Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:09

anjali schreef:
@Sammie: Er zijn trouwens al heel veel zombies hoor, maar tot nu toe bevonden die zich in Haiti en nog niet op Bokt.

Het is een beetje offtopic maar is dat echt zo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:14

terpentijn schreef:
Als we het over individuele keuzevrijheden hebben... dat gaat in deze driehoekssituatie voor één partij dan al niet op. En daardoor gaat ook het woord vertrouwen niet op.
Iets verzwijgen voor je long-term partner getuigt niet van vertrouwen, niet in vertrouwen op haar oordeel of wensen omtrent de situatie.

Je gaat nog steeds voorbij aan de mogelijkheid dat het in het belang kan zijn van de terminaal zieke NIET op de hoogte gebracht te worden.
Ik hou dat voor mogelijk.
Ik vertrouw erop dat 'mijn' vriendin daar de beste beslissing in neemt.
Ik kies in vrijheid om haar dat vertrouwen, die beslissingsbevoegdheid, te geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:25

terpentijn schreef:
Een "oordeel" heb ik daar niet over, aangezien ik alledrie de partijen niet ken, en ook geen idee heb of het vertellen van (de aard van) het contact tussen TS en de man in kwestie niet of wel aan het lijden van de zieke echtgenote zou bijdragen, dat lijkt me meer iets dat de man zou moeten kunnen inschatten. Dát hij er niets tegen haar over heeft gemeld tot nog toe lijkt me toch een rode vlag... hij kent haar tenslotte al vele jaren.

En, zoals PMarena opmerkt; is hij dus de aangewezen persoon om dat te beoordelen, beslissen.
Een 'rode vlag' vind ik een sprong naar conslusie op basis van aannames.
Sterker nog; een motie van wantrouwen naar iemand die liefdevol voor de partner zorgt.
Ik zie al geen reden voor twijfel over zijn goeder trouw maar als je die al hebt dan verdient hij imo het voordeel van de twijfel.

Al met al komen er imo een paar interessante onderliggende beweegredenen naar boven in de laatste bijdrages:
- wantrouwen
- controledrang
- bezitterigheid

Mijn glas is halfvol, meer dan half vol.
Ik kies voor vertrouwen, respecteer vrijheid en wens een leven vol liefde voor degenen die mij lief zijn.

Anoniem

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:58

Als je toch al zo'n enorm vertrouwen in elkaar hebt dan kun je elkaar toch gewoon alles toevertrouwen. Wat een gedoe over vertrouwen.
Zogenaamd het volste vertrouwen in alles, maar dat ene moet dan worden verzwegen :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:04

lieveli schreef:
anjali schreef:
@Sammie: Er zijn trouwens al heel veel zombies hoor, maar tot nu toe bevonden die zich in Haiti en nog niet op Bokt.

Het is een beetje offtopic maar is dat echt zo?

Ja, die horen bij de Voodooreligie die op Haiti nog beoefend wordt.En ook wel in Mexico nog.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:26

Och als ze goed voor mijn man, hond en paard is dan ben ik blij voor hen dat het verdriet om het gemis van mij wat verzacht wordt.

En als ik heel erg jaloers ben....dan hoop ik maar ik aan de andere zijde mijn geliefde wat meer geluk gun.

Maar hemeltje lief....ik zou geen relatie kunnen hebben met iemand die zo jaloers is.
Want dat zou betekenen dat ik het hele leven zijn bezit zou zijn geweest. Er loopt nog een draadje wat deels over jaloezie gaat....geef mijn portie maar aan fikkie.
Als ik niet zo los zou komen ben ik misschien wel blij dat ze niks kan zeggen en dood gaat.
Soms is dood een verlossing of een opluchting.

Liefde is ook elkaar gunnen, wensen dat de ander gelukkig is.
Hoe?
Dat is altijd anders.

Godzijdank ben ik in het echte leven niet bezitters of jaloers....scheelt veel gemekker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:04

Anoniem schreef:
Zogenaamd het volste vertrouwen in alles, maar dat ene moet dan worden verzwegen :')

:roll:

Inderdaad A3a1; als je van iemand houdt dan wil je dat die gelukkig is. Dan maakt diens geluk jou gelukkig. Een intense vorm van empathie.

Overigens; woorden als gunnen en vrij laten zijn imo eigenlijk al incorrect. Suggereren jouw recht daarover te beschikken en imo heeft de ander RECHT op diens geluk en IS die vrij.

