Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:05

Celiien schreef:
ik zou het denk ik zo laten. als de maatregelen worden doorgetrokken en je op 24 juli nog niets mag, is het redelijk dat ze je of aanbieden later te komen, of kosteloos annuleren.

edit: even je berichten terug gelezen, en je hebt een tent zonder sanitaire faciliteiten. als ze die niet kunnen geven tegen de tijd, zou je kosteloos moeten kunnen annuleren (anwb)

De camping is open, maar de toiletgebouwen zijn gesloten, omdat de campingeigenaar niet kan voldoen aan de vereiste hygiënemaatregelen. Ik beschik zelf niet over een toilet- en douchegelegenheid in mijn tent/caravan.
In dat geval kun je de overeenkomst kosteloos beëindigen. Zonder eigen sanitaire voorzieningen kun je geen gebruik maken van de camping. Er is recht op terugbetaling van het betaalde geld. De ondernemer kan je in plaats van terugbetaling een voucher aanbieden. Met dit voucher kan je op een later moment alsnog een vakantie boeken. Je kunt ook vragen of je de vakantie kunt omboeken

Dat zijn de regels ja, maar houdt de camping zich daar ook aan?

Op dit moment niet, je kan niet kosteloos annuleren, allen omboeken.

Ook als ze dus voor 100% niet kunnen leveren..

Officieel zouden ze geld terug moeten geven....

Als ik nu zelf niet annuleer, dan ben ik straks verplicht nogmaals een aanbetaling van €150 te doen. Dan zou ik dus €300 kwijt zijn als de camping voet bij stuk houdt.

En om nou naar de rechter te stappen.... ondanks dat ik dan 100% in mijn recht sta, twijfel ik of ik ooit mijn geld dan weer terug zie.

Dus daarom hoop ik af te kunnen spreken dat zolang er nog geen definitief ja of nee is vanuit de overheid voor 25 juli, dat ik dan die 15%=€90 blijf houden.

Uiteindelijk natuurlijk met de kans voor de camping dat ze alsnog verplicht zijn die €90 terug te betalen als blijkt dat de camping inderdaad nog "op slot" is voor kampeerders op 25 juli.

Maar ook de kans voor de camping dat ik wel kan komen kamperen en dan betaal ik natuurlijk de volle pond van €600....

Voor beiden is het een gok: de camping kan alsnog die €90 verliezen en dát willen ze niet

En ik kan die €90 verliezen en als dan uiteindelijk alsnog blijkt dat de camping wél open is..... Dan baal ik.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:07

Om nou te ontkennen dat het veel geld is, is nou ook niet helemaal eerlijk. Dat is het wel.
Maar het is nu eenmaal de situatie die er nu is. En helaas hebben veel mensen verliezen (op veel verschillende vlakken)
Dus moet je, je daar gewoon aan aanpassen.

Wat dacht je van het verlies van de camping? Zomaar geld terug kunnen zij waarschijnlijk ook niet aan. Zeker niet als iedereen dat wil.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:08

mvdende schreef:
Celiien schreef:
ik zou het denk ik zo laten. als de maatregelen worden doorgetrokken en je op 24 juli nog niets mag, is het redelijk dat ze je of aanbieden later te komen, of kosteloos annuleren.

edit: even je berichten terug gelezen, en je hebt een tent zonder sanitaire faciliteiten. als ze die niet kunnen geven tegen de tijd, zou je kosteloos moeten kunnen annuleren (anwb)

De camping is open, maar de toiletgebouwen zijn gesloten, omdat de campingeigenaar niet kan voldoen aan de vereiste hygiënemaatregelen. Ik beschik zelf niet over een toilet- en douchegelegenheid in mijn tent/caravan.
In dat geval kun je de overeenkomst kosteloos beëindigen. Zonder eigen sanitaire voorzieningen kun je geen gebruik maken van de camping. Er is recht op terugbetaling van het betaalde geld. De ondernemer kan je in plaats van terugbetaling een voucher aanbieden. Met dit voucher kan je op een later moment alsnog een vakantie boeken. Je kunt ook vragen of je de vakantie kunt omboeken

Hoe dat zo?
Het is nog geen juli he. Die regels gelden pas als ze daadwerkelijk niet kunnen leveren en dat is nu nog helemaal niet bekend.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:12

SinneJ schreef:
Met andere woorden jij wil bepalen wanneer en welk geld je terugkrijgt.

Je hebt een afspraak gemaakt met de camping en je hebt te voldoen aan bepaald voorwaarden. Het is fijn als ze daar in Corona tijd van afwijken, maar het is niet verplicht. Je bent akkoord gegaan met hun voorwaarden bij het boeken.

Ik snap dat het rot is, maar je spreekt hier nu al zo lang over en niets is goed voor je behalve als deze crisis jou op geen enkele manier raakt. Dat zal je echt moeten loslaten. €90 is niet veel, echt niet. Laat het los en probeer je te focussen op de toekomst zonder te veel voorwaarden te stellen aan alles. Dat gaat je echt gelukkiger maken.

Ik heb inderdaad een overeenkomst gesloten met de camping. In januari toen er nog helemaal geen sprake was van corona in Europa, laat staan in Nederland.

Anders had ik nooit en te nimmer geboekt.

Ik boek trouwens ook nooit... Nu wel omdat het een populaire camping is en in januari al voor 85% volgeboekt was.

Met corona heeft de camping gewoon dikke pech. En ja ik waarschijnlijk ook.

Ik ga morgen een mail sturen, misschien zijn ze ondertussen iets flexibeler geworden. Zo niet, annuleer ik zelf en ben ik die €90 kwijt. Da's dan ff heel erg klote want das voor mij best heel veel geld. Zeg maar 3 weken boodschappen geld...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:13

Oscar schreef:
mvdende schreef:

Hoe dat zo?
Het is nog geen juli he. Die regels gelden pas als ze daadwerkelijk niet kunnen leveren en dat is nu nog helemaal niet bekend.

Ik bedoel juist dat ze zich niet aan de regels houden voor als je voor 20 mei bij hun zou komen kamperen.

Dus op dit moment.

Zelfs nu krijg je niet je geld terug.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:14

mvdende schreef:
SinneJ schreef:
Met andere woorden jij wil bepalen wanneer en welk geld je terugkrijgt.

Je hebt een afspraak gemaakt met de camping en je hebt te voldoen aan bepaald voorwaarden. Het is fijn als ze daar in Corona tijd van afwijken, maar het is niet verplicht. Je bent akkoord gegaan met hun voorwaarden bij het boeken.

Ik snap dat het rot is, maar je spreekt hier nu al zo lang over en niets is goed voor je behalve als deze crisis jou op geen enkele manier raakt. Dat zal je echt moeten loslaten. €90 is niet veel, echt niet. Laat het los en probeer je te focussen op de toekomst zonder te veel voorwaarden te stellen aan alles. Dat gaat je echt gelukkiger maken.

Ik heb inderdaad een overeenkomst gesloten met de camping. In januari toen er nog helemaal geen sprake was van corona in Europa, laat staan in Nederland.

Anders had ik nooit en te nimmer geboekt.

Ik boek trouwens ook nooit... Nu wel omdat het een populaire camping is en in januari al voor 85% volgeboekt was.

Met corona heeft de camping gewoon dikke pech. En ja ik waarschijnlijk ook.

Ik ga morgen een mail sturen, misschien zijn ze ondertussen iets flexibeler geworden. Zo niet, annuleer ik zelf en ben ik die €90 kwijt. Da's dan ff heel erg klote want das voor mij best heel veel geld. Zeg maar 3 weken boodschappen geld...

Maar kan je, je dan niet in de situatie van de camping inleven?

Zij kunnen geen seizoen draaien en wat dacht je van de mensen die daar werken? Die mag je ook niet vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:15

mvdende schreef:
elnienjo schreef:
Een accommodatie die onder deze omstandigheden zo star is als je wil omboeken, zou ik niet eens meer naartoe willen. Het land barst van de campings, mocht het deze zomer toch verantwoord zijn om ergens naartoe te kunnen kun je vast iets nieuws boeken.

Omboeken mag wel, maar ook daar zijn ze erg star in. Ik heb natuurlijk de duurste periode van het jaar geboekt, als ik om zou boeken naar een goedkopere periode, krijg ik het verschil in prijs niet terug.

In de zomervakantie van 2021 wil ik naar het buitenland op vakantie.

En ik kan het geld eigenlijk ook heel goed gebruiken voor andere dingen, dus ik wil mijn geld eigenlijk gewoon terug.

Nu annuleren zou betekenen dat ik €90 kwijt ben en de rest van mijn aanbetaling €60 zou ik dan terug krijgen.

Maar wel met de kans dat op 25 juli de sanitair enzo gewoon open is.

En dan nog, ik boek een camping met zwembad, meerdere horeca enz... daar betaal ik met liefde €600 voor, maar als het sanitair wel open is en de rest allemaal nog steeds niet..... Dan is het wel héél veel geld voor een camping met 0 faciliteiten....

Ik zou zelf dan toch gewoon het verlies van de 90 euro nemen denk ik en die 500 die je uitspaart voor je vakantie van volgend jaar bewaren. Of evt kun je misschien later in het jaar toch nog even weg voor die 500.

Even flink balen en dan weer verder. Dan kun je het los laten hopelijk.

Overigens vind ik echt dat mensen hier niet voor een ander kunnen gaan bepalen of 90 euro veel geld is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:18

Ik snap dat het veel geld is hoor, ik bedoelde het eerder in het licht van de huidige problematiek is het 'maar geld'. Ik snap het echt, ik zie al het spaargeld voor mijn eerste huisje met mijn vriend verdwijnen nu en ik kan er niets tegen doen.

Maar wat ik vooral wil zeggen: daar zijn die voorwaarden voor, voor onvoorziene omstandigheden voor eender welke partij zijn er op voorhand afspraken gemaakt. Jij bent akkoord gegaan met dat risico. Dat is deel van het proces vakantie, het is altijd een risico, zelfs met reisverzekering, want daar staan ook weer een hele hoop voorwaarden in.

Je moet het nu even wat meer als jurist gaan bekijken en minder als gedupeerde die er niets kan aan doen, want dat geldt voor iedereen, ook de camping. De camping doet niets verkeerd door hun eigen voorwaarden te volgen tot er duidelijk is of juli door kan gaan of niet. Jij kan wachten en gokken of nu je verlies nemen. Ik zou echt gaan voor de laatste optie gezien je reacties de voorbije weken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:20

Je kunt het altijd proberen, nee heb je, ja kun je krijgen. En anders zou ik nu annuleren en kijken of je, als campings wel open zijn inclusief faciliteiten, nog kunt boeken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:53

Ik had zojuist een moment van complete verbazing.
Half mei zouden we naar Toscane gaan, een agriturismo. Vandaag eens contact opgenomen om te kijken wat ze konden bieden qua annulering. Tot mijn stomme verbazing krijg ik terug dat het in Toscane wel meevalt, dat ze verwachten dat begin mei de restricties worden opgeheven en dat ze het hoogseizoen weer volledig up and running zijn.

Citaat:
The red zone finish 3 of May, and after I hope and think we restart to work.

we think that with the good season, everything will be resolved .

We hebben wel nette voorwaarden gekregen om te annuleren (aanbetaling wordt bevroren en we kunnen een nieuwe reservering doen), maar ik sloeg redelijk stijl achterover. Is dit nou naïef, of overdrijven wij nou zo?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:58

secricible schreef:
Half mei zouden we naar Toscane gaan, een agriturismo. Vandaag eens contact opgenomen om te kijken wat ze konden bieden qua annulering. Tot mijn stomme verbazing krijg ik terug dat het in Toscane wel meevalt, dat ze verwachten dat begin mei de restricties worden opgeheven en dat ze het hoogseizoen weer volledig up and running zijn.

Citaat:

We hebben wel nette voorwaarden gekregen om te annuleren (aanbetaling wordt bevroren en we kunnen een nieuwe reservering doen), maar ik sloeg redelijk stijl achterover. Is dit nou naïef, of overdrijven wij nou zo?

Ach Tui denkt ook nog steeds dat de reizen na 10 mei doorgaan naar Griekenland. :D :D

secricible

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:01

ik vraag me oprecht af wat die Italianen voorgeschoteld krijgen. Zeggen dat het hele zomerseizoen verloren is, is natuurlijk vragen om ellende daar... Maar echt, hoe dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:02

secricible schreef:

Citaat:

Lijkt mij een soort wishful thinking. Die mensen leven daarvan. Komen ws totaal aan de grond als het toerisme deze zomer niet doorgaat en iedereen gaat annuleren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:05

Zonnetje81 schreef:
Nou geen evenementen tot 1 sept. Dus vakantie lijkt me dan ook nihil in de zomervakantie.... ?

Ik bedoelde niet dat het hetzelfde is maar 1 en 1 lijkt 2 te worden.

Zeker als je leest dat spanje de grenzen dicht gaat houden. Mijn reis naar ibiza (juli) en kos (aug) zie ik niet doorgaan....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:10

mvdende schreef:
Omboeken mag wel, maar ook daar zijn ze erg star in. Ik heb natuurlijk de duurste periode van het jaar geboekt, als ik om zou boeken naar een goedkopere periode, krijg ik het verschil in prijs niet terug.

In de zomervakantie van 2021 wil ik naar het buitenland op vakantie.

En ik kan het geld eigenlijk ook heel goed gebruiken voor andere dingen, dus ik wil mijn geld eigenlijk gewoon terug.

Nu annuleren zou betekenen dat ik €90 kwijt ben en de rest van mijn aanbetaling €60 zou ik dan terug krijgen.

Maar wel met de kans dat op 25 juli de sanitair enzo gewoon open is.

En dan nog, ik boek een camping met zwembad, meerdere horeca enz... daar betaal ik met liefde €600 voor, maar als het sanitair wel open is en de rest allemaal nog steeds niet..... Dan is het wel héél veel geld voor een camping met 0 faciliteiten....

Moet je zien wat je dit jaar kan besparen door sowieso niet te gaan! Kun je dat mooi bijleggen bij je vakantie volgend jaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:13

secricible schreef:

Zij denken aan hun bedrijf niet aan de verspreidingsrisicos. Precies ook de reden dat Ischl voor zoveel doden heeft gezorgd omdat economische belangen zwaarder wogen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:21

Ik denk dat de meeste mensen en bedrijven aan hun portemonnee denken in deze tijd.

Ik als consument wil zo min mogelijk geld kwijt raken en de bedrijven willen dat natuurlijk ook.

Dat botst nu op meerdere fronten..

Maar ik ben bang dat een seizoen er niet meer in zit voor oa Spanje, Italië, Frankrijk en Griekenland enz.

Die gaan een hele harde knauw krijgen.

Ook de bedrijven in Nederland trouwens. Horeca mist nu al bijna het hele voorseizoen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:26

Ik heb niets geboekt maar ik vind het vooral een akelig idee dat ik mijn beste vriendin misschien niet bezoeken kan dit jaar. Gelukkig ben ik in Januari nog even spontaan 1 weekend geweest.

Weet ook nog niet hoe dat moet gaan met familiebezoek.

Kwa verloren kosten....daar denk ik niet over na, Al die diensten waar we niets voor terug zien (zwemles, lunchbijdrage kind, opvangkosten, voltigelessen, OV abbo voor 2 personen), daar hadden we leuk van op vakantie gekund _O-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:30

Sizzle schreef:
Ik heb niets geboekt maar ik vind het vooral een akelig idee dat ik mijn beste vriendin misschien niet bezoeken kan dit jaar. Gelukkig ben ik in Januari nog even spontaan 1 weekend geweest.

Weet ook nog niet hoe dat moet gaan met familiebezoek.

Kwa verloren kosten....daar denk ik niet over na, Al die diensten waar we niets voor terug zien (zwemles, lunchbijdrage kind, opvangkosten, voltigelessen, OV abbo voor 2 personen), daar hadden we leuk van op vakantie gekund _O-

Ik had gelukkig niet zoveel dingen lopen. Alleen abbo bij NS en die heb ik stop kunnen zetten.

Ik was gelukkig nog niet bij een hondenschool begonnen, "vergeten" actie te ondernemen om wel een cursus te gaan doen, heeft in dit geval dus goed uitgepakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:35

Je kunt alrijd even met ze bellen. Persoonlijker en fijner dan per mail. Wie weet wat de mogelijkheden zijn. En anders bij je annuleringsverzekering na vragen hoe en wat? Als je die iig hebt.

Wij zouden van 6 nachten geen geld meer terug krijgen met annuleren. Was enkele dagen van te voren. Logisch maar wel poedersuiker (land ging toen op slot). Ivm buitenland hebben we een email gestuurd en de situatie uitgelegd en gevraagd of er andere afspraken konden worden gemaakt over de annulerings kosten. Allemaal hebben ze gezegd: ivm de situstie, hier uw geld terug. Volledig. Ondanks dat ze ook een 'afbouw' hadden van x weken nog 100% terug, dan 50 tot een bepaalde datum en daarna niets terug.

Ik ben super blij dat ze zo mee dachten. En dat zonder strenge mail. Ze zitten zelf ook in zwaar weer dus neegens voor nodig. Helemaal als je er vaker komt of wilt komen.

Een acco in NL hebben we onder voorbehoud. En afgesproken geen aanbetaling te doen en 1 juni aan te houden om een knoop te hakken. Dat is 3 weken van te voren. Mocht het dan nog niet kunnen of mogen, is dat jammer. Ik vonv dat heel vriendelijk en schappelijk geregeld zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:36

Ik had het ook wel kunnen accepteren als we ons voorschot niet hadden teruggehad. Ik denk dat zij het op dit moment harder nodig hebben dan wij. Wij beschouwen vakantie dit jaar als verloren en gebruiken het vakantiegeld voor wat anders. Wie weet kunnen we in het najaar nog iets doen, maar ik ga er niet vanuit.
We zijn vorig jaar bij deze zelfde agri geweest en heb het ontzettend te doen met deze geweldige plek. Ik hoop van harte dat ze het allemaal gaan redden.

Ik vraag me vooral af of dit eigen visie is, of dat de Italiaanse overheid zo'n rooskleurig plaatje schildert.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:41

Tancreda4 schreef:
Je kunt alrijd even met ze bellen. Persoonlijker en fijner dan per mail. Wie weet wat de mogelijkheden zijn. En anders bij je annuleringsverzekering na vragen hoe en wat? Als je die iig hebt.

Wij zouden van 6 nachten geen geld meer terug krijgen met annuleren. Was enkele dagen van te voren. Logisch maar wel poedersuiker (land ging toen op slot). Ivm buitenland hebben we een email gestuurd en de situatie uitgelegd en gevraagd of er andere afspraken konden worden gemaakt over de annulerings kosten. Allemaal hebben ze gezegd: ivm de situstie, hier uw geld terug. Volledig. Ondanks dat ze ook een 'afbouw' hadden van x weken nog 100% terug, dan 50 tot een bepaalde datum en daarna niets terug.

Ik ben super blij dat ze zo mee dachten. En dat zonder strenge mail. Ze zitten zelf ook in zwaar weer dus neegens voor nodig. Helemaal als je er vaker komt of wilt komen.

Een acco in NL hebben we onder voorbehoud. En afgesproken geen aanbetaling te doen en 1 juni aan te houden om een knoop te hakken. Dat is 3 weken van te voren. Mocht het dan nog niet kunnen of mogen, is dat jammer. Ik vonv dat heel vriendelijk en schappelijk geregeld zo.

Ik heb al 2x gebeld om iets af te spreken. Elke keer een NEE! Op het rekest.

Daarom nu een email.

Oja, de annuleringsverzekering van €60 heb ik nu ook geen snars meer aan. Kan ik helaas niet stopzetten waarschijnlijk. Toch jammer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:42

Ik had het wel zwaar zuur gevonden. Maar was nog te overzien geweest. De ticket vind ik lastiger. Ook omdat ik daar mijn annuleringsverzekering niet voor kan gebruiken. Ik ben immers als tegemoet gekomen door de vliegtuigmaatschappij met een voucher. Ik hoop dat ik die nog kan verzilveren en dat we het met de groep voor elkaar krijgen een nieuwe datum te prikken. Want 700 kwijt zou ik wel om gaan huilen {:}

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:00

Ach, ik heb mijn vakantie van mei al geheel betaald en die van juni gedeeltelijk.
Ik heb daar niet echt last van, dan ben ik volgend jaar goedkoop uit, omdat een deel al betaald is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:09

Electra63 schreef:
Ach, ik heb mijn vakantie van mei al geheel betaald en die van juni gedeeltelijk.
Ik heb daar niet echt last van, dan ben ik volgend jaar goedkoop uit, omdat een deel al betaald is.

Zo zie ik het ook.

Voor de tickets krijgen we een voucher

De boot die we geboekt hebben komt helemaal wel goed.