Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:44

Jis_ schreef:
Onvoorwaardelijke liefde is: als je na een nacht lol met je zus melig thuis komt en een liedje opzet van Corry Konings (druk
Je lijf tegen dat van mij), voor je partner mee gaat zingen en dansen, en je partner je nog steeds leuk vindt. :') Zei hij letterlijk, heerlijk!! Beetje flauwekul, onvoorwaardelijk betekent voor mij precies wat Angelique zegt, dat je beide kunt vergeven, en ook dat er geen oude koeien uit de sloot komen later, dat is killing. Bij ziekte het niet af laat weten.

Oooh Jis, nu krijg ik allemaal beelden hoe dat eruit heeft gezien.

Echte liefde? Ja zeker dat dat bestaat. Is er 1 echte liefde? Nee, dat kunnen er meerdere zijn. Voorwaarde is wel dat je elkaar accepteert hoe je bent. Betekent niet dat je alles maar moet tolereren en dat je dat dan ook kunt zeggen. Elkaar steunen in de slechte tijden, extra genieten van goede tijden. Samen kunnen lachten, bij elkaar kunnen uithuilen, intimiteit samen delen, samen dingen ondernemen, maar ook zeker elkaar vrijheid geven. Bij mij gaat het echter gepaard met exclusiviteit, ook seksueel. Dit vraag ik dan ook aan mijn partner. Kan hij mij dit niet geven, dan houd het voor mij echter op. Je kunt een ander daar niet tot dwingen. Wel vragen om eerlijkheid daarover waarop je dan beslissingen kunt nemen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:16

martine0503 schreef:
Jis_ schreef:
Onvoorwaardelijke liefde is: als je na een nacht lol met je zus melig thuis komt en een liedje opzet van Corry Konings (druk
Je lijf tegen dat van mij), voor je partner mee gaat zingen en dansen, en je partner je nog steeds leuk vindt. :') Zei hij letterlijk, heerlijk!! Beetje flauwekul, onvoorwaardelijk betekent voor mij precies wat Angelique zegt, dat je beide kunt vergeven, en ook dat er geen oude koeien uit de sloot komen later, dat is killing. Bij ziekte het niet af laat weten.

Oooh Jis, nu krijg ik allemaal beelden hoe dat eruit heeft gezien.

Echte liefde? Ja zeker dat dat bestaat. Is er 1 echte liefde? Nee, dat kunnen er meerdere zijn. Voorwaarde is wel dat je elkaar accepteert hoe je bent. Betekent niet dat je alles maar moet tolereren en dat je dat dan ook kunt zeggen. Elkaar steunen in de slechte tijden, extra genieten van goede tijden. Samen kunnen lachten, bij elkaar kunnen uithuilen, intimiteit samen delen, samen dingen ondernemen, maar ook zeker elkaar vrijheid geven. Bij mij gaat het echter gepaard met exclusiviteit, ook seksueel. Dit vraag ik dan ook aan mijn partner. Kan hij mij dit niet geven, dan houd het voor mij echter op. Je kunt een ander daar niet tot dwingen. Wel vragen om eerlijkheid daarover waarop je dan beslissingen kunt nemen.

:=

Maar 1 ware liefde met zoveel mensen op de wereld klinkt ook wel erg treurig.

superpony

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:23

Het is toch ook meer hoe je het in de volksmond noemt? Ik neem het ook niet heel letterlijk. Ik kwam toevallig toen mn man tegen en dat ging toevallig zo en wij zijn elkaars ware liefde.

We waren anders vast en zeker iemand anders tegen gekomen en ook smoorverliefd geworden. Maar waren we daar nog samen mee geweest? Dat weet je nooit.

En misschien is het wel 1 ware liefde en waren we op de goede plek, op het goede moment. Er zijn genoeg mensen die er niet in slagen om hun ware liefde te vinden, dus wie weet lopen die toch net die ene persoon mis dan..........je weet het niet.

Het kan ook zijn dat mensen wel hun ware liefde hebben ontmoet en zijn gescheiden, omdat ze niet zo goed in een relatie zijn.

Er zijn genoeg mensen die een gezin starten, een leven samen opbouwen en het dan niet gaat of weduwe worden. Daarna vinden ze iemand anders en roepen overal hoe dat hun ware liefde is, dat ze niet wisten dat dat bestond etc etc.

Angelique, onwijs klote dat je je liefde moet missen, maar heel mooi hoe je het schrijft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:34

en zo zijn we van échte liefde bij wáre liefde...

Tot die ´ware´ een illusie blijkt omdat verandering een zekerheid is en beiden niet gelijk mee veranderen.

Imo zijn de etikejes en kwalificaties van ´liefde´ volstrekte onzin. Liefde is een emotie, niet meetbaar, zonder dimensies, een idee.
Geniet er gewoon van en als het durzaam is met één persoon dan is dat een bonus want wel zo makkelijk.
Verwácht dat echter beter niet want een dergelijke toekomstverwachting is een last op de relatie welke je er zélf op legt: Het is wat het is, geniet ervan zo lang het duurt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:52

.[/quote]

:=

Maar 1 ware/echte liefde met zoveel mensen op de wereld klinkt ook wel erg treurig.[/quote]

Ik zeg ook dat er meer dan 1 ware/echte liefde kan zijn. Ik ben alleen van 1 liefde tegelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:04

martine0503 schreef:
Ik zeg ook dat er meer dan 1 ware/echte liefde kan zijn. Ik ben alleen van 1 liefde tegelijk.

De chemie, emotie, de liefde op zích, heeft die grens niet. Verliefd, lust, liefde gebeurt (of niet) en wat je ermee doét is ´jouw´ rationele, cultureel gevoede keuze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:07

Nou ja, als het niet gebeurt, dan hoef je er niks mee te doen...
het kan zomaar zijn dat je op het moment dat je 1 liefde hebt, er geen liefdesgevoel is voor iemand anders.. dat is niet perse cultuur gevoede keuze denk...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:07

Is er een verschil tussen echte liefde en ware liefde? In mijn beleving zijn dat 2 termen die hetzelfde beschrijven

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:40

Huertecilla schreef:
martine0503 schreef:

De chemie, emotie, de liefde op zích, heeft die grens niet. Verliefd, lust, liefde gebeurt (of niet) en wat je ermee doét is ´jouw´ rationele, cultureel gevoede keuze.

En iedereen maakt daar zijn eigen keuze in en respecteer andermans keuze ook, ook al wijkt deze van je eigen opvatting. Als een ander zijn/haar partner wil delen met een ander en zelf er nog iemand naast wil hebben, ik zeg ga je gang. Zou ik iemand tegenkomen die dat per se wil in een relatie, dan zal ik diegene laten gaan. Ik zelf kan en wil dat niet en verlang dat ook bij mijn partner. Zit je samen wat dat betreft niet op 1 lijn dan kan de liefde nog zo sterk zijn, maar uiteindelijk eindigt er 1 gekwetst en daarom zal ik nooit zo'n relatie aangaan. Wat anderen doen, is nogmaals hun pakkie aan. Laat mij dan ook in mijn waarde in mijn pakkie.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:41

Qimm schreef:
Is er een verschil tussen echte liefde en ware liefde? In mijn beleving zijn dat 2 termen die hetzelfde beschrijven

Voor mij ook hoor ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:50

Qimm schreef:

Het is ALLEMAAL subjectieve semantiek. Daarbij is elke liefde uniek.

Subjectief meer of minder is verder in de huidige ´nieuwe normaliteit´ zowat irrelevant, als in ´niet van toepassing´ geworden omdat je zowat niemand meer buiten je bubbel mág tegenkomen.
Zuinig zijn op de evt liefde binnen die bubbel dus :)* , of die nu verstands- , échte - , ware-, lust- of watvoorook liefde is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:53

Cer schreef:
Nou ja, als het niet gebeurt, dan hoef je er niks mee te doen...
het kan zomaar zijn dat je op het moment dat je 1 liefde hebt, er geen liefdesgevoel is voor iemand anders.. dat is niet perse cultuur gevoede keuze denk...

Er zijn wel mensen die denken dat ze iets missen en echt zoekende zijn. Dus er niks mee doen, willen mensen niet allemaal.

Kijk maar naar al die apps, tv programma's etc. Kunstmatig worden mensen maar bij elkaar gezet en wanhopig aan elkaar gekoppeld. Juist omdat alleen zijn, minder geaccepteerd wordt dan in een ( slechte ) relatie.

Het heeft bij mij ook geen donder met cultuur te maken. En het deel wat dan wel westerse cultuur zou zijn, is niks mis mee.
Mannen hoeven hier nou eenmaal niet op jacht om een vrouw te vangen en aan hun haren mee te sleuren naar hun hut om te verkrachten.

Er is ook niks met gewoon gelukkig zijn met degene om je heen die je zelf hebt uitgekozen, gevonden of hoe je het wil noemen. Er stond niemand met een gun tegen mn hoofd en ben ondanks getrouwd nog steeds heel vrijwillig hier.
Iedereen die mij kent, weet ook dat ik onder dwang heel slecht zou functioneren en totaal niet aardig zou zijn. Sowieso zou ik na een uur onder 1 dak tegen andere mensen al niet aardig meer zijn.

Mijn man is ware liefde, omdat na de eerste verliefdheid en alleen pure aantrekkingskracht, ook bleek dat hij heel goed bij mij past.
Ik heb zo vaak een man gesproken die aardig leek en of knap etc, waarvan ik na een kort gesprek al dacht; godzij dank ligt dat niet 's ochtends naast me.....En er is er nooit eentje waar ik kriebels van krijg of wel even meer mee zou willen.

Als je langer samen bent, ga je juist samen door van alles heen en verander je samen. Ook door leeftijd misschien, maar ook door ervaringen. Dat is helemaal prima. Ik hoef daarvoor echt mijn man niet in te ruilen.

En wij hebben hele brede interesses. Die zijn ook wel ontwikkelt, want vroeger was het alleen maar stappen en feesten. Dat is ook cultuur en natuur geworden. En zoals op vakantie of met een dagje weg vinden we ook allebei iets nieuws en spannends leuk.
Ik kan me voorstellen als mensen lijnrecht tegenover elkaar staan of mensen bij alles nee roepen, dat het vermoeiend wordt in ene relatie.

En ja, het kan ook met vrienden, maar die hebben we niet zoveel meer. Is niet erg en ook geen gemis. Soms lopen dingen zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:33

superpony schreef:
Mannen hoeven hier nou eenmaal niet op jacht om een vrouw te vangen en aan hun haren mee te sleuren naar hun hut om te verkrachten.

Triest voorbeeld van culturele programmering.

Vrouwen hebben een clitoris bv om de motivatie (plezier) voor paren met verschillende mannen groter te maken en zo het nageslacht een zo groot mehelijke genetische variatie te geven. Dat is evolutie.
De genen van o.a. de neandertaler en denisovan in ´ons´ moderne DNA zijn een _/-\o_ voorbeeld.

Cultuur is sexclusieve monogamie om vererving via de mannelijke lijn zeker te stellen. Religie speelde en speelt daar een cruciale rol in van vrouwenbensijdenis tot psychologische castratie zoals in de joodse en katholieke/christelijke.

Lees daar svp geen waardeoordeel in :)*
Het is zoals het is en we zijn allemaal een product van onze genen x ervaring/opvoeding/cultuur.
Zo lang er sprake is van vrijwilligheid is er geen enkel beter/best in de invulling van hoe je wel/niet samenleeft.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-11-20 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:40

Pppffff word je nou nooit moe van jezelf Huertecilla :roll:
Ik ontstip want het leuke is van dit topic af.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:52

Ik lees er nu weer niks geks in... T is soms wat lastig te lezen qua woorden en zinsopbouw, maar dat is misschien ook een vertaalslag oid..?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:53

@Martine

Weet ik, ik vul alleen wat aan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:55

martine0503 schreef:
Qimm schreef:

Voor mij ook hoor ;-)

Mee eens.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:05

Huertecilla schreef:
superpony schreef:

Triest voorbeeld van culturele programmering.

Vrouwen hebben een clitoris bv om de motivatie (plezier) voor paren met verschillende mannen groter te maken en zo het nageslacht een zo groot mehelijke genetische variatie te geven. Dat is evolutie.
De genen van o.a. de neandertaler en denisovan in ´ons´ moderne DNA zijn een _/-\o_ voorbeeld.

Cultuur is sexclusieve monogamie om vererving via de mannelijke lijn zeker te stellen. Religie speelde en speelt daar een cruciale rol in van vrouwenbensijdenis tot psychologische castratie zoals in de joodse en katholieke/christelijke.

Lees daar svp geen waardeoordeel in :)*
Het is zoals het is en we zijn allemaal een product van onze genen x ervaring/opvoeding/cultuur.
Zo lang er sprake is van vrijwilligheid is er geen enkel beter/best in de invulling van hoe je wel/niet samenleeft.

Mijn clitoris doet het ook heel goed bij 1 partner.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:08

Ik ben ook wel blij met enige evolutie sinds de Neandertaler.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:10

Heb ze nooit kunnen ontmoeten maar ik denk dat ik het met je eens ben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:14

chanicha schreef:

Tja, hij wil graag zijn stempel drukken. Zijn manier van liefde zien, bedrijven, beleven en ervaren zal gepredikt moeten worden. Onder het mom van Verdraagzaamheid. Maar ik vind het prediken voor eigen kerk niet zo verdraagzaam.
Ieder doet wat hij of zij wil. HC doet dat, ik doe dat, jij doet dat, iedereen. En dat is helemaal prima. Niemand hoeft het op mijn manier te doen, niemand hoeft mijn manier OK te vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:18

chanicha schreef:

Dat heeft een naam; iets met struisvogels :(:)

@niet-chanicha:
Net een liefdestegenvaller.
Had voor vrijdag een medische afspraak in regio-centrum. Lief aldaar woont er op loopafstand van.
Helaas, afspraak afgezegd wegens Covid19 drukte.
Ben er niet geheel ongelukkig mee want het is wel risicomijden maar wat de liefde betreft onleuk. Schrijven dus <3

De huidige verplaatsingsbeperkingen vallen steeds zwaarder bij iedereen. Twee ex-lieven (hou nog steeds van hen doch de relatie is ´non-aktief´) delen/uiten geestelijke eenzaamheid door die isolatie van vrienden/familie. Dat geeft een best lastige emotionele verwarring.

Ondertussen heeft mijn echte, ware, grote, verstands- en lust-liefde waarmee ik nu in isolatie zit, het ook heel zwaar: Álle inkomensbronnen kwijt en de minieme staatsteun wordt pas over máánden betaald.
Onze 1ste jaars student zoon is op 250 km in quarantaine.
Onze liefde is in een ´interessante´ fase: Zzzzennnn en zzzzuinig op zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:24

Callisto04 schreef:
Ik ben ook wel blij met enige evolutie sinds de Neandertaler.

Heb jij kennis van de Neandertaler dan?

Het is verder heel twijfeachtig of ´onze´ ontwikkeling van landbouw wel een vooruitgang geweest is. Met náme voor de vrouw waarvan de vrijheid tot en met nu! er bepaald niet op vooruit gegaan is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:43

Ik ben benieuwd hoe wij toen, als homo sapiens, omgingen met andere mensachtige, en zij met ons. Grote kans op ook niet echt vriendelijk en op stand overleven. Liefdes tussen verschillende volken wat wellicht een no go was. Zo zie ik dat wel voor me.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:46

Ik denk dat wij als vrouw er niet heel best uitkwamen. Wellicht dat Huertecilla het een walhalla zou vinden. Gewoon meerdere vrouwen ter beschikking. Beschaving blijft alleen zwaar achterwege.