Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:11

Weet iemand op hoeveel dode Italië zat rond deze tijd? Ben wel benieuwd of je vergelijkingen ziet?

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:13

Dat liep in ieder geval ook dagelijks steeds harder op

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:15

Cer schreef:
Maar, gezien de cijfers dat er meer mensen besmet zijn dan we weten.. zou het ook zo kunnen zijn dat ook al meer mensen genezen zijn dan dat we weten, en dat zodoende de groepsimmuniteit al verder is dan we weten? Of is dat niet mogelijk?

NB, de vraag van de herbesmetting staat nog open :j

Dat denk ik wel :j
Daarom is het inderdaad wel mooi om dat te kunnen testen, al kun je natuurlijk een hoop afleiden vanuit de wel geteste mensen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:17

Cer schreef:
Maar, gezien de cijfers dat er meer mensen besmet zijn dan we weten.. zou het ook zo kunnen zijn dat ook al meer mensen genezen zijn dan dat we weten, en dat zodoende de groepsimmuniteit al verder is dan we weten? Of is dat niet mogelijk?

Ja, mogelijk.

Maar daar heeft niemand zicht op.

Én:

Vanaf dat je besmet wordt duurt het 2 tot 14 dagen voor je klachten krijgt.
Die klachten duren vervolgens ook 2 dagen tot 3 weken of langer.

Dus het aantal besmette en daarna genezen mensen zal nóg niet erg hoog liggen.

Maar hoe hoger dat getal wordt, hoe makkelijker het wordt om het aantal besmettingen voldoende laag te houden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:18

Loretta schreef:
mnka schreef:
Sorry als dit al besproken is, het topic gaat erg hard.
Nederland heeft dus de aanpak om groepsimmuniteit op te bouwen, maar is er ook ergens bewezen dat je niet opnieuw besmet kan raken? Misschien dat ik mij onnodig zorgen maak hoor, maar ik vraag mij af of deze aanpak echt gaat werken

Er is wel bewezen dat mensen opnieuw besmet kunnen raken. Nederland neemt een gigantisch grote gok.

Heb je een bron?

Daar ben ik heel nieuwsgierig naar!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:18

lovee schreef:
Weet iemand op hoeveel dode Italië zat rond deze tijd? Ben wel benieuwd of je vergelijkingen ziet?

Italie had 20 dagen na de eerste officiele besmetting 3858 besmettingen en 148 doden

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:19

Femke_Tweety schreef:
Loretta schreef:

Er is wel bewezen dat mensen opnieuw besmet kunnen raken. Nederland neemt een gigantisch grote gok.

Heb je een bron?

Daar ben ik heel nieuwsgierig naar!

Ik ook; ik dacht juist dat het aannemelijker was dat mensen gewoon nog niet beter waren..?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:19

Laatst bijgewerkt door Morris op 17-03-20 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:21

Amyyy schreef:
lovee schreef:

Italie had 20 dagen na de eerste officiele besmetting 3858 besmettingen en 148 doden

Waar heb je dan gevonden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:24

Femke_Tweety schreef:
Maar hoe hoger dat getal wordt, hoe makkelijker het wordt om het aantal besmettingen voldoende laag te houden.

Als de 'brandhaard' carnaval was, en we zijn nu 17 dagen verder dan carnaval, en de besmetting gaat snel, dan zullen er best wat mensen besmet zijn...
(ja ik probeer het positieve in de berichten te vinden :j noem mij hopeloos naief :) )

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:25

Cer schreef:
Femke_Tweety schreef:

Als de 'brandhaard' carnaval was, en we zijn nu 17 dagen verder dan carnaval, en de besmetting gaat snel, dan zullen er best wat mensen besmet zijn...
(ja ik probeer het positieve in de berichten te vinden :j noem mij hopeloos naief :) )

Ik kan dat positieve ook wel even gebruiken... ;) Zou mooi zijn als dat hard oploopt inderdaad!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:28

(ja ik probeer het positieve in de berichten te vinden :j noem mij hopeloos naief :) )[/quote]

Ik kan dat positieve ook wel even gebruiken... ;) Zou mooi zijn als dat hard oploopt inderdaad![/quote]

+1

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:33

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:36

98% van wat?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:48

Babootje schreef:
Morris schreef:
Isapaardje, je noemde incubatietijd van 14 dagen (als ik het goed heb).

