslaapkamer heb gezegd: "Mijn hand zit in mijn onderbroek." En mijzelf kennende is dat niet fluisterend gegaan :+

Ik denk het wel hoor..... tijdens de operatie ;)
Maar de periode voor en na de operatie ben je niet onder narcose (tenminste in mijn geval) maar wel slapend om te herstellen.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:34

Nee geen mail gehad hierover

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:36

Boras schreef:
Er is geen capaciteit om een persoonlijk gesprek aan te gaan

Daar wordt het echt niet beter van. Het kan namelijk heel erg overkomen als 'laat de onnuttigen maar lekker doodgaan, je bent de maatschappij alleen maar tot last als je van anderen afhankelijk bent.'

Dat helpt niet echt om het gevoel weg te nemen voor mensen die zich overbodig voelen en wellicht al te vaak hebben gehoord dat ze niet productief zijn of er beter niet konden zijn. Er spreekt zo weinig respect uit voor de grootte van het onderwerp, of de impact die het kan hebben.

Het maakt dat mensen die goed geholpen zouden kunnen zijn, nog steeds te helpen zijn ook bv omdat alleen zuurstof genoeg is, of wellicht omdat ze andere behandelbare klachten hebben die helemaal niet dodelijk hoeven te zijn, geen zorg meer durven te vragen omdat ze bang zijn overlast te bezorgen of aan hun lot te worden overgelaten.

Ik vind dat nogal wat.

Het is gelukkig NIET de boodschap van de meeste mensen in de zorg die ik ken, die benadrukken (van longarts tot intensivist tot huisarts) dat dit gesprekken zijn die zorgvuldig gevoerd worden, niet afgehandeld worden met een mailtje en een folder in de wachtkamer. En dat ze hun best doen voor iedereen. Met de erkenning dat niet alles kan en niet alles moet, maar zonder dit als een achteloze keuze te beschouwen die even via een telefoontje of mailtje van de assistent kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:39

Is het dan niet iets waar eigenlijk altijd een beetje over nagedacht wordt of moet worden?
Ik weet dat mijn mam en ik bij plotseling ziek worden van papa dat eigenlijk direct moesten bedenken: "we weten niet precies wat hij heeft, het lijkt op dit en dit en dit en we kunnen misschien dat en dat en dat maar de uitkomst is zeer waarschijnlijk niet best". Wij zeiden samen direct 'doe maar niks' en binnen een week was hij overleden..
Dat komt denk omdat vnl ik daar veel over nadenk... wat wil je, hoe lang moet het, hoe kom je eruit..
Je kunt dat niet wegstoppen en net doen alsof het niet bestaat danwel nooit zal gebeuren.. denk ik?

Edit: zeer suffe typo

Maar goed, ik heb ook zo mijn eigen overdenkingen over (onnodig) rekken/lijden en ben erg voor eigen levensbeeindiging..
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-04-20 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt