Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:01

Zodra die vaccinaties er in zitten gewoon verder, mensen die niet willen vaccineren worden vanzelf immuun. Lang - covid, we zullen wel zien hoeveel en hoe erg dat uit kan pakken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:03

Hoeveel mensen kunnen we/willen we ondersteunen in hun inkomen als ze niet meer kunnen werken door langdurige klachten? Kunnen we dat opvangen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:04

Ik vind het fijn dat er in een topic als dit ook een tegengeluid is. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn. Dat maakt je niet meteen een virus ontkenner. Verder merk ik dat ik me toch steeds meer af ga vragen waar nu dat beloofde licht blijft. Er plopt steeds weer iets op waardoor dat verder weg lijkt te gaan. Het helpt mij enorm om er wat meer afstand van te nemen. Dus ik lees wel af en toe mee. Maar reageren zorgt dat ik er weer helemaal in gezogen wordt. En daar heb ik na anderhalf jaar geen zin meer in. Ik zoek liever zelf de lichtpuntjes op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:05

Geen idee. Ik hoop dat de meeste mensen volledig gaan herstellen, in ieder geval in zoverre dat ze gewoon weer aan de maatschappij kunnen deelnemen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:07

bigone schreef:
90 % niet volledig gevaccineerden waren redelijk veilig voor Delta opdook, nu is het dus zaak even pas op de plaats, boel onder controle houden en prikken.
Dat is dus heel wat anders dan bang zijn, dat is een stukje realiteit.

Nou ja, dat ligt er aan vind ik. Zijn dit mensen die zich bewust niet laten vaccineren of die langer dan noodzakelijk hun vaccinaties uitgesteld hebben en zodoende niet (volledig) zijn gevaccineerd of zijn dit mensen die zsm een afspraak hebben gemaakt en nog aan het wachten waren op hun tweede prik?

Want voor die laatste groep is het prima om even een pas op de plaats te maken, maar als het gaat om mensen die al volledig gevaccineerd hadden kunnen zijn dan is dat hun eigen keuze maar ook hun eigen verantwoordelijkheid. Daar hoef ik dan geen pas voor op de plaats te maken. Wat overigens niet betekend dat ik het niet erg vind voor die mensen.

We gaan nu gewoon richting 2 jaar met allerlei maatregelen en ik vind ook dat we op een bepaald moment verder moeten.
En iedereen zegt dat we moeten wachten tot iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren (er van uitgaande dat men zodra het mocht de afspraken gemaakt heeft), maar wanneer is dat?!? Daar horen we niks over.
Ik kan me niet voorstellen dat dit later kan zijn dan 1 september. Ze gaan per 1 augustus al diverse grote priklocaties sluiten en de interval tussen de prikken wordt voor nieuwe afspraken verkort naar 4 weken.
Mijn 13 jarige krijgt 17 aug. al de tweede vaccinatie. Het was uitgestorven op de locatie en bij het inplannen kon ik zelfs dezelfde dag al terecht. Als het in andere gebieden nog zo druk is, waarop sturen ze mensen dan niet door naar andere provincies zoals Brabant?

Ik heb al eerder een artikel gedeeld dat ook een flinke keerzijde van al de maatregelen (afstand, mondmasker, desinfecteren, weinig mensen zien) laat zien. We onderhouden onze immuniteit van allerlei andere virussen nu ook niet meer, waardoor je o.a. een enorm aantal kinderen met het RS virus op de IC ziet liggen. Er worden hierdoor flinke (buik)griep golven verwacht.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:09

Eens

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:11

Dat zijn mensen die direct ingepland hebben, die bedoel ik. Ken zo al tien jongeren in de familie die tussen nu en drie weken hun tweede pas krijgen. En diegenen die afwachten, jammer dan.
Vayo, jouw 13 jarige is dus een twee weken na mijn 30 jarige aan de beurt. Direct ingepland, op diverse prik plekken geprobeerd, vijf weken wachten.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-07-21 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:11

Dat hoop ik uiteraard ook. Maar 'hoop' is niet zo'n hele sterke basis van beleid en het is vaak handiger om naast hoop ook een daadwerkelijk plan te hebben met echte inschattingen. Wat gaat er gebeuren met mensen die ziek blijven? Wat betekent het als er heel veel mensen zijn die een beroep moeten doen op een uitkering, omdat ze door ziekte niet kunnen werken? Alleen al een hele praktische vraag: kunnen de instanties dat administratief aan? Of raken die mensen ook allemaal verzeild in bureaucratische problemen zoals de toeslagenaffaire, met wellicht dakloosheid en andere problemen tot gevolg?

NU kunnen we daar nog iets aan veranderen voor degenen die nog niet ziek zijn, dus het is misschien ook handiger om er NU over na te denken, en niet pas nadat de problemen ontstaan zijn.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:12

Probleem blijft dat we veel nog niet weten over covid waardoor al proefondevindelijk gehandeld moet worden..

Het is ook lang geleden dat we een pandemie gehad hebben..ik meen dat de laatste keer na wo 1 was..?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:13

@Vayo, ik ga even alleen in op jouw verbazing rond de drukte op vaccinatielocaties en de daarbij behorende vraag waarom mensen niet verder weg gestuurd worden.

Mensen zijn simpelweg niet altijd in de gelegenheid om een eind te reizen voor een vaccin, zeker jongeren niet, die vaak nog afhankelijk zijn van vervoer bij hun ouders of dus de prik in hun eigen woonplaats halen.

Ja, ik heb ook een uur gereisd voor mijn eerste orik vanuit Amsterdam, maar bij 2 uur reizen had ik me toch wel even achter de oren gekrabd. Dus fijn dat het rustig is op de vaccinatielocaties in Brabant, maar je gaat mensen vanuit (de kop van) Noord Holland, Friesland, Groningen, niet daarheen sturen natuurlijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:16

Shadow0 schreef:
Hoeveel mensen kunnen we/willen we ondersteunen in hun inkomen als ze niet meer kunnen werken door langdurige klachten? Kunnen we dat opvangen?

Laat ze nu eerst maar eens onderzoeken hoeveel mensen daadwerkelijk last hebben van long covid en hoe ´long´ dit is. Misschien herstellen veel mensen met enkele maanden wel weer en valt het uiteindelijk wel mee met het aantal mensen dat echt langdurig of blijvend uitvalt. En dan kan dat prima ondersteund worden.

Een groot deel van de maatschappij dicht houden en verplichten om aan maatregelen te houden gaat ook zijn tol eisen. Op zakelijk vlak, maar ook op psychisch vlak. Door de maatregelen zoals afstand houden, desinfecteren, mondmasker, weinig mensen zien onderhouden we ons immuunsysteem niet voldoende en daar krijg je ook een hoop zieken van.

Long covid is er, daar ben ik wel van overtuigd. Maar ik denk ook dat dit relatief weinig mensen treft. Helemaal als je denkt aan zeer langdurige of blijvende restschade en hierdoor niet meer kunnen functioneren.
Ik vind dat we er onderzoek naar moeten doen en het is goed dat we flink vaccineren om long covid tegen te gaan. Maar ik vind niet dat we ons moeten gaan blind staren op long covid.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 24-07-21 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:16

Vergeten wordt dat sommige zieken al na 3 maanden gekort worden op hun salaris.

Tegengeluid is prima, maar niet dat gewauwel wat amper te volgen is en soms niet gebaseerd is op feiten, maar onderbuikgevoelens.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:25

Ik ben ook niet zo bang voor long c o vid (rare auto correct..) rest klachten horen helaas bij het risico op ziek worden. Zeker als je ook leest dat mensen ook gewoon verbeteren. Ook gewoon zien zijn en weer conditie opbouwen kost tijd.
Maar wel als iedereen ook de kans heeft gehad op 2 vaccinaties.
En zolang dat voor de 20 en 30’ers nog niet geld ben ik dus niet voor alles los gooien.
Ik vind de vaccinatie strategie die de overheid heeft door lopen nog steeds raar. En het feit dat mensen nu niet meer willen wachten want zij zijn tenslotte al lang gevaccineerd dus de rest heeft vast niet direct een afspraak gemaakt ook. Heb dus gewoon even geduld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:26

Vayo schreef:
Als het in andere gebieden nog zo druk is, waarop sturen ze mensen dan niet door naar andere provincies zoals Brabant?

En hoe mensen daar vanuit het noorden komen?

Hier is de dichtstbijzijnde prik- en testlocatie op 22 km afstand.
Daar is met het openbaar vervoer moeilijk te komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:30

Brainless schreef:
Vayo schreef:
Als het in andere gebieden nog zo druk is, waarop sturen ze mensen dan niet door naar andere provincies zoals Brabant?

En hoe mensen daar vanuit het noorden komen?

Hier is de dichtstbijzijnde prik- en testlocatie op 22 km afstand.
Daar is met het openbaar vervoer moeilijk te komen.

Nou dit.

Ook word dit sowieso niet gestimuleerd hè?
Telefonisch was een andere provincie geen eens een optie. Online wel zo lang je maar genoeg post codes invult… maar 2,5 uur enkele reis voor een vaccinatie is natuurlijk gewoon overdreven.
Dan moeten ze de vaccinatie centra, vaccins en prikkers maar verplaatsen.

Mijn huisarts vind het trouwens nog steeds jammer dat ook zij niet meer zijn ingeschakeld.
Duitse huisartsen prikken ook Pfizer maar hier kan dat niet? Nog steeds vreemd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:36

Vayo schreef:
Laat ze nu eerst maar eens onderzoeken hoeveel mensen daadwerkelijk last hebben van long covid en hoe ´long´ dit is.

Ik juich onderzoek toe, maar is het handig om daarop te wachten? Hoe denk je dat de overstroming in Limburg was verlopen als men pas wat zou gaan doen *nadat* het water op z'n hoogste punt staat?

'Misschien valt het wel mee' is een ontzettend domme en ook ontzettend dure manier om met problemen om te gaan, waar je met wat vooruit kijken zoveel kunt voorkomen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:07

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
Laat ze nu eerst maar eens onderzoeken hoeveel mensen daadwerkelijk last hebben van long covid en hoe ´long´ dit is.

Ik juich onderzoek toe, maar is het handig om daarop te wachten? Hoe denk je dat de overstroming in Limburg was verlopen als men pas wat zou gaan doen *nadat* het water op z'n hoogste punt staat?

'Misschien valt het wel mee' is een ontzettend domme en ook ontzettend dure manier om met problemen om te gaan, waar je met wat vooruit kijken zoveel kunt voorkomen.

Nee, zeer zeker niet op wachten. Vooral doorgaan met vaccineren en op korte termijn wanneer iedereen de mogelijkheid heeft gehad alles opengooien, stoppen met voor ieder kuchje testen en puur gaan kijken naar ziekenhuiscijfers icm of iemand wel of niet volledig is gevaccineerd.

En met mijn ´misschien valt het wel mee´ doel ik op dat het percentage mensen dat long covid oploopt misschien wel mee valt met het percentage dat jij nu in je hoofd hebt. Slaat nergens op om dat dom te noemen.
Jij ziet het liefste dat we alles op alles zetten om terug te gaan naar 0 besmettingen. Dat vind ik niet haalbaar en niet wenselijk, omdat dat ten koste gaat van de economie, leefbaarheid en zelfs gezondheid (artikel wat ik hier plaatste dat we ons immuunsysteem nu niet meer voldoende kunnen onderhouden met de maatregelen en de gevolgen daarvan).

En ik snap ook echt wel dat 2,5 uur rijden abnormaal is voor een vaccinatie. 22 km rijden vind ik dan weer niet schokkend en voor een vaccinatie lijkt me dat je echt wel iets kunt regelen (familie, vrienden, buurman die wil rijden of een taxi). Ik zou bijv. zou met een relatief onbekende dorpsgenoot willen rijden hoor als ik diegene daar mee kan helpen.

Maar als ze hier al grote locaties gaan sluiten en volop bezig zijn met 12 en 13 jarige vaccineren en in het noorden kwetsbare mensen nog wekenlang moeten wachten, dan vraag ik me echt af of hier niet iets aan gedaan had kunnen worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:12

Wat ik al eerder aangaf is long COVID in mijn optiek geen ziekte an sich. Maar gewoon nasleep van de ziekte. Welke dus ook voorkomt bij andere ziektes.
Aandacht daarvoor is sowieso goed. In z’n algemeenheid. Dus voor alle ziektes.
Maar het hele long COVID lijkt nu te worden misbruikt als bangmakerij. (Imo)
Elke ziekte kan nasleep hebben!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:24

Needje schreef:
Wat ik al eerder aangaf is long COVID in mijn optiek geen ziekte an sich. Maar gewoon nasleep van de ziekte. Welke dus ook voorkomt bij andere ziektes.
Aandacht daarvoor is sowieso goed. In z’n algemeenheid. Dus voor alle ziektes.
Maar het hele long COVID lijkt nu te worden misbruikt als bangmakerij. (Imo)
Elke ziekte kan nasleep hebben!

Dat klopt maar er zijn in een jaar tijd geen twee miljoen mensen door dezelfde ziekte getroffen, alleen in ons land dan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:32

Vayo schreef:
En met mijn ´misschien valt het wel mee´ doel ik op dat het percentage mensen dat long covid oploopt misschien wel mee valt met het percentage dat jij nu in je hoofd hebt. Slaat nergens op om dat dom te noemen.

Wat ik dom vind en ook echt zo hardop dom wil noemen is dat er niet over nagedacht wordt en dat vermijdbare problemen niet vermeden worden. Dat gaat niet alleen over het bestrijden van het virus, maar ook bij allerlei randzaken die je ook gewoon vooraf kunt bedenken.

