No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:21

Wat de kookpotdeksels betreft, vervangen kan niet meer, dat was idd mijn eerste idee.
Repaircafe zit hier helaas niet in de buurt (en ook geen idee of ze dit wel uberhaupt kunnen want schroef gaat niet door het deksel.

Ondertussen nog niks vervangen maar de anti-aanbaklaag van onze 2 jaar oude Demeyere pannen is ook aan gort. Iets met vorken en vaatwas.

Langs de andere kant, is standaard product, dus als ik mijn ogen goed open houd kom ik vast een mooie korting tegen.

Verder zijn boodschappen hier nog altijd zware kosten post. Ik ga naar slager, warme bakker, heb groentenabonnement en koop liefst bio/fairtrade/verpakkingsvrij - het tikt aan, ook al heb ik nu een premium abbo bij AH genomen en switch ik tussen BE en NL qua supermarkten (en ja, ondanks mijn principes kom ik voor sommige producten ook nog in de Aldi). Lidl NL valt me trouwens reuze mee qua bio aanbod.

En ik breid dit jaar mijn moestuin uit. Kwestie van daar ook nog winst uit te puren (zeg nu zelf, zakjes zaad kosten niks ivg met de eindeproducten en het enige wat je moet doen is wat aandacht en water geven bij wijze van spreken..).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:36

Hier gaat het Semi-ok haha. In grote lijnen zit er echt vooruitgang in ons koop-gedrag mbt wat we willen veranderen, maar zeker ook nog gewoon momenten waarop er wel nog dingen gekocht worden welke niet gepland zijn en ook niet echt Nodig.

In maart bv nog een impulsieve boeken aankoop gedaan bovenop de 2 pre-orders welke ik sowieso al zou krijgen. Wel goed over nagedacht want het was eentje welke ik al lange tijd wilde en op de wishlist had staan en deze was nu met 29% afgeprijsd, dus ben er wel heel blij mee ook :j Ik ben dan bv niet naar de kringloop geweest (waar ik normaal een klein maandelijks potje voor heb) in maart, dus ergens heffen sommige dingen zich dan wel op tegen elkaar zeg maar ipv dat het En en is.

Deze maand hebben we redelijk impulsief ‘geïnvesteerd’ in de tuin en wat nieuwe dingen daarvoor aangeschaft, met budget wat vrij is gekomen van iets anders waar we onverwachts veel minder kosten aan gaan hebben als vooraf gedacht. Dus een deel gaat in potjes op de spaarrekeningen en een deel is gebruikt voor de tuin (oa een nieuw paviljoen, een hangstoel, wat kleine dingen zoals lampjes enz en er komen nog wat extra bloemen). Ook iets waar we wel over nagedacht hebben, alsnog wel een budget voor hebben aangehouden en heel blij mee zijn.

Boodschappen blijven hier een grote kostenpost ook. Ik probeer een week budget aan te houden voor de fun/uitdaging, maar ga er structureel alsnog wel een Beetje overheen telkens haha dus die uitdaging lukt me nog niet goed. Qua impulsief eten bestellen/afhalen zijn we wel ook nog steeds vrij stabiel gebleven met dit zo minimaal mogelijk of zelfs niet doen maandelijks. :j

Wel nog gefaald door bij de kruidvat en action een nieuwe mok te kopen. Dat is echt een zwakte van me. Maar het dan wel bij 1 gehouden waar ik normaliter gerust meer zou meenemen, dus dat is dan toch IETS, niet? :')

Dus ondanks dat we wat dingen gekocht hebben wat niet verwacht was en ook niet echt Nodig nodig, zien we sinds dit jaar wel nog steeds maandelijks een stijgende vooruitgang in het minder impulsief aankopen/makkelijke aankopen doen tov eerder. We gaan dus echt wel wat vooruit hierin :j Ik leg vaak dingen terug in de schappen wanneer ik dan toch even bij de action ofzo ben, en denk langer na of ik iets echt Nodig heb of Graag genoeg wil - mezelf een klein budget ‘geven’ wanneer ik dan naar een winkel ga waar ik eerder al snel te veel onzin kocht, helpt me bv ook. Dan denk ik En beter na over wat ik koop (‘wil ik het echt graag genoeg hebben’) en koop ook gewoon echt minder ‘zooi’ en tegelijkertijd maak ik mezelf niet ongelukkig door mezelf niks meer toe te staan zeg maar. Daarom dat ik ook met boeken kopen nog steeds maandelijks wel een paar pre-orders krijg bv, maar ben wel echt heel selectief geworden en ook de impulsieve aankopen zijn zeer minimaal geworden.

