wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:48

Kinke schreef:
dat maar beslissen voor anderen wat juist is en wat niet, dat 'ik ben vegetariër/vega dus ik ben een beter mens' daar word ik niet goed van. Ninx schrijft dat boeren vroeger een mooi vak was, blijkbaar is het dat dan nu dus niet meer? Waarom stel jij dat als een feit voor een ander? Massaproductie? Kun je even aangeven hoeveel 'megastallen' er in Nederland zijn? Boeren is nog steeds een mooi vak, als niet zoveel mensen dat vak kapot maken. Waarom denk je dat boeren hun bedrijven niet kwijt willen? Als je niet zo leeft kun je je helemaal niet voorstellen hoe het is om boer te zijn. In alle vroegte opstaan om de dieren te verzorgen, in 1 oogopslag zien of een dier zich niet goed voelt, schoonmaken, het weer in de gaten houden, je rondes doen om te kijken hoe je land erbij ligt, wat is het juiste moment om de mest uit te rijden, plannen zodat je genoeg voer hebt voor de winter, de spanning van niet meewerkende weergoden als je wacht op de loonwerker die het gras of hooi binnenhaalt, zorgen om een ziek dier, ervoor vechten om een dier weer beter te krijgen, een controlerondje in het holst van de nacht als het slecht weer is, een koe helpen bij het afkalven midden in de nacht, het geweldige gevoel als dit allemaal is goed gegaan, het bedrijf wat al meerdere generaties in je familie is laten voortbestaan, een erfenis voor je kinderen, je bent dag en nacht met je dieren en je bedrijf verbonden

Ik praat over het boeren VOOR de uitvinding van het 'moderne' boeren, dus voor de industrialisatie.
Daar kleeft nog een zekere romantiek aan omdat mensen toen geloofden in matigheid en aten wat ze nodig hadden. Nu leven we in een tijd van overproductie en overconsumptie, overvloed tegen de laagst mogelijke prijs. Voor wie is dat nog heilzaam? Dat systeem is verrot.

Ik kom uit Friesland, en iedereen aan vaders kant waren boeren. Ik ben opgegroeid rond de boerderij.
Ik kan heel goed begrijpen dat een boer niet aard in een rijtjeshuis, en wil blijven boeren.
Het lijkt me dat er meer dan voldoende werk ligt om iedereen van voedsel te voorzien, maar dan bij voorkeur meer plantaardig... en dus zal men de werkzaamheden moet bijstellen/ verbreden.
Voor de mensen die toch perse dierlijke producten willen eten, zij moeten meer voor die producten gaan betalen. Een eerlijke prijs, zodat de boer zijn dieren een beter leven kan geven en zelf minder stress heeft om de eindjes aan elkaar te knopen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:53

Twee foto's gemaakt op het bedrijf van mijn schoonouders en vriend.

Afbeelding

Afbeelding

Ik krijg dus deze kant van het verhaal mee. Dat ze van de 54 nu 4 moeten ruimen van de overheid. Loop je daar door de stal met stuk voor stuk schatten van dieren en dan moet je er een paar uitkiezen welke afgevoerd gaan worden. Niet te doen..

En voor deze mensen zijn hun koeien net als wat onze paarden voor ons zijn. En als je dan bij dierenorganisaties leest dat boeren hun kalveren laten creperen vind ik dat echt vreselijk. Er zal maar geroepen worden dat alle paardenhouders hun paarden mishandelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:55

Ik zocht trouwens eigenlijk een ander filmpje, waar een jongeman trots vertelt over een hypermodern systeem waarin fokzeugen in een bak liggen met de biggetjes achter tralies (en de zeug permanent liggend dus) en de bakken die in een soort flatgebouw staan waarbij een computer bijhoudt hoe het met elke bak gaat. Die kun je dan bijv aanroepen als een zeug gaat bevallen, als er een dood biggetje in ligt etc. Echt een fabriek was dat :n

Ik ben dus TU student en bedenk me wel eens dat hier ook mensen worden opgeleid die dergelijke super effciente systemen bouwen, studiegenoten van mij misschien zelfs. Of ze bedenken een kippenstofzuiger die door een legstal heen gaat. Walgelijk :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:08

@ Jildau: er is echt een levensgroot verschil tussen boeren..... Ik heb kennissen die nog wel boeren, maar nog op hele kleine schaal. Hun dieren mogen het jaarrond binnen- en buiten lopen, ze kennen ze allemaal bij naam, doen alles met liefde. Maar verdienen dus ook genoeg, maar niet meer dan dat.

Ook ken ik aardig wat hufters. Inderdaad grof met de boeren, lomp. Veel meer dieren, verdienen dus ook meer. Dieren zijn er echt voor productie, en zien geen zonlicht.
Zij rijden een dikke auto over de ruggen van die dieren heen..... hier heb ik dus echt geen voeling mee.

Jildau

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:12

Maar dat onderscheid wordt niet gemaakt in de politiek, in de media of door dierenorganisaties. En dat is echt pijnlijk voor de boeren die zo hun best doen om de dieren een zo'n goed mogelijk leven te bieden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:22

Jildau schreef:
Maar dat onderscheid wordt niet gemaakt in de politiek, in de media of door dierenorganisaties. En dat is echt pijnlijk voor de boeren die zo hun best doen om de dieren een zo'n goed mogelijk leven te bieden.

Dat begrijp ik heel goed.... Maar er zal toch echt iets gedaan moeten worden. De ellende van duizenden dieren doet de frustratie van goede boeren verbleken.
Dus bij die dieren ligt de prioriteit.
Ik zie een oplossing door dierlijke producten veel duurder te maken.
Als je ziet wat de consument voor die producten betaalt, en wat er voor die paar grijpstuivers allemaal moet gebeuren... iedere idioot begrijpt dat dat niet uit kan.

Ik hoop dat we ooit terugkijken op deze tijd en ons zullen afvragen hoe we ooit zo ver hebben kunnen gaan in het uitbuiten van dieren.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:36

Ik ken helemaal niemand in de veehouderij die in een dikke auto rijdt en veel verdient.
Net zoals er een WD aanhanger was die beweerde dat alle boerderijhonden aan kettingen liggen of hysterisch langs de omheining rennen omdat ze zich de hele dag vervelen blah blah.
Maar het zal aan mij liggen, wij hebben een kleinschalige boerderij, maar daar is ook geen droog brood mee te verdienen, daarbij moet gewoon buiten de deur gewerkt worden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:48

Ik moet de eerste rijke boer ook nog tegenkomen. Zie het bij de koeien en kippen niet. Varkensboeren misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:53

Jildau schreef:
Ik moet de eerste rijke boer ook nog tegenkomen. Zie het bij de koeien en kippen niet. Varkensboeren misschien?

Varkensboeren hebben het al jaren slecht, dus vast ook niet...
Van boer zijn word je niet rijk. Hard werken voor een hongerloontje, of je nou een oude stal hebt of een nieuwe...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:09

Zo, manlief is net eerder van z'n werk vertrokken, er moet een pink kalven en hij vertrouwt het niet helemaal, maar ff checken of het kalf goed ligt (ideaal zo'n stalcamera)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:14

Jildau schreef:

Denk toch eerder eentje met bloembollen of zo. Veeboeren iig niet. Hoewel ik wel een boer ken die een deel van zijn bedrijf in Duitsland heeft (varkens), dat verdient meer dan een Nederlands bedrijf door de schaal die daar mogelijk is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:18

De enige plantjes die in Nederland goed verdienen zijn wietplantjes :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:21

bruintje123 schreef:
De enige plantjes die in Nederland goed verdienen zijn wietplantjes :D

Als je de elektriciteit aftapt wel ja :+, bij netjes g/w/l betalen is het al een stuk minder rendabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:22

Maar wiet plantjes kweken is ook slecht voor het milieu :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:23

Met een aggregaat valt het ook wel mee in de kosten.

Bij onze buurman hebben ze het eens gevraagd of het mocht in zijn schuur die leegstond.
Ja niet eromheen draaien, gewoon dat is het plan.
Zou hem 25.000 per oogst opleveren.

Maar het verhaal dat hij vrijblijvend mocht stoppen na een jaar geloofde hij niet zo dus heeft het niet gedaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:25

amoj schreef:
Maar wiet plantjes kweken is ook slecht voor het milieu :+

haha vast wel, leven in het algemeen is slecht voor het milieu.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:34

amoj schreef:
Van boer zijn word je niet rijk. Hard werken voor een hongerloontje, of je nou een oude stal hebt of een nieuwe...

Zouden boeren dan maar de conclusie trekken dat het inderdaad niet meer rendabel is? Ik zeg stoppen en wat anders gaan doen. Extra bonus: minder vervuiling en minder dierenleed.

(Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar een mens mag dromen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:48

PlantsTho schreef:
amoj schreef:

Zouden boeren dan maar de conclusie trekken dat het inderdaad niet meer rendabel is? Ik zeg stoppen en wat anders gaan doen. Extra bonus: minder vervuiling en minder dierenleed.

(Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar een mens mag dromen)

Wow, ehh, nee... Met boer zijn stop je niet zomaar. Boer zijn is geen beroep maar een levensstijl...

