Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:13

lenaa_tje schreef:
Karl66 schreef:
Vandaar dat er ministeriële verantwoordelijkheid is voor de politieke uitspraken en daden van de koning. Maar sinds wanneer valt de vakantie van het koningshuis onder een politieke daad? Je kan de ministeriële verantwoordelijkheid ook te ver doorvoeren. De koning is hier echt zelf verantwoordelijk voor en niet Rutte, ik snap best dat de oppositie dit aan hem probeert te kleven, maar dat is echt spijkers op laag water zoeken.

Tja.. ik kan er weinig aan doen dat er dus overleg is geweest. Het lijkt mij ook geen kwestie waar dat over moet maar het is er nou eenmaal geweest.

De koning informeert de minister president, zodat deze op de hoogte Is is van zijn agenda. Dat is echt wat anders dan bespreken of het wel kan. En dat het in de tweede kamer besproken wordt is niet zo gek. Andere partijen zien hiermee kans om Rutte politiek een beetje te beschadigen. Natuurlijk nemen ze die kans, maar dat maakt Rutte nog steeds niet politiek verantwoordelijk voor een privévakantie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:19

ingedebruijn schreef:
Ach dat het koningshuis in deze tijd zich gewoon niet realiseert dat omdat iets kan, het niet perse nodig is om te doen.. Dat reken ik wel echt alleen hun aan. Je zou in hun positie niemand nodig moeten hebben om dit zelf te bedenken.

Dit dus. Ze zouden Rutte niet nodig moeten hebben om hun iets te verbieden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:23

bigone schreef:
Privézaken zijn privézaken en daar heeft Rutte niets over te zeggen. Hij kan wel advies geven en kan me echt niet voorstellen dat hij gezegd ga lekker. Salarisverhoging is wettelijk geregeld maar daar zou ook wel een wijziging in mogen komen. In België krijgt de troonopvolger pas een uitkering wanneer ze werkt voor het koningshuis, hier gewoon 1.8 miljoen wanneer ze 18 worden . En de Oranjes hebben het niet nodig , ze hebben er recht op maar zijn echt schathemeltje rijk. Dus het word tijd dat Alex afdaalt naar de gewone mens en zorgt dat hij dit meer dan goed maakt. In Monaco en meerdere monarchieën hebben ze 40 % van hun toelage geretourneerd. Rutte heeft altijd keihard geweigerd om inzage te geven in financiën van het koningshuis maar daar komt hij wat mij betreft nu niet meer onderuit .

Wat mij betreft zou daar idd verandering in moeten komen. Eigenlijk zou er een petitie moeten komen om dit probleem aan te kaarten

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:41

bigone schreef:
Privézaken zijn privézaken en daar heeft Rutte niets over te zeggen. Hij kan wel advies geven en kan me echt niet voorstellen dat hij gezegd ga lekker. Salarisverhoging is wettelijk geregeld maar daar zou ook wel een wijziging in mogen komen. In België krijgt de troonopvolger pas een uitkering wanneer ze werkt voor het koningshuis, hier gewoon 1.8 miljoen wanneer ze 18 worden . En de Oranjes hebben het niet nodig , ze hebben er recht op maar zijn echt schathemeltje rijk. Dus het word tijd dat Alex afdaalt naar de gewone mens en zorgt dat hij dit meer dan goed maakt. In Monaco en meerdere monarchieën hebben ze 40 % van hun toelage geretourneerd. Rutte heeft altijd keihard geweigerd om inzage te geven in financiën van het koningshuis maar daar komt hij wat mij betreft nu niet meer onderuit .

Denk je echt dat het in Belgie beter is :+
Ons koningshuis krijgt jaarlijks ruim 36 miljoen euro ..daarvan dienen bijna 23 miljoen om de officiële activiteiten vd koninklijke familie te bekostigen ..de rest om dotaties te betalen .
De oude afgetreden koning krijgt nog steeds 961.000 € ( 778.000 voor personeelskosten en 183.000 bezoldiging ( een zeer omstreden bedrag aangezien het voormalige staatshoofd zelden -afgelopen jaar 8 officiële bezoeken- nog officiële activiteiten afwerkt en zich veel in het buitenland terugtrok
Bij ons krijgt de kroonprinses op haar 18 de verjaardag een dotatie maar het koningspaar wou dit uitstellen omdat de prinses zich zo op haar studies kan richten zonder de verplichtingen die bij zo'n dotatie komen kijken ..ze zal haar dotatie ontvangen als ze begint mee te draaien in het koninklijke leven ..

