Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:58

Mars schreef:
Je hoeft toch geen groot intelligent vermogen te bezitten om de boodschap ‘blijf thuis’ te kunnen begrijpen?

Ik denk dat je je daarin vergist.. ik denk dat een heel kleine groep dat toch niet begrijpt, die inderdaad menen dat het niet voor hen geldt (neem bijvoorbeeld de complotheoriedenkers / flat-earthers etc). Maar ook de zgn man-bijt-hond mensen..
Ik denk dat de houding 'voor mij geldt het niet, ik laat mijn vrijheid niet afnemen, het loopt allemaal wel los etc' wel degelijk te maken heeft met het kunnen zien van het grote geheel..
(in dezelfde lijn: mijn hond mag in jouw tuin schijten, ik rij gewoon 200 waar 100 geldt, etc..)

Daartegenover zijn ook de mensen die zichzelf nu nog net niet in een bunker plaatsen... die doen geen 'schade' maar of het heel wijs is, is de vraag?

En hoeveel mensen zich niet aan de regels houden, zou ik echt niet durven zeggen.. Ik hoop komend weekend genoeg, en zo niet, dan hoop ik op maatregelen...

NB, als politici vragen blijven stellen die te DOM voor woorden zijn, hoeveel intellect mag je dan van de 'gewone' mens verwachten :') (maar dit geheel terzijde)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:05

purny schreef:
Ook de mensen die in deze tijd de andere mensen op lopen te lichten mogen van mij een hogere straf krijgen

Nou die ook zeer zeker!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:08

Maar het wordt toch een intelligente lockdown genoemd. De regering geeft ons de verantwoordelijkheid.
Gelukkig kan het grootste gedeelte van Nederland die verantwoordelijkheid aan. Als veel (de meeste) die verantwoordelijkheid niet aan (blijken) te kunnen wordt het een veel strengere lockdown zoals België, Italië en Spanje.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:08

Neonlight schreef:
Ik geef geen oordeel over of het nu verstandig is of niet, maar het is nog altijd toegestaan om op bezoek te gaan. Dus zij doet niets wat niet mag. Alleen heeft het ontvangende bezoek zich duidelijk niet aan de regels gehouden, die hadden niemand mogen ontvangen. Maar daar kan zij niets aan doen en ik snap dat ze zich er knap beroerd bij voelt.

Ik ga nu een condoleance kaart op de post doen, corona slachtoffer. -O- |(

Precies, als het niet had gemogen zouden me ouders me niet laten gaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:13

LadyMadonna schreef:
Tja, maar die regel van ga niet op bezoek bij mensen van 70 en ouder... dat doe ik dus wel. Maar dan ook alleen daar.

Ik ook.

Mijn moeder woont alleen en ik ook. Enige waar ik verder nog kom is de supermarkt max 2 keer per week en dan ontsmet ik mijn handen en thuisgekomen was ik mijn handen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:14

@photograph en anderen,

Ik denk dat er verschil is tussen wat formeel (nog) mág, als in 'dat wat niet met een boete bestraft zal worden',

En wat op dit moment gevraagd is, en wat als wenselijk en verstandig gezien wordt.

Die twee dingen zijn niet exact hetzelfde.

Voorbeeld
Je mág bij 15 verschillende mensen per wek op bezoek, je krijgt er geen boete voor.
Maar het is absoluut onwenselijk en onverstandig.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 01-04-20 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:15

Photograph schreef:
Neonlight schreef:
Ik geef geen oordeel over of het nu verstandig is of niet, maar het is nog altijd toegestaan om op bezoek te gaan. Dus zij doet niets wat niet mag. Alleen heeft het ontvangende bezoek zich duidelijk niet aan de regels gehouden, die hadden niemand mogen ontvangen. Maar daar kan zij niets aan doen en ik snap dat ze zich er knap beroerd bij voelt.

Ik ga nu een condoleance kaart op de post doen, corona slachtoffer. -O- |(

Precies, als het niet had gemogen zouden me ouders me niet laten gaan.

Maar Photograph, het gaat niet om wat wel en wat niet mag. Als het niet zou mogen had je dus een complete lockdown, wat ze dus willen voorkomen. Het gaat er om wat verstandig is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:16

Overal bij ieder tv programma op Facebook enz staat
Blijf thuis.......

