Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faya__

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:00

Nee we hebben zelf een koopwoning en daarmee het huurcontract opgezegd.

Inderdaad van huurder naar huurder is het overnemen of weghalen inderdaad. Maar nu vertelde de makelaar dat de oa de keuken en tuin nagelvast aan het huis zitten en dus bij de onroerende zaak horen. Daarmee zou ik het niet meer weg mogen halen na een bezichtiging. Dus ofwel nu slopen (terwijl ik nog niet weg ga) of de investeerder verkoopt mijn spullen en ik krijg er niks voor. Had al wat gezocht op internet maar deze casus lijkt weinig voor te komen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:45

Wel vreemd. Wij hebben in een huurhuis gewoond, dat werd verkocht toen wij er uit gingen en alles mocht er uit wat we zelf hadden geplaatst.

Dit is gewoon gemakkelijk vanuit de makelaar lijkt mij. In de vragenlijst bij verkoop kun je gewoon aangeven wat er mee gaat en wat ter overname is. Hier staan ook wel eens zaken in die mee gaan met de verkoper die wel vast zitten. Als het maar vantevoren duidelijk is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:55

Om die reden staat huis van vriendin nog niet te koop.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:57

Ik zit tussen vrij veel huurwoningen in van 2 woningcorporaties en hier geen bezichtigingen tot je eruit bent en de woning in originele staat hebt opgeleverd... 1 woning heeft nu voor de 3de keer bijna een identieke kleur op de muren, met dus onnodig veel verflagen ertussen :')

Het kan zijn dat ze upgrades goedkeuren zodat je het mag achterlaten, je krijgt er echter geen cent voor.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:38

Volgens de standaard regels (zoals die in de modelkoopovereenkomst van de NVM worden gehanteerd), blijven onroerende zaken en bepaalde roerende zaken die “nagelvast” zitten achter.
Denk aan:
• de keuken inclusief apparatuur (als die ingebouwd is)
• de badkamer
• vloeren die vastgelijmd zijn
• inbouwkasten
De keuken wordt vrijwel altijd als onderdeel van het huis gezien en hoort dus bij de levering.

Als je de keuken wél wilt meenemen, moet dat expliciet in de koopovereenkomst staan. Maar volgens mij wil jij ‘m niet meenemen, maar verkopen aan de eigenaar?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:54

Ja, ik hoef het niet perse mee te nemen. Als wel dan wel, wordt t een werkblokje bij de wasmachine, ook goed.

Maar wat ik niet wil is dat de verhuurder het gaat verkopen en met de winst er vandoor gaat. Misschien goed om te vermelden dat ik niet huur via een woonstichting maar vrije sector van een investeerder.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:34

Misschien lees ik er overheen, maar staat er iets over beschreven in je huurovereenkomst?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:59

loulou schreef:
Misschien lees ik er overheen, maar staat er iets over beschreven in je huurovereenkomst?

Ja dat bij bij verlaten van de woning de spullen dienen te worden overgedragen aan de nieuwe huurder, of worden verwijderd. Maar hier wringt dus de schoen. Want nu behoort de tuin (incl overkapping) en keuken wettelijk tot de onroerende zaak volgens de makelaar.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:06

Dan haal je het voor de bezichtiging weg… vind het wel logisch dat het daarna niet meer mag. Een koper wil natuurlijk wel weten en zien wat ‘ie koopt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:29

Nu weghalen dus. Jij hebt het toegevoegd en hoeft daar geen geld voor te krijgen. En wat is er met de oude keuken gebeurd? Want zonder keuken opleveren, kan natuurlijk niet.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:47

Het was nieuwbouw toch? Dus er is geen oude keuken.
Mijn verhuurder had ook genoeg aan mij verdiend, ik zou het er ook uit slopen en op Marktplaats zetten.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:56

Dank voor jullie meningen O:) . Ik hoopte hier vooral iemand te vinden met ervaring in dezelfde situatie.

Er was een inimini keukenblokje, die staat er nog steeds. Wij (en vrijwel alle buren) hebben echter de keuken in dezelfde stijl uitgebreid om zo een fatsoenlijke keuken de hebben. 180 breed zonder oven en vaatwasser is na je studententijd natuurlijk wel passé :Y)

Ik zal maandag nog wel de verhuurder en makelaar bellen, vind het zelf nog wat voorbarig om twee maanden met een half leeg (gesloopt) huis en tuin te zitten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:21

Ik ben voor het eerst bij een huis geweest waar ik echt een bod op wil gaan uitbrengen. Echt zo spannend want je hebt gewoon geen enkel idee of er overboden wordt, hoeveel, onder welke voorwaarden en wat ik zelf ga doen moet ik dus ook over nadenken maar het voelt als een enorme gok.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:42

Ik had gisterenmiddag een makelaar over de vloer. Heb nog geen nieuw huis, maar wilde alvast verkoopmakelaars peilen zodat ik straks met een belletje alles in gang kan zetten als het zo ver is.

Bij het eerste contact duidelijk aangegeven dat ik geen spelletjes wil spelen met potentiële kopers. Het gaat om een dak boven je hoofd en het moet geen loterij zijn. De man die ze stuurden dacht dat het goed te verkopen is. Hoef er weinig aan te doen. Hij wil het wel voor lager dan de taxatiewaarde in de markt zetten om meer kopers te trekken :+ .
Deze gaat het niet worden, tot nu toe nog steeds het beste gevoel bij nummer 2.

