Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:31

Polar schreef:
Ik heb het idee dat dit een unpopular opinion is, maar ik vind dat het voor iedereen mogelijk zou moeten zijn om elk jaar een weekje op vakantie te gaan. :o
Al is het 'maar' naar de Waddenzee of één of andere stad.
En dat, als je bijvoorbeeld naar iets duurders of verder weg wil, dat je dan eventueel een jaar doorspaart.
Ik vind dat mensen met een minima-inkomen ook recht hebben om er even tussenuit te gaan.
Om even aan hun zorgen en stress te ontsnappen.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn, niet gericht aan iemand hier overigens, die vinden dat mensen in de bijstand niks meer mogen, behalve op een houtje bijten.

Vind ik ook hoor, daar krijgen we natuurlijk ook vakantiegeld voor, dat krijg je zelfs als je een uitkering hebt.
Op Facebook is een leuke groep; Goedkope overnachtingen voor en door vrouwen, daar kun je voor max 25 euro bij iemand in huis overnachten als je er een of enkele dagen tussenuit wil.

Achterom

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:40

Een andere leuke is vrienden op de fiets. Een paar kennissen hier in de buurt zijn daar logeeradres voor. Het idee is dat je na een dag fietsen/wandelen/whatever een leuke overnachtingsplek hebt voor weinig.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:42

Dat is wel heel netjes. :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:43

Ik was zojuist in de supermarkt maar de prijsstijgingen zijn wel echt hoog.
Reepje chocola dat ik altijd koop was verleden jaar nog 0,79. Inmiddels 1,29.
Koffiebonen verpakking xxl heb ik verleden week nog 9,99 voor betaald. Vandaag dezelfde verpakking 11,99. € 2,- in 1 week vind ik best bizar.
Ik redde het bij de Lidl verleden jaar altojd rond de 25,- per week. Nu ben ik iedere week toch wel 35,- kwijt. En ik koop echt geen andere dingen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:47

Neonlight schreef:
Mijn eigen gekookte maaltijden komen echt niet boven die 5,50 per persoon uit, en dan hoef ik niet op de centen te letten. := Pizza of eten halen doen we ook nooit. Uit eten misschien 1 keer per half jaar. Lunch zijn eigen gemaakte boterhammen.
Auto's zijn eigenhandig betaald (geen lease dus) en de ene is een Aygo van nu 13 jaar oud, de andere een Golf van 26 jaar oud. *\o/* *\o/* *\o/*
Geen streaming diensten/abonnementen of iets dergelijks, stereotoren is analoog en 30 jaar oud. :))
Telefoonabbonementen van 10 euro, SIM only, met telefoons van respectievelijk 2,5 jaar oud en 8 jaar oud.
Ik denk dat wij zuiniger leven dan de meeste anderen. _O-

Misschien dat je met een simpele AVG nog onder de €5 per avondmaaltijd blijft, als je diepvries groentes koopt en vlees in de aanbieding. Maar een simpele hamburger zonder aanbieding is nu al €1,75 per stuk bij de Jumbo. Verse sperziebonen ruim €1,15 per 200g. Aardappelen z'n 0,83 per 500g (1 maaltijd voor 1 persoon) €0,25 aan bak en braad en dan is dat bij elkaar al €4. En dan doe ik helemaal niets geks, geen extreem dure groentes als bloemkool, asperges oid en geen biefstuk of zalm, maar gewoon een simpele hamburger en normale groentes.

Ga je iets "luxer" zoals een boerenkool stampot, een bloemkool ovenschotel met room enz of een Knorr wereldgerecht dan zit je echt wel boven die €5.

Ik eet trouwens absoluut geen vega of vega vervangers, dat is standaard kokhalzen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:49

Het is echt heel veel duurder.
Wij doen al jaren weekboodschappen met een lijstje.
En helaas zo inspiratieloos als een goudvis dus staat daar over een maand bekeken vaak dezelfde gerechten op.