Edit:
En ondertussen blijven we bezig met opruimen/ontspullen en is er in maart weer vanalles de deur uitgegaan, waaronder 13 boeken, wat ongebruikte spullen van de hond en veel spul van onze zoon waar niks meer mee gebeurd al jarenlang haha.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 08-04-25 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:40

Als ik dan toch iets nodig heb, weet ik dat vooraf en speur ik echt naar manieren om het goedkoper of tweedehands te vinden. Ik gebruik actiever klantenkorting ed.

Zo moest mijn zoon nieuwe sokken, spaarpunten van jbc ingeruild en had voor 1 euro 3 paar sokken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 11:47

Gaat hier eigenlijk wel goed. Ik heb mezelf wel een boekenkoopban opgelegd, met uitzondering van pre-orders. Dat zijn dan wel boeken die bv onderdeel zijn van een serie, of die ik écht ga lezen.

Verder ga ik wel binnenkort shoppen. Ik wil echt eens wat kleding in mijn kast die ik ook daadwerkelijk draag, en ik wil mijn balkon opleuken met plantjes. Daarentegen ga ik deze lente niet op vakantie, dus daar komt budget van vrij. Ik heb zo 2,5 week vakantie en een groot doel is opruimen, schoonmaken en alles op orde krijgen zodat ik vol goede moed aan mijn nieuwe baan kan beginnen.

Dus ik ga wel het eea nieuw kopen, maar tegelijkertijd zal er ook een hoop op Vinted geüpload worden :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:09

Hier gaat het ook lekker, veel beter dan vorig jaar.

Ik ben er wel achter dat ik impulsief wil kopen als ik stress hebt. Dat is nu veel beter te managen, maar nog niet geheel weg.

Voor mij is het belangrijk dat ik steeds de "overvloed" aan spullen in huis zie, dat dimt het koopgedrag behoorlijk.
Maar wanneer ik er niet bewust mee bezig ben, ben ik veel sneller geneigd om te denken dat ik spullen die ik zie nodig hebt.

Ik probeer nog steeds dagelijks meer spullen het huis uit te werken, dan binnen te krijgen.
Wat 99% van de tijd ook lukt. *\o/*

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:30

Ik merk wel dat het allemaal een beetje begint te verslappen, maar over het algemeen valt het allemaal erg mee.
Scheelt dat we op het bedrijf nu polo's, tshirts en truien hebben gekregen van het bedrijf.
Omdat ik nog wel eens inval voor een chauffeur, hoort daar ook een goede jas bij.
Wel heb ik net 2 nieuwe spijkerbroeken moeten kopen, maar daar was ik uitgescheurd.
Waren gelukkig wel met korting.
Daarbij nog een mooie trui, dan kunnen alle oude tshirts en truien naar de kringloop.
Verder ben ik na mijn vakantie gestopt met cola drinken. Drink nu veel water met een schijfje fruit met munt erin.
De frituurpan is ook weer helemaal schoongemaakt, dus als we nu een keer patat eten halen we dat niet meer bij de snackbar.
Zo gaan we rustig aan door met weinig extra uitgeven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:32

Ik heb ook een dure dierenartsmaand achter de rug. Kat die diabetes blijkt te hebben en die medicijnen kosten veel. En de nodige controles.

Voor mezelf niet veel gekocht. En ook geen onzindingen bij de Action. Dus ik ga vooruit haha.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:12

De maand loopt langzaam weer ten einde. Zijn er nog mensen bezig met een low/no buy?

Hier 2 dagen deze maand waarbij het minder ging, maar ik ben niet ontevreden over de gehele maand/jaar tot nu toe.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 06:48

Bij mij echt prima. Ik budgetteer zo scherp dat er niks over is voor onzin aankopen. En wat wel nodig is.betaal ik knarsentandend soms. Want nu let je ook op prijsstijgingen zoals nooit tevoren. Kapper +7 euro , osteo paard + 5 euro, ziekenfondsbijdrage +7 euro etc etc. Je wordt er soms echt naar van

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:43

Hier ook prima wat 'onzin' uitgaven betreft. Helaas wel hoge dierenartskosten afgelopen en komende maand.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:20

Goede maand gehad tot nu toe.
Voldoende uitgaven gehad maar niks onnodigs.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:37

Ik heb deze maand alleen eten en paardenvoer gekocht :j

..en een barbecue ^)
Wel meteen een mooie, zo’n kleine kamado die hopelijk de rest van mijn leven mee kan :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:05

Wij hadden een dure maand qua onvoorziene kosten.

