Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:58

paars schreef:
Nooit geweten zeg…interressant. Zo vertelde mijn schoonzus die een lab heeft dat snuffelen tijdens het uitlaten bijna (natuurlijk is dat ook belangrijk) belangrijker is dan de poep of plas lozen. Het zet hun brein aan de slag. Die mentale inspanning is belangrijk zo blijkt, zei ze.
Maar qua tennisbal: alles met mate dan zou het moeten kunnen toch? Even lekker rennen?

Snuffelen is social media voor honden.
Achter een bal aan is niet “even lekker rennen”. Dat is een mega kort sprintje. En dan tig keer. Even lekker rennen is naar het bos, het park, het strand. Ravotten met andere honden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:58

rien10 schreef:
Snuffelen is social media voor honden..

:D Dat zeg ik ook altijd: Hij is nog even zijn "piesbook" aan het bijwerken!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:20

Tsja, Rien… het is vrees ik vraag/aanbod. Veel dierenwinkels verkopen ook nog levende dieren, terwijl daarvan ook bekend is dat die dieren vaak niet goed/diervriendelijk gefokt worden. Dierenwinkels die dingen als slipkettingen en schokbanden verkopen, voedingen die niet bij het dieet van een hond passen, etc. Ik ben het dus volledig met je eens, maar tennisballen zijn bijna nog in de categorie ‘minder schadelijk’ tegenover andere rotzooi die verkocht wordt.

Onze honden mogen trouwens af en toe met de bal spelen. Lang niet elke wandeling en vaak ook maar maximaal 5-10 minuten. Daarvoor en daarna gewoon lekker vrij rondlopen en je als een hond gedragen, haha. We zetten het in als beloning voor heel goed gedrag en ze worden er ook erg blij van. We gooien dan ook niet continu, onderling dollen ze er ook mee. Als de bal weg is/er is niet is, gaan onze honden ook direct weer door met hun eigen dingen. En dat zegt wat, want twee van de drie zijn border collies die best de neiging hebben om een obsessie voor bv een bal te ontwikkelen :P En de bal is een Chuckit bal, geen tennisbal. Vind het grootste nadeel inderdaad, zoals Rien al benoemd, dat ze soms toch glijers maken of bochten waar je niet gelukkig van wordt. We proberen er daarom wel zo verantwoordelijk mogelijk mee om te gaan en zeker geen apporteerspelletjes van 30 minuten te doen, zoals je toch vaak ziet.

Kookaburra

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:25

Zo worden er ook nog steeds hamsterwatten verkocht...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:38

Kookaburra schreef:

Kan je daar wat meer over vertellen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:39

Lalidan schreef:
Omdat die cheeseburger dan verder alles heeft wat ik wil, maar ik wil de kaas niet. Dat heeft niks te maken met denken dat ik hem vers wil. McD heeft (had?) nu de Old Amsterdam burger. Die bestel ik, jawel, zonder de Old Amsterdam. Omdat hij verder perfect is, maar van kaas word ik misselijk en gesmolten kaas is gewoon goor :r.

Oprechte vraag, wat zit er dan anders op een cheeseburger dat er niet op een gewone hamburger zit? Oftewel, waarom kan je niet een gewone hamburger bestellen? Er moet een ander verschil zijn dan?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:59

Kookaburra schreef:

Leuker nog, op de school waar ik werk wordt het gebruikt in de hokken. Opleiding dierverzorging...

rien10 schreef:
Kan je daar wat meer over vertellen?

Van die troep is bekend dat het zich om bijvoorbeeld pootjes kan wikkelen, dusdanig strak dat de bloedtoevoer wordt afgeknepen met afsterven tot gevolg. Ze kunnen er ook in stikken wanneer ze het in hun wangen proppen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:06

rien10 schreef:
paars schreef:
Oprechte vraag; wat is er slecht aan een tennisbal voor een hond :o? …ik zie heel veel mensen met zo’n werpding ballen gooien en heb altijd aangenomen dat dat tennishallen zijn.

Ja, dat zijn tennisballen. Ten eerste is de buitenkant te hard (bevat glasvezel) en sloopt het gebit van je hond langzaam maar gestaag.
Ten tweede krijg je door dat gooien-terugbrengen-bedelen om te gooien-gooien een totaal overprikkelde, hyper hond.
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/ho ... al%20gooit. Zomaar de eerste Google hit hier gezet. Interesse materie om je verder in te verdiepen
Ten derde sloopt het de knieën van je hond. Sprinten stoppen draaien sprinten stoppen.

Ik kom vaak een hond tegen die altijd )ja, echt altijd) achter een bal aanloopt. Hij ziet of hoort niets of niemand. 0 interactie met zijn omgeving of andere honden. Speelt nooit met n andere hond. En als een andere hond bij zijn bal komt, is het ruzie.

Wat betreft het slijten van de tanden: dit is absoluut waar!
Wat betreft apporteren:
er zijn mensen die elke dag in het park tien minuten ballen werpen met zo'n werpding, om hun hond snel moe te maken (wat in principe natuurlijk toch niet lukt). Laat duidelijk zijn dat ik daar geen voorstander van ben.
Maar daarnaast kan apporteren voor sommige honden gewoon superleuk zijn, en daar hoeven ze ook geen blessures aan over te houden persé.

En als we het er toch over hebben: ik zie nog steeds veel mensen stokken gooien voor honden. Als er nou iets gevaarlijk is, is dat het.
Mijn hond sjouwt wel graag met takken, maar ik gooi ze niet voor hem weg. Soms zijn er mensen die denken dat wel voor hem te kunnen gaan doen, dan moet ik even roepen dat ik dat NIET wil hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:10

rien10 schreef:
paars schreef:
Nooit geweten zeg…interressant. Zo vertelde mijn schoonzus die een lab heeft dat snuffelen tijdens het uitlaten bijna (natuurlijk is dat ook belangrijk) belangrijker is dan de poep of plas lozen. Het zet hun brein aan de slag. Die mentale inspanning is belangrijk zo blijkt, zei ze.
Maar qua tennisbal: alles met mate dan zou het moeten kunnen toch? Even lekker rennen?

Snuffelen is social media voor honden.
Achter een bal aan is niet “even lekker rennen”. Dat is een mega kort sprintje. En dan tig keer. Even lekker rennen is naar het bos, het park, het strand. Ravotten met andere honden.

Ik heb een Duitse x Mechelaar teef gehad. Ik wandelde met haar 3+ uur per dag, en een onderdeel daarvan was regelmatig óók apporteren. Mijn hond werd daar op geen enkele manier gestresst van. Ze vond het superleuk!
Ik ken wel honden die er hyper van worden, maar dat geldt niet voor allemaal.
En ravotten met andere honden? Daar had zij nou weer helemaal niets mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:18

Je kunt je hond ook prima leren om naast je te zitten terwijl jij de bal weggooit. En pas als de bal op de grond ligt en jij toestemming geeft mag hij de bal gaan halen. Het risico op blessures is dan niet zo groot.

En, wetende dat tennisballen niet zo goed zijn voor een hondengebit, gebruik ik toch vaak een tennisbal ("vaak" in de context dat ik niet heel veel apporteer met mijn huidige hond, en niet lang achter elkaar)
Ondanks alle supergoede/sterke ballen in de dierenwinkel, is geen enkele van die ballen bestand tegen de hyenakaken van mijn hond. Tennisballen ook niet, maar hij kan een keer of tien apporteren zonder dat hij stuk gaat (meestal).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:07

Century schreef:
Lalidan schreef:
Omdat die cheeseburger dan verder alles heeft wat ik wil, maar ik wil de kaas niet. Dat heeft niks te maken met denken dat ik hem vers wil. McD heeft (had?) nu de Old Amsterdam burger. Die bestel ik, jawel, zonder de Old Amsterdam. Omdat hij verder perfect is, maar van kaas word ik misselijk en gesmolten kaas is gewoon goor :r.

Oprechte vraag, wat zit er dan anders op een cheeseburger dat er niet op een gewone hamburger zit? Oftewel, waarom kan je niet een gewone hamburger bestellen? Er moet een ander verschil zijn dan?

Hangt er vanaf waar je bent. Die old amsterdam burger, ik zou oprecht niet weten welke andere burger zonder kaas daar bij in de buurt komt? Ook de big tasty, welke andere burger waar geen kaas op zit zou ik dan moeten bestellen? Sowieso, kijk maar eens waar allemaal kaas op zit. Dan blijft haast echt het simpele hamburgertje zoals die in het happy meal zit over, maar dat is toch echt wel wat anders dan de andere burgers die ze verkopen.
Bij een snackbar valt het meestal wel mee, maar het wisselt dus een beetje per locatie. Maar daar hangt het voor mij dus vanaf.
Als het echt tussen de cheeseburger en de hamburger van mcD gaat, nee, dan maakt het niet uit.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:32

Ah, ok, dat maakt het wat duidelijker :j

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:33

Is een e-reader fijner dan een boeken app op je mobiel?
Twijfel over de aanschaf van een e-reader.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:35

NoTwixLeft schreef:

Daar is maar 1 antwoord op: JA!