Wel twee huizen bezichtigd. Een huis zag er mooi uit, en het leek wel bij ons te passen. De makelaar liet echter blijken dat er al een bod lag tussen de 50k en 75k boven de vraagprijs. Dus dat werd hem niet. Het andere huis was oneerlijk. Heel veel dingen weggemoffeld, even snel een kwast erover etc. Vloer leek ook schuin, maar bij vragen werd daar overheen gepraat. Ik wil wel weten wat ik koop.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:43

moonsparkle schreef:
Ik ben voor het eerst bij een huis geweest waar ik echt een bod op wil gaan uitbrengen. Echt zo spannend want je hebt gewoon geen enkel idee of er overboden wordt, hoeveel, onder welke voorwaarden en wat ik zelf ga doen moet ik dus ook over nadenken maar het voelt als een enorme gok.

Spannend he? Vooral dat je geen idee hebt wat voor biedingen er eventueel al zijn en zo

Wij waren helemaal weg van het tweede huis dat we bezichtigd hebben, dus daar hebben we een bod op gedaan. Wat ik vooral ook spannend vind is waar de taxatie op uit komt die gedaan wordt mocht je bod geaccepteerd worden. Van onze hypotheekadviseur begreep ik dat daar momenteel regelmatig behoorlijke gaten in vallen (tussen de vraagprijs of je bod en de uiteindelijke taxatie) dus dat de financiering via hypotheek nog weleens lager zou kunnen uitvallen. En dan zou het vallen of staan met of we dat qua eigen geld op kunnen vullen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:21

Gelukkig hebben we best veel overwaarde dus geeft de hypotheekadviseur aan dat we daar geen zorgen om hoeven te maken. Maar lijkt me ook balen als je overbied en daarna blijkt dat niemand heeft geboden :')

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:37

Dat scheelt een stuk inderdaad! Voor ons is het ons eerste koophuis, dus geen sprake van overwaarde en alleen eigen geld helaas. :))

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:02

Op Walter Living kun je met een gratis account wel wat inzicht krijgen wbt biedgedrag in de buurt. Heb je enig idee of er veel interesse is Moonsparkle?

Al hebben wij wel overwaarde waarschijnlijk, wil ik ook liever geen gat tussen de aankoopprijs en taxatie. Ik had juist gehoord dat de taxatie vrij "flexibel" is om het zo maar te zeggen en vaak wel op de koopprijs uitkomt, tenzij echt te gek natuurlijk :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:47

moonsparkle schreef:
Gelukkig hebben we best veel overwaarde dus geeft de hypotheekadviseur aan dat we daar geen zorgen om hoeven te maken. Maar lijkt me ook balen als je overbied en daarna blijkt dat niemand heeft geboden :')

Mijn vriend is vanmorgen weer bezichtigen en idd 1 x een bod uitbrengen….
Vind daar ook wel wat van, je zult maar een ton overbieden en de enigste zijn :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:09

Ja en liever wil ik natuurlijk ook geen torenhoge maandlasten :P moet wel realistisch blijven. Maar na maanden zoeken en nu voor het eerst het gevoel hier zie ik me wel zitten, dan hoop je toch heel erg dat je het wordt

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:42

Bielsje schreef:
Op Walter Living kun je met een gratis account wel wat inzicht krijgen wbt biedgedrag in de buurt. Heb je enig idee of er veel interesse is Moonsparkle?

Al hebben wij wel overwaarde waarschijnlijk, wil ik ook liever geen gat tussen de aankoopprijs en taxatie. Ik had juist gehoord dat de taxatie vrij "flexibel" is om het zo maar te zeggen en vaak wel op de koopprijs uitkomt, tenzij echt te gek natuurlijk :')

Toen ik mijn eerste huis kocht (2019), werd er vrijwel altijd gewoon getaxeerd naar de aankoopprijs inderdaad. De markt is natuurlijk wel wat veranderd maar ik verwacht dat dit nog steeds wel wordt gedaan, mits de prijs redelijk is voor de woning uiteraard.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:25

Ik las dat ook op internet inderdaad, dat de taxatie vaak nog wel richting of op de verkoopprijs komt. Maar onze hypotheekadviseur schetste een ander beeld, dus ik vind het alsnog spannend.

Wij zijn helaas net overboden (close call volgens de makelaar), dus dit huis wordt het niet. Maargoed, we hadden al niet verwacht zo ver te komen dus dat was al leuk :D rustig verder kijken naar andere huizen die we zouden willen bezichtigen. Na het weekend, want we gaan eerst even een weekendje naar Schotland. <3

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:52

Wat jammer Mandarijn! Wel snel uitsluitsel, of hadden jullie het bod al eerder gedaan?

Veel plezier in Schotland in ieder geval *\o/*

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:55

We hebben maandag geboden (via Move) en kregen gister bericht dat ze het in overweging namen en dat er nog 1 ander bod in overweging genomen werd. Maar dat dat bod was net wat hoger kregen we vanmorgen een telefoontje over. Dus volgens mij best snel als ik de andere verhalen hier zo lees.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 20:20

Wel fijn om snel te weten waar je aan toe bent, dat wachten is ook niks. Veel plezier in Schotland. Ben wel nieuwsgierig hoeveel verschil het was, ben je dat te weten gekomen of niet?