Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:42

Ik vind dat eerlijk niet zo raar hoor. Na het avondeten is het hier meestal even de beentjes op de dansvloer. tegen 22u het dessert en daarna gaat het helemaal los op de dansvloer maar is de drank dan niet meer inbegrepen. Kan wel zijn dat dit hier tegenwoordig ook aan het veranderen is zeker in bepaalde kringen. Ook is de etiquette tegenwoordig dat je zelfs geen afscheid meer hoeft te nemen van het paar en de ouders als je naar huis gaat.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:43

Grootste gieren, zijn die op andermans feest wel sterke drank
nemen, omdat dit dan mogelijk is, en op hun eigen feest alleen wijn, bier en fris laten serveren.

:= :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:43

petraaken schreef:
OP kosten van het bruidspaar de hele avond drinken is niet mogelijk. Toch niet in België. Zodra het dessert is geweest en het dansen echt begint is de drank voor je eigen rekening. (toch bij de bruiloften die ik ben geweest).

Over wraakacties fantaseren is leuk maar een normaal weldenkend mens doet dat uiteraard niet (of het moet heel subtiel zijn en alleen duidelijk voor degene die het aanbelangd. }> )

Ik denk dat je dan naar de verkeerde feesten gaat hoor. Tot hier toe heb ik op nog geen enkel huwelijk zelf mijn drank moeten betalen en ik ben zowel bij Vlaamse als Waalse stellen op het feest geweest. Sommigen waren familie, anderen collega's, weer anderen kinderen van collega's en natuurlijk vrienden. Dus beste Nederlandse bokkers, ook in België is betalen voor je drank op een feest eerder uitzondering als regel. :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:45

Lizzyy schreef:
Nou gisteren inderdaad gebeld met de bruidegom in kwestie. Hij bleef er gewoon bij dat het aan de tafelschikking lag en er inderdaad geen stoelen meer bij konden. Ze (voorzover ik begreep alleen R) waren helemaal verliefd geworden op de zaal en wilde daar graag het feest vieren. Verder hadden ze zichzelf niet mee gerekend in de tafelschikking, wat wel moest, waardoor ze dus net míjn stoel moesten schrappen. Ik heb er verder geen heisa over gemaakt en heb mijn zegje gedaan. Toen ik erover begon dat ik "het begrijp als ze mij er niet bij willen hebben is hun keuze, maar B (mijn vriend) zetten ze hiermee ook voor het blok", had hij niet echt een antwoord klaar. Volgens mij had hij daar niet echt over nagedacht :(:) . Ik ben er nu verder klaar mee en ga me er voorlopig niet meer over opwinden. De bruiloft is begin oktober dus dan mag ik er weer over na gaan denken van mezelf. Ik denk wel dat ik in de avond heen ga, meer omdat ik ook mijn vriend niet voor het blok wil zetten. Wil me ook niet laten kennen tegenover hun en ik ga ze gewoon een gigantische drankrekening bezorgen *D

Maar dan nog, dan bel je toch even ipv de uitnodiging zo te doen? Rare mensen...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:45

Goed zo gewoon laten varen en feestje bouwen op het feest :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:47

Zou het niet iets meer voor West-Vlaanderen zijn dan? Want ik zie ook wel meer dingen in jouw posts die blijkbaar bij jouw als heel normaal en etiquette worden omschreven, maar die ik hier eigenlijk nog nooit heb gezien.
Maar ik ben ook nog nooit op een bruiloft geweest waar mensen zich druk maakten om "etiquetteregel". Gewoon wat iedereen leuk en normaal vond, hopla veel plezier allemaal. Ik zou zelf niet eens een regel kunnen verzinnen, behalve dat je niet in een witte jurk afkomt al gast en dat het gebruikelijk is dat het bruidspaar bij de avond klaarstaat om iedereen en de cadeau's in ontvangst te nemen :+ .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:48

petraaken schreef:
Ik vind dat eerlijk niet zo raar hoor. Na het avondeten is het hier meestal even de beentjes op de dansvloer. tegen 22u het dessert en daarna gaat het helemaal los op de dansvloer maar is de drank dan niet meer inbegrepen. Kan wel zijn dat dit hier tegenwoordig ook aan het veranderen is zeker in bepaalde kringen. Ook is de etiquette tegenwoordig dat je zelfs geen afscheid meer hoeft te nemen van het paar en de ouders als je naar huis gaat.

Ik wel: je nodigt mensen uit op je feest, maar ze moeten dan wel zelf hun drank betalen... dat doe je op een verjaardag toch ook niet?
Hier in de Achterhoek breekt waarschijnlijk de hel los als je dat doet :') En op zich ook niet gek, het is gewoonte dat dit voor rekening is van het bruidspaar, beetje gek als ze op een bruiloft van een ander wel gratis drinken, maar dat de gasten op hun eigen bruiloft moeten betalen.
Geef dan geen feest, als je de kosten niet kunt/wilt dragen.
Hier sluiten we de avond vaak af met een broodje en koffie, maar wat je ook steeds vaker ziet is een puntzakje patat :j Handjes geven wordt aan het eind van de avond vaak ook nog gedaan, tenzij wordt aangegeven dat dat niet hoeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:53

eilleen333 schreef:
Maar dan nog, dan bel je toch even ipv de uitnodiging zo te doen? Rare mensen...

Precies, er zijn veel manieren om zoiets op te lossen, maar ze beginnen bijna allemaal met goeie communicatie. Dus *voordat* je de kaart stuurt een 'we zitten hiermee, en omdat we zelf niet zo close zijn met [ts], zouden jullie het een probleem vinden als [ts] alleen 's avonds komt?'
Nog niet helemaal ideaal, maar geeft toch alweer een heel andere sfeer.

Dit is gewoon een hele rare oplossing, en als M niet had bedacht dat het vreemd is, en zelfs na 2 keer een gesprek te hebben (met vriend van ts en met ts zelf) nog niet echt iets beters heeft en wat meer erkennen geeft aan de gevoelens van ts en vriend, dan zegt dat wel wat.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:53

Wat een verhaal zeg :roll:
Ik vind dat je het netjes oplost op deze manier TS. Ik kan me echt helemaal voorstellen dat je er een rotgevoel over hebt maar onthoud: Dit zegt het meest over het bruidspaar zelf. Ik kan ook niet geloven dat het echt een kwestie van 1 persoon teveel is. Waarschijnlijk lig je de bruid niet en heeft die daar de broek aan en heeft haar aanstaande geen ruggegraat door te zeggen dat juist de vriendin van zijn beste vriend erbij moet zijn ipv 1 van de vriendinnen van de stellen die ze maar af en toe zien. Ik denk dat dit ook voor jou eigen vriend wel duidelijk maakt hoe belangrijk de vriendschap is voor zijn vriend. Het bruidspaar maakt in mijn ogen door dit zo te doen heel duidelijk dat de vriendschap voor hun geen waarde heeft. Zeker als ze overal de uitnodigingen persoonlijk rond brengen en bij jullie in de bus gooien. Als je dan toch het lef hebt om 1 persoon niet uit te nodigen, heb dan ook het lef om daar gewoon open voor uit te komen en niet zo stiekum/achterbaks in de hoop dat je er niks van zegt.

Ik zou persoonlijk waarschijnlijk helemaal niet meer gaan, je bent niet gewenst en alleen voor het feest ben je "toegestaan". Ik zou dan idd liever iets leuks zelf of met eigen vriendinnen gaan doen en mijn vriend zelf laten beslissen wat hij wil. Hij hoeft zijn vriendschap er niet voor dood te laten bloeden maar ik vermoed dat dit hele voorval de vriendschap automatisch wel schade aanbrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:58

Kwanyin schreef:
Zou het niet iets meer voor West-Vlaanderen zijn dan? Want ik zie ook wel meer dingen in jouw posts die blijkbaar bij jouw als heel normaal en etiquette worden omschreven, maar die ik hier eigenlijk nog nooit heb gezien.
Maar ik ben ook nog nooit op een bruiloft geweest waar mensen zich druk maakten om "etiquetteregel". Gewoon wat iedereen leuk en normaal vond, hopla veel plezier allemaal. Ik zou zelf niet eens een regel kunnen verzinnen, behalve dat je niet in een witte jurk afkomt al gast en dat het gebruikelijk is dat het bruidspaar bij de avond klaarstaat om iedereen en de cadeau's in ontvangst te nemen :+ .