Dus geen voller karretje maar wel flink duurder

TelpevaJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:58

chanicha schreef:
Weet je dat je er een van WMO kan krijgen?
Wel niet zo’n mooie als je liet zien maar hij brengt je wel waar je zijn moet en er zit gratis onderhoud bij!

Dat klopt, het plan is ook om via de WMO budget te krijgen zodat ik er zelf een kan uitkiezen, dat ik voor een leukere als standaardmodel wil gaan betekent dat ik moet bijbetalen. Daar heb ik vrede mee, sparen duurt alleen wat langer. Maar ik ben er bijna :D *\o/*

@mvdende heb je al eens in het vriesvak gekeken voor hamburgers, die zijn een stuk goedkoper.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:59

Boerenkool duur?
Hier kan je wel 4 x van eten? En dat is gewoon regulier bij de jumbo, bij de Aldi nog veel goedkoper
Afbeelding

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:00

Ik heb voor de grap er eens een bonnetje bijgepakt van April 2021, van de Jumbo.
De eerste prijs is wat ik toen betaalde, de 2de prijs is voor precies hetzelfde product nu.

Bruggeman bakkersgist:
      0,20 -> 0,25
    Jumbo volle kwark:
      1,24 -> 1,39
    Jumbo kersenjam:
      0,97 -> 1,41
    Aardappelen vastkokend 3kg:
      2,99 -> 4,39
    Campina Voordeel 4x 1L:
      4,56 -> 7,49
    Goudse kaas 920g:
      5,89 -> 8,49
    12 scharreleieren:
      1,96 -> 3,00
    Jumbo macaroni 1kg:
      0,89 -> 1,39
    Dole Bio Bananen 850g:
      1,59 -> 2,25
    Wortelen 1kg:
      0,85 -> 1,05

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:00

Kaitlyn schreef:
mvdende schreef:
Ik snap het hoor, hoe inflatie berekend wordt. Maar het voelt alsof dingen véél meer in prijs stijgen dan de officiële inflatie.

Hond in pension is luxe. Maar ik schrok wel ff toen ik van de week keek en het dierenasiel (welke dus ook pension erbij doet) gestegen was van €12,75 naar €16,5 per dag. Volgende week weekend weg laat ik dus ook maar zitten, hoe graag ik met de klim groep (inclusief mams) was meegegaan. Maar €82,5 voor alleen honden opvang voor een weekend is mij echt te gortig.

En af en toe een Turkse Pizza zou ik trouwens geen luxe noemen. Was altijd €4,5, nu €5,5 en voor dat bedrag kan je bijna al geen normale maaltijd meer koken.

Ik vind je echt zo enorm negatief, terwijl je nog zo zo relatief veel luxe dingen kan doen. Ik denk dat er bokkers zijn in dit topic die dolgraag met je willen ruilen wat financiën betreft.
Voor €5,50 kun je echt een heel prima maaltijd bereiden overigens, vergt misschien alleen wat creativiteit.

Dit dus. Als het gaat om mentale gezondheid alleen al zou ik verschrikkelijk gebaat zijn bij een auto (de hoeveelheid prikkels, zintuiglijk en sociaal, in het openbaar vervoer trekken me helemaal leeg en om bij te trekken van een paar uur in de trein heb ik meerdere dagen nodig), en bij een hond (structuur en ritme, gezelschap, sociaal contact zonder alle moeilijke communicatieve mijnenvelden). Mijn leven zou er heel anders uitzien met een auto en een hond, maar simpelweg financieel totáál onhaalbaar. En een weekend Groot-Brittannië, waar ik enorm van genoot en oplaadde de paar keren dat ik ben geweest, kan ik momenteel ook niet betalen. Laat staan Canada, waar ik ook al jaren van droom. Hoe laag ik mijn thermostaat ook zet. (Semi-) Eigen huisje... Mijn god, wat zou mijn leven er anders, beter, uitzien met die dingen...

Had nog een hele alinea getypt, maar laat maar. "Moraal en ethiek zijn ouder dan de mens", zei Frans de Waal, maar zijn ook selectief in aanwezigheid...

