Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:44

is dat zo?
Ja kippen (en dan met name slachtkuikens) hebben het echt niet best tenminste de zogenoemde plofkip welke alleen plofkip in naam is. want ras is het niet. Maar ik meen me een bokker te kunnen herinneren welke "gewone" kuikens en "plof" kuikens naast elkaar liet opgroeien met het zelfde doel slacht! Ja de plofjes (zo als zij ze noemde) groeiden harder. maar deden gewoon mee met wat de rest ook deed, pas op het laatst werd dat minder tot niet. Maar op het laatst was al in de tijd nadat ze "normaal" al geslacht waren.
uiteindelijk meen ik me te herinneren, dat deze plofjes idd eerder geslacht werden dan die andere. maar dat weet ik niet meer zeker. Al die andere ellende die jij opnoemt zijn daar niet aan de orde geweest. En daar werden de normale en de plofjes samen op dezelfde manier gehouden.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:46

Bowen schreef:
Joliieeenn schreef:
Dat zeg je goed het is een mening. Maar ik dram mijn mening niet door. Andere mensen in dit topic blijven doordrammen erover. Een mening uiten en een mening doordrammen is een heel verschil in mijn ogen. De boeren en mensen die vinden dat het niet zielig is drammen niet door. De vega's daarintegen blijven bezig. Niet alleen hier hoor, ook op andere plekken. Ik erger mij daar rot aan. Laat mensen toch vinden wat ze vinden blijf niet bezig..

Ben het er niet zo mee eens dat het een mening is.

Neem bv kippen, 1 van de ergste takken van deze branche.
Omdat wij ze zo snel opfokken voor het vlees staan hart, lever en nieren onder zware druk, de dieren zijn het grootste deel van hun korte leven ziek. Het gewicht en het snelle groeien veroorzaakt nare groeipijnen en veel druk op de heupen en poten (soms met er letterlijk doorheen zakken als gevolg). Ontstekingen, blaren en een enorme berg aan andere lichamelijke problemen zijn meer norm dan uitzondering. En ook in het gedrag zie je problemen, alhoewel dat wat subjectiever is als de lichamelijke gevolgen die ik opnoemde.

Het is gewoon een feit dat die dieren het niet zo heel erg leuk hebben, dat is geen mening meer. Mensen die dat niet zielig vinden sluiten bewust hun ogen voor de ellende.

Weet niet of je mijn eerste reactie hebt gezien. Maar hier staat ook in dat ik 1 of 2x bij vethanen ben geweest en dit verschrikkelijk vond. Echte legkippen heb ik nog nooit gezien omdat ik geen boer ken die kippen heeft. De boeren die ik ken vinden kippen zelf verschrikkelijk om te zien trouwens. Dus wat de kippen betreft ben ik dat helemaal met je eens. Varkens zou ik ook liever beter zien. Gelukkig eet ik het vlees van beide niet graag dus eet dit ook niet/bijna nooit.

Maar de koeien, de meeste hebben in mijn ogen echt niks te klagen ..

En voor degene die nog reageerde dat de boeren doordrammen. De boeren vertellen gewoon hoe hun beroep werkt. Ze komen voor zichzelf op. Ik ben geen boerin, maar al mijn vrienden zijn boeren al mijn exen zijn boeren en ook die komen puur voor zich zelf op omdat er zo lelijk over ze gedaan wordt, vaak door mensen die nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien. Dit doet ze pijn, ze leven voor hun beroep! En zelfs mij als niet-boerin doet het pijn om dat allemaal te lezen. Geef je mening en laat het verder gewoon. De boeren in dit topic proberen alleen maar uit te leggen hoe het er echt aan toe gaat. Dat de helft al kwaad vertrokken is omdat niemand het aanneemt en blijft doordrammem... Zegt genoeg toch?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:50

wendyenbram schreef:
is dat zo?
Ja kippen (en dan met name slachtkuikens) hebben het echt niet best tenminste de zogenoemde plofkip welke alleen plofkip in naam is. want ras is het niet. Maar ik meen me een bokker te kunnen herinneren welke "gewone" kuikens en "plof" kuikens naast elkaar liet opgroeien met het zelfde doel slacht! Ja de plofjes (zo als zij ze noemde) groeiden harder. maar deden gewoon mee met wat de rest ook deed, pas op het laatst werd dat minder tot niet. Maar op het laatst was al in de tijd nadat ze "normaal" al geslacht waren.
uiteindelijk meen ik me te herinneren, dat deze plofjes idd eerder geslacht werden dan die andere. maar dat weet ik niet meer zeker. Al die andere ellende die jij opnoemt zijn daar niet aan de orde geweest. En daar werden de normale en de plofjes samen op dezelfde manier gehouden.

