Matheno schreef:IMANDRA schreef:Verschil tussen wel/niet gevaccineerd is natuurlijk wel dat je met gevaccineerd minder kans hebt om COVID op te lopen en dús minder kans op long-covid ten opzichte van niet-gevaccineerd. Dus zeker een aspect vóór.
Hm, ik las laatst juist dat je gevaccineerd méér kans hebt om covid op te lopen, alleen de klachten zouden veel minder zijn, dus was het niet erg.
Hmm heb je bron? In ieder geval tm delta was het namelijk wel zo. Misschien nieuw inzicht vanuit omicron? Maar lijkt me sterk dat je als gevaccineerde meer kans hebt (met iig iets van bescherming) tov ongevaccineerd. Klachten zouden idd wel minder moeten zijn.
Huertecilla schreef:Dat is alleen correct indien je de factor tijd uitschakelt. Wanneer je er van uit gaat dat op den duur minder mensen besmet zullen worden indie ze gevaccineerd zijn.
Je kan ook anders rékenen; als vaccinatie leidt tot 20% minder besmettiing duurt het 20% langer voor hetzelfde aantal mensen besmet is. Maak er 30% van, blijft hetzelfde, alleen iets later.
Die snap ik niet. Wat maakt het voor de incidentie van post-COVID nu uit of iemand nu of over een maand COVID oploopt? Of voor de ernst van de besmetting?