---

Voor €5,50 kook ik makkelijk een maaltijd trouwens, zelfs nog met behulp van 'dure gemakspakjes' én bij de dure Albert Heijn: 400gr Italiaanse roerbakgroente voor €2,19, 250gr champignons voor €1,35, twee flessen passata samen voor €3,38, vier porties penne voor omgerekend €0,56, en als ik gek wil doen 300gr rundergehakt erdoorheen voor €4,29. Prijzen zijn even zonder aanbiedingen. Gooi alles door elkaar, verdeel het in vier porties en vries er drie in, en je bent voor €2,94 per avondmaal klaar, voor vier dagen. En dit is maar één van de vele voorbeelden. Bij een dure supermarkt dus, met voorgesneden groente, en zonder aanbiedingen.

---

Ik moest wel lachen laatst om een vriend van me. Die had gezegd dat 'ie die avond weer eens een dagje sauna wilde gaan boeken voor zichzelf. Krijg ik die avond een spraakbericht je van hem: "wat een bespóttelijke prijzen, dit is toch níet normáál meer!?!?!??!!" Yup, luxe wordt weer luxe. De tijden van goedkope Groupon deals voor dit soort dingen zijn duidelijk voorbij en de één went daar sneller aan dan de ander :=

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:02

Biogarde yoghurt bij de AH was jarenlang zo’n 50 cent, toen, 90 cent en nu 1,50 euro.
Dat soort kleine uitgaven tikken toch wel aan.
Ook soda vroeger 50 cent, nu 2,50 euro !!
Etc.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:04

bizarre verhoging polar inderdaad... echt triest..
Ik kan erbij zeggen dat de boeren voor wat betreft de zuivelproducten (melk/kaas) er nauwelijks meer voor krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:04

Wij eten eigenlijk altijd AVG. En met seizoensgroentes ben je al een stuk voordeliger uit, aardappels moet je ook niet in de supermarkt kopen, voor vlees heb ik ook mijn adresje. Bloemkool hoeft ook niet duur te zijn, als je maar in de goede tijd van het jaar koopt. Zo haal ik bijvoorbeeld voor 1,50 een savooiekool, dat is genoeg voor 6 eenpersoons porties, dus 0,25 per maaltijd. Die snijd ik zelf en wat teveel is doe ik in de diepvries. Zo voor de meeste koolsoorten. En verder doe ik ook nog een poging om zelf groentes kweken.
Dat het duurder is klopt wel, maar ik kan nog steeds voor 5 euro pp een gezonde maaltijd op tafel zetten.

Wat ik schrikbarend duur vind tegenwoordig zijn eieren. Maar gelukkig staan die hier te koop aan de straat bij de hobbyisten voor 20 cent per ei.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:06

MarlindeRooz schreef:
Mijn WW is 1000 euro… en aanvulling ben ik al weken mee bezig… ergens recht op hebben en iets ook krijgen is niet hetzelfde. :n

Dan heeft vorig jaar Belastingdienst formulier over toeslagen aan de verkeerde gestuurd.

Ging over hoe moeilijk het is om toeslag aan te vragen. Als je geen problemen had hoefde je niks in te vullen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:09

fokfanaat schreef:
Boerenkool duur?
Hier kan je wel 4 x van eten? En dat is gewoon regulier bij de jumbo, bij de Aldi nog veel goedkoper
[ Afbeelding ]

Ik zou zelfs op 750 gram boerenkool 1,5 kilo aardappelen gebruiken. 1 grote pan maken en de rest in porties invriezen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:11

wij zijn een gezin met 4 personen, en ik ben denk ik dagelijks gemiddeld zo'n 6 euro kwijt aan de warme maaltijd. Vlees maakt het meestal het duurst. Ik let op de aanbiedingen. Standaard zit in de week wel een dag macaroni. En een dag pizza. Als we niet elke dag vlees hoeven te eten zou ik wel voor minder kunnen koken. Pannekoeken is ook een favoriet hier (eigen melk en eieren), die is erg goedkoop.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:29

Ik probeer groenten zoveel mogelijk op de markt of bij de boer te krijgen. Dat scheelt ook ontzettend in de portemonnee.
Wij koken ook vaak 4 porties en kunnen er dan 2x van eten, dan blijven we ruim onder de €5 per persoon. 2e portie gaat dan de koelkast of vriezer in.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:42

Polar schreef:
Ik heb het idee dat dit een unpopular opinion is, maar ik vind dat het voor iedereen mogelijk zou moeten zijn om elk jaar een weekje op vakantie te gaan. :o
Al is het 'maar' naar de Waddenzee of één of andere stad.
En dat, als je bijvoorbeeld naar iets duurders of verder weg wil, dat je dan eventueel een jaar doorspaart.
Ik vind dat mensen met een minima-inkomen ook recht hebben om er even tussenuit te gaan.
Om even aan hun zorgen en stress te ontsnappen.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn, niet gericht aan iemand hier overigens, die vinden dat mensen in de bijstand niks meer mogen, behalve op een houtje bijten.

Daar zijn mogelijkheden voor en daar kan ook gedoneerd worden:
https://www.devakantiebank.nl/
https://www.stichtingweekjeweg.nl/

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:51

mvdende schreef:
Ik snap het hoor, hoe inflatie berekend wordt. Maar het voelt alsof dingen véél meer in prijs stijgen dan de officiële inflatie.

Hond in pension is luxe. Maar ik schrok wel ff toen ik van de week keek en het dierenasiel (welke dus ook pension erbij doet) gestegen was van €12,75 naar €16,5 per dag. Volgende week weekend weg laat ik dus ook maar zitten, hoe graag ik met de klim groep (inclusief mams) was meegegaan. Maar €82,5 voor alleen honden opvang voor een weekend is mij echt te gortig.

En af en toe een Turkse Pizza zou ik trouwens geen luxe noemen. Was altijd €4,5, nu €5,5 en voor dat bedrag kan je bijna al geen normale maaltijd meer koken.

£16.50 per dag?? Hier kost t honden pension £32 per dag, en dat is dan met 1 keer uitlaten. Als je je hond in een hokje duwt zonder uitlaten enzo dan is het £28
Onze kat gaat naar de kennel van t asiel als wij weg zijn, kost me £18 per dag en eigen voer meebrengen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:04

Wij eten ook dagelijks voor 5/6 euro.
Kook grotere porties en vries wat over is in.
En plan qua groente slim in.
Vandaag eten we zomersstoofpot, had voor 25 euro ingrediënten. De uien en aardappelen en tomaten gebruikt ik voor 3 andere maaltijden deze week en van de stoofpot eten we drie of vier keer.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:21

Ik zou zo niet weten hoe duur het avondeten hier is... ik moet helaas rekening houden met intoleranties en allergieën.
Maar ik ben erg benieuwd hoeveel jullie in de maand kwijt zijn aan alle boodschappen, voor wie dat wil zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:32

Wij zaten een aantal jaar geleden rond de 120 euro per maand voor de boodschappen voor twee personen.
Dat is nu gestegen tot 175 euro per maand, en dan ben ik nu nog flink meer aan het zoeken naar goede aanbiedingen en korting.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:33

Ik ben tussen de 70 en 100 euro per week kwijt voor 2 personen. Maar dit is exclusief koffie.
In avonddienstweken ben ik doorgaans goedkoper uit maar dat komt omdat we dan vaker pasta's eten, en in ochtenddienstweken AVG. De 100 euro tik ik zelden aan overigens, alleen als bepaalde duurdere dingen bij elkaar komen om te kopen.
Gaat wel om alle boodschappen, dus ook wasmiddel, schoonmaakmiddelen, zeep, wc-papier enz.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:40

Dat zijn hele nette prijzen zeg.
Laatst bijgewerkt door Saga op 05-04-25 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:45

Diepvriesgroente zijn vaak goedkoper dan gewone groente.
Je kan makkelijk onder de 5 euro per maaltijd uitkomen als je maar een beetje slim kookt en boodschappen doet.