Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:41

Wat zou er volgens Amerikaanse volwassenen leidend moeten zijn in de coronacrisis?
Uitkomsten vind ik we passen bij de grote rol van het RIVM in Nederland.

https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0231808

Citaat:
We found that 69% of the respondents wanted the scientific/public health leadership (either the CDC Director or NIH Director) to lead the US response to COVID-19 outbreak as compared to 14% who wanted the political leadership (either the president or Congress) to lead the response.

Anderen nog interessante artikelen gevonden de laatste tijd? Eerder waren er hier mooie gesprekken over COVID tot op celniveau, dat mis ik best wel nu.

BigOne

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:45

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:49

De eerste resultaten van de onderzoeken naar de besmettelijkheid van kinderen zijn wel interessant, die waar Van Dissel het gisteravond over had: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... n-covid-19 Niet op celniveau, sorry :D.

De 3% uit het sanquin onderzoek vind ik persoonlijk wel tegenvallen: https://www.lc.nl/binnenland/RIVM-Zon-3 ... 68948.html Ik las in een ander topic dat Frankrijk 5% heeft gemeten, maar ik heb daar geen bron van. Wel interessant om dit per land te weten en te bezien of de verschillen verklaard kunnen worden.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:55

veerledec schreef:
De 3% uit het sanquin onderzoek vind ik persoonlijk wel tegenvallen: https://www.lc.nl/binnenland/RIVM-Zon-3 ... 68948.html Ik las in een ander topic dat Frankrijk 5% heeft gemeten, maar ik heb daar geen bron van. Wel interessant om dit per land te weten en te bezien of de verschillen verklaard kunnen worden.

Volgens mij gingen ze het onderzoek van Sanquin over 4 weken (of inmiddels over 3 weken alweer) nog een keer herhalen? En als het goed is gingen ze nu ook neusvocht onderzoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:15

bigone schreef:
https://www.nationalreview.com/news/va- ... -patients/

Anti malaria medicijn dood er meer door de bijwerkingen dan dat het geneest. Er loopt nog een studie maar dit bevestigd de argwaan van sommige medici.

Moet je nagaan hoeveel mensen op bokt riepen dat het belachelijk was dat die huisarts die op eigen houtje voorschreef berispt was. Dat had inderdaad flink fout kunnen gaan.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:59

Via intranet op mijn werk en omdat er hier zoveel melding is gemaakt van deze symptomen:
Is reuk- en smaakverlies een bruikbare indicator bij vroegtijdige diagnose van COVID-19, de ziekte veroorzaakt door het coronavirus? Die vraag staat centraal in onderzoek van het Global Consortium of Chemosensory Research (GCCR), een internationaal consortium van ruim 600 artsen en wetenschappers. Zij roepen mensen die met het virus besmet zijn op een online vragenlijst in te vullen over hun klachten.

Link naar vragenlijst GCCR. Bij doorklikken naar de Nederlandse versie ook even op het pijltje rechtsonder klikken.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:27

Pandora2 schreef:
bigone schreef:
https://nos.nl/l/2331144

Hier staan een aantal dingen in waardoor ik vermoed dat we er nog lang niet zijn. Corona die na een maand nog in ontlasting word gevonden , advies om altijd met toiletdeksel dicht door te spoelen . Maar ook dat je pas echt super besmettelijk bent met een ernstige infectie . Dan denk ik misschien te simpel , dan lig je toch op bed? Waar komen dan al die besmettingen vandaan ?

Hier hoorde ik gister dat de besmettelijkheid van het virus het grootst is als je zelf nog geen klachten hebt. Dus zo ongeveer de eerste 2 dagen.
Dat maakt het er ook niet simpeler op :7

Dat wordt ook wel super dubbel gebracht. 'k dacht van van der Gucht of van Ranst (ik weet zo snel niet meer wie van de 2) zei dat je inder daad een dag of 2 voordat je je ziek begint te voelen je het besmettelijkst bent. Dus heb je last van een kriebelhoestje, beetje keelpijn ,oid. blijf dan thuis. Maar die beginnen zo'n 2 dagen voordat je echt ziek wordt, en zijn dan toch al klinische symptomen. Of bedoelen ze nog voor dat kriebelhoestje 8)7

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:32

@ Astorga: Wellicht interessant. Duitsland start met de eerste clinical trial. Een RNA vaccin.

https://www.pei.de/EN/newsroom/press-re ... rmany.html
Met extra info: https://www.clinicaltrialsregister.eu/c ... 38-36/DE#F

RNA vaccin op basis van 1 eiwit. Vraag in het algemene topic: hoe gaan ze testen of het werkt.

Volgens de RNA vaccinatie methode zouden ze antistoffen kunnen meten, maar is een respons tegen 1 eiwit voldoende voor volledige virus eliminatie? Ofwel zal het voldoende bescherming geven tegen het volledige virus? In België zijn er al meerdere stammen van het virus die, dus hoe zit het met de mutatiegraad.

En wat ik mij persoonlijk afvraag: stel je krijgt slechts een gedeeltelijke immuunrespons, is er dan geen risico op antigen-antibody enhancement (ADE)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:09

_Cathalijne schreef:
Dat wordt ook wel super dubbel gebracht. 'k dacht van van der Gucht of van Ranst (ik weet zo snel niet meer wie van de 2) zei dat je inder daad een dag of 2 voordat je je ziek begint te voelen je het besmettelijkst bent. Dus heb je last van een kriebelhoestje, beetje keelpijn ,oid. blijf dan thuis. Maar die beginnen zo'n 2 dagen voordat je echt ziek wordt, en zijn dan toch al klinische symptomen. Of bedoelen ze nog voor dat kriebelhoestje 8)7

Het was Van Ranst deze keer :D
Volgens mij bedoelen ze idd nog voor het hoestje of de keelpijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:17

Sizzle schreef:
bigone schreef:
https://www.nationalreview.com/news/va- ... -patients/

Anti malaria medicijn dood er meer door de bijwerkingen dan dat het geneest. Er loopt nog een studie maar dit bevestigd de argwaan van sommige medici.

Moet je nagaan hoeveel mensen op bokt riepen dat het belachelijk was dat die huisarts die op eigen houtje voorschreef berispt was. Dat had inderdaad flink fout kunnen gaan.

Het is alleen op veteranen uitgeprobeerd. Dat geeft ook niet echt een goed beeld.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:28

Ik ben weer benaderd voor een nieuw onderzoek vanuit het ziekenhuis waar ik werk. Ze willen nu en over 4 weken bloed en speeksel onderzoeken op antistoffen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:29

Misschien geen echt goed beeld maar die groep die het niet kreeg waren twee keer zoveel overlevers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:30

raket schreef:
Ik ben weer benaderd voor een nieuw onderzoek vanuit het ziekenhuis waar ik werk. Ze willen nu en over 4 weken bloed en speeksel onderzoeken op antistoffen.

Mooi, doe je meteen aan mee neem ik aan?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:56

bigone schreef:
raket schreef:

Mooi, doe je meteen aan mee neem ik aan?[/quote

Uiteraard. Ik doe aan meerdere mee. Sanquin. Longfonds en vanuit het ziekenhuis lopen meerdere dingen.
Alle beetjes helpen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:00

Zunzuncito schreef:
Via intranet op mijn werk en omdat er hier zoveel melding is gemaakt van deze symptomen:
Is reuk- en smaakverlies een bruikbare indicator bij vroegtijdige diagnose van COVID-19, de ziekte veroorzaakt door het coronavirus? Die vraag staat centraal in onderzoek van het Global Consortium of Chemosensory Research (GCCR), een internationaal consortium van ruim 600 artsen en wetenschappers. Zij roepen mensen die met het virus besmet zijn op een online vragenlijst in te vullen over hun klachten.

Link naar vragenlijst GCCR. Bij doorklikken naar de Nederlandse versie ook even op het pijltje rechtsonder klikken.

Mijn vader is inmiddels overleden, mede door covid.
Mijn moeder heeft het (gehad) met milde klachten.
Zij is plots haar geur kwijtgeraakt, zelfde avond vader koude rillingen.
Moeder is ongeveer 10 dagen geur kwijt geweest.
Moeder kreeg op maandagmiddag kriebelhoest, Boris Johnson kuch. Woensdagavond lichte koorts. Vrijdagavond geurverlies.

Vader heeft amper gehoest.
Die klaagde over pijnlijke schouder en rug.
Maar die had 4 weken ervoor ongeval gehad.

Vader kreeg op dag 3 ontstoken oog erbij. Hij heeft het 5 , net geen 6 dagen gehad.
Ging supersnel.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:44

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:46

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:55

Whale schreef:
Firelight schreef:
Dit is toch een opmerkelijk onderzoek:
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... oronavirus

Ben wel erg benieuwd naar de uitkomsten hiervan

Grappig inderdaad.
Ben wel benieuwd of ze het aantal gemiddelde rokers ook tegen de leeftijdsgroepen en regio‘s afgezet hebben. Stel dat van die 28% rokers de helft jonger is dan 30 dan is het logisch dat slechts 14% rokers in het ziekenhuis komt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:56

Ik mag toch hopen dat ze daar wel rekening mee gehouden hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:56

Dat weet je maar nooit, alles voor roem (en geld).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:57

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:57

Die getallen staan wel in dat artikel meen ik

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:02

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:04

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:06

Maar wel de echte, niet die e-smoke-ellende. Da ga nie helpen nie :')