Veel fijner beeldscherm, meer boeken, groter beeldscherm, geen afleiding van andere apps...

[HTT] E-reader ervaringen - deel 2

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:36

NoTwixLeft schreef:

Ja, veel :j

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:43

Sodera schreef:
NoTwixLeft schreef:

Daar is maar 1 antwoord op: JA!

Veel fijner beeldscherm, meer boeken, groter beeldscherm, geen afleiding van andere apps...

[HTT] E-reader ervaringen - deel 2

Duidelijk :') Ik ga eens dat topic doorspitten voor verdere lees tips/ideeën :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:46

NoTwixLeft schreef:

Absoluut :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:30

Ja, absoluut! Dus doen, inderdaad.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:40

Century schreef:
Lalidan schreef:

Van een kennis die bij de Mac werkte heb ik begrepen dat je dan dus een gewone hamburger krijgt, maar dan voor de prijs van een cheeseburger. Er werd nog gevraagd of diegene een gewone hamburger wilde, maar nee. Dit gebeurt dus best wel vaak :')

Pizza's worden sowieso altijd vers gemaakt, dus daar hoef je het niet voor te doen. En dan zijn er dus mensen die een salamipizza zonder salami bestellen. Wat exact hetzelfde is als een margherita, maar dan duurder :')

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:21

Dank voor de honden uitleg! Leerzaam. Social media :+ en de pieskrant _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:54

Nou ik vraag in plaats van de salami op mijn Quattro Stagioni altijd wat extra paprika en champignons en dat gaat dan prima :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:16

Picopico schreef:
Century schreef:
Lalidan schreef:

Van een kennis die bij de Mac werkte heb ik begrepen dat je dan dus een gewone hamburger krijgt, maar dan voor de prijs van een cheeseburger. Er werd nog gevraagd of diegene een gewone hamburger wilde, maar nee. Dit gebeurt dus best wel vaak :')

Pizza's worden sowieso altijd vers gemaakt, dus daar hoef je het niet voor te doen. En dan zijn er dus mensen die een salamipizza zonder salami bestellen. Wat exact hetzelfde is als een margherita, maar dan duurder :')

Als het echt tussen de normale cheeseburger en hamburger gaat, dan snap ik het ook niet, nee :n.

Ik zit me iets anders af te vragen:
Mijn Facebook pagina staat op prive en hou ik echt voor mensen die ik echt ken. Nou ben ik (in het echte leven dus) lid van een vereniging. Die vereniging heeft een besloten Facebook pagina heeft, waar ik eigenlijk wel lid van wil worden. Als ik dat doe , kunnen dan alle andere leden daarvan dan ineens mijn pagina zien, of niet?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:31

Independence schreef:
Wie weet welk duo er een rol had in de KFPS jubileumshow? Ze hebben vast een naam, maar ik kan het nergens vinden

https://www.theatreducentaure.com

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:43

Lilian: nee, ze zien hetzelfde als een 'vreemde' die zo maar op jouw profiel wilt neuzen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:56

Lalidan schreef:
Ik zit me iets anders af te vragen:
Mijn Facebook pagina staat op prive en hou ik echt voor mensen die ik echt ken. Nou ben ik (in het echte leven dus) lid van een vereniging. Die vereniging heeft een besloten Facebook pagina heeft, waar ik eigenlijk wel lid van wil worden. Als ik dat doe , kunnen dan alle andere leden daarvan dan ineens mijn pagina zien, of niet?

Nee. Vrienden zien wat jij met vrienden deelt en de rest vd wereld ziet wat je openbaar deelt.

Dit kun je testen door eerst bij een willekeurige FB vriend van je eerst te kijken wat je als zijn vriemd zijmde ziet
En dan log je uit en zoek je die persoon op. Bij de meeste mensen (influencers en andere aandachtstrekkers uitgezonderd) zal het opvallen dat je véél minder ziet.