Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:59

Cer schreef:
Sunnda schreef:
Laat ik nu lang in de juridische wereld gewerkt hebben. :+

Dit zegt Hoogleraar Gezondheidsrecht Martin Buijsen
Citaat:
Maar in grondwetsartikelen wordt volgens de hoogleraar altijd ruimte gelaten voor uitzonderingen. "Die rechten zijn niet absoluut. Een uitzondering is de volksgezondheid. Als de overheid vindt dat die in gevaar is, dan weegt dat zwaarder dan de lichamelijke integriteit van een mens."

Is dat dan onjuist?

Volksgezondheid is ook een grondrecht. Je krijgt dan twee grondrechten die botsen en dan zal daar een beslissing in genomen moeten worden door de overheid over welke zwaarder weegt. Daar kunnen vervolgens procedures tegen aangespannen worden. Er zou jaren overheen kunnen gaan voor duidelijk is of een vaccinatie verplicht kan worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:59

996981: mensen die risico lopen ondanks dat ze gevaccineerd zijn, dus ik bedoel dan mensen met een zwak immuunsysteem, oudere mensen, hartpatiënten, die hebben niet de keuze om thuis te blijven, die móeten wel thuis blijven willen ze overleven.

Kun je je voorstellen hoe dat is? Dat er gezonde mensen zijn die het niet nodig vinden om zich te laten inenten "want ik word er toch niet zo ziek van", en die ook nog eens de consequenties van hun gedrag niet willen dragen: "ik word als niet gevaccineerde gediscrimineerd als ik niet overal naar binnen mag en/of een gratis test kan doen"
En dat je daar als kwetsbare maar mee moet dealen, dat jij dus gevaccineerd en wel maar binnen moet blijven omdat een ander de ernst van corona weigert in te zien?

Kun je je ook voorstellen dat er mensen zijn die in de zorg werken, die (bijna) overspannen zijn, die graag mensen helpen, maar die er een beetje klaar mee zijn om juist die mensen te moeten verzorgen die onnodig in het ziekenhuis terecht komen omdat ze het niet nodig vonden om zich te laten vaccineren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:00

Volgens mij stond er nu 'ongezonde levensstijl' en niet perse 'dik'

buiten dat ik persoonlijk vind dat niet alles fatshaming is, en sommige mensen gewoon meer eten dan ze nodig hebben... of weten niet wat er precies in welk voedsel zit..
(ik ben benieuwd hoeveel uitzonderingsgevallen er nu genoemd gaan worden..)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:00

Ik kan doen wat ik wil maar slank worden gaat gewoon nooit meer lukken. Teveel medicatie, schildklier aan gort, voedselallergie en een lijf dat sporten niet leuk vind terwijl het baasje daar gek op is. Tel daarbij op een belabberd imuunsysteem. Dus als ik in het ziekenhuis kom is dat eigen schuld omdat mijn bmi boven de 25 zit?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:02

purny schreef:
Maar Askja: Het is hetzelfde met vaccineren... komt allebei op hetzelfde neer en gaat ook allebei te ver

Niet mee eens.

Covid op de IC is nu een acuut probleem, een probleem wat we op kunnen lossen door verplichte vaccinatie (of gevaccineerden korting te geven op premie).

Rokers op de IC is wellicht een probleem, maar langzaamgroeiend en dus niet acuut nodig om op te lossen. Ze overspoelen de IC's niet, in tegenstelling tot ongevaccineerden.

Dus als je die twee situaties naast elkaar legt is er echt wel wat voor te zeggen om extra maatregelen rondom vaccinatie in te stellen, die niet goed te onderbouwen zijn in deze situatie.

@996981 Jij hebt het continu over de lange termijn, en ik denk dat niemand het met je oneens is dat er veranderingen moeten plaatsvinden op de lange termijn zodat we als volk gezonder gaan leven. Maar hoe wil je de problematiek oplossen op de korte termijn als je geen extra maatregelen aan ongevaccineerden mag toewijzen, niet mag verplichten om te vaccineren? Hoe zorgen we dat we uit de acute crisis komen zonder de zorg helemaal om zeep te helpen wbt. walk-outs en burn-outs en code zwart?

Het is natuurlijk makkelijk om te schoppen tegen zulk beleid, maar uiteindelijk zal er iets aan gedaan moeten worden. Ik zie het nu ook als kiezen tussen twee niet-ideale dingen: of verplichtingen in de vorm van vaccins en/of maatregelen, OF de zorg dan maar laten overspoelen.. Een keuze die we normaliter liever niet maken, maar nu wel moeten doen.

Of een derde keuze is om mensen met overgewicht verplicht op een crashdieet te zetten en op te sluiten zodat ze niet kunnen bingen, maar dat vind ik wel heel ver gaan.. Want een andere oplossing voor bijv. overgewicht is er op de korte termijn niet. Net als risicosporten verbieden: dan bewegen mensen minder en wordt je dus ook ongezonder, terwijl de opnames daarvan normaliter gewoon ingecalculeerd zijn en dus niet het probleem waar we nu tegenaan lopen. Roken verbieden zie ik ook niet snel gebeuren, dan wordt het wel illegaal verhandeld. Ik zou eerder zoals Askja al aangaf de accijnzen daarvan verhogen (en ongezonde voedselproducten) en gezonde producten promoten; gevaccineerden korting geven op premie en/of ongevaccineerden een hogere premie laten betalen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-10-21 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:02

Cer schreef:

buiten dat ik persoonlijk vind dat niet alles fatshaming is, en sommige mensen gewoon meer eten dan ze nodig hebben... of weten niet wat er precies in welk voedsel zit..

Fatshaming is het bekritiseren van dikke mensen. En dat wordt heel veel gedaan. Niet alleen op bokt maar ik maak het zelf ook mee

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:03

tip...laat iemand die alleen maar kan trollen toch links liggen. Die lacht zich kapot dat er steeds weer op in gegaan word. Is toch totaal niet meer serieus te nemen.
Het word echt irritant hier lezen om eerlijk te zijn....
Past beter in het viruswaanzin topic of .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:05

Citaat:
Fatshaming is het bekritiseren van dikke mensen. En dat wordt heel veel gedaan. Niet alleen op bokt maar ik maak het zelf ook mee

Ik weet wat het is...

Maar je kunt niet zomaar ineens midden in een verhaal over fatshaming beginnen? Dat is ook een beetje gek...

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:07

Nou ja als het al een aantal pagina's gaat over dat alle mensen met overgewicht een ongezonde leefstijl hebben vind ik het wel fatshaming.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:13

Dat is het ook Purny en niets anders.
Zou het over een ander onderwerp zijn, dan zou er al 100 keer getemd zijn en alles verwijderd.
Maar fatshaming mag, niet alleen op bokt, overal zie je dat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:15

Volgens mij staat er niet perse overal "alle" .. en op de laatste pagina's word in ieder geval overgewicht niet genoemd...

ach, over rokers, non-vaxxers, drinkers, drugsgebruikers etc mag ook van alles gezegd worden.. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:16

En dat is net zo min nodig om daar over door te blijven drammen.
Maar deze worden nu niet als zondebok gebruikt van de ic opnames

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:19

hoezo niet? ik mag toch aangeven dat iets er niet perse staat?

Of mag iemand wel 'klagen' over fatshaming en mag dat verder niet genuanceerd of in dit geval op dit moment ontkracht worden? Dus een soort van beschuldigen is prima en weerleggen niet? Goed verhaal :)

En de drinkers, drugsgebruikers en de laatste keer sporters worden ook gebruikt ...
alleen die liggen er gewoon niet zo superveel denk ik, als mensen met overgewicht (en mensen met een niet westerse migratie achtergond of wat was het ookalweer, zoiets)
Laatst bijgewerkt door Cer op 27-10-21 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:20

Nikass schreef:
996981: mensen die risico lopen ondanks dat ze gevaccineerd zijn, dus ik bedoel dan mensen met een zwak immuunsysteem, oudere mensen, hartpatiënten, die hebben niet de keuze om thuis te blijven, die móeten wel thuis blijven willen ze overleven.

Kun je je voorstellen hoe dat is? Dat er gezonde mensen zijn die het niet nodig vinden om zich te laten inenten "want ik word er toch niet zo ziek van", en die ook nog eens de consequenties van hun gedrag niet willen dragen: "ik word als niet gevaccineerde gediscrimineerd als ik niet overal naar binnen mag en/of een gratis test kan doen"
En dat je daar als kwetsbare maar mee moet dealen, dat jij dus gevaccineerd en wel maar binnen moet blijven omdat een ander de ernst van corona weigert in te zien?

Kun je je ook voorstellen dat er mensen zijn die in de zorg werken, die (bijna) overspannen zijn, die graag mensen helpen, maar die er een beetje klaar mee zijn om juist die mensen te moeten verzorgen die onnodig in het ziekenhuis terecht komen omdat ze het niet nodig vonden om zich te laten vaccineren?