Jessix

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:44

Ja absurd die bedragen. Wat dat betreft zie ik ze ook liever vertrekken. Doe dat geld maar in die pot voor de ondernemers.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:48

Jessix schreef:
Ja absurd die bedragen. Wat dat betreft zie ik ze ook liever vertrekken. Doe dat geld maar in die pot voor de ondernemers.

Of voor armoede-bestrijding :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:49

Jessix schreef:

Geloof me, na afschaffing is dat geld ook zo weer verdwenen. Het is veel geld, maar op de begroting van een land is het niet indrukwekkend.
Elke staatsvorm heeft een ''hoofd'', koning, president, dictator, grote leider enz. En dat staatshoofd kost altijd geld, links om of rechtsom.
De bevolking merkt niets in de buidel als het afgeschaft wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:50

Lolaliza schreef:
bigone schreef:

Denk je echt dat het in Belgie beter is :+
Ons koningshuis krijgt jaarlijks ruim 36 miljoen euro ..daarvan dienen bijna 23 miljoen om de officiële activiteiten vd koninklijke familie te bekostigen ..de rest om dotaties te betalen .
De oude afgetreden koning krijgt nog steeds 961.000 € ( 778.000 voor personeelskosten en 183.000 bezoldiging ( een zeer omstreden bedrag aangezien het voormalige staatshoofd zelden -afgelopen jaar 8 officiële bezoeken- nog officiële activiteiten afwerkt en zich veel in het buitenland terugtrok
Bij ons krijgt de kroonprinses op haar 18 de verjaardag een dotatie maar het koningspaar wou dit uitstellen omdat de prinses zich zo op haar studies kan richten zonder de verplichtingen die bij zo'n dotatie komen kijken ..ze zal haar dotatie ontvangen als ze begint mee te draaien in het koninklijke leven ..

De begroting van ons koningshuis is 63 miljoen en daar zit één ding niet bij in want daar worden geen bedragen van bekend gemaakt en dat is de beveiliging. Dus zet er nog maar 10 of 20 miljoen bij op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:58

bigone schreef:

Bigone, privézaken zijn geen privézaken. Koning moet toestemming vragen aan de minister. Dat is altijd zo geweest. Hij gebruikt immers ook het regeringstoestel, dus nee, niks privé..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:01

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:01

Karl66 schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat is juist om er voor te zorgen dat een koning niet te veel macht krijgt en ook al zo sinds 1848 :+

Vandaar dat er ministeriële verantwoordelijkheid is voor de politieke uitspraken en daden van de koning. Maar sinds wanneer valt de vakantie van het koningshuis onder een politieke daad? Je kan de ministeriële verantwoordelijkheid ook te ver doorvoeren. De koning is hier echt zelf verantwoordelijk voor en niet Rutte, ik snap best dat de oppositie dit aan hem probeert te kleven, maar dat is echt spijkers op laag water zoeken.

Ik heb de toelichting op het betreffende wetsartikel (art. 42 Gw, lid 2) even opgezocht omdat ik het een interessante staatsrechtelijke casus vind. Daarin stond het volgende: 'De koninklijke onschendbaarheid is niet beperkt tot het handelen van de Koning in het kader van de regering. De Koning is in alle hoedanigheden, derhalve ook als staatshoofd en in particuliere aangelegenheden, onschendbaar.' Dat zou dus betekenen dat de ministeriële verantwoordelijkheid ook geldt voor handelen in de privésfeer.

Ik ben het wel met je eens dat je die verantwoordelijkheid niet te ver moet willen doorvoeren. Ik las in dit topic verschillende dingen over wat Rutte had moeten/kunnen doen, maar de toelichting geeft aan dat het niet meer dan een dringend advies had kunnen zijn: 'Het is gangbaar onder koninklijke onschendbaarheid te verstaan dat geen andere staatsinstelling dwingend gezag kan uitoefenen over de Koning.'

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:06

Ik ben ook nog steeds wel voorstander van de monarchie, maar zoals het nu gaat moet er wel iemand gaan optreden. Dit slaat echt nergens op.

Verder word ik zo moe van het standaard gesprek met veel mensen
“Ja er is heus wel wat aan de hand, maar alleen de ouderen gaan er dood aan hoor”
“Volgens mij is meer het probleem dat de zkh volstromen....”
“Ja, dat komt door de bezuinigingen!”

Ik zie echt een soort parallel universum voor me (dit is dus mijn fantasie als ik die rare redenatie hoor dat maatregelen nodig zijn vanwege de bezuinigingen voor de duidelijkheid!)

2010, de ministerpresident (mp) staat in de kamer tegenover de oppositie
“Meneer de mp, kunt u bevestigen dat we in NL ruim 20.000 IC bedden hebben, met alle bijbehorende kosten en er effectief maar 2000 gebruiken?”
“Ja, dat klopt inderdaad”
“Kunt u dan uitleggen waarom we 18.000 ongebruikte IC bedden hebben, wat ons ongeveer 2500 euro per bed per dag kost? Onze zorgkosten lopen de pan uit, we kunnen dit als land niet betalen!”
“Ja, maar hoort u eens, mocht er ooit een pandemie uitbreken hebben we die bedden hard nodig!”
“Dus u rechtvaardigt de kosten van 16425000000 euro per jaar met een mogelijke pandemie, waarvan we niet weten of en wanneer die uitbreekt?”
“Jazeker, als de pandemie uitbreekt en we hebben te weinig bedden dan zal iedereen dat ons kwalijk nemen!”
“Zijn er geen alternatieven dan om een pandemie te controleren meneer de president?”
“Zeker wel oppositie, dat is social distancing. Dan moeten we het sociale leven op hold zetten en bijvoorbeeld alle horeca en entertainment sluiten. Daar zijn de mensen niet blij mee.”
“U zegt dus dat we 16,5 miljard kunnen besparen per jaar, als we in het geval van een mogelijke pandemie de horeca dicht gooien en de mensen verzoeken om thuis te blijven voor een aantal maanden? Dat vinden de mensen echt een veel beterr idee dan jarenlang 16 miljard extra aan belasting betalen om 18.000 bedden in stand te houden die nooit gebruikt worden!”

Nou, welkom in 2020, oppositie!
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-10-20 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:06

Pandora2 schreef:
Jessix schreef:

Of voor armoede-bestrijding :)

er wordt zoveel op van alles beknibbeld, er zijn zoveel mensen die het al zwaar hadden voor de coronacrisis. En aan de top vloeit het geld alsof het niets voorstelt. (En dan heb ik het niet enkel over het koningshuis)

Iets is volledig scheef in deze maatschappij. Echt volledig scheef. En nu met corona dreigt het nog schever te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:08

Half Nederland gaat nu lekker op vakantie.. in eigen land, met de auto en velen ook gewoon met het vliegtuig. En ondertussen lijkt driekwart van Nederland te gillen dat de koning iets doet wat niet mag. Feitelijk hield hij zich gewoon aan de maatregelen. Als we dat niet vinden kunnen, zouden we de maatregelen maar strenger moeten maken. Niemand meer de grens over, geen gezeik.

Elke vorm van leiderschap/regering/whatever kost geld. Een koningshuis is de duurste niet. En in verhouding leveren ze met die 'bezoekjes' zeer veel geld op voor de Nederlandse economie. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Net even naar het tuincentrum om de hoek. Niet te druk, een nieuw karretje en hand ontsmet apparaat. En iedereen netjes een mondkapje op en afstand houden. Op een moeke na, met mondkapje niet over dr neus en lekker overal met dr kar tussendoor met koters met snotneuzen erin. Mens, bespaar je dan de moeite om zo'n ding om te hangen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:09

Kan de discussie over de centen van het koningshuis ergens anders?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:09

secricible schreef:
“Meneer de mp, kunt u bevestigen dat we in NL ruim 20.000 IC bedden hebben, met alle bijbehorende kosten en er effectief maar 2000 gebruiken?”
“Kunt u dan uitleggen waarom we 18.000 ongebruikte IC bedden hebben, wat ons ongeveer 2500 euro per bed per dag kost? Onze zorgkosten lopen de pan uit, we kunnen dit als land niet betalen!”
“Ja, maar hoort u eens, mocht er ooit een pandemie uitbreken hebben we die bedden hard nodig!”
“Dus u rechtvaardigt de kosten van 16425000000 euro per jaar met een mogelijke pandemie, waarvan we niet weten of en wanneer die uitbreekt?”
“Jazeker, als de pandemie uitbreekt en we hebben te weinig bedden dan zal iedereen dat ons kwalijk nemen!”
“Zijn er geen alternatieven dan om een pandemie te controleren meneer de president?”
“Zeker wel oppositie, dat is social distancing. Dan moeten we het sociale leven op hold zetten en bijvoorbeeld alle horeca en entertainment sluiten. Daar zijn de mensen niet blij mee.”
“U zegt dus dat we 16,5 miljard kunnen besparen per jaar, als we in het geval van een mogelijke pandemie de horeca dicht gooien en de mensen verzoeken om thuis te blijven voor een aantal maanden? Dat vinden de mensen echt een veel beterr idee dan jarenlang 16 miljard extra aan belasting betalen om 18.000 bedden in stand te houden die nooit gebruikt worden!”

Daarvan zou ik weleens een bron van willen zien. Klinkt heel interresant? Is dat debat ergens terug te luisteren, zien of lezen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:12

CharleyT schreef:
Jessix schreef:

Geloof me, na afschaffing is dat geld ook zo weer verdwenen. Het is veel geld, maar op de begroting van een land is het niet indrukwekkend.
Elke staatsvorm heeft een ''hoofd'', koning, president, dictator, grote leider enz. En dat staatshoofd kost altijd geld, links om of rechtsom.
De bevolking merkt niets in de buidel als het afgeschaft wordt.

Ja dat snap ik. Maar dan is voor mij een president voldoende. Daar hoeft een koningshuis niet bij. En ik snap natuurlijk dat het geld wat we daarop besparen de crisis niet oplost. Maar het had ze al gesierd als ze die 5% niet aan zouden nemen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:13

Iemand (Rutte) verantwoordelijk maken voor het gedrag van een volledig toerekeningsvatbare hoger opgeleide volwassene is sowieso raar. Een wangedraging of inschattingsfout neem je onder eigen verantwoording, dat kun je niet afschuiven onder de noemer: „ ja maar hij zei......“

Jessix

Relaxed schreef:
Kan de discussie over de centen van het koningshuis ergens anders?

Ja je hebt gelijk. Back to Corona.

secricible

Loretta schreef:
secricible schreef:

Daarvan zou ik weleens een bron van willen zien. Klinkt heel interresant? Is dat debat ergens terug te luisteren, zien of lezen?

Huh? Wat bedoel je?

Dit was mijn eigen fantasie he? Mijn paralelle universum :D
Mensen geven de schuld aan de bezuinigingen dat we niet genoeg Ic bedden hebben, maar feit is dat we in de eerste golf 25000 IC bedden nodig hadden gehad zonder maatregelen. Ik zie dus al voor me hoe we jarenlang zoveel IC bedden hadden gehad en daar alle kosten voor hadden gemaakt, alleen voor een moment als nu. Want normaal hebben we prima genoeg IC bedden in Nederland.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:16

Loretta schreef:
secricible schreef:

Dit is fictief uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:16

Ik wou zeggen, 20.000 ic bedden? Das verzonnen :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:19

Relaxed schreef:
Ik wou zeggen, 20.000 ic bedden? Das verzonnen :')

Ja, maar blijkbaar wel wat mensen voor zich zien als ze denken dat het aan de bezuinigingen ligt dat we nu maatregelen moeten treffen om de pandemie in te dammen.

Ook met 5000 bedden waren er maatregelen nodig geweest, of met 10.000 bedden. De eerste golf waren er geschat 25000 bedden nodig geweest en zonder maatregelen was dat dus doorgegaan tot er een natuurlijke daling door immuniteit was ingezet.

Mijn verhaal klinkt belachelijk (en dat is het ook), maar wel wat de realiteit was geweest als je geen maatregelen had gehad.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:22

Pff .... crisis in de ziekenhuizen en alle zusters dokters verzorgsters managers staan allemaal te dansen op Jeruzalema song.

Nou ik word hier echt boos van.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:22

Relaxed schreef:
bigone schreef:

Bigone, privézaken zijn geen privézaken. Koning moet toestemming vragen aan de minister. Dat is altijd zo geweest. Hij gebruikt immers ook het regeringstoestel, dus nee, niks privé..

Er is inderdaad weinig prive. Zelfs de keuze van een partner wordt wel/niet goedgekeurd door het parlement.(als je bij het Huis wil blijven horen).
Van Oranje zijn heeft zo zijn voor- en nadelen.