Dan hebben ze ze niet gevoerd zoals in de industrie. Als je dat niet doet zullen ze minder hard groeien en minder problemen kennen, alhoewel ze gewoonweg niet zo oud worden omdat ze simpelweg te zwaar worden.

Het gaat hier over de vleesindustrie, niet over de hobbykippen bij iemand in de tuin.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:56

Jentecats schreef:
Maartje1990 schreef:
Hout en stalmatrasse

ohja hout ligt lekker.. :+ stalmatrasse zijn ook nog is heel dun, beter dan niks maar zou er zelf niet of willen liggen en jij denk ik ook niet. ;)

Maar mensen met koeien (of dieren in het algemeen) vergelijken slaat natuurlijk nergens op. Hier liggen de honden op de tegels ipv op de kussens die er ook zijn. Ik lig ook liever niet op de tegels. Maar ik ben geen dier. De kat is met dit vieze weer dolblij dat ze naar buiten mag. Ik zit liever binnen. M'n punt is wel duidelijk toch?

Hout is overigens lang niet zo hard als beton en dit wordt ook nog eens verwarmt.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:57

Bowen schreef:
wendyenbram schreef:
is dat zo?

Dan hebben ze ze niet gevoerd zoals in de industrie. Als je dat niet doet zullen ze minder hard groeien en minder problemen kennen, alhoewel ze gewoonweg niet zo oud worden omdat ze simpelweg te zwaar worden.

Het gaat hier over de vleesindustrie, niet over de hobbykippen bij iemand in de tuin.

Dat is niet waar als je het ras op laat groeien net als andere kippen worden ze gewoon normaal oud. Op school werd mij het zelfde verteld dat het vleesras niet oud zou worden omdat ze te zwaar voor hun eigen poten worden. Toen zijn we dat gaan testen met 4 kippen die bij ons tuseen de legkippen buiten hebben gezeten. De slachtkippen zijn heel wat jaar mee gegaan en uiteindelijk dood gegaag door hele andere dingen als gewicht.

Normaal worden ze zoveel gevoerd dat ze als ze niet geslacht zouden worden inderdaad waarscheinlijk toch dood zouden gaan. Ik als boer ben het daar ook niet mee eens en ik praat niets goed wat sommigen hier beweren. Ik probeer mijn dieren zo natuurlijk mogenlijk te laten leven maar iedereen heeft schuld aan hoe er tegenwoordig dieren gehouden worden. Ja ook de veganisten hier want geen vlees eten helpt echt niet hoor ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:59

Joliieeenn schreef:
Weet niet of je mijn eerste reactie hebt gezien. Maar hier staat ook in dat ik 1 of 2x bij vethanen ben geweest en dit verschrikkelijk vond. Echte legkippen heb ik nog nooit gezien omdat ik geen boer ken die kippen heeft. De boeren die ik ken vinden kippen zelf verschrikkelijk om te zien trouwens. Dus wat de kippen betreft ben ik dat helemaal met je eens. Varkens zou ik ook liever beter zien. Gelukkig eet ik het vlees van beide niet graag dus eet dit ook niet/bijna nooit.

En voor degene die nog reageerde dat de boeren doordrammen. De boeren vertellen gewoon hoe hun beroep werkt. Ze komen voor zichzelf op. Ik ben geen boerin, maar al mijn vrienden zijn boeren al mijn exen zijn boeren en ook die komen puur voor zich zelf op omdat er zo lelijk over ze gedaan wordt, vaak door mensen die nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien. Dit doet ze pijn, ze leven voor hun beroep! En zelfs mij als niet-boerin doet het pijn om dat allemaal te lezen. Geef je mening en laat het verder gewoon. De boeren in dit topic proberen alleen maar uit te leggen hoe het er echt aan toe gaat. Dat de helft al kwaad vertrokken is omdat niemand het aanneemt en blijft doordrammem... Zegt genoeg toch?

Ik zie hier mensen reageren met ja maar koeien zodra je het over een andere tak hebt, alles wordt naar melkvee toegetrokken. Dat zijn inderdaad dieren die het beste worden behandeld van alle dieren in deze branche. Op schapen na dan misschien.
Maar ook bij koeien zijn er zaken waarbij je vraagtekens kan zetten. De extreem hoge melkproductie heeft zo zijn prijs. Dat dat meevalt ten opzichte van kippen geef ik je gelijk in, maar vrij van ellende is het ook niet. Uierproblemen, beenproblemen, klauwproblemen, ze komen erg veel voor en hangen direct aan die extreme productie waarop we ze gefokt hebben.

Dan zijn er nog de kalfjes voor de export, die lekker bleek vlees moeten hebben. Waar ze vroeger gewoon geslacht werden met een extreem zware bloedarmoede mag het nu nog maar een bepaalde mate van bloedarmoede zijn(wat nog steeds leidt tot klachten). Wat dan vooral binnen de normen blijft omdat de boer net voor de laatste controle er een spuit in zet om de waarden omhoog te krijgen.
Dieren die dus hun hele korte leven met bloedarmoede lopen omdat "wij" (nou ja vooral export) bleek vlees willen.

Vind het argument dat men nog nooit een koe van dichtbij heeft gezien een vals argument. Dat wordt inderdaad keer op keer gezegd, behalve dan dat geen van de mensen die dat roept eens vraagt of dat wel waar is.
Ik zie mensen kwaad weglopen omdat er gewoon gewezen wordt op de praktijk, dat mensen het niet zo eens zijn met dat ja maar... Sorry, maar ik vind een aantal van de boeren hier naarder reageren dan de tegenstanders. Niet allemaal natuurlijk en ook bij de tegenstanders zijn er nare zaken, maar als ik al op mijn kop krijg omdat ik het woord beroepsdeformatie noem bij iemand die gewoon zonder met de ogen te knipperen verteld dat de legbatterij vroeger echt niet er was, prima voor die beesten gaat best ver vind ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:06

Bowen: no offence. Maar je hoort zelf bij de tegenstanders. Dus allicht dat jij de boeren naarder vind reageren. Ik denk dat het iedereen even vriendelijk en onvriendelijk naar elkaar reageert. Maar het is verder geen wedstrijd over wie er het onvriendelijkst reageert lijkt me :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:06

__Elizabeth schreef:
Dat is niet waar als je het ras op laat groeien net als andere kippen worden ze gewoon normaal oud. Op school werd mij het zelfde verteld dat het vleesras niet oud zou worden omdat ze te zwaar voor hun eigen poten worden. Toen zijn we dat gaan testen met 4 kippen die bij ons tuseen de legkippen buiten hebben gezeten. De slachtkippen zijn heel wat jaar mee gegaan en uiteindelijk dood gegaag door hele andere dingen als gewicht.

Normaal worden ze zoveel gevoerd dat ze als ze niet geslacht zouden worden inderdaad waarscheinlijk toch dood zouden gaan. Ik als boer ben het daar ook niet mee eens en ik praat niets goed wat sommigen hier beweren. Ik probeer mijn dieren zo natuurlijk mogenlijk te laten leven maar iedereen heeft schuld aan hoe er tegenwoordig dieren gehouden worden. Ja ook de veganisten hier want geen vlees eten helpt echt niet hoor ;)

2 huizen verderop hebben ze kippen, al jaren, ook altijd wat "plofkippen", maar die worden niet heel oud. Aangezien ik ook heb geleerd op de opleiding dat dit zo was dacht ik daardoor dat het wel klopte.

Veganisten hebben er natuurlijk geen schuld aan, dat het niet veranderd omdat zij geen vlees eten maakt niet dat ze er mede schuldig aan zijn, ze hebben zich eraan onttrokken. Beetje rare opmerking, als iedereen veganistisch zou zijn zouden we hier niet over dit onderwerp praten.
Dat het verder inderdaad iedereens schuld is ben ik het wel mee eens, maar het verschil tussen de boer en de gemiddelde consument is dat de boer echt weet hoe het zit en de consument vaak in een kusje kroel fantasie geloofd. Die ziet dat oude beeld van een boerderij op een pak met beestjes lekker buiten en heeft geen idee hoe het werkelijk gaat. Dat is voor een deel gemakzucht, maar ook een deel vertrouwen dat met voeten getreden wordt.
De overheid met de regelgeving heeft wat mij betreft de grootste schuld, dat maakt dat boeren vaak in een tang zitten en dat consumenten denken dat het allemaal zo goed zit.

Ik zou graag wat vaker boeren zien die praten over die tang waar ze in zitten, want het is schrijnend vaak. Dat zij eens goed naar buiten komen met wij willen niet verder die kant op (gedwongen worden). Wij willen geen fabriek met productie-eenheden zijn, wij willen boeren zijn met dieren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:08

Maartje1990 schreef:
Bowen: no offence. Maar je hoort zelf bij de tegenstanders. Dus allicht dat jij de boeren naarder vind reageren. Ik denk dat het iedereen even vriendelijk en onvriendelijk naar elkaar reageert. Maar het is verder geen wedstrijd over wie er het onvriendelijkst reageert lijkt me :)

Een tegenstander. Je weet dat ik vlees eet, op boerderijen heb gewerkt, dol ben op het boerenleven?
Ik ben niet perse een tegenstander, alleen maar van de bio-industrie ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:10

__Elizabeth schreef:
want geen vlees eten helpt echt niet hoor ;)

Maar er zijn bijna een miljoen vegetariërs alleen al in Nederland. Dat betekent dat er miljoenen dieren minder hoeven worden gefokt per jaar. En dus meer ruimte voor de andere dieren, en minder dieren betekent ook minder dieren die een slecht leven hebben gehad en op een vreselijke manier zijn gestorven, en dan heb ik het natuurlijk vooral ook over al die arme kippen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:10

Hier in dit topic ben jij een "tegenstander" als we het uberhaupt zo willen noemen

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:13

Bowen schreef:
wendyenbram schreef:
is dat zo?

Nee ik weet dat het niet over hobbykippen gaat!!! alleen er wordt stellig gezegd, dat de plofkippen dus ziek zijn in hun leven. doordta ze zo snel groeien. ja ze groeien harder, maar worden daarom ook eerder geslacht. Maar laat je ze net zo opgroeien als andere kippen met hetzelfde voer, groeien ze ook harder! dus ligt niet alleen aan het voer. DAT is wat ik vertelde.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:16

Bowen schreef:
Joliieeenn schreef:

Ik zie hier mensen reageren met ja maar koeien zodra je het over een andere tak hebt, alles wordt naar melkvee toegetrokken. Dat zijn inderdaad dieren die het beste worden behandeld van alle dieren in deze branche. Op schapen na dan misschien.
Maar ook bij koeien zijn er zaken waarbij je vraagtekens kan zetten. De extreem hoge melkproductie heeft zo zijn prijs. Dat dat meevalt ten opzichte van kippen geef ik je gelijk in, maar vrij van ellende is het ook niet. Uierproblemen, beenproblemen, klauwproblemen, ze komen erg veel voor en hangen direct aan die extreme productie waarop we ze gefokt hebben.

Dan zijn er nog de kalfjes voor de export, die lekker bleek vlees moeten hebben. Waar ze vroeger gewoon geslacht werden met een extreem zware bloedarmoede mag het nu nog maar een bepaalde mate van bloedarmoede zijn(wat nog steeds leidt tot klachten). Wat dan vooral binnen de normen blijft omdat de boer net voor de laatste controle er een spuit in zet om de waarden omhoog te krijgen.
Dieren die dus hun hele korte leven met bloedarmoede lopen omdat "wij" (nou ja vooral export) bleek vlees willen.

Vind het argument dat men nog nooit een koe van dichtbij heeft gezien een vals argument. Dat wordt inderdaad keer op keer gezegd, behalve dan dