Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 08:54

robert45 schreef:
Ik heb altijd het idee bij Gommers en Kuipers dat die niet aan hun werk toekomen, ze zitten in elk programma wat er maar te vinden is… Ze zijn niet van de buis af te krijgen.

Als we dan midden in zo’n verschrikkelijke crisis zitten zou ik denken van ga eens aan het werk ipv al die interviews geven.

Je kan de tv niet aanzetten of het gaat in het programma over Corona.

Zijn anders de enigste die een beetje normaal, nuchter alles uit leggen en vriendelijk blijven...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:01

Electra63 schreef:
bigone schreef:
Ik hoop dat de mensen goed naar Kuipers hebben geluisterd, van hem hoeft niemand gedwongen worden te vaccineren, echter, aangezien het virus zo besmettelijk is en de verwachting is dat iedereen het krijgt moet die periode zo lang mogelijk uitgesmeerd worden. Want dan kunnen de ziekenhuis opnames , vele duizenden, gespreid worden.
Nu gaat het veel te snel naar boven.
Dus zitten we straks gewoon nog een half jaar met maatregelen.

Vooral het feit hoeveel kankerbehandelingen er moeten worden uigesteld, als de opnames nog verder stijgen.
Maar ook de verhalen over Rusland en nu GB zijn echt zorgwekkend.
Daar had Raisa geen antwoord op, die kon alleen maar ratelen over het uitsluiten van ongevaccineerden. Gijs Rademakers reageerde goed: wat dan met het uitsluiten van ernstige zieken, zoals kankerpatienten, die geen behandeling kunnen krijgen.
Ik krijg echt steeds minder begrip voor de tegenstanders van het vaccineren.
Haal dat prikkie, kunnen we een beetje normaal de winter door.

@Robert,
Kuipers zit daar 's avonds om 22 uur, dus na werktijd. De meeste mensen gaan dan naar bed.
Ik geloof dat de man, 60-80 uur per week soms werkt.
Die zit niet op Bokt zijn tijd te verdoen.
Die probeert mensen wat uit te leggen.
Alleen het gros van de tegenstanders, luistert niet naar experts, maar doen zelf onderzoek op FB, Telegram of Twitter. En denken het dan nog beter te weten. :D

Dit inderdaad! Zij maar zeuren over het gebrek aan vrijheid van ongevaccineerden. Ze heeft geen flauw idee hoeveel vrijheid er wordt ingeperkt van kwetsbare mensen door degene die zich niet laten vaccineren.

Robert45 wat jij zegt is totaal respectloos. Mensen werken zich een slag in de rondte en moeten ook nog het gevecht aan met dat domme geroeptoeter van mensen zoals die Raisa :roll:

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:06

robert45 schreef:
Ik heb altijd het idee bij Gommers en Kuipers dat die niet aan hun werk toekomen, ze zitten in elk programma wat er maar te vinden is… Ze zijn niet van de buis af te krijgen.

Als we dan midden in zo’n verschrikkelijke crisis zitten zou ik denken van ga eens aan het werk ipv al die interviews geven.

Ik heb toch het sterke vermoeden dat de heren echt wel hard aan het werk zijn hoor. Het is, zoals je zelf al zegt een 'idee'. Daarbij zijn de tv programma's waar ze verschijnen altijd 's avonds, dus kan er overdag gewerkt worden.
Ik ben wel blij met hun aanwezigheid op tv. Al is het maar om rustig uitleg te kunnen geven als zelfbenoemde deskundigen weer eens lopen te tetteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:06

robert45 schreef:

Ze zitten niet in elk programma....
en dan nog mogen ze zelf doen wat ze willen...

het is wel een argument wat ik vaker lees... bijv ook over Carolien van de BBB 'zij zit zo vaak overal op tv en radio, van ons geld, ze moet aan het werk jank huil zeik... ' :')

Ik denk dat ergens een standaard 'raar argumenten lijstje' op Telegram staat ofzo, wat dan geraadpleegt wordt ... :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:07

Vayo schreef:
996981 schreef:

Je vindt gevaccineerd of genezen veiliger dan getest?

