[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:28

Mars schreef:
Mogen vegan baby’s dan ook geen borstvoeding? Of alleen wanneer moeders kan scharrelen en vrije uitloop mogelijkheden heeft en niet wordt gekortwiekt?

Ja want de gever geeft toestemming, volgens mij mag het dan! Daarom mag sperma ook geloof ik :')

Ik heb overigens niets tegen vegan.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:29

Mars schreef:
Mogen vegan baby’s dan ook geen borstvoeding? Of alleen wanneer moeders kan scharrelen en vrije uitloop mogelijkheden heeft en niet wordt gekortwiekt?

:')

Volgens mij mogen vegans zich sowieso niet voortplanten dus opzich wel logisch dat ze in dit topic te vinden zijn. Maar dan hoeven ze zich ook niet druk te maken over kindervoeding.

Qimm

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:32

Ach je hebt vegan en vegan. Sommige mensen gaan er heel ver in en anderen minder extreem. Ik denk dat het volledig schrappen van een voedingsstof een slecht idee is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:34

Ongeveer 30 jaar geleden was macrobiotisch helemaal hip. Ik had ook een oom en tante die dat een tijdje deden.
Uit langtijd studies is toen helaas gebleken dat kinderen die daarmee opgegroeid waren duidelijke mentale achterstand hadden. Waarschijnlijk o.a. door enorm gebrek aan vetten en mineralen die je niet goed kan opnemen uit rauw voedsel. Best wel sneu voor de slachtoffers als dat het effect is van een paar hippe ouders -O-

Vegan zal best kunnen waarschijnlijk maar dan moet je echt verrekte goed weten wat je doet. Juist de ‚vol vet‘ producten zijn niet zo eenvoudig te vervangen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-06-19 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:35

Mars schreef:

_O- _O-

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:38

elnienjo schreef:
De essentiele vitamine B12 zit alleen maar in dierlijke producten. Zonder B12 ga je dood. Lijkt me dus sowieso niet gezond om zo op te groeien. Ook went het darmstelsel dan niet aan normale voeding, dus voor 't zelfde geld zadel je je kind op met allerlei voedingsallergieen. Je kunt niet verwachten dat kinderen er zelf ook voor kiezen vega(n) te worden tenslotte.

Die b12 kan prima uit een vegan supplement. Vleeseters halen hun b12 uit vlees, is het argument. Ja, b12 dat ook bij de dieren is gesuplementeerd omdat ze het zelf minder aanmaken omdat ze opgehokt zijn. Je haalt the middle man dan gewoon weg en neemt zelf het pilletje ipv de koe, die je daarna opeet.

Vegan voor kinderen kan prima, maar je moet wel weten wat je doet en er verstand van hebben. Gelukkig lezen veel vegan ouders zich prima in en weten ze meer van voeding dan een gemiddelde ouder. Ik bedoel, ik ken kinderen die elke dag brood met chocopasta of hagelslag naar school nemen en savonds droge macaroni met hamblokjes omdat ze niets lusten aan saus of groente. De enige groente krijgen ze van de stampot andijvie die ze 2x in de week eten. En spinazie a la crème bij de spaghetti. Dat is hun variatie. Tussendoor een koekje en een appel. Maar daar word niet met scheve ogen naar gekeken en het vegan kind wel, terwijl die vaak veel fruit, groente, bonen, peulvruchten, noten, zaden, pasta's, aardappelen etc binnen krijgen. Maar ook chocola, koekjes, suiker, stroop, ranja, cola, snoepjes. Vegan betekend niet alleen maar groenvoer, maar is vaak wel erg variërend. Dat moet ook wel, wil je alles binnen krijgen.

Maar de vegan sukkels die hun baby alleen sojamelk geven ofzo en rijdt en dan verbaasd zijn dat hun kind zowat doodgaat.. Tja.. Dat zijn gewoon idioten. Die heb je helaas in elke groep.

Vandaag was de 20 weken echo van een vriendin. Ze weet nu wat het is en is heel blij. Ben ook ontzettend blij voor haar. Baby's vind ik sowieso leuker dan oudere kinderen. Ze hebben nog geen eigenwijs weerwoord

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:44

Toch vind ik dat een kind de vrijheid moet hebben om te kunnen kiezen of die vegan of vega wilt zijn. En tot op een bepaalde leeftijd kan een kind helemaal geen keuze voor zichzelf maken dus dan zou ik het al helemaal niet doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:48

Vanaf 3 gaat dat eigenlijk al dat ze een keus kunnen maken maar dan moet je als ouders wel ook echt onpartijdig zijn want anders zullen ze je altijd willen pleasen.
Ik heb al heel jong bij het koeien aaien uitgelegd dat dit dezelfde koeien zijn die bij ons in de vriezer liggen.
Tevens een keer in bijzijn een muis uit zijn lijden verlost waarna ze accuut zei: nu is het een vleesje :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:48

Shaggy09 schreef:
Toch vind ik dat een kind de vrijheid moet hebben om te kunnen kiezen of die vegan of vega wilt zijn. En tot op een bepaalde leeftijd kan een kind helemaal geen keuze voor zichzelf maken dus dan zou ik het al helemaal niet doen.