^ gisteren last minute een weekendje weg geboekt, dus dat tikt wel aan maar dit is wel een weloverwogen keus geweest natuurlijk
    ^ ik heb meerdere siliconen molds en accesoires e.d. gekocht waar ik dan wat meer mee kan variëren mbt het maken van koekjes en jellies enz voor m’n hond. Ik miste toch nog een paar accessoires ervoor, dus die heb ik deze maand dan toch nog gekocht. Was niet iets waar ik niet zonder had gekund want ik heb wel andere dingen wat ik had kunnen gebruiken maar goed. Heb aan de andere kant wel weer wat andere honden spulletjes verkocht via Vinted dus het heft zich een beetje op zullen we maar zeggen :')
    ^ Ook kochten we voor onze tuin een nieuw paviljoen, hangstoel en bloemen/planten wat we niet perse allemaal dit jaar al wilden doen (wel nieuwe bloemen/planten) maar er toch van is gekomen nadat we ineens bij Van Cranenbroek rond liepen om te neuzen :'). Waar ik wel heel gelukkig mee ben, want het heeft me nu al veel fijne tijd in de tuin gegeven nu.

Daarnaast was de maand sowieso al duur ivm oa dierenartskosten van onze hond, aanbetaling van een bedrijf wat hier de muur binnen komt opvullen begin mei, en moest ik 2 nieuwe banden op mijn honden autootje laten leggen voordat ik ermee voor de APK moet komende maand. Maar dit zijn kosten wat gewoon sowieso hadden gemoeten dus dat wisten we ook wel van te voren.

Maar ik heb qua impulsieve aankopen wel ook toch regelmatig vanalles terug gelegd in de schappen, winkelmandjes online bv. Ook nog wat kleine dingetjes gekocht tussendoor bij oa Action, dus het was overall deze maand wel een beetje losgeslagen zo dus ik vraag me dan altijd af of hetgeen wat ik dan terug heb gelegd echt zo zwaar telt omdat ik aan de andere kant alsnog heb uitgegeven hihi maar daar heb ik wel Beter over nagedacht. Vanaf nu weer echt wat strenger gaan zijn :j Al mogen we over ‘t grote plaatje gezien eigenlijk nog steeds best trots zijn want er zit echt sinds begin dit jaar gewoon vooruitgang in ons koopgedrag. Gaat met ups and downs natuurlijk maar overheersend is toch wel de positieve vooruitgang hierin ipv de ‘faal momenten’ :j

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:30

Ik ben nog bezig! Helaas nog geen enkele maand echt een no buy kunnen doen, tot nu toe welmlow buy. In mei maar weer in de herkansing haha

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:11

cobiie schreef:
De maand loopt langzaam weer ten einde. Zijn er nog mensen bezig met een low/no buy?

Hier 2 dagen deze maand waarbij het minder ging, maar ik ben niet ontevreden over de gehele maand/jaar tot nu toe.

Ja, ik hou ook weer een in/uit lijstje bij, dat motiveert ook wel. Geld gaat er nog steeds had uit hoor, we zijn de tuin aan het aanleggen :$ :$ :$ en de kinderen groeien ook door dus ook voor hen e.e.a. aangeschaft voor het voorjaar en zomer.

Wat ik niet kocht:
- kleding voor mezelf
- spullen voor in huis
Ik hou ook een wishlist in m’n notities bij met wat het kost, en meer dan eens denk ik na een maand ofzo: het kan wel weer van de lijst af }:0

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:06

Hier veel geld gestopt in cursussen de laatste tijd.
Thuis uit een boekje aan het leren, en uiteindelijk besloten dat klassikaal les mij een veel hogere slagingskans gaf. Dat was ook zo.
Dus de investering deed even pijn, maar was wel een goede.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:31

Hier wel dingen gekocht, maar vooral veel investeringen: echt goede wandelschoenen en wandelstokken.
Nu weer braaf letten op wat ik uitgeef, want als alles goed gaat wil ik in augustus gaan beginnen aan een Duitse opleiding tot gecertificeerd bekapper :list: B-)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:18

Ik merk dat als ik eens een "foutje" maak, dat het dan een aankoop van 5/10 euro is. Waarbij ik vorig jaar rustig over de honderd euro aan impuls aankopen in 1 keer kon uitgeven.

