Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:46

Sterker nog, gisteren was nog op tv dat meerdere wetenschappers het aantal doden tijdens verschillende perioden van crisis hadden onderzocht, en tijdens een economische crisis blijken er juist mínder doden te vallen (corona sterfte niet meegerekend)

Edit, linkje toegevoegd, ook al is het een oud artikel: https://www.trouw.nl/nieuws/een-flinke- ... ~b3824423/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:11

MoniqueT schreef:
Ik mocht het woord egoïstisch niet gebruiken maar kan er toch echt niets anders van maken.

Van wie mag dat niet?
Het is toch gewoon een vaststelling n.a.v. berichten die geplaatst worden.
Je verzint het niet uit je duim ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:58

MoniqueT schreef:
Ik mocht het woord egoïstisch niet gebruiken maar kan er toch echt niets anders van maken.

Gebruik het maar gerust, vindt zelf egocentrisch nog ietwat beter hierbij passen.
Heb mezelf voorgenomen er inhoudelijk er verder geen aandacht aan te besteden en zeker dit soort mensen geen platform meer te bieden.
Want negatieve aandacht is ook aandacht, en al die uren die ze hier doorbrengen op bokt, zich wentelend in hun eigen ego en zieligheid hadden ze ook positief kunnen inzetten.

We hebben behoefte aan daadkracht, positieve samenwerking , nuchterheid , informatie en stukje humor om hier doorheen te komen.
En gelukkig wordt er door de meesten om ons heen hun best gedaan hiervoor.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:10

Electra63 schreef:
MoniqueT schreef:

Van wie mag dat niet?
Het is toch gewoon een vaststelling n.a.v. berichten die geplaatst worden.
Je verzint het niet uit je duim ;)

Mods :-) En inderdaad, eens Peetstap.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:37

Een artikel voor de mensen die vinden dat we de economie kapot maken met de huidige maatregelen: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/02/sp ... e-a3995658

Het artikel begint gelijk goed:

Citaat:
Spaanse griep: afstand houden was goed voor de economie

Geschiedenis Amerikaanse steden die in 1918 strenge maatregelen namen om de verspreiding van de Spaanse griep tegen te gaan, zagen hun economie in 1919 harder groeien dan steden die dat niet hadden gedaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:21

germie schreef:
Niemand houdt dit lang vol, niemand gaat nu even voor de lol winkelen. Dat betekent dus straks dat je favoriete winkel om de hoek ook weg is, en dan moet je wel bij Zalando of Amazon bestellen. Dat zullen de grote winnaars zijn. En die verhogen daarna de prijzen en huppa zij lopen binnen.

Vooralsnog is dit prima vol te houden. Ja een aantal dingen gaan wat moeilijker. Maar die lockdown in Nederland is zo erg nog niet. Alleen wel jammer dat je een beetje ver uit de buurt van andere mensen moet blijven. Gelukkig mogen we nog naar buiten en kunnen we de natuur zien opbloeien.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:33

Loretta schreef:
Vooralsnog is dit prima vol te houden. Ja een aantal dingen gaan wat moeilijker. Maar die lockdown in Nederland is zo erg nog niet. Alleen wel jammer dat je een beetje ver uit de buurt van andere mensen moet blijven. Gelukkig mogen we nog naar buiten en kunnen we de natuur zien opbloeien.

Ja vind ik ook.
We mogen bijna alles nog alleen met wat extra aandacht. We hebben hier zeker niet te klagen.

Nu kan ik me voorstellen als je op een flatje 4 hoog met 3 kinderen zit je er anders over denkt :+
Maar de meeste mensen hebben het zo gek nog niet nu.
En alle luxe dingen als uiteten, terrasje en vakanties dat komt wel weer. Kunnen we er dan extra van genieten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:46

_Penotti schreef:
Loretta schreef:

Ja vind ik ook.
We mogen bijna alles nog alleen met wat extra aandacht. We hebben hier zeker niet te klagen.

Nu kan ik me voorstellen als je op een flatje 4 hoog met 3 kinderen zit je er anders over denkt :+
Maar de meeste mensen hebben het zo gek nog niet nu.
En alle luxe dingen als uiteten, terrasje en vakanties dat komt wel weer. Kunnen we er dan extra van genieten.

Enige waar ik over klaag is het gemis van sociale contacten :o. Dat mis ik écht.

Ook zou ik graag weer gaan werken. Maar verder, helemaal prima :D.

_Penotti

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:59

Kan ik me voorstellen hoor :j

Maar als ik kijk hoe het in andere landen is, brrr.
Dan relativeert dat voor mij heel snel dat we niet moeten zeuren :)
Al is een keer lekker klagen soms best fijn om er weer tegen te kunnen :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:00

_Penotti schreef:

Absoluut waar, hier zijn de maatregelen imo beter.

En klagen is inderdaad wel een keer fijn :o.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:01

_Penotti schreef:

Inderdaad, hier worden we gelukkig niet neergeschoten wanneer je op straat loopt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:25

Ik las net dat sommige winkelketens, zoals Van Haaren en De Bever weer langzaam filialen gaan openen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:12

En dan willen ze volgend jaar de ozb verdubbelen. Omdat er nu parkeergeld e.d. misgelopen wordt. Echt, dat kun je als gemeenten niet gaan maken. Dit is dan inderdaad puur en alleen maar over de rug van de normale mens die niet eens ziek is.
https://www.telegraaf.nl/financieel/796 ... erdubbelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:31

Tja, gemeenten lopen veel inkomsten mis en moeten meer uitgeven nu. En waar denk je dat al dat geld vandaan gaat komen dat nu als steun wordt gegeven door de overheid? Er is geen geldboompje hoor.
We gaan het allemaal voelen in onze portemonnee straks, bereid je daar maar op voor.
Gemeenten in financiële problemen door corona - https://nos.nl/l/2329884

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:33

germie schreef:
En dan willen ze volgend jaar de ozb verdubbelen. Omdat er nu parkeergeld e.d. misgelopen wordt. Echt, dat kun je als gemeenten niet gaan maken. Dit is dan inderdaad puur en alleen maar over de rug van de normale mens die niet eens ziek is.

Of wel ziek zijn geweest of een geliefde zijn verloren of wat dan ook.

Echt misschien beter als je eens op je handen gaat zitten en niet meer reageert.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:40

Ozb verdubbelen, heel veel mensen raken ook hun baan kwijt, ben bang dat dat echt een nekslag kan zijn voor sommige die het al financieel zwaar hebben. De Ozb zou hier als het verdubbeld zo'n 1500,- zijn -O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:44

germie schreef:

Als ik jouw berichten lees, dan vraag ik mij af, wat voor werk jij doet?
Daar ben ik echt benieuwd naar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:50

moonsparkle schreef:
Ozb verdubbelen, heel veel mensen raken ook hun baan kwijt, ben bang dat dat echt een nekslag kan zijn voor sommige die het al financieel zwaar hebben. De Ozb zou hier als het verdubbeld zo'n 1500,- zijn -O-

Nou precies. Het lijkt mij dat de regering ook in zo'n geval moet zeggen, de komende jaren mag je niet verhogen, want iedereen heeft last van overmacht.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:59

Maar de gemeentes zitten zelf ook in geldnood? Ik zit echt niet op een verdubbeling van de ozb te wachten, maar kan me er nog niet druk over maken.
Eerst maar alles op alles zetten om uit deze crisis te komen zonder ernstig ziek te worden.
Laatst bijgewerkt door Ann op 09-04-20 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:03

moonsparkle schreef:

Als je echt grote financiële problemen hebt kun je kwijtschelding vragen van gemeentebelastingen, waaronder ook de ozb toch?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... elastingen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:06

Het is ook nog niet definitief, echt een sensatieartikel.
Ze kunnen het evt,miss mogelijk gaan doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:17

Als je echt grote financiële problemen hebt kom je in aanmerking. Ik zou alles op alles zetten om daar niet terecht te komen maar als dit langer duurt is er een hele grote kans dat ik m'n baan kwijt raak, dan kom ik niet direct in grote financiële problemen maar wel als ik lang geen nieuwe baan zou vinden, de ozb word verdubbeld en wat straks nog meer om weer te zorgen dat andere financieel weer gezond kunnen worden?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:21

En precies hierom wil ik eigenlijk dat er géén €1 meer naar Italië en Spanje enzo gaat!

Hun lekker geld ontvangen en het begrotingstekort maar op laten lopen, want geld uit je burgers kloppen, nee dat is echt onmogelijk!

En wij Nederlanders mogen weer krom liggen, niet alleen voor het geld dat we door ONZE crisis missen, maar óók voor het geld dat naar de zuidelijke EU landen gaat..

Nee! Gewoon NEE!

En mocht de woonlasten voor huurders ook zo omhoog gaan, dan verzin ik wel iets waardoor ik in aanmerking kom voor de vrijstelling. Ik zit nu steeds op het randje en moet steeds betalen, maar meer dan die €416 die ik dit jaar moet betalen, kan ik echt niet missen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:24

germie schreef:

Maar het is toch logisch dat we dit samen dragen? Of is dit de schuld van mensen die ziek zijn (geweest) en misschien wel overleden zijn? Iedereen zal hier aan meebetalen moeten. Dat heeft niks met ‘alleen maar over de rug van de normale mens die niet eens ziek is’. te maken.

Mijn vermoeden ligt ook dat volgend jaar de zorgverzekering bijv behoorlijk stijgen gaan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:24

germie schreef:

Maar het is toch logisch dat we dit samen dragen? Of is dit de schuld van mensen die ziek zijn (geweest) en misschien wel overleden zijn? Iedereen zal hier aan meebetalen moeten. Dat heeft niks met ‘alleen maar over de rug van de normale mens die niet eens ziek is’. te maken.

Mijn vermoeden ligt ook dat volgend jaar de zorgverzekering bijv behoorlijk stijgen gaan.