Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:22

Duidelijk, bedankt :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:23

Bij de jonge is trouwens de kans wel kleiner dat hij terugkomt. Hij is geen lijsttrekker meer en ik weet niet of verder wel verkiesbaar is en zowel op welke plek hij dan staat op de lijst.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:25

sureido, studeerde jij niet Bestuurskunde??? :') :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:26

De Jonge heeft daar bewust voor gekozen geloof ik om niet meer verkiesbaar te zijn. Volgens mij staat hij helemaal niet meer op de lijst.
Dus we kunnen op Wopke stemmen :P

Heb me nog niet verdiept in wat ik ga stemmen. Maar ik ga het kabinet zeker niet op deze crisis afrekenen, ik vind dat het erg goed gaat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:26

Ann schreef:

Wat een sneer die op zich echt niet nodig is :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:27

Het is een grapje. Anders had ik niet zulke smilies gebruikt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:28

verootjoo schreef:
De Jonge heeft daar bewust voor gekozen geloof ik om niet meer verkiesbaar te zijn. Volgens mij staat hij helemaal niet meer op de lijst.

Heb me nog niet verdiept in wat ik ga stemmen. Maar ik ga het kabinet zeker niet op deze crisis afrekenen, ik vind dat het erg goed gaat.

Voor mij staan de verkiezingen en de aanpak van de Corona crisis ook los van elkaar.
Ik heb geen vvd of cda gestemd en zou dat nu ook niet doen maar dat heeft voor mij andere redenen. Dat heeft niet te maken met Corona.

@Ann oke sorry niet zo begrepen :) !

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:34

verootjoo schreef:

Maar vind je dat het kabinet het in het verleden goed gedaan heeft voordat er corona kwam?
Bezuinigingen in de zorg en veiligheid, toeslagenaffaire, wajongers onder het minimum betalen en nog eens 5% afpakken omdat ze kunnen werken?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:36

Purny dat is toch een hele andere discussie die voor jou, mij en ook voor verootje weer heel anders kunnen zijn. Daarom is het fijn dat wij allemaal onze stem kunnen geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:40

Ik ben gewoon bang dat veel mensen kijken naar wat rutte in deze crisis heeft gedaan en doet. En dat ze alleen op die basis gaan stemmen.
Daarom vind ik ook eigenlijk dat de verkiezingen moeten worden uitgesteld. Er zijn nu een hele hoop mensen die niet gaan stemmen wegens gezondheid

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:41

Ik ben het wel met je eens dat ik het niet goed vind dat veel mensen niet zelf kunnen of durven stemmen. Ik had graag gezien dat het brief stemmen uitgebreid kon worden. Verkiezingen uitstellen vinding daarin tegen ook niks met een demissionair kabinet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:49

purny schreef:
verootjoo schreef:

Maar vind je dat het kabinet het in het verleden goed gedaan heeft voordat er corona kwam?
Bezuinigingen in de zorg en veiligheid, toeslagenaffaire, wajongers onder het minimum betalen en nog eens 5% afpakken omdat ze kunnen werken?

Goed is relatief hé en soms moet je wel impopulaire keuzes maken. Geld is niet eindeloos.
Verder IS er geen bezuiniging in de zorg, waar dat toch elke keer vandaan komt... er gaan jaarlijks extra miljarden naar de zorg. Het probleem is dat de zorgkosten de pan uit rijzen. Het kabinet kan mi niet anders, aangezien er anders klachten komen dat de zorgverzekeringen 400€ pr maand gaan kosten.

Ik heb overigens niet eens cda of vvd gestemd hoor, maar vind zeker niet dat ze het deze periode slecht hebben gedaan.

Maar dit topic gaat toch over de avondklok?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:53

Ik vind t een fijn idee dat er de afgelopen jaren reserves opgebouwd zijn zodat er nu een buffer is. Op basis daarvan vind ik dat het afgelopen kabinet t prima gedaan heeft...
Als er veel geld was uitgegeven zodat er nu geen steun gegeven kan worden ben ik benieuwd wat mensen daarvan gevonden hadden ...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:55

Ach, weet je, het kabinet doet het nooit goed. Ik zou niet met ze willen ruilen in deze pandemie en ik vraag me af of andere partijen het beter hadden gedaan. Het is zo makkelijk oordelen vanaf de zijlijn.
Ik vind de heren (en trouwens ook Kaag) er trouwens ook steeds slechter uit gaan zien. Het zal hen allemaal niet in de koude kleren gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 20-02-21 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:55

Ann schreef:

Ja, vandaar ook mijn vragen. Omdat ik nog studeer. :D

Als ik alles wist, zou dat echt handig zijn. Hoefde ik ook niet te studeren voor m’n tentamens. ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:57

Bijzonder, ik kreeg dit soort dingen al mee op de middelbare school. De werking van onze democratie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:57

Klopt het nu dat je ook niet meer in de tuin mag komen of is dat fakenieuws?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:58

Ann schreef:
We zitten in een niet 100% voorspelbare crisis. Het is geen hogere wiskunde dat er daarom soms teruggekomen moet worden op iets wat eerder is aangegeven... Dat niet iedereen daar even goed mee kan omgaan, begrijp ik maar dat ligt imo meer aan die personen (in zijn algemeenheid) dan aan het beleid of de regering.

Mwoah, de afgelopen weken zijn toch redelijk voorspelbaar verlopen. Sterker nog, het percentage wat besmet raakt met de Britse variant lijkt lager te liggen dan dat men een maand geleden verwachtte.

Toen de avondklok in ging, heeft het kabinet aangegeven dat het om een zware maatregel gaat die ze zo kort mogelijk willen laten duren. Nu moesten ze dat wel zeggen omdat ze het anders nooit door de kamer hadden gekregen, maar dan nog vind ik zo'n uitspraak iets waar we de regering aan mogen houden. De stap met het openen van de basisscholen en het behouden van de avondklok kan ik nog enigszins begrijpen, maar als je nu de kappers gaat openen en de avondklok behoudt kun je erop wachten dat dat over een paar weken met niet-essentiële winkels gebeurt, een paar weken daarna met (buiten)sport, etc. Dat lijkt me niet de bedoeling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:58

@verootjoo: er zijn dr afgelopen jaren wel veel mensen wegbezuinigd in de zorg. Zo'n 75000.

Helpenden zijn wegbezuinigd. En dat reken ik de vvd hard aan

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:03

Fitzroy schreef:
Bijzonder, ik kreeg dit soort dingen al mee op de middelbare school. De werking van onze democratie.

Maakt het nog niet makkelijk. Dan zouden mijn leerlingen ook geen onvoldoende meer halen op het hoofdstuk politiek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:07

Er zijn vooral heel veel zorgvragenden bijgekomen in de zorg. En niet genoeg geld om die allemaal alles te blijven geven wat we willen en blijkbaar verwachten. Ook in de politiek is het geld ergens een keer op.
Maar goed, dat past misschien beter in het politiek-topic.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:13

Fitzroy schreef:

Dat is fijn voor je, dat jij het allemaal goed weet.

Ons hoofdvak bestuurskunde, waarbij de basis van de hoe de politiek werkt wordt gevraagd, haalt de eerste keer ongeveer 20%, daarna de her rond de 40-50% en de rest neemt het mee naar het volgende jaar. Dus ja: het is redelijk normaal dat je niet meteen alles weet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:34

Loretta schreef:
Klopt het nu dat je ook niet meer in de tuin mag komen of is dat fakenieuws?

Op eigen terrein mag je gewoon buiten zijn.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:01

Cer schreef:
Gezien het aantal bezoeken in de avond wat drastisch teruggelopen is, denk ik dat de klok erop blijft zodat er andere dingen mondjesmaat wel weer gaan mogen

Dit denk ik idd ook. Vooral omdat de meesten besmettingen nog steeds in huishoudelijke kring plaats vinden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:41

purny schreef:
Het is ook geen hogere wiskunde om tijdens een persconferentie te zeggen dat als de besmettingscijfers omlaag gaan er dan de avondklok afgehaald zou worden.
En niet te beloven dat de avondklok als eerste eraf zou gaan maar dan de basisscholen open te gooien.

En dat vind ik jammer. Er worden dingen beloofd die niet na kunnen worden gekomen.

Dat heeft te maken met voortschrijdend inzicht.
Als de minister niets zou zeggen over de plannen was het ook weer niet goed.