Ja, klopt helemaal! Als je gevaccineerd bent of onlangs genezen (en dan juich ik daarna minimaal 1 vaccinatie toe) ben je goed beschermd tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname.
De kans dat je dan corona oploopt is kleiner en ook de kans dat je een ander besmet is kleiner. Je kunt dan dus met een gerust hart ergens heen. Mocht je onverhoopt toch besmet raken, dan ben je gelukkig beschermd tegen ernstig ziek worden en je bent ook nog eens veel minder lang besmettelijk dan een niet gevaccineerd persoon. Met een vaccinatie heb je je verantwoording genomen en dan kun je niet verwachten dat gevaccineerden zich ook nog eens laten testen om ongevaccineerden te beschermen terwijl de ongevaccineerden hier zelf geen verantwoording voor nemen :+

Als je niet gevaccineerd bent dan loop je gewoon een veel groter risico op besmet raken, ernstig ziek raken, ziekenhuisopname en overlijden dan een gevaccineerd iemand. De cijfers lopen op en de zorg loopt over, dus dan vind ik het inderdaad niet veilig als jij onbeschermd met veel mensen in contact komt en hierdoor het risico vergroot om besmet te raken. Daarnaast kun je het ene moment negatief testen en 10 uur later toch positief blijken en makkelijk andere besmetten.

Met de huidige cijfers is het dan verstandiger om gewoon thuis te blijven als je je niet wilt laten vaccineren. Ter bescherming van jezelf, maar ook van anderen. We kunnen het ons niet permitteren dat de IC helemaal vol komt te liggen met corona patiënten. En het zal je vast niet ontgaan zijn dat verreweg het grootste deel IC patiënten ongevaccineerd is!?
Daarmee ben je namelijk nog steeds een risico voor de gevaccineerden. Niet omdat zij een bed nodig zullen hebben vanwege corona, maar omdat zij ook nog door andere oorzaken in het ziekenhuis of op de IC kunnen belanden.

Bedankt voor je antwoord :)

Ik ben heel benieuwd hoe het bewustzijn van druk op de zorg en de invloed die we daar zelf op hebben zich gaat ontwikkelen de komende periode.

Vind jij bijvoorbeeld dat andere risicogroepen ook beter thuis kunnen blijven? Of hebben die genoeg verantwoordelijkheid genomen als ze geënt zijn?

En mensen die bewust gevaar blijven lopen in deze periode door middel van gevaarlijke hobby’s? Kun je van hen verwachten dat even te laten?

M.a.w. Hoe ver vind jij/jullie dat de eigen verantwoordelijkheid voor het vermijden van zorg op dit moment gaat?

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:09

Dat argument van gevaarlijke hobby's is toch al een paar keer uitgelegd door de opnamedagen ?
Dus gevaarlijke hobby heeft 1 opnamedag, ongevaccineerde covidpatient heeft 21 opnamedagen (waarbij in theorie dus 21 gevaarlijke hobbies niet geholpen kunnen worden)

Gaan we dat hele draadje weer opnieuw doen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:11

Cer schreef:
Dat argument van gevaarlijke hobby's is toch al een paar keer uitgelegd door de opnamedagen ?
Dus gevaarlijke hobby heeft 1 opnamedag, ongevaccineerde covidpatient heeft 21 opnamedagen (waarbij in theorie dus 21 gevaarlijke hobbies niet geholpen kunnen worden)

Ik wacht op "overgewicht" :D

Gewoon weer in de herhaling.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:13

Cer schreef:

Het gaat erom áls we gaan vragen aan ongevaccineerden thuis te blijven, zodat we uitgestelde zorg kunnen inhalen bijvoorbeeld. Dan zit je volgens mij ook niet te wachten op gebroken benen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:17

Ik had al eerder gevraagd of je met een gebroken been op de IC terecht komt...
ik heb geen opleiding in die richting, dus ik weet het niet...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:21

Cer schreef:
Ik had al eerder gevraagd of je met een gebroken been op de IC terecht komt...
ik heb geen opleiding in die richting, dus ik weet het niet...

