Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:16

Liesjuhh ik doe er helemaal geen water in. Pas de laatste dagen bouw ik het rustig op en dan gebruik ik nog niet eens de bakjes maar zet er een borrelglas of beker voor de grote broedmachine in.

Mijn 2 broedmachines hebben beide onderaan ook zo van die bakjes die je kunt vullen maar merkte dat ik er nooit de goede lv mee had en het ook niet stabiel kon houden.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:25

Wat ik me afvraag he.. Stel je hebt een niet-biologische plant waar je zaad van oogst. Hoeveel bestrijdingsmiddelen zijn er terug te vinden in dat zaad en hoeveel oogsten moet je verder zijn om geen bestrijdingsmiddelen meer terug te vinden?
Ik ben al lange tijd op zoek naar Egyptische ui, maar ik kan alleen maar niet-bio vinden. Of ik betaal 16 euro voor een paar bolletjes inclusief verzendkosten.. Ik wil alleen biologisch telen, maar misschien dat ik voor de Egyptische ui een uitzondering moet maken..

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:30

Ik koop gewone zaden, maar gebruik zelf geen bestrijdingsmiddelen, etc. Ze groeien eigenlijk altijd goed op flink compost en genoeg water. Bio gaat grotendeels over hoe het verbouwd is, en dat kan ook met niet bio start (zaad, bol of plant) ook bio. Desnoods win je daar zaad van voor je geheel bio start.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 21:37

Biologisch zaad is vaak vooral interessant omdat die planten/rassen het goed doen zonder het gebruik van niet-biologische middelen. Ik kan mij persoonlijk niet zo voorstellen dat als jij een plant groeit uit een niet-biologisch zaadje en daar van oogst, dat er dan substantiële hoeveelheden middelen in zouden zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:43

amber15 schreef:
Wat ik me afvraag he.. Stel je hebt een niet-biologische plant waar je zaad van oogst. Hoeveel bestrijdingsmiddelen zijn er terug te vinden in dat zaad en hoeveel oogsten moet je verder zijn om geen bestrijdingsmiddelen meer terug te vinden?
Ik ben al lange tijd op zoek naar Egyptische ui, maar ik kan alleen maar niet-bio vinden. Of ik betaal 16 euro voor een paar bolletjes inclusief verzendkosten.. Ik wil alleen biologisch telen, maar misschien dat ik voor de Egyptische ui een uitzondering moet maken..


Deze vraag is toevallig deze ochtend ook in een groep over biologische teelt gesteld. Het grootste probleem zit in de planten die de zaden geven. Het aantal bestrijdingsmiddel in en op de zaden is eigenlijk weinig tot niets. In België is de norm dat je 5 jaar moet omschakelen. Dus als je nu zou beginnen met een niet biologische teelt zou je jou zaden binnen 5 jaar biologisch mogen noemen. Maar jou zaden zullen binnen 1 tot max 2 jaar al bestrijdingsmiddelen vrij zijn.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:10

Dankjewel voor jullie reacties! Ik had gelezen dat er een pesticidelaagje op niet biologisch zaad kan zitten. Maar dan koop ik gewoon niet-bio Egyptische ui.

Moestuin, is dat een Facebookgroep?

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:17

Zaad behandeld met pesticiden is verhaal apart, maar dat zie je echt (aparte kleur) en het zal ook op de verpakking staan. Het is eerder iets wat je bij grootverpakkingen (20kg zakken bv) tegen komt dan wat wij in de winkel kopen of bestellen voor een moestuin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:19

amber15 schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! Ik had gelezen dat er een pesticidelaagje op niet biologisch zaad kan zitten. Maar dan koop ik gewoon niet-bio Egyptische ui.

Moestuin, is dat een Facebookgroep?


Ja klopt. Velt vzw

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:43

Tamary, dat is goed om te weten.

Moestuin, thanks! Ik ga hem eens opzoeken.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:56

Afbeelding
Toch maar weer proberen. T is nog wat vroeg in het jaar, maar ja.
Ik heb 6 brahma eitjes on de machine.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:01

Hier ook 12 eieren naar de broeder gedaan :j 6 Zweedse isbars en 6 cream legbar.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:25

Ik ben eiloos :') had 1 cochin ei van mijn nieuw toompje van voor de verhuis die ik wou uitbroeden maar natuurlijk wilt nu niemand meer leggen sinds de verhuis en 1 ei inleggen is ook niets dus vrees ik dat die de frigo in gaat. :(

Buren hebben gisteren hun moestuin al klaargemaakt maar ik zie er wat tegenop. :+ Miss morgen toch maar eens beginnen, ze geven weer mooi weer.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:17

Skyla schreef:
Ik ben eiloos :')
Buren hebben gisteren hun moestuin al klaargemaakt maar ik zie er wat tegenop. :+ Miss morgen toch maar eens beginnen, ze geven weer mooi weer.


Dat zou heerlijk zijn! Ik ben die nattigheid wel zat eigenlijk.

Hier is de moestuin bijna klaar. Ik heb het deel grond wat vuurplaats was afgegraven. Morgen de stalmest erover verspreiden. De eerste dingen zijn voorgezaaid en zaterdag ga ik de koude bak in elkaar zetten met hulp van de buurman.

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:26

amber15 schreef:
Skyla schreef:
Ik ben eiloos :')
Buren hebben gisteren hun moestuin al klaargemaakt maar ik zie er wat tegenop. :+ Miss morgen toch maar eens beginnen, ze geven weer mooi weer.


