Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:51

Moet nog even kijken waar neer te zetten, maar wil eigenlijk ook nog laurier.

Vlierbessen lijken goed aan te slaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:52

We hebben ook nog een zolder vol oud hooi wat er al zeker 10 jaar ligt maar de vloer is niet zo best dus dat wordt voorzichtig de boel naar beneden gooien.
Scheelt dat de boel sowieso leeg moet want die hele schuur gaat op de schop.

Kwa bomen is het hier afwachten wat het weer gaat doen en wat niet. Alles is 2 jaar geleden verhuisd waarvan een deel al een tweede keer dus ze hebben weer even tijd nodig om goed te wortelen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:55

Zo, dat zijn geen kleine bomen inderdaad. Heb ik 150 euro per stuk voor een stuk kleinere pruimenbomen neergeteld en moest ik ook nog halen in Flevoland :o
Was dan pruim en geen kers, maar toch.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:02

Pruim komt dus nog, zijn iets (maar niet heel veel) kleiner als deze kersen halfstambomen. Maar inderdaad, normaal betaal je veel meer voor dit soort afmetingen. Ik heb 3 verschillende rassen kersen.

Ik heb voor mini stokjes (genaamd boompjes) in het voedselbos soms ook meer betaald en mag blij zijn als het grootste gedeelte nog leeft. Dan vind ik dit soort dingen veel leuker. Maar daar krijg je natuurlijk niet heel vaak aparte soorten mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:17

Stokjes van de Zoetewei? Want dan hebben wij dezelfde ervaring :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:39

Jep... Moet zeggen dat de olijfwilg wel enorm gegroeid is in 2 jaar tijd. Daar heb ik al leuk stekken van kunnen nemen. Kornoelje gaat ook ok, maar de rest is nog steeds goed zoeken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:40

ik heb er 1 keer voor in de €300 besteld en 1 keer in de €200 en ik denk dat er nog 4 of 5 van overeind zijn. Onwijs zonde. Hij heeft nog een paar soorten die ik graag wil, maar die ga ik denkelijk eerst een paar jaar verder in pot op kweken want ik durf ze zo niet meer te zetten. Het is, zoals je zegt, echt gewoon een takje in een pot aarde.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:48

Prairy schreef:
Pruim komt dus nog, zijn iets (maar niet heel veel) kleiner als deze kersen halfstambomen. Maar inderdaad, normaal betaal je veel meer voor dit soort afmetingen. Ik heb 3 verschillende rassen kersen.

Ik heb voor mini stokjes (genaamd boompjes) in het voedselbos soms ook meer betaald en mag blij zijn als het grootste gedeelte nog leeft. Dan vind ik dit soort dingen veel leuker. Maar daar krijg je natuurlijk niet heel vaak aparte soorten mee.

Denk dat ik dan nog wel een kers en pruim erbij wil, altijd leuk :D Ik hou hem in de gaten. Maasbree is best bereisbaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:16

Moestuin schreef:
ik heb er 1 keer voor in de €300 besteld en 1 keer in de €200 en ik denk dat er nog 4 of 5 van overeind zijn. Onwijs zonde. Hij heeft nog een paar soorten die ik graag wil, maar die ga ik denkelijk eerst een paar jaar verder in pot op kweken want ik durf ze zo niet meer te zetten. Het is, zoals je zegt, echt gewoon een takje in een pot aarde.

Ja, mijn bestelling was nog ruim 2x zo duur, de pawpaw's hebben het volgens mij op 1 na niet gered. De rest ook net wel net niet. Wel jammer want de speciale dingen (dus duur) zijn bijna allemaal naar zijn grootje door die hete droge zomers toen. Ik ga nu ook alles in pot zetten en verder op kweken voor ik het in de grond zet. Ook met het oog op emigratie vind ik het wel fijn om alvast een grote voorraad stekken te hebben. Dat scheelt bakken met geld.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:06

Ik heb laatst ook in een opheffingsverkoop een aantal fruitbomen kunnen kopen. Allemaal tussen de 4 en 7 jaar oud voor 18 euro per stuk dus daar was ik wel heel erg blij mee :):) .