Nee, maar je hebt wel een OK plus team nodig.
En die waren met de piek bezig bij de IC.
En ook beademingen apparatuur is gebruikt geweest voor de corona patiënten van de OK's.
Maar geloof dat dat alleen in de eerste golf zo was.

uiteraard bleef er plek voor acute ok's maar die heup of knie operatie, waar je ook ook geen ic nodig hebt werd daarom wel uitgesteld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:30

Hoe dan ook, het lijkt er zo langzamerhand gewoon sterk op dat we nog lang niet van corona af zijn.

Zomaar een idee: verlaag de ziektekostenpremie voor gevaccineerden. Dan beloon je goed gedrag.
Je zou natuurlijk ook de premie voor ongevaccineerden kunnen verhogen, dat levert meer geld op, maar daar is waarschijnlijk minder draagvlak voor.
Haal daarnaast meer geld voor de zorg binnen door de accijns op roken verder te verhogen en door een tax in te voeren op ongezonde voedingsproducten.
Wat mij betreft mag dat doorgetrokken worden naar ander risicovol gedrag zoals te hard rijden en rijden onder invloed. Meer handhaven en gooi de boetes maar flink omhoog. En laat de opbrengsten rechtstreeks naar de zorg gaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:31

Cer schreef:

Ondanks evt opname dagen vind ik wel dat men hier best over mag nadenken.
Je kán nl wel degelijk langdurig in het ziekenhuis komen of op een IC terecht komen na een ongeval.
En elk ongeluk wat voorkomen had kunnen worden komt wel ipv bv de operaties van mensen die al lang daar op wachten.
Dus om het maar af te schuiven omdat men niet 21 dagen in het ziekenhuis ligt vind ik ook wel wat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:36

Dit was 2015.
Lijkt me niet dat de cijfers heel veel veranderd zullen zijn.

Ieder jaar komen in Nederland 9900 ruiters op de Spoedeisende Hulp door een val, beknelling of ander ongeval tijdens het paardrijden.
Van die 9900 ruiters wordt 17% opgenomen in het ziekenhuis. Dat is veel, want gemiddeld moet 6% van de patiënten met een sportletsel in het ziekenhuis blijven.

En dit is dus alleen paardrijden.
Er zijn nog zat andere gevaarlijke sporten.
Collega vorige week ook met een bijna dwarslaesie in het ziekenhuis gekomen door val met mountainbike.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:39

En volgens mij is de crux, maar dat weet ik niet zeker, dat mensen gewoon door kunnen hobbieen áls er nu niet zoveel mensen op de IC lagen... ?

Maar, een aantal zaken zijn zeker risicovol.
Dus, als je daar dan toch op verder zou breien... wat zou er dan allemaal verboden moeten worden? Of in ieder geval voorlopig even uitgesteld..

(Nb, paardrijden werd in de vorige lockdown ook al genoemd. Omdat sportverenigingen gesloten waren, kan ik me voorstellen dat voetbalblessures toen minder voorkwamen. Misschien alles behalve yoga? Er is vast een lijst van meest risicovolle sporten. Maar goed, gewoon fietsen dan ook, en bijv stijle (stenen) trappen, zijn ook gevaarlijk)
Laatst bijgewerkt door Cer op 27-10-21 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:39

Uit een artikel van het RIVM over letsel uit 2008

op de spoedeisende hulp (SEH) afdelingen van ziekenhuizen worden per jaar bijna 900.000 letsels behandeld en in 120.000 gevallen zijn deze zo ernstig dat zieken- huisopname noodzakelijk is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:40