Dat zou heerlijk zijn! Ik ben die nattigheid wel zat eigenlijk.

Hier is de moestuin bijna klaar. Ik heb het deel grond wat vuurplaats was afgegraven. Morgen de stalmest erover verspreiden. De eerste dingen zijn voorgezaaid en zaterdag ga ik de koude bak in elkaar zetten met hulp van de buurman.


Aankomend weekend krijgen we toch weer vorst ? Hier lopen alle rozen alweer uit dus die wilde ik gaan snoeien, maar ik wacht toch de vorst nog maar even af. Moestuin is wel al helemaal voorzien van verse compost en de mulch laag weer flink aangevuld. Binnenkort maar voorzaaien

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:46

Hier vorige nacht wel vorst maar overdag blauwe lucht en zon. Jas kon makkelijk af, maar das dan ook weer de zon hier.
Ook wel blij dat we van die grauwe nattigheid af zijn, ook voor de paarden.

Aan dat zaaien moet ik nog beginnen.
Mest gooien op wat de moestuin moet worden ben ik al aan begonnen. Ale hetgeen uit de trailers kwam dan. :+ _O- Alle mestscheppen staan nog op onze oude locatie anders was ik de paddock al afgelopen om mest te verzamelen. :')

Ik moet echt zo nog uitzoeken wat buiten in de volle grond kan en wat best overdekt zit hier. Zal vanaf nu wel wat meer planten dan enkel courgette, pompoen, selder en tomaat. :D

Iemand een idee wanneer een olijvenboom eigenlijk gesnoeid mag worden? Heb mijn oudste nu al dik 15 jaar en nog nooit gesnoeid maar hij heeft zo'n uitloper van een tak met enkel op het einde blaadjes dat het op niets trekt.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:56

Hier lig nu wegens corona alles stil en baal.

Century

Berichten: 6017
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:04

Ik wil ook binnenkort beginnen met voorzaaien, heb er zin in!

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:25

Marcella schreef:
Hier lig nu wegens corona alles stil en baal.


Oei, hopelijk niet te erg?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:37

Hier staat alles wat ik wou voorzaaien al voorgezaaid. Moestuin is nog niets in gebeurt, is nog te kou. Wil dit weekend wel alle bomen gesnoeid hebben :)

Deze ochtend om 5.00 opgestaan om een ram te slachten. Was nog 1 van vorig jaar, dus denk dat die wel sterk gaat smaken :') Vacht lever ik deze middag af om te looien. Iemand zocht een vacht. Anders is het toch vuilbak. Ben benieuwd wat ze er van gaat maken :)

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:46

Hier paprika, tomaat en sluimererwten voorgezaaid, de tomaat en de erwten zijn al gekiemd <3

En moestuin heeft een verse laag mulch en mest gehad. Vorig jaar met de droogte zijn alle tomaten hier kapot gegaan, dus ben benieuwd wat dit jaar gaat doen!

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 10:44

Moestuin schreef:
Hier staat alles wat ik wou voorzaaien al voorgezaaid. Moestuin is nog niets in gebeurt, is nog te kou. Wil dit weekend wel alle bomen gesnoeid hebben :)

Deze ochtend om 5.00 opgestaan om een ram te slachten. Was nog 1 van vorig jaar, dus denk dat die wel sterk gaat smaken :') Vacht lever ik deze middag af om te looien. Iemand zocht een vacht. Anders is het toch vuilbak. Ben benieuwd wat ze er van gaat maken :)

Wij hebben ook wel eens een overjarige ram laten slachten. Smaak vonden wij echt wel goed te doen! 1 bout op de bbq gehad, 1 bout stoofpot van gemaakt en de rest merguez worsten/burgers. Echt mega lekker!

Het was alleen wel een klus om de bout in een pan te krijgen, haha!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:47

Oh jeetje :') Nou, hij is niet super zwaar. Wel groot in hoogte, maar zijn moeder is onze smalle zwartbles en hij was daar gewoon een kopie van. Haar lammeren krijgen pas wat body op 2 jaar, 2,5 jaar. Daarvoor zijn het maar smalle dieren. Dus zo een bout gaat het niet worden hier _O-

Ik eet wel super graag lam dus een sterke smaak zou ik niet erg vinden. Mijn man wel. Ik zat zondag nog lekker lamskotelet te verorberen op restaurant toen de hele tafel opperde dat het toch wel heel sterk smaakte. Ik zat ze maar raar aan te gapen want mij stoorde het echt niet :D

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:52

Succes met slachten moestuin.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:55

Ik ben iets minder fan van lam/schaap. Maar dat is misschien omdat we als kind ieder jaar naar onze tante gingen om lammetjes te voederen en knuffelen om dan enkele weken later een wasmand lamsvlees te gaan ophalen. Als kind doet dat toch wat.

Ooh ik moet echt beginnen zaaien dan :') kom precies achter. Maar mn zaaibakjes liggen nog in België... Met wat geluk heb ik ze maandag.

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:56

Skyla schreef:
Ik ben iets minder fan van lam/schaap. Maar dat is misschien omdat we als kind ieder jaar naar onze tante gingen om lammetjes te voederen en knuffelen om dan enkele weken later een wasmand lamsvlees te gaan ophalen. Als kind doet dat toch wat.

Ooh ik moet echt beginnen zaaien dan :') kom precies achter. Maar mn zaaibakjes liggen nog in België... Met wat geluk heb ik ze maandag.


Heb je geen lege eierdozen? Die gebruik ik vaak voor voorzaaien.