Heel veel in de administratieve zaken. Wat een ongelofelijke puinhoop is de IT bijvoorbeeld, en dat gaat in veel opzichten helemaal niet om iets moeilijks. Maar iedere keer lijkt er pas nagedacht te worden als er een probleem is. In plaats van alvast in voorjaar 2020 te beginnen met een systeem voor vaccinaties zodat het klaarligt als het nodig is, kreeg ik de indruk dat men pas ergens in het najaar ging nadenken en het pas in december/januari daadwerkelijk ging opzetten. Dat hoeft niet! Het was allang al bekend dat vaccins hoe dan ook ergens in het hele verhaal een rol gaan spelen... dan begin je daar toch alvast gewoon aan?

Dat soort gebrek aan interesse in de toekomst, dat vind ik dom. En het is enorm verspillend.

Citaat:
Jij ziet het liefste dat we alles op alles zetten om terug te gaan naar 0 besmettingen.

Ik zie het allerallerliefste dat we nadenken over de daadwerkelijke gevolgen, en dat dan gebruiken om besluiten op te baseren, in plaats van allerlei 'hoop' en ondoordacht haastwerk.
En dat ik het liefst naar zo weinig mogelijk besmettingen wil, is omdat het mij duidelijk is dat iedere keer dat we niets voorbereiden, we alleen maar meer chaos krijgen. Ik wil dus terug naar weinig besmettingen omdat ik zo snel mogelijk van de problemen af wil zijn.

Citaat:
Dat vind ik niet haalbaar en niet wenselijk, omdat dat ten koste gaat van de economie, leefbaarheid en zelfs gezondheid (artikel wat ik hier plaatste dat we ons immuunsysteem nu niet meer voldoende kunnen onderhouden met de maatregelen en de gevolgen daarvan).

Ons beleid tot nu toe heeft aantoonbaar veel meer schade aan al die dingen gedaan dan een meer doordachte aanpak zou hebben opgeleverd. Ik wil juist dat we nadenken over de economie, maar dan wel echt, dus inclusief de impact die het bijvoorbeeld heeft als er veel mensen langdurig ziek worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:34

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:02

Cer schreef:
En toch hoor ik steeds “ja maar long Covid”… pas op de plaats, prima. Maar op een gegeven moment moet men wel verder

Eens. Ik hoop heel hard dat het risico hierop ook kleiner is na vaccinatie.

Zelf heb ik besloten me er niet meer druk om te maken of ik ziek word. Die kans blijft natuurlijk, maar ik neem het risico.

Je kunt je wel afvragen in hoeverre we als land de gevolgen van long covid aankunnen, maar vergeet daarbij niet de mentale problemen, financiële problemen etc etc als je niet nu (=over een paar weken) doorgaat met het ‘openen’ van de maatschappij.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:10

Tiggs schreef:
Cer schreef:
En toch hoor ik steeds “ja maar long Covid”… pas op de plaats, prima. Maar op een gegeven moment moet men wel verder

Eens. Ik hoop heel hard dat het risico hierop ook kleiner is na vaccinatie.

Zelf heb ik besloten me er niet meer druk om te maken of ik ziek word. Die kans blijft natuurlijk, maar ik neem het risico.

Je kunt je wel afvragen in hoeverre we als land de gevolgen van long covid aankunnen, maar vergeet daarbij niet de mentale problemen, financiële problemen etc etc als je niet nu (=over een paar weken) doorgaat met het ‘openen’ van de maatschappij.

En dan hebben wij nog veel overheidssteun. Kijk maar eens naar het buitenland waar soms gewoon 0 steun is bij landen die afhankelijk zijn van het toerisme. Lees regelmatig dat we solidair moeten zijn maar dat lijkt dan wel te stoppen bij de grens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:14

Die steun moet ook eigenlijk veel gerichter ipv er gewoon vanuit gaan dat de hele sector een probleem heeft.
Hier ook een hoop geklaag in de toeristensector omdat NL op rood is en hoeveel gasten ze dan mislopen. Puntje bij het paaltje is alles gewoon tot de nok toe volgeboekt door mensen die vakantie vieren in eigen land. Maar wellicht krijg je met veel klagen nog wat toegestopt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:17

Sizzle schreef:
Die steun moet ook eigenlijk veel gerichter.
Hier ook een hoop geklaag in de toeristensector omdat NL op rood is en hoeveel gasten ze dan mislopen. Puntje bij het paaltje is alles gewoon tot de nok toe volgeboekt door mensen die vakantie vieren in eigen land.

Ik was afgelopen week op de Rigi, daar struikelde je echt over de Zwitsers. Die hebben gewoon de plek van de Aziaten en Amerikanen (weer) ingenomen.
Ik hoorde ook meer Nederlands dan normaal bovendien, beneden in het dorp.