Zou best kunnen, ik ben oorspronkelijk van de Antwerpse kempen en kom uit een oude boerenfamilie. Wij zijn nogal gesteld op de ongeschreven beleefdheidsregels en ik merk ook wel aan de mensen in mijn omgeving dat zij er ook zo over denken. Wij zullen bv ook nooit laten merken wanneer we iemand niet mogen en die mensen worden gewoon op feestjes gevraagd. Bij ons is ook het moto: over problemen en aanvaringen wordt gezwegen. Mijn broer bv komt niet meer bij mijn ouders, er zijn nog maar een paar mensen in de familie die met hem contact hebben en toch wordt hij voor alles gevraagd en lijkt voor buitenstaanders ook alles normaal als we allen samen zijn. Ik heb trouwens wel een goed contact met mijn broertje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-16 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:58

Palmera schreef:
Jennyj01 schreef:

Als dat echt zo is dan was het toch netjes geweest om even bij je langs te gaan en te vragen hoe je er zelf in staat. In de trant van: we zijn niet zo heel close dus zou jij alleen op de avond willen? Mocht er iemand uitvallen ben je uiteraard welkom mocht je willen. Niet op een dergelijke botte manier.

Het moet echt niet gekker worden. :+ Dus als je uitnodigingen gaat versturen voor jouw feest ga je eerst vragen of de genodigde het ermee eens is? :')

Los daarvan: of die tafelschikking nou een smoes is of niet doet er niet toe. Ze willen TS gewoon alleen de avond erbij hebben.

Palmera, vind je zelf ook niet dat je de situatie te algemeen benaderd? Nee, als je uitnodigingen gaat versturen voor jouw feest ga je in een normale situatie niet bij genodigden langs om te vragen of hij/zij het er mee eens is. Bij uitzonderingen zoals deze, zou dat echter misschien wel fijn en/of gepast zijn.

Daarnaast hoef je er zeker niet over te gaan liegen, mocht de tafelschikking inderdaad een smoes is (waar het wel heel erg op lijkt).

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:03

petraaken schreef:
de etiquette tegenwoordig dat je zelfs geen afscheid meer hoeft te nemen van het paar en de ouders als je naar huis gaat.

Ik vind dat wel een prettige ontwikkeling. Eerst is het bruidspaar alleen maar bezig met alle felicitatie's aan te nemen en als iedereen er eindelijk is, kan je weer beginnen met afscheid nemen. Dus lekker als gast gewoon weg gaan en het bruidspaar laten feesten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:04

TS ik vind het een slap excuus maar vooral, dat ze er zo stiekum over doen geeft een nare smaak aan het gebeuren.
Als ze naar jullie toegekomen waren en het probleem hadden uitgelegd had je er vast geen moeite mee gehad maar om bij iedereen de kaartjes persoonlijk af te geven en bij jullie het in de bus te stoppen, geeft al aan dat ze de confrontatie niet aandurfden.

Sterkte met je beslissing met wat je gaat doen en ook je vriend sterkte, voor hem is het ook een koude douche zo.

Ben eigenlijk ook wel benieuwt hoe de vrienden groep hier op gaat reageren nu ook zij weten dat jij wordt buitengesloten.

Zoals ik al schreef, mijn man had gelijk bedankt voor de vriendschap.
Contact was vanaf de kaart gestopt en als zijn goede vriend niet zelf contact opnam en er een eerlijk gesprek zou volgen , komt het ook niet meer goed.