Jij noemt jaloezie. Dat is het tegenovergestelde van de bovengenoemde empathie. Er iseen woord wat die inverse aanduidt: 'jaliefgevoel'. In Engels 'frubbly' en in het Amerikaans en in de spaanstalige wereld 'compersion'.
Het jaliefgevoel wordt beschreven in het boek 'Ik hou van twee mannen.' door Ageeth Veenemans:

http://www.gratispdf.nl/verhalen/ik-hou ... veenemans/

Zal ook wel weer een aantal dames overheen vallen, maar het is imo voor de man van het drama aan de orde en dus de ts. Ook voor een zieke die zijn/haar man gelukkig wil zien.
Dus: WAARSCHUWING! Niet openen als je niet geconfronteerd wil worden met wat buiten je denkraam ligt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:11

Die link is dood. Bedankt voor de dode mus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:29

lieveli schreef:

De link is niet dood.
Niet direct, niet via plak&knip, niet via google.
Wellicht blokkeren ietwat strikte 'parental control' of zo instellingen van jouw pc toegang?

Tagged: levensverhaal, liefde, polyamorie, vreemdgaan, zoektocht

Bedankt voor het bedanken :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:43

En zo kan je alles rechtpraten wat krom is HC, als het jou maar gelukkig maakt... ongeacht of degene waarmee je samen bent er ook zo in staat of niet. Het doet er niet toe, want als het jou gelukkig maakt dan per definitie de ander ook. Rare redenering vind ik. Prima als je zo open over alles wilt zijn, maar mag een ander die het aangaat en er ook een stem in hebben? In deze situatie (nogmaals) lijkt me dat niet meer verstandig omdat de patiënt voor voldongen feit gesteld wordt. En zoals de situatie geschetst is, is dat geen open relatie anders hoefde het niet in het geniep. Ik vind TS wel verstandig (afstand nemen) en later kijken wat er echt is aan het gevoel tussen haar en deze man... Niemand wil bedonderd worden, als er geen afspraken zijn gemaakt op dit gebied; zet er dan een punt achter of wees eerlijk. Maar nogmaals de vraag: spring jij altijd zo creatief om met de waarheid HC? En waarom reageer je in elk topic over liefde en relaties met dezelfde boodschap? Vind je het zo belangrijk dat mensen weten wat jij uitspookt op dat gebied? Ik vind het ook ietwat viezigs hebben... Sorry.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:07

Huertecilla schreef:
lieveli schreef:

De link is niet dood.
Niet direct, niet via plak&knip, niet via google.
Wellicht blokkeren ietwat strikte 'parental control' of zo instellingen van jouw pc toegang?

Tagged: levensverhaal, liefde, polyamorie, vreemdgaan, zoektocht

Bedankt voor het bedanken :roll:

Bedankt voor het bedanken voor het bedanken.

Als ik op de link klik, is dat boek offline gehaald. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:23

Ts, je schrijft: liefde op haar moeilijkst. Gaat dat over jou en hem of over hem en haar?

Goed dat jullie afstand hebben genomen.

Over het wel of niet vertellen: ik ben meestal voor eerlijkheid. Maar in dit geval zou ik, denk ik, kiezen om die vrouw niet nog meer pijn te doen dan ze al heeft, op voorwaarde dat jullie er daadwerkelijk voor nu mee stoppen. Het hangt ook maar net af hoe die vrouw haar veerkracht op dit moment is, hoe zij zelf op dit moment over deze dingen denkt... En wij kunnen niet in haar hoofd kijken. Het zou ook niet mooi zijn om het te vertellen om je eigen schuldgevoel weg te wassen. Daarvoor moet je er gewoon mee stoppen.

Ik hoop alleszins dat als ik binnenkort trouw, dat mijn vriend en ik het ook menen als we het hebben over die kwade dagen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:34

lieveli schreef:
Als ik op de link klik, is dat boek offline gehaald. :)

Mijn excuus voor niet controleren DAARvan.
Er zijn nog meer bronnen voor de gratis pdf.
Is imo beter dan gelijksoortige werken door Francoise Simpere.

Over het leven en liefhebben hier een vertaling van een stukje wat ik gisterenavond toegestuurd kreeg:

'Als je lief hebt, heb dan volledig lief, koester het, zeg het, maar het belangrijkste; toon het.
Het leven is eindig en fragiel, dat het er vandaag is, houdt niet in dat het er morgen is. Neem dat nooit als vanzelfsprekend aan!
Zeg wat je moet zeggen en zeg dan nog wat meer.
Zeg teveel, toon teveel, heb teveel lief.
Alles is vergankelijk behalve liefde.
Liefde overleeft ons allemaal.'