Ik heb nog wat stappen te zetten, maar ben zeker niet ontevreden over mijn uitgeef gedrag dit jaar.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:01

Hier woolsocks en scoupy gedownload.
Maar de apps zijn bijna identiek?
Dus voldoende aan eentje denk ik

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:05

Klopt, eentje is genoeg. Ik gebruik zelf Woolsocks, zit net wat andere dingen bij. Maar de acties zijn altijd hetzelfde.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:15

Maar dan kun je ze toch beter allebei doen, dat je 2x de actie kunt terug vragen?

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:40

Dat gaat helaas niet. Want het is met elkaar verbonden. Tenzij je het op twee verschillende emailadressen registreerd. Dat zal denk ik wel gaan, maar dan zal je wel weer de acties dubbel moeten kopen, want hij herkent kassabonnen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:50

Ik heb me (prive) al 2 maanden goed binnen budget gehouden. Zakelijk gaan we het niet over hebben, maar daar had ik ook geen budget voor gesteld (en zijn vooral investeringen) _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:04

Hier gaat het de laatste tijd iets minder goed :') Al is het vooral dat er gewoon veel geld uit is gegaan, maar dat is grotendeels wel gewoon terecht geweest.

Gewoon veel op de agenda staan wat een hoop geld heeft gekost zoals verjaardagen, uitjes, APK auto, nieuwe voor banden auto, nieuwe fiets voor onze zoon, kosten voor kamp van zoon, etc. Dat zijn dan voor ons ook wel gewoon nodige uitgaves, waar we niet echt in kunnen skippen. Uitjes/uit eten e.d. doen we al niet zo gek veel dus dat soort dingen moet dan gewoon kunnen tussendoor maar we proberen dan wel ook zo min mogelijk tot niet meer eten af te halen/laten bezorgen bv wat we eerder wel nog deden. Hiermee hebben we best vooruitgang geboekt want dit gaat nog steeds grotendeels wel goed :D

Hebben nog korting gekregen van het vocht bedrijf wat vandaag hier een binnenmuur komt injecteren omdat ze eerder 2x niet zijn komen opdagen dus die korting is iig fijn meegenomen (150e).

Hebben wel nog wat niet geplande dingen gekocht, maar dit zijn wel dingen waar we ook Echt wat aan hebben en/of investeringen zijn zoals;
    - vacuüm kleding zakken om winter kleding makkelijker mee op te bergen op zolder
    - potten waar ik lunch/salades mee kan preppen en in de ijskast kan zetten tot gebruik.
    - Basic Fit abbo afgesloten
    - spul voor de tuin. Hier zat veel bij wat niet nodig was, maar leuke aankopen zijn geweest maar dit is wel een investering in ons tuintje geweest zodat ik weer met een gezellig gevoel buiten kan zitten en genieten

Ook een aantal dingen die in principe overbodig zijn, maar ik wel heel leuk vind zoals een nieuw petje voor als ik met de hond ga lopen. Daar ben ik dan wel echt Heel blij mee en zoiets gaat ook jaren mee. Zijn dan wel doordachte aankopen geweest. En nog wat aankopen bij oa Action (al houd ik me wel nog steeds aan een budget als ik ga, dus het is deels wel ook gewoon dat het goed gaat haha). En daarentegen leg ik ook nog steeds heel vaak iets terug, ook online in winkelmandjes. Even de tijd nemen om nog eens goed na te denken of ik het echt leuk genoeg vind om geld aan uit te geven, helpt me wel ook zeker om niet alsnog nog meer uit te geven zeg maar. Dus in die zin ben ik nog steeds best oke bezig en veranderd qua koop gedrag tov eerder :o

Zo wilde ik bv ook heel graag een nieuwe the Conquerer’s challenge kopen om te doen met m’n hond, maar heb ik net een Basic Fit abbo afgesloten, hebben we veel andere kosten al gehad en heb ik voor mezelf bv ook maandelijks dat ik nog een paar boeken koop + gaan we nog een investering doen voor de hond mbt voer waar we veel meer aan hebben dus dan is de keus op zich snel gemaakt nu wel om conqueror dan bv niet Ook te doen.

Dus grotendeels qua koop gedrag zit er zeker nog steeds vooruitgang in, maar toch wel veel uitgaves gehad de laatste maand/1,5 maand helaas. Echt een no-buy aanhouden lukt dus niet echt, maar low-buy wel en dus ook zeker beter/langer nadenken over aankopen gebeurd steeds meer en beter.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:28

Hier de laatste tijd als ik iets wil bestellen en verzendkosten zie, even aan het wachten.
Buren willen vaak ook wel bestellen bij bepaalde websites en zo kunnen we dat in bulk doen.
Kleine besparing weer. En maar 1x de postbode op pad.