Wat ik me dan nog verder afvraag
Als dit van de bruid afkomt en zij drijft nu al een wig tussen haar toekomstig man en zijn goede vrienden, hoe lang houdt zo'n huwelijk dan stand?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:08

Sleeper schreef:
petraaken schreef:
de etiquette tegenwoordig dat je zelfs geen afscheid meer hoeft te nemen van het paar en de ouders als je naar huis gaat.

Ik vind dat wel een prettige ontwikkeling. Eerst is het bruidspaar alleen maar bezig met alle felicitatie's aan te nemen en als iedereen er eindelijk is, kan je weer beginnen met afscheid nemen. Dus lekker als gast gewoon weg gaan en het bruidspaar laten feesten.

Dat is er ook wel eentje die ik toejuich hoor. Ik vind het bv heel vervelend om de mensen te storen als ze op de dansvloer staan of zitten te kletsen met vrienden of familie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:09

Maar Thesserd, als je dan wél voor een persoonlijk gesprek zou gaan en TS zou dan zeggen dat ze het er niet mee eens is: wat moet je dan?

En nog wat: men valt nu over het feit dat er wellicht een smoes gebruikt is. Dat weten wij uiteraard niet zeker. Maar áls dat nou zo zou zijn. Zou het aangenamer zijn geweest als het bruidspaar had gezegd: "wij willen jou er overdag niet bij hebben want we mogen jou niet zo"?
Naar mijn mening zou dat alleen maar heel eerlijk zijn. Maar dan bestaat er alsnog een hele grote kans dat iemand zich beledigt voelt, nietwaar?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:17

In Nederland is het inderdaad wel normaal dat het feest inclusief drank is. Heel vroeger stonden zelfs de sigaretten op de tafels, roken was dus ook gratis. Tijden zijn veranderd.

Op mijn eerste Ierse bruiloft had ik dan ook geen geld meegenomen .... Mijn vriend gelukkig wel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:17

Tafelschikking hoeft dus echt niet een smoes te zijn, maar goed het betreft ts.

Ts stel dat ze het vooraf zó hadden gemeld (Zoals Shadow en Jenny01 het meldt) zou je er dan minder moeite mee hebben gehad of evenveel? Ik zou het persoonlijk nl. even raar vinden (we hebben minder met jou dus daarom willen we je alleen de avond uitnodigen) :=
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-07-16 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:18

Huertecilla schreef:
Egos, egos, egos.

In plaats van dat waardering kwali-tijd te mogen delen, is het eigen ego het belangrijkste.

Al met al een heel leerzame vrouwen ego-draad :j

Serieus? Gaan we nu seksisme toepassen?

Het ego kan ik nog tot daar aan toe snappen... maar ga me nu niet vertellen dat mannen zich niet persoonlijk aangevallen kunnen voelen, want dat heb ik toch ook al meer dan genoeg meegemaakt...

Beetje jammer dit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:19

Wubwub schreef:
Huertecilla schreef:
Egos, egos, egos.

In plaats van dat waardering kwali-tijd te mogen delen, is het eigen ego het belangrijkste.

Al met al een heel leerzame vrouwen ego-draad :j

Serieus? Gaan we nu seksisme toepassen?

Het ego kan ik nog tot daar aan toe snappen... maar ga me nu niet vertellen dat mannen zich niet persoonlijk aangevallen kunnen voelen, want dat heb ik toch ook al meer dan genoeg meegemaakt...

Beetje jammer dit.

oliebol, als dat zo is dan is mijn vriend een vrouw! :oo

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:24

BloemBloem schreef:
Ik zou echt aanpappen met de manager oid die avond, en zorgen dat hij even komt kletsen waar het bruidspaar en je vriend bij staan. Complimenteren over de zaal en service etc. en daarna vermelden dat het wel jammer was dat er geen stoel meer bij kon ...... Wachten op een reactie, en dan van "die koppen" een foto maken :+ Zou toch wel heel benieuwd zijn naar het antwoord van de manager ;)

_O-

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:26

Palmera schreef:
Maar Thesserd, als je dan wél voor een persoonlijk gesprek zou gaan en TS zou dan zeggen dat ze het er niet mee eens is: wat moet je dan?