Maar deze mensen kiezen er blijkbaar toch voor om gewoon naar buiten te gaan want anders liggen er niet ook gevaccineerde risico patiënten op de IC. :+
Zij nemen precies hetzelfde risico als mensen die niet gevaccineerd zijn...
Dus dan is de vraag, omdat zij gevaccineerd zijn is dat anders?
Zij vallen nl onder de niet gevaccineerden imo want de vaccinatie werkt niet.
Dus als jij het belachelijk vind dat risicopatenten binnen moeten blijven geldt dat toch ook voor de niet geënte mensen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:27

Aangeven prima Cer, maar dat is niet wat de laatste 10 pagina's als het niet meer is, gebeurt.
Er is al 100 keer aangegeven dat iemand niet zomaar obesitas heeft en er ook niet zo maar vanaf komt.
Nee net zo min niet als een roker of een drinker. Als het bij eten nog moeilijker, want je kunt niet zeggen ik haal dat niet meer in huis.
Daarnaast is het niet alleen maar teveel vreten, maar genetische aanleg, andere bacteriën in darmen, psychische toestand, slecht zelfbeeld (hoe zou dat toch komen) stress, slaapgebrek, medicijnen. Er is zoveel meer dan alleen maar vreten.
En als daar steeds aan voorbij word gegaan is dat gewoon fat shaming, niet meer, niet minder.
En het word tijd daar eens mee te stoppen!!!! Tijd dat de moderators daar ook eens in gaan grijpen.

Als mensen met overgewicht dit niet meer hadden na 2 prikken, ken ik niemand die ze niet ging halen.
Dus ja de pandemie stop je met vaccinaties, niet met mensen bewust blijven kwetsen!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:37

Ik snap dat gepikeerde gedrag niet zo goed?
Niet iedereen met overgewicht kan daar niks aan doen.. niet iedereen heeft wat jij schrijft..
een gedeelte wel, maar niet iedereen. En dat is geen fatshaming, dat is imo gewoon zo.

Als iemand met een richting obese BMI (27) komt het bij mij bijvoorbeeld gewoon door teveel eten... :+ Dus ik spreek dan voor mezelf.. en dat is gewoon een kwestie van meer eten dan ik verbruik. Niks meer niks minder.. niks psygisch, niks hormonaal, niks van dat.
Alleen kan ik niet zoveel vreten als mijn partner... daar kan ik over janken (ik wil ook chocola, chips, aardappels, brood, yogidrink, drop, pasta met saus, patat met mayo, hema worsten, kapsalon, frisdrank met suiker etc etc.. , of ik kan er wat aan doen :j
Ik hoop dat ik dit wel over mezelf mag zeggen... :) zou heel raar zijn als dat ook niet zou mogen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:41

Dat het bij jou zo is is dat bij een ander niet zo.
En dat jij dan teveel vreet om daar te komen, ja dat mag je zeggen.

En als je dat na herhaaldelijk uitleg nog steeds die plaat voor je kop houd dat dit voor andere niet zo is, ja dan is dan fat shaming...dan maar gepikeerd overkomen.
Jij bent die andere niet, punt klaar.

Voor mij einde discussie... ik ram vanaf nu op de tem knop. Dan maar zo
Stel je voor dat het zo over alle andere bevolkingsgroepen zou gaan waar je je niet in kunt identificeren, was het hier zo groen als wat

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:45

DuoPenotti schreef:
En als je dat na herhaaldelijk uitleg nog steeds die plaat voor je kop houd dat dit voor andere niet zo is,

Maar DAT is niet wat ik zeg, en dat irriteert mij... en daarin mag ik mijzelf verdedigen...
Dat jij mij dan beschuldigd van fatshaming, daar ga ik dan tegenin... jij doet dit dus letterlijk en daar kan ik voor temmen, zijn we lekker bezig zo :j

En dan nog hoef je niet zo te reageren, want ik licht mijn mening gewoon toe... Dat jij dan over plaat, punt klaar en rammen begint, vind ik niet perse nodig..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:55

je temt maar. Op de manier hoe jij er "zogenaamd steeds netjes" keer op keer op terug komt is het imo net zo goed fat shaming. Omdat je het in een ander sausje giet is het niet ineens oke.
Je onderliggend geluid zegt mij voldoende.

Heel deze pandemie is het al extra fat shaming.
Ja is altijd al, maar nu extra.
En dat het voor jou alleen aan je vreet gedrag ligt als je te zwaar word, ik zou zeggen tel je zegeningen, echt waar!