Ik heb mijn eigen aalbessen gestekt en verpoot en daarbij nog een witte en een zwarte bessenstruik gekocht. Op het moment moet ik echt even zuinig gaan doen met mijn investeringen maar deze kon ik niet laten staan :') .

Verder heb ik nog wat frambozen in bestelling staan. Zodra die binnen zijn is het helemaal klaar met al het fruit. Meer heb ik (voorlopig) niet nodig.

Op het moment oogst ik trouwens ontzettend veel paddenstoelen. De eerste vlucht van de gele oesterzwam zit eraan te komen en ik ben heel benieuwd hoe die eruit zal gaan zien .

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:44

Jeetje wat gaan jullie snel, en ik terwijl maar vloeren _O- :') was het niet dat mn lijm op is en het zondag is of ik was klaar. Nu nog bezig met oppoetsen.

Moestuin, hebben ze in Ham dan ook een Floralux? :+ :=

Gaat dat goed zo een oudere boom verplanten?
Was laatst aan het zien naar een perenkwekerij die stopte maar durfde het niet aan uit schrik dat de boom dat niet ging overleven en er te weinig wortels aan gingen hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:58

Yes! Sinds een jaar of 2/3.
Ik heb hier een rij perenbomen staan die 4 jaar waren toen wij ze gingen ophalen bij een fruitkwekerij die stopte. Werden zo met de kraan eruit gehaald := €2,50 per stuk betaald en alles is aangeslaan! (Stuk of 12)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:20

Bij mij slaan oudere bomen vaak beter aan dan jongere bomen. Dat komt ook omdat ze bij mij in een (al bestaand) gemengd bos komen te staan dus ze hebben relatief veel concurrentie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:45

Takken en wortelstelsel moeten liefst wel een beetje in evenwicht zijn. En dan compost mengen met je grond en goed water geven. En hopen op het beste. Van de 11 oude perenbomen hebben het er 3 niet gered en eentje heb ik nog twijfels bij. Maar het zijn laagstam en 30-35 jaar dus die gingen al een beetje naar hun eind. Maar goed, voor 30 euro per stuk wilde ik het wel proberen. Die hebben ook geen compost gehad in het gat, alleen later bovenop, niet de beste start dus.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:53

Ah wat jammer dan dat we het niet gedaan hebben. Weet het nu wel voor een volgende keer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:15

goed idee, die aalbessen stekken! ga ik ook doen. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:20

Wil ik eigenlijk ook ooit nog doen. Alleen waar ga ik ze laten. :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:21

Je kunt ze altijd nog verkopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:40

Ik deel ze uit of verkoop ze inderdaad. Ik wil eigenlijk enkel mijn kostprijs eruit. Dus mijn p11 potje en het beetje potgrond. Ik ga dit jaar wel speciaal wat peper en paprikaplantjes achter houden voor de postbode, nu ik weet dat hij een moestuin heeft :D Wat ik ook durf te doen is €1 borg vragen. Komt het potje in goede staat terug krijgen ze die terug. Doe ik ook met confituur. Prijs is €3,5 per potje en komt het potje terug krijgen ze €1.

Vandaag lekker bezig geweest in de serre. Wij hebben hem genegeerd na de rottende tomaten en nu is het 1 zooi. Gras, onkruid, brandnetel. Pfieuw... Gelukkig hebben de kippen al wat opgeruimd. Nu heb ik lekker al wat vrij gemaakt. Grond los gewoeld. Was wel even nodig. Grond is nog geen jaar in gebruik en het is kleigrond. Spitten doe ik niet meer maar even woelen kan die voorlopig wel gebruiken. Bloemkool is geplant vanuit plantgoed. Verder heb ik 3 soorten radijs gezaaid, snijbiet en spinazie. Het is voor alles mijn eerste keer. Bloemkool zo vroeg en radijs, snijbiet en spinazie zaaien. Ik ben zo benieuwd!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:18

Ik ben ook benieuwd of dat niet al te vroeg is! Maar misschien komt er geen vorst meer :)

Serre = kas denk ik? Want zoals ik een serre ken, is dat een ruimte bij je huis, met veel glas maar wel 'vast' zeg maar, en met een vloer enzo. Een tuinkamer, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:22

Oh, dat noemt hier een veranda :D Kas inderdaad!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:43

Een veranda ken ik dan weer als de ruimte buiten je huis, maar wel overdekt en aansluitend. Dus zonder glas/muren.

Afbeelding

Klinkt goed Moestuin! Hopelijk slaat alles goed aan.

Vandaag de caviaren verschoond. Dat was heel hard nodig en tegelijkertijd ook de laatste ren die verschoond moest worden. Daarmee is direct ook het zand op gegaan. Dat was wel wat krap, maar er ligt overal zand over het gaas en dat is het belangrijkste. Zaterdag worden de houtsnippers gebracht, dan kan ik mijn paden weer opfrissen. Direct ook de castraat en één zeug uit het hok gevist. Het had één van de jongen van de cavia die moest opknappen moeten zijn, maar ik wist niet meer precies welke dat was, wat zijn ze snel groot geworden. Haar zoon is een stuk minder hard gegroeid, maar die liep ook enorm achter toen ik haar met hem apart zette. Hij zit nu bij de castraat, bij haar is de zeug gegaan. De komende 2.5 maand mag ze zo blijven zitten, daarna wordt ze verkocht. Ze redt de winters buiten in de groep eigenlijk niet, dit is al de tweede winter dat ze zo slecht ging. Maar mogelijk is ze nu drachtig, dus tot dan moet ze wachten. Het beertje ga ik als het weer weer beter wordt wel een weekje veel in handen hebben, zodat het daarna op marktplaats mag. Zodra hij verkocht is kan de castraat bij het moedertje en kan de zeug terug bij de fokgroep.

Ik heb op het moment vreselijk het gevoel alleen maar achter de feiten aan te rennen, maar heel voorzichtig zie ik iets vooruitgang, iets minder achterstallig onderhoud en gaat het iets beter met alle dieren echt naar wens houden. Het nieuwste nachthok voor de kippen heeft nog een wijziging nodig want met deze storm blijkt dat de afwatering incorrect is, dus was opeens al het zaagsel doorweekt. Voor nu heb ik het er maar uit geschept en ligt er niets in, dan kan het water beter eruit als het er weer in loopt. Niet ideaal, maar goed, het is iets. Ik ben blij als ik ook dit hoekje op orde heb.

Straks wel eindelijk weer met schone schoenen naar de auto kunnen lopen, als er nieuwe houtsnippers op mijn pad liggen.

Alleen bij de konijnen zitten op het moment fokparen bij elkaar, de rest niet. Ik heb er eigenlijk even geen energie voor, maar met de konijnen heb je anders weer konijnen zielig alleen zitten. Daar verwacht ik dus 3 nestjes van. De andere 5 voedsters (moeder + 4 jongen) zitten zonder ram. De 3 rammen zitten nog bij elkaar. Of ik die tam ga maken of ga opfokken om op te eten ben ik nog niet helemaal uit. Beide heeft voor- en nadelen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:51

Mizora, hoe is het met je kippen in de kas?
Je hebt best veel dieren zo te lezen. Vervelend dat je zo het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen.

Hoe doen jullie het met de kippen met de storm? Die van ons lopen gewoon los in de tuin en hebben geen ren. Ze hebben wel plekken om beschut te zitten. Ik wil geen wegwaaiende kippen hebben donderdag of vrijdag.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:53

Als de kippen het niet vertrouwen gaan ze niet naar buiten. Tenminste dat deden ze bij ons niet. Die rennen even naar buiten om te eten en de rest van de dag zaten ze binnen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:57

Die van ons hebben hun nachthok waarbij de opening volledig uit de wind is, overdag zitten ze vaak onder een kleine overkapping. Ze kunnen op meerdere plaatsen uit de wind en regen zitten naar keuze. Ze lopen bij ons ook gewoon los.