Wat voor letsels?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:42

Tja, dat is net als testen. Er zullen mensen zijn die er wel rekening mee houden (ik vorige winter wel, heb wel gereden maar bepaalde dingen ontweken die ik normaal wel zou doen.) En anderen doen dat niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:44

ík zeg niet dat men moet stoppen met gevaarlijke dingen doen. Maar ik denk dat mensen er in deze huidige tijd wel over na zouden kunnen denken. Je kan hier nl wel lopen zeuren over de druk op de zorg, maar als je vervolgens jezelf elke dag bewust blootstelt aan een groot risico vind ik het een beetje flauw om maar te blijven roepen dat alles de schuld is van de ongevaccineerden.
Als die 10.000 letsels per maand niet opgenomen hoefde te worden had de zorg het ook iets minder druk daarmee en meer tijd voor Clovid patiënten. Het is maar hoe je het bekijkt he.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:45

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:47

Needje schreef:
Uit een artikel van het RIVM over letsel uit 2008

op de spoedeisende hulp (SEH) afdelingen van ziekenhuizen worden per jaar bijna 900.000 letsels behandeld en in 120.000 gevallen zijn deze zo ernstig dat zieken- huisopname noodzakelijk is.

Ja, en? 2008?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:47

Sporten ja daar zijn sommige meer risicovoller van dan andere.
Maar vergeet dan weer niet dat het oer het algemeen goed is voor lichaam en geest.
Dat zag je wel nu met de de lockdown dat mensen mopperde niet te kunnen sporten.
En ja dat moet de zorg aankunnen. Als dat niet is kunnen we ons gaan vergelijken met een 3e wereldland.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:49

Needje schreef:
Cer schreef:
Wat voor letsels?

Alles bij elkaar
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270102001.pdf

Links om of rechts om, die 'letsels' waren er altijd al in de jaren voor corona en overspoelden de zorg niet.
En toen was er Covid-19 en dat virus zorgde voor grote druk op het hele zorgsysteem.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:50

Askja schreef:
Hoe dan ook, het lijkt er zo langzamerhand gewoon sterk op dat we nog lang niet van corona af zijn.

Zomaar een idee: verlaag de ziektekostenpremie voor gevaccineerden. Dan beloon je goed gedrag.
Je zou natuurlijk ook de premie voor ongevaccineerden kunnen verhogen, dat levert meer geld op, maar daar is waarschijnlijk minder draagvlak voor.
Haal daarnaast meer geld voor de zorg binnen door de accijns op roken verder te verhogen en door een tax in te voeren op ongezonde voedingsproducten.
Wat mij betreft mag dat doorgetrokken worden naar ander risicovol gedrag zoals te hard rijden en rijden onder invloed. Meer handhaven en gooi de boetes maar flink omhoog. En laat de opbrengsten rechtstreeks naar de zorg gaan.

Als de premie dan ook omhoog gaat voor rokers vind ik het best...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:52

Gooi hem er nog maar een keer in:
2018 154.000 ligdagen op ic totaal ( heftige griep epidemie erbij)
2020 150.000 ligdagen ic in DRIE maanden, voornamelijk covid patienten.
Dus heb je ongeveer 5 a 6 duizend ic bedden nodig om een pandemie het hoofd te bieden, met moeite.
Bed kost 2500 tot 3000 euro per dag.
Twee prikken kosten nog geen 100 euro incl personeel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:40

bigone schreef:
Gooi hem er nog maar een keer in:
2018 154.000 ligdagen op ic totaal ( heftige griep epidemie erbij)
2020 150.000 ligdagen ic in DRIE maanden, voornamelijk covid patienten.
Dus heb je ongeveer 5 a 6 duizend ic bedden nodig om een pandemie het hoofd te bieden, met moeite.
Bed kost 2500 tot 3000 euro per dag.
Twee prikken kosten nog geen 100 euro incl personeel.

Met dank aan alle maatregelen, dat het niet meer Covid-patienten zijn geworden.
Tijdens de griepgolf zijn er nooit beperkende maatregelen geweest.