De zorg in Nederland is overbelast door te weinig beden en personeel en ja dat komt er nu zichtbaar uit.
Voor vele was het al zichtbaar maar half Nederland sliep wat dat betreft.
Niet meer niet minder.
En daar moet je voor bij de overheid zijn, 10 jaar VVD die daar oa voor heeft gezorgd.
Niet bij mensen die het zelf rot genoeg vinden te zwaar te zijn in een land waar je dan altijd al in de nek aangekeken word en niet geloofd word dat er meer bestaat dan zomaar te veel vreten.
Zoals jij ook schrijft, benieuwd welke uitzonderingen er nu weer komen.... gek hé dat ik dat fat shaming vind zo'n uitspraak!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:56

Dat is echt helemaal niet waar.. ik denk dat je me door de war haalt met iemand anders?

En precies daarom noemde ik die uitzonderingen omdat ik juist benadruk dat het niet voor iedereen geldt. Heel veel duidelijker kan ik het niet maken.
En toch stel jij dat ik alle mensen met overgewicht 'fat shame' en dat doe ik dus niet.. gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Cer op 27-10-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:56

Needje schreef:
Nikass schreef:

Maar deze mensen kiezen er blijkbaar toch voor om gewoon naar buiten te gaan want anders liggen er niet ook gevaccineerde risico patiënten op de IC. :+
Zij nemen precies hetzelfde risico als mensen die niet gevaccineerd zijn...
Dus dan is de vraag, omdat zij gevaccineerd zijn is dat anders?
Zij vallen nl onder de niet gevaccineerden imo want de vaccinatie werkt niet.
Dus als jij het belachelijk vind dat risicopatenten binnen moeten blijven geldt dat toch ook voor de niet geënte mensen?

Het is misschien onvoorstelbaar voor je, maar die mensen moeten ook werken en eten. :)*
Zij hebben er alles aan gedaan om het risico te minimaliseren, in tegenstelling tot mensen die zich niet laten vaccineren.

"Gewoon naar buiten gaan" is niet bepaald aan de orde, als elke ongevraagde ontmoeting met een vreemde je doodvonnis kan zijn. Maar dat inlevingsvermogen heb je geloof ik niet.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-10-21 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:57

Cer schreef:
Dat is echt helemaal niet waar.. ik denk dat je me door de war haalt met iemand anders?

Citaat:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:58

Je quote het gewoon letterlijk "sommige mensen"...
dat is dan toch niet iedereen? Ik probeer hier nu niet eigenwijs te doen, maar duidelijkheid te creeren..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:00

Sunnda schreef:
Ik wordt op mijn werk momenteel wel gek van alle mensen die ziek op werk komen (als in duidelijk strontverkouden) en dan zeggen: ik ben geënt en de thuistest was negatief..ja jammer dan..want ook met de griep moet je een beetje uitkijken dit jaar en ze vallen bij bosjes..en dan maar weer de roosters opvullen en hopen dat het niet meer wordt..
Aan de andere kant zei een collega maandag, dit gaat hoe dan ook deze winter gebeuren dus dan maar direct de pijn en hopen dat de rest van de winter wat rustiger verloopt.

Heeft niet persee met corona te maken, maar waarom komen mensen duidelijk ziek naar hun werk met het motto: ik heb geen zin om thuis te blijven..dat hebben andere ook niet door jouw acties.

Blijf jij dan thuis met elke verkoudheid?
Ik ben nu idd al 6 weken continu verkouden met af en toe even niet. Mijn baas ziet me aankomen als ik me steeds ziek ga melden :?
Ik test steeds en als het geen Corona is ga ik werken. Ben gevaccineerd voor Corona en bijna voor de griep.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:02

en je uitzonderingsgevallen dan? De smoesjes?!

Dat is niet niet sommige, dat is de meerderheid.
Mensen zijn niet obees omdat ze gewoon dom vreten, daar ligt een oorzaak achter.
Héél veel diverse oorzaken. Van zelfs al dik worden bij 1000 calorieën door slechte stofwisseling, medicijnen.
Mensen die inderdaad teveel eten, door eetstoornissen, vaak door een laag zelfbeeld. Joh hoe zou dat komen?!!! Misschien werk je daar zomaar per ongeluk aan mee!!

Niemand wil zo verguisd worden, niemand.
Als dat zo makkelijk anders te doen was, was er niemand met overgewicht of niet meer dan een kilootje of zo.

Maar goed dat wil bij jou niet, dat zijn smoesjes.

En nu ga ik van het zonnetje genieten.