Ik haal dan altijd de MKZ tijd erbij, toen tientallen boeren depressief werden en of zelfmoord pleegden. Dat is misschien niet helemaal te vergelijken, veestapel ruimen of 'gewoon' naar de slacht doen, maar daarin zie je wat voor impact het heeft.

Het is vast niet zo bedoeld maar de manier waarop je dit zegt kwetst mij. Onze koeien zijn mijn alles, daar sta ik 24/7 voor klaar en zet mezelf regelmatig opzij om maar te zorgen dat alles 100% voor mekaar is bij de dames.
Ik heb ook een pony waar ik stapel gek op ben, maar ik ben net zo stapel gek op de koeien.
Dus daar mee stoppen, nee, nooit.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:51

Het was uiteraard niet mijn bedoeling om je (of iemand) te kwetsen. Als ik het zo teruglees staat het er inderdaad wat hard. Excuses daarvoor.

Ik vind het wel heel moeilijk te matchen in mijn hoofd hoe je duidelijk ontzettend veel liefde en hart hebt voor je dieren, maar ze toch naar de slacht stuurt en/of melkt. Hoe goed hun leven ook is, dat kan ik niet als diervriendelijk zien. Kan je die kant ook een beetje begrijpen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:54

Rijd je paard? Daarbij gebruik je je dier ook maar dat betekent niet dat je het een rotbeest vindt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:05

Nou het staat er op zich niet hard, maar ik (en echt heel veel andere boeren) hebben gewoon zoveel passie dat zo'n opmerking wel een beetje zeer doet. Maar ik snap dat je het niet zo bedoeld ;)

Dat snap ik ook. Dat is ook heel moeilijk. Met de ene koe heb ik ook meer moeite dan de andere. Vorige week is m'n lieveling weggegaan, en dat is niet om zielig te doen nu, maar daar heb ik echt wel even om lopen huilen. Ze wou niet meer drachtig worden en gaf nog maar een paar liter per dag. We hebben het lang geprobeerd maar helaas houd het een keer op.

Maar bij elke koe is het wel even lastig. Maar ik heb daar ook wel een beetje een zakelijke kijk op, ik vind het een beetje een cirkel van het leven zeg maar. Ik vind het 'mooi' dat na al die jaren topsport zo'n koe nog één keer nuttig is, namelijk een stukje vlees.
Een beetje hetzelfde hoe sommige bokkers er over denken als ze hun paard naar de slager brengen. Geen verspilling. Zo denk ik er met koeien ook over.
Ik vind dat ze een goed leven hebben, lekker naar buiten zometeen en een stal waar ze voldoende ruimte hebben. Het beste voer en de beste zorg. We besparen niet op de veearts, dat houdt niet in dat we lukraak antibiotica gebruiken. Maar afgelopen vrijdag had ik een vaars, moest kalven, die moest ik helpen want was een idioot zwaar kalf. Vaars had na het afkalven echt moeite om op te staan, die heb ik meteen een pijnstiller gespoten. Een kwartier later stond ze op.
Als een koe ziek is gaan we altijd voor het beter maken, tenzij de kans zo klein is, ja dan laten we haar inslapen. Dus ik vind dat ze goed verzorgd worden.

Ik heb er ook geen moeite mee als je het daar niet mee eens bent, ook prima. Waar ik wel moeite mee heb zijn mensen die leugens verspreiden, zoals dat kist kalveren nog bestaan en dat kalfjes slechts een restproduct zijn...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:15

amoj schreef:
en dat kalfjes slechts een restproduct zijn...

Een restproduct misschien niet, maar stierkalfjes hebben levend bijzonder weinig economische waarde voor een melkveehouder, toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:20

Volgens mij was ik in de war, ik schreef 'pink' hierboven, maar ik bedoelde vaars :D
In ieder geval, het kalfje is er, goed dat manlief het niet vertrouwde want het werd tijd dat de jongedame ter wereld kwam. Eerst nog wat gerochel en slijmerig maar dat ging al snel beter :) Vaars liet zich ook nog keurig even melken dus eerste flesje biest zat er ook al snel in :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:20

oomens schreef:
amoj schreef:

Een restproduct misschien niet, maar stierkalfjes hebben levend bijzonder weinig economische waarde voor een melkveehouder, toch?

Dat wil niet zeggen dat een boer niet heel hard zijn best doet om dat kalf een goed leven te geven in de tijd dat hij op het bedrijf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:28

oomens schreef:
amoj schreef:

En dood nog minder, dan kost het geld... Net zoals de vaars kalveren krijgen ook de stier kalveren de beste zorg!