<3

Pluk de dag; gedenk te lieven ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:43

Tja, iemand die voor zijn eigen geluk gaat.
Maar doen we dat niet allemaal?

De een door elkaar ruimte te geven, de ander door elkaar stevig vast te houden.

Ik heb door de jaren heen geleerd dat mezelf kunnen zijn, vrij te zijn me veel gelukkiger maakt dan stevig vast gehouden te worden.
Ook mijn drang de ander te kneden is weg....wat een rust

Wil niet zeggen dat je als totaal losgeslagen testeronbom of nimphomane door het leven gaat.
Alsof je geen enkel gevoel hebt....dat is een aanname

Vrij zijn heeft me leren houden van wie iemand werkelijk is ipv die proberen te kneden tot een droombeeld.
Gewoon van levende mensen.
En zolang het gros van de mensen wel eens vreemd gaat ( en dan bedoel ik niet een gestolen kus maar iets met je onderbroek uit ) maar de partner weet van niks.
Zal ik net hier de 10% van de Nederlandse bevolking hebben getroffen die dat niet doet en die ook nooit zoiets zou doen....frappant....

Ik ben mijn contactenlijst van mijn telefoon eens doorgegaan er zijn 21 mensen incl. ikzelf van wie ik weet dat ze wel eens vreemd zijn gegaan ( dus iets deden met hun onderbroek uit ) dan weet ik van een aantal dat hun partners dat ook wel eens hebben gedaan.
Bijna al deze mensen zijn nog bij de partner en hebben lange solide relaties.
Met de rest ( 52 personen ) heb ik geen gesprekken die over dit soort dingen gaan.

Maar ik heb net wat vrienden dit voorgelegd.
Maar het ligt bij allen aan de zieke persoon en hoe ingeschat wordt dat ze zou reageren.
Iemand zich rot laten voelen terwijl ze zich niet kan uiten, en lichamelijk haar frustratie niet meer kwijt kan, wordt als zwaarwegende rede gezien om niks te zeggen.

Rol van partner werd heel verschillend tegenaangekeken, overigens vond niemand hem walgelijk. Dan was hij wel ff naar de prutsmutsen gegaan.

Mooi boek denk ik, ga het lezen!
Bij mij doet de link het trouwens wel.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:48

Maar als je dingen doet dat je niet kan zeggen omdat je partner zich dan rot gaat voelen.... is het dan geen gegronde reden om deze dingen niet te doen, in plaats van in een leugen te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:55

Tuurlijk gaat een ieder voor zijn of haar geluk; de kunst is alleen om een ander daar niet bij te beschadigen, is mijn motto. En ik kan me niet voorstellen dat ik er blij van zou worden om bedonderd te worden als er afspraken zijn gemaakt om dat niet te doen. Mochten zich er situaties voordoen die daar verandering in zouden brengen, dan ben ik inderdaad voor open- en eerlijkheid omdat je er dan alleen voor kan kiezen of je met die veranderingen wilt leven. Mijn geluk gaat niet voor dat van een ander. En nee wij zijn niet heilig hier, maar wel eerlijk en dat vind ik een erg fijn gevoel; vertrouwen staat hoog in mijn vaandel. Moraalridder? So be it. En een ander staat het natuurlijk vrij om te leven zo als hij/zij dat wil invullen, maar wees er eerlijk over, zodat ook de partner kan beslissen of het zijn of haar levenswijze is. Zie niet wat daar mis mee is. En nee, nogmaals: ik denk niet dat het verstandig is om de patiënt in dit verhaal nog 'lastig te gaan vallen' met de relatie, maar raar en wrang voelt dat wel voor mij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-16 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:55

Furrow schreef:
Maar als je dingen doet dat je niet kan zeggen omdat je partner zich dan rot gaat voelen.... is het dan geen gegronde reden om deze dingen niet te doen, in plaats van in een leugen te leven.

Precies, zo voel ik het ook.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:14

Maar wanneer beschadig je de ander?

Alleen daarover zijn al zoveel zienswijzen.

Maar goed dan wordt tegen deze terminale vrouw gezegd:

Ik heb Marietje van Bokt ontmoet.
Ik heb haar een kus gegeven, ik heb niks meer gedaan omdat jij er nog bent.
Maar ik had graag meer gedaan.