Dus thuis
Niet op visite
Niet met de bus, trein of wat dan ook

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:18

Waarbij wel wordt vergeten dat een échte lockdown niet zo lang vol te houden is als wat de regering nu doet. En allemaal goed en aardig als je een gezin hebt, maar enig idee wat totale sociale isolatie met je doet? Dat is echt heel, heel zwaar dus snap ik heel goed dat mensen daar over zo'n lange periode een afweging in maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:24

Sheran schreef:
Waarbij wel wordt vergeten dat een échte lockdown niet zo lang vol te houden is als wat de regering nu doet. En allemaal goed en aardig als je een gezin hebt, maar enig idee wat totale sociale isolatie met je doet? Dat is echt heel, heel zwaar dus snap ik heel goed dat mensen daar over zo'n lange periode een afweging in maken.

Daar wisten gevangen zo'n 100-150 jaar geleden het fijne van...

Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met thuis zitten met een smartphone, videobellen etc.

Gelukkig hebben we een intelligente lockdown, verstandig en verantwoordelijk daarmee omgaan is het vermijden van een totale lockdown.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:25

De opmerking over gevangenen gaat even volledig langs me heen.. maar ik denk niet dat dit het topic is over het wel en wee van gevangenen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:31

Nou schijnt dat de prostituees thuiswerken ook letterlijk nemen :D :D :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:36

Cer schreef:
De opmerking over gevangenen gaat even volledig langs me heen.. maar ik denk niet dat dit het topic is over het wel en wee van gevangenen?

Begin 20e eeuw zaten gevangenen altijd in volledige sociale isolatie. Althans, zo leerde ik bij de TBS kliniek waar ik een rondleiding kreeg. Resultaat van dergelijke gevangenschappen was niet zo best, nogal een belasting van de maatschappij bij terugkeer daarin omdat ex-gedetineerden volledig doordraaiden.

Maar dan spreek je van een veel extremere vorm van sociale isolatie dan een volledige lockdown zou zijn. Het is for the greater good, en daarnaast hebben we tegenwoordig een hele hoop hippe communicatiemiddelen.

Door nu intelligent om te gaan met de maatregelen die nu zijn genomen, en dus ook niet meer niet-noodzakelijke visites af te leggen, kunnen we de maatregelen met elkaar verkorten. Wie weet zitten we dan in juni wel eens een keer op een terrasje?

Maar als mensen allemaal voor hun eigen ikke toch op stap gaan naar vrienden, zonder dat het noodzakelijk is, gaan dergelijke maatregelen mogelijk veel langer duren.

En ik vind het in bijzonder belangrijk dat we hierin onze verantwoordelijkheid hebben voor het fysieke én mentale welbevinden van alle mensen die nu zo hard nodig zijn in de zorg.

Nu niet onze verantwoordelijkheid nemen, betekent verslechtering van de gezondheidszorg, verslechtering van de geestelijke gezondheidszorg, een hoop kostenposten voor de overheid, veel banenverlies… En dat mogen we toch allemaal gezamenlijk weer betalen. Terecht wat mij betreft, maar iedere inwoner heeft een eigen verantwoordelijkheid om deze bedragen nu laag te houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:38

Echwel schreef:

Zo bedoel je? :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:39

haha
dat is letterlijk op letterlijk

En nee dat was geen bewuste woordgrap :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:41

Janine1990 schreef:
Cer schreef:

Begin 20e eeuw zaten gevangenen altijd in volledige sociale isolatie. Althans, zo leerde ik bij de TBS kliniek waar ik een rondleiding kreeg. Resultaat van dergelijke gevangenschappen was niet zo best, nogal een belasting van de maatschappij bij terugkeer daarin omdat ex-gedetineerden volledig doordraaiden.

Maar dan spreek je van een veel extremere vorm van sociale isolatie dan een volledige lockdown zou zijn. Het is for the greater good, en daarnaast hebben we tegenwoordig een hele hoop hippe communicatiemiddelen.

Door nu intelligent om te gaan met de maatregelen die nu zijn genomen, en dus ook niet meer niet-noodzakelijke visites af te leggen, kunnen we de maatregelen met elkaar verkorten. Wie weet zitten we dan in juni wel eens een keer op een terrasje?

Maar als mensen allemaal voor hun eigen ikke toch op stap gaan naar vrienden, zonder dat het noodzakelijk is, gaan dergelijke maatregelen mogelijk veel langer duren.