De mediaan is 5 dagen.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19
https://nl.wikipedia.org/wiki/COVID-19

Ik had begrepen dat binnen 12 dagen 98% besmet is en dus voor de zekerheid dus 14 dagen worden genomen.

98% van wat precies? Dat de incubatietijd van de meerderheid (98%) binnen 12 dagen is?

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:48

Ik ben WOEST!

Mijn schoonouders rijden nét Nederland binnen na een roadtrip met de camper door Zuid Spanje, Frankrijk en België. Ze zijn al een paar dagen terug vertrokken, maar ze konden niet meer rijden dan dat ze al deden.
Je zou denken dat ze gelijk naar huis gaan en zichzelf 2 weken in quarantaine zouden zetten, niet dus! Ze gaan gelijk gezellig bij mijn schoonzusje en haar vriend op bezoek in Bennekom.
En niemand van die hele familie die zegt dat dit niet kan. Iedereen zegt ‘wat gezellig!’
Die hele familie heeft zo’n ongelofelijk bord voor hun kop. Hoe achterlijk kan je zijn?
Ik ga dus voorlopig niet meer naar mijn schoonouders. (Goed excuus om niet te hoeven gaan ;-))

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:50

dakplaat schreef:
Onderaan die grote lap tekst :+
Als je bericht niet aankomt kun je natuurlijk ook bij jezelf te rade gaan, ik ben niet de enige die jouw punt mist.
Maargoed, terug ontopic.

Zoals ik al eerder aangaf misschien toch nog eens die grote lap tekst doorlezen en dit maal met interesse. Want dat staat er niet.
Maar ik zal me van verder commentaar onthouden, want het is als trekken aan een dood paard.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:51

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:52

Kaus schreef:
Arabesk schreef:
*knip*

En Chinezen gaan niet alleen naar Italië he, iedereen over de hele wereld loopt overal in en uit. Giethoorn bijv. Dat er nu een uitbraak in Brabant is, komt gewoon keihard door carnaval.

*knip*

Daarom verbaast het me ook enorm dat er nog niemand hier in Giethoorn en Steenwijk besmet is. Het stikt hier altijd van de Chinezen, ook in de tijd dat het virus al behoorlijk in opkomst was. Toch net de dans ontsprongen dus :=

Dat was ook rap voorbij toen het bekend was. Denk dat giethoorn al een van de eerste leeg liep kwa toeristen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:53

Amyyy schreef:
lovee schreef:

In Italië heeft een ziekenhuis geblunderd, door 1 meneer met corona tot 2x toe weg te sturen.
Tegen de tijd dat hij getest werd 'en de eerste officiële besmetting' een feit was, had hij ('ze zeiden dat alles in orde was...') al velen besmet.

Wij namen al maatregelen toen op televisie de minister verwittigd werd van de eerste officiële besmetting.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:54

Sassii schreef:
Ik ben WOEST!

Mijn schoonouders rijden nét Nederland binnen na een roadtrip met de camper door Zuid Spanje, Frankrijk en België. Ze zijn al een paar dagen terug vertrokken, maar ze konden niet meer rijden dan dat ze al deden.
Je zou denken dat ze gelijk naar huis gaan en zichzelf 2 weken in quarantaine zouden zetten, niet dus! Ze gaan gelijk gezellig bij mijn schoonzusje en haar vriend op bezoek in Bennekom.
En niemand van die hele familie die zegt dat dit niet kan. Iedereen zegt ‘wat gezellig!’
Die hele familie heeft zo’n ongelofelijk bord voor hun kop. Hoe achterlijk kan je zijn?
Ik ga dus voorlopig niet meer naar mijn schoonouders. (Goed excuus om niet te hoeven gaan ;-))

-O-

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:55

Sassii schreef:
Ik ben WOEST!

Ja je hebt nu een hele goede reden om de schoonouders te weren *\o/*

Nou moet ik wel zeggen (algemeen gesproken), je kunt je een maand in huis opsluiten en dan 1 keer naar de winkel gaan waar je besmet raakt. De stress zorgt ook dat mensen meer vatbaar zijn.

Ik lees hier veel klachtjes van wat keelpijn, ja dat het ik afgelopen week ook gehad.. Gewone verkoudheid denk ik?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:55

Janneke2 schreef:
Amyyy schreef:

In Italië heeft een ziekenhuis geblunderd, door 1 meneer met corona tot 2x toe weg te sturen.
Tegen de tijd dat hij getest werd 'en de eerste officiële besmetting' een feit was, had hij ('ze zeiden dat alles in orde was...') al velen besmet.

Wij namen al maatregelen toen op televisie de minister verwittigd werd van de eerste officiële besmetting.

Daarom, landen zijn onderling totaal niet te vergelijken. Goed dat je het vermeld

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:56

Citaat:
Defensie bereidt zich voor om de Nederlandse bevolking te helpen in de strijd tegen het coronavirus. Volgens minister Bijleveld houdt de krijgsmacht rekening met allerlei scenario’s. “Gelukkig is de militaire inzet nog niet nodig geweest, maar als het moet ondersteunen we waar dat mogelijk is.”

“Denk aan onze medische capaciteit”, noemt ze als voorbeeld. “We hebben het calamiteitenhospitaal in Utrecht, maar daarnaast nog een noodhospitaal dat misschien is in te zetten. Ook is er opvangcapaciteit om mensen in quarantaine te houden.” En dit gaat alleen nog maar over plekken op het land. Ook op het water heeft de krijgsmacht het een en ander te bieden.

Dan gaat het natuurlijk over de marine “De amfibische transportschepen Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam beschikken over geavanceerde en ruime ziekenboegen waar patiënten met besmettelijke ziektes zijn te behandelen”, licht Bijleveld toe. “Dat geldt trouwens ook voor het logistieke ondersteunings- en bevoorradingsschip Zr.Ms. Karel Doorman. Dat heeft bovendien eigen laboratoria en een speciale quarantaineruimte met afzuiging. Heel geschikt om patiënten met besmettelijke ziektes te behandelen. We onderzoeken welke van deze capaciteiten beschikbaar zijn."

De Doorman heeft zijn grote meerwaarde bewezen in 2014 toen het schip werd ingezet bij de bestrijding van Ebola in West-Afrika. Alle 3 de schepen hebben operatietafels en gezamenlijk zo’n 30 intensive-carebedden.
Bijleveld: “Inzet was tot nu toe nog niet nodig, maar zoals altijd staan we klaar voor als dat wel het geval is. Het kan niet zo zijn dat we ons dan nog eens moeten gaan voorbereiden.”

Het draait niet alleen om opvangplekken en medische hulp als de minister het heeft over het paraat staan van Defensie. “Militairen zijn natuurlijk ook in te zetten voor transport, of voor distributie van wat dan ook. De landmacht kan noodvoorzieningen bouwen. Mocht de nood aan de man zijn dan ondersteunt Defensie desgewenst de politie bij het handhaven van de openbare orde. Het is een van onze taken om civiele autoriteiten te ondersteunen. Defensie is misschien niet veel in beeld nu, maar als het erop aankomt kan Nederland op haar krijgsmacht rekenen. Maar we moeten natuurlijk wel rekening houden met een inzet voor langere tijd.”

Natuurlijk heeft Bijleveld ook oog voor de militairen zelf, want die kunnen het virus net zo goed oplopen. Dus volgt Defensie het advies van de RIVM om zo lang mogelijk op de been te blijven. “In de uitzendgebieden monitoren we de situatie en nemen maatregelen. Hier in eigen land wordt waar mogelijk thuis gewerkt. Ik sluit me graag aan bij de minister-president: Ik heb groot respect voor onze hulpverleners, artsen en verpleegkundigen en iedereen die nu voorop gaat. Alleen samen en gecontroleerd kunnen we het coronavirus bestrijden. “Hou je aan de aanwijzingen en sta elkaar bij als dat mogelijk is”, voegt Bijleveld eraan toe, “of zoals wij in Twente zeggen: Noaberschap."

Dit las ik net op de Facebookpagina van defensie. Kort gezegd heeft defensie middelen om de civiele maatschappij te ondersteunen, zo is er o.a. een noodhospitaal dat ingezet kan worden. Verder zijn er mogelijkheden om mensen in quarantaine te plaatsen en zijn er 3 schepen die mensen kunnen opvangen. Naast medische hulp kan defensie ook helpen met transportmiddelen of het handhaven van de openbare orde.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:57

Janneke2 schreef:

Hoeveel Nederlanders met soortgelijke klachten die niet getest worden zijn er wel niet op dit moment.