Mee eens, alleen werkt het in mijn ogen ook andersom. Wat is dan de standaard?
Ben blij dat ik onder andere die keuze nooit hoef te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:52

Ik heb 1 jaar in een vegetarisch huishouden gewoond. Deze mensen wisten echt wel hoe je moest koken, maar ik kreeg echt enorme cravings en last van flauwte. Pillen lossen het vast wel op maar dat vind ik dan ook niet echt een natuurlijke oplossing.
Wij kopen het meeste vlees direct bij een boer. Eieren neem ik enkel uit vrije uitloop.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:55

Shaggy09 schreef:

Dat is omdat in het algemeen vlees eten als de norm word gezien. Ik zie het liever andersom. Plantaardig als de norm en dan kunnen ze op latere leeftijd zelf kiezen of ze vlees willen eten of niet.

Ik als vegan nu ben echt niet heel blij dat ik dieren heb gegeten.

Sowieso als kind besef je helemaal niet dat datgene wat je eet een levend iets was. Wat vlees is begrijp je pas veel later. En dan kunnen ze zelf een keuze maken. Als ze begrijpen wat het is. En dat is niet pas met 12 of 18, maar 4 tot 6 gok ik zo. Daarvoor vind ik het persoonlijk niet prettig een kind onbewust iets te geven wat een levend wezen was. Daarmee ontneem je in mijn ogen dus die keuzevrijheid, die jij ook belangrijk vind.

Maar goed, dat is wat ik zou doen en het liefste zou zien. De meesten zien het anders. Ook prima. Ik veroordeel vlees eten niet. Dat is ieders eigen keuze. Keuzevrijheid immers :o

En gelukkig zal ik nooit een kind vegan hoeven op te voeden :')

Maar het is wel leuk om over te discussiëren vind ik.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:57

Niobe schreef:
Shaggy09 schreef:

Mee eens, alleen werkt het in mijn ogen ook andersom. Wat is dan de standaard?
Ben blij dat ik onder andere die keuze nooit hoef te maken.

Gewoon een evenwichtig voedselpatroon volgens de richtlijnen (voedingscentrum bijv)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:58

Alleen ben ik het niet eens met die richtlijnen . Is al vaak genoeg gebleken dat het voedingscentrum een ouderwets idee heeft van wat gezonde voeding is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:02

Kan de discussie over (de (ir)relevantie van) vegan (op)voeden misschien in een eigen topic plaatsvinden? Het is interessant maar voor mijn gevoel niet echt van toepassing hier.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:02

Mars schreef:

:D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:03

Kan de vegan discussie ergens anders heen? :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:06

ElineS schreef:
Shaggy09 schreef:

Dat is omdat in het algemeen vlees eten als de norm word gezien. Ik zie het liever andersom. Plantaardig als de norm en dan kunnen ze op latere leeftijd zelf kiezen of ze vlees willen eten of niet.

Ik als vegan nu ben echt niet heel blij dat ik dieren heb gegeten.

Sowieso als kind besef je helemaal niet dat datgene wat je eet een levend iets was. Wat vlees is begrijp je pas veel later. En dan kunnen ze zelf een keuze maken. Als ze begrijpen wat het is. En dat is niet pas met 12 of 18, maar 4 tot 6 gok ik zo. Daarvoor vind ik het persoonlijk niet prettig een kind onbewust iets te geven wat een levend wezen was. Daarmee ontneem je in mijn ogen dus die keuzevrijheid, die jij ook belangrijk vind.

Maar goed, dat is wat ik zou doen en het liefste zou zien. De meesten zien het anders. Ook prima. Ik veroordeel vlees eten niet. Dat is ieders eigen keuze. Keuzevrijheid immers :o

En gelukkig zal ik nooit een kind vegan hoeven op te voeden :')

Maar het is wel leuk om over te discussiëren vind ik.

Ik zou bij zo'n eenzijdig voedingspatroon bang zijn dat het darmenstelsel er dan niet aan gewend raakt waardoor er problemen ontstaan als je wél allround wil gaan eten.
Ik stond als kleuter al te kijken bij een buurman die een varken slachtte en mijn oma maakte ook zelf bloedworst van eigen geslacht vlees, dus ik wist wel dat het om levende dieren ging. Dat is gewoon de natuur net als die uil die 's nachts een muis vangt en oppeuzelt. Niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:14

Kunnen we weer ontopic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:15

Sorry dat ik wat ontketent heb :o

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:19

Ik zou het briljant vinden als een vegan stel hun kind Wolf zou noemen :')

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:30

Hilli schreef:

Dat zijn toch precies de mensen die dat doen? _O-

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:17

watchthesky schreef:
Hilli schreef:

Dat zijn toch precies de mensen die dat doen? _O-

Dit soort mensen denk ik altijd dan maar. Dit zijn echt gekken. Kinderen op blote voeten laten lopen, geen regels, medicijnen en 1 met de natuur. Rond 1.10 plast het meisje op de vloer tijdens het interview

https://youtu.be/4Ji9iZ28hqw

https://www.thesun.co.uk/fabulous/78037 ... ele-allen/

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:06

En dan zijn wij de dwazen omdat we geen kinderen willen :')

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:21

Ach dan zeg ik altijd maar weer "wat je zelf wil moet je zelf weten maar drijf het een ander niet op" en dat zou ook moeten gelden voor kinderen. Leuk dat je zelf veganistisch bent maar voor een kind in de groei is dat gewoon niet goed.
Mocht je trouwens geen vlees willen kopen uit de supermarkt raad ik je aan eigen vlees te gaan kweken :9 .

Maargoed als je dan meer bezig wil zijn met de natuur begin dan met het niet nemen van kinderen.. Dat is de eerste stap :+

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 05:59

Ik heb vaak het idee dat vega(n) zijn vooral uit het milieu oogpunt voorkomt. Wel een beetje hypocriet om dan een of meerdere kinderen te hebben.