En ik vind het in bijzonder belangrijk dat we hierin onze verantwoordelijkheid hebben voor het fysieke én mentale welbevinden van alle mensen die nu zo hard nodig zijn in de zorg.

Nu niet onze verantwoordelijkheid nemen, betekent verslechtering van de gezondheidszorg, verslechtering van de geestelijke gezondheidszorg, een hoop kostenposten voor de overheid, veel banenverlies… En dat mogen we toch allemaal gezamenlijk weer betalen. Terecht wat mij betreft, maar iedere inwoner heeft een eigen verantwoordelijkheid om deze bedragen nu laag te houden.

Goed verwoord Janine. Ik ben het volledig met je eens, maar vaak te ongeduldig om het zo goed op papier/beeldscherm te zetten. Ik doe het meer zo: Ik wil niet ziek. Ik wil niet dood. Ik wil niet failliet. Blijf thuis!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:42

Ze worden serieus genomen. :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:44

Echwel schreef:

De regels bedoel je?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:46

Janine1990 schreef:
Echwel schreef:

Zo bedoel je? :')

rien10 schreef:
Echwel schreef:

De regels bedoel je?

Tancreda4

Als iemand er voor kiest om met 1 iemand 'in quarantaine' te zitten, prima toch. Ik zie niet in dat dat anders is dan 'toevallig' met partner/huisgenoot of iets in 1 huis te wonen en op te trekken. Helemaal als je partner dan nog gewoon moet werken etc. Als je beiden verder maar wel alle contacten beperkt. Zou bv niet mijn keuze zijn dat met iemand te doen die veel anderem ziet, elke dag boodschappen doet of naar werk gaat ipv thuiswerken.

In het besproken geval is het fijn aanspraak te hebben. Maar zwaar Klote en stom dat vertrouwen is geschaad door zo laat te laten weten dat de omstandigheden in dat huishouden inmiddels zijn gewijzigd. Doet je wel nadenken dat je misschien nog voorzichtiger moet zijn.

Edit. Ik durf nu echt niet bij anderen op de bank te gaan zitten en doe het niet. Kom soms bij m'n ouders, op afstand 2 tellen hoi doei. Maar ik heb redelijk makkelijk praten. Ik spreek nog mensen op stal (Ja, op afstand) en in vergelijking met normaleeven mis ik alleen de collega's, want zo wild sociaal was ik toch al niet. Collega's bel ik veel mee.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 01-04-20 12:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Sheran

De prostituees _O-

Eens hoor Janine, maar er zit een verschil tussen 'op stap gaan' en fietsen met 1,5 m afstand.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:48

rien10 schreef:
Echwel schreef:

De regels bedoel je?

Ships. Smileys vergeten. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:49

Tancreda4 schreef:
Als iemand er voor kiest om met 1 iemand 'in quarantaine' te zitten, prima toch. Ik zie niet in dat dat anders is dan 'toevallig' met partner/huisgenoot of iets in 1 huis te wonen en op te trekken. Helemaal als je partner dan nog gewoon moet werken etc. Als je beiden verder maar wel alle contacten beperkt. Zou bv niet mijn keuze zijn dat met iemand te doen die veel anderem ziet, elke dag boodschappen doet of naar werk gaat ipv thuiswerken.

In het besproken geval is het fijn aanspraak te hebben. Maar zwaar Klote en stom dat vertrouwen is geschaad door zo laat te laten weten dat de omstandigheden in dat huishouden inmiddels zijn gewijzigd. Doet je wel nadenken dat je misschien nog voorzichtiger moet zijn.

Daarom komt er bij mij, buiten mijn gezin, niemand in huis. Niemand. Geen enkele uitzondering. En ja, dat heeft al voor opgetrokken wenkbrauwen gezorgd bij iemand.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:00

De Spaanse data van vanmorgen afgerond:

100.000 bevestigde besmettingen
9.000 doden ´mét Covid-19´
5.000 in IC
20.000 herstelden

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:01

Wacht even want dat heb ik gemist geloof ik, spugers actief en er worden mensen opgelicht? In de prive sector, of is dat door de supermarkt die de prijs van het pleepapier verdubbeld en bedrijven die de kans waarnemen om mensen te ontslaan om de verkeerde reden? Want daar weet ik wel van idd.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 01-04-20 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt