Kinke schreef:dat maar beslissen voor anderen wat juist is en wat niet, dat 'ik ben vegetariër/vega dus ik ben een beter mens' daar word ik niet goed van. Ninx schrijft dat boeren vroeger een mooi vak was, blijkbaar is het dat dan nu dus niet meer? Waarom stel jij dat als een feit voor een ander? Massaproductie? Kun je even aangeven hoeveel 'megastallen' er in Nederland zijn? Boeren is nog steeds een mooi vak, als niet zoveel mensen dat vak kapot maken. Waarom denk je dat boeren hun bedrijven niet kwijt willen? Als je niet zo leeft kun je je helemaal niet voorstellen hoe het is om boer te zijn. In alle vroegte opstaan om de dieren te verzorgen, in 1 oogopslag zien of een dier zich niet goed voelt, schoonmaken, het weer in de gaten houden, je rondes doen om te kijken hoe je land erbij ligt, wat is het juiste moment om de mest uit te rijden, plannen zodat je genoeg voer hebt voor de winter, de spanning van niet meewerkende weergoden als je wacht op de loonwerker die het gras of hooi binnenhaalt, zorgen om een ziek dier, ervoor vechten om een dier weer beter te krijgen, een controlerondje in het holst van de nacht als het slecht weer is, een koe helpen bij het afkalven midden in de nacht, het geweldige gevoel als dit allemaal is goed gegaan, het bedrijf wat al meerdere generaties in je familie is laten voortbestaan, een erfenis voor je kinderen, je bent dag en nacht met je dieren en je bedrijf verbonden
Ik praat over het boeren VOOR de uitvinding van het 'moderne' boeren, dus voor de industrialisatie.
Daar kleeft nog een zekere romantiek aan omdat mensen toen geloofden in matigheid en aten wat ze nodig hadden. Nu leven we in een tijd van overproductie en overconsumptie, overvloed tegen de laagst mogelijke prijs. Voor wie is dat nog heilzaam? Dat systeem is verrot.
Ik kom uit Friesland, en iedereen aan vaders kant waren boeren. Ik ben opgegroeid rond de boerderij.
Ik kan heel goed begrijpen dat een boer niet aard in een rijtjeshuis, en wil blijven boeren.
Het lijkt me dat er meer dan voldoende werk ligt om iedereen van voedsel te voorzien, maar dan bij voorkeur meer plantaardig... en dus zal men de werkzaamheden moet bijstellen/ verbreden.
Voor de mensen die toch perse dierlijke producten willen eten, zij moeten meer voor die producten gaan betalen. Een eerlijke prijs, zodat de boer zijn dieren een beter leven kan geven en zelf minder stress heeft om de eindjes aan elkaar te knopen.