En nog wat: men valt nu over het feit dat er wellicht een smoes gebruikt is. Dat weten wij uiteraard niet zeker. Maar áls dat nou zo zou zijn. Zou het aangenamer zijn geweest als het bruidspaar had gezegd: "wij willen jou er overdag niet bij hebben want we mogen jou niet zo"?
Naar mijn mening zou dat alleen maar heel eerlijk zijn. Maar dan bestaat er alsnog een hele grote kans dat iemand zich beledigt voelt, nietwaar?

TS heeft geen keuze, ze kan het er wel niet mee eens zijn, maar dan gaat ze niet opeens wel een uitnodiging krijgen :+ Dat is volgens mij ook niet zo zeer de wens van TS. Als ze haar er niet bij willen hebben dan is dat zo, en dan is het juist ook niet leuk om er dan wél bij te zijn. Maar wees daar dan ook eerlijk over en trek dan als bruidspaar stoer je mond open, in plaats van zo achterbaks doen zoals het nu lijkt te gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:31

Palmera schreef:
Het moet echt niet gekker worden. :+ Dus als je uitnodigingen gaat versturen voor jouw feest ga je eerst vragen of de genodigde het ermee eens is? :')

Nee, het is een retorische vraag. Je verwacht dat iemand er geen punt van maakt en dan heb je het in ieder geval gemeld. Maakt die persoon er wel een punt van, dan kan je direct samen naar een oplossing zoeken.
Dat heeft niet te maken met het feit dat de gasten de indeling bepalen, maar met het feit dat je met mensen met gevoel te maken hebt, en best een beetje rekening met elkaar kan houden.

Ookal wil je iemand liever niet in je groepje oid, dan is dit gewoon niet de manier vind ik. Het is gewoon laf.

Maar ik zou er zelf denk ik niet echt een punt van genaakt hebben. Gewoon lekker paardrijden die dag en s avonds gaan.
Mensen die me zo zouden behandelen, die heb ik niet nodig hoor. Dat zijn dan toch geen vrienden waar je echt van op aan kan...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:33

Huertecilla schreef:

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat, met zo'n oplossing EN de bijbehorende manier van communiceren, het nog echt gaat om diepgevoelde quality time. Kwalitatief samenzijn gaat voor mij toch ook om het zien en erkennen van elkaars gevoelens (anders kun je ook gewoon een spiegel in de kamer zetten...)
Als daar helemaal geen aanzet toe is, dan is het gevolg dat de bruiloft (en wellicht de vriendschap, maar dat hoeft niet) devalueert van een belangrijke ervaring die je als vrienden deelt tot een leuk feestje waar je langs kunt, maar zonder al te veel emotionele diepte.

Niet uit wraak of verstoord ego, maar omdat het een onevenwichtige situatie is als de emotionele betrokkenheid helemaal van 1 kant komt en dat meestal dus niet werkt.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:36

mbkaatje schreef:
In Nederland is het inderdaad wel normaal dat het feest inclusief drank is. Heel vroeger stonden zelfs de sigaretten op de tafels, roken was dus ook gratis. Tijden zijn veranderd.

Op mijn eerste Ierse bruiloft had ik dan ook geen geld meegenomen .... Mijn vriend gelukkig wel.

Maar het verschil is dan wel dat je al een 3 of 4 gangenmenu hebt gehad... En drankjes tussendoor...
Kijk bij een feest waar je vanaf half 9 uit bent genodigd en je taart (als je geluk hebt), drankjes en hapjes krijgt, is het batuurlijk helemaal anders

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:37

antje_vip schreef:
BloemBloem schreef:
Ik zou echt aanpappen met de manager oid die avond, en zorgen dat hij even komt kletsen waar het bruidspaar en je vriend bij staan. Complimenteren over de zaal en service etc. en daarna vermelden dat het wel jammer was dat er geen stoel meer bij kon ...... Wachten op een reactie, en dan van "die koppen" een foto maken :+ Zou toch wel heel benieuwd zijn naar het antwoord van de manager ;)

_O-

_/-\o_ :')