Eerlijk, zo eerlijk als maar kan.
Zo eerlijk zien velen het graag.
Ben je er 100% zeker van dat als je ziek op bed ligt en echte problemen hebt om je te uiten dat je dit wilt weten.

Hoe zou dit verhaal verder gaan?

Mensen voelen en willen soms dingen die een ander niet graag hoort.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:18

Furrow schreef:

Bij TS is het een kus geweest.
Ze zijn niet verder gegaan.

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:22

Wat mij betreft gaan jullie nog een tijd door met de discussie :D, maar ik voel niet zo veel behoefte meer om me er in te mengen. Ik blijf bij mijn besluit om afstand te nemen van de man en dat gaat met de dag wat meer voelen alsof het oké is zo. Wie weet vinden we elkaar ooit weer, wie weet blijf ik nog een tijd in mijn eentje gelukkig of loop ik iemand anders tegen het lijf.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage, ik heb er zeker wat aan gehad. Per PB heb ik meer mensen gesproken die in exact dezelfde (ik verbaas me erover hoeveel) of een iets andere situatie zitten en ook zij hebben ongetwijfeld veel gehad aan dit topic. Jammer dat zoveel mensen aannames doen en dingen zelf invullen, het is vaker foutief dan ze zelf denken. Wat ik wel erg waardeer is dat er ook mensen hun mening hebben herzien of overdacht, het vergt veel om dat (openlijk) toe te geven als je eerder vrij stellig was. Hoe dan ook heb ik geen spijt van dit topic. Alles is of komt goed zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:24

Nee dat zeg ik persoonlijk niet, lees berichten maar eens na. Wat ik bedoel te zeggen in het algemeen is: er zijn nog steeds mensen die waarde hechten aan een relatie met z'n tweeën omdat ze dat fijn vinden en niet de partner willen delen met een ander wb liefde/sex. Als er verandering zou komen in deze afspraken/situatie doordat je bijvoorbeeld verliefd wordt op een ander, er dan over gesproken wordt zodat ook de partner kan beslissen hoe hij/zij in die situatie staat. Anders is het wanneer er van te voren al afgesproken is dat je samen wilt leven maar wel de optie naar sex/liefde met een ander openhoudt. Al denk ik persoonlijk dat daar een hoop jaloezie en narigheid achterweg komt.

Ps. Nogmaals: voor deze situatie; nee ik zou de vrouw nu niet meer gaan lastigvallen met het narigheid waar ze niet op zit te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:25

Wondering schreef:
Wat mij betreft gaan jullie nog een tijd door met de discussie :D, maar ik voel niet zo veel behoefte meer om me er in te mengen. Ik blijf bij mijn besluit om afstand te nemen van de man en dat gaat met de dag wat meer voelen alsof het oké is zo. Wie weet vinden we elkaar ooit weer, wie weet blijf ik nog een tijd in mijn eentje gelukkig of loop ik iemand anders tegen het lijf.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage, ik heb er zeker wat aan gehad. Per PB heb ik meer mensen gesproken die in exact dezelfde (ik verbaas me erover hoeveel) of een iets andere situatie zitten en ook zij hebben ongetwijfeld veel gehad aan dit topic. Jammer dat zoveel mensen aannames doen en dingen zelf invullen, het is vaker foutief dan ze zelf denken. Wat ik wel erg waardeer is dat er ook mensen hun mening hebben herzien of overdacht, het vergt veel om dat (openlijk) toe te geven als je eerder vrij stellig was. Hoe dan ook heb ik geen spijt van dit topic. Alles is of komt goed zo :D

Sterkte! Ik heb er ook wat aan gehad, maar dat had ik al eerder verteld... :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:46

Ts, ik wens jou het allerbeste.!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:57

A3a1 schreef:
En zolang het gros van de mensen wel eens vreemd gaat ( en dan bedoel ik niet een gestolen kus maar iets met je onderbroek uit ) maar de partner weet van niks.
Zal ik net hier de 10% van de Nederlandse bevolking hebben getroffen die dat niet doet en die ook nooit zoiets zou doen....frappant....

..EN altijd de waarheid vertelt aan de partner :=

@TS: Jij hebt de streep eronder +:)+
Verder veel sterkte/geluk/creativiteit met het vinden van een :+: en geluk daarmee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:02

Ja, over de 'grote dingen' in het leven altijd ja... raar en zeldzaam misschien HC, maar het kan echt. En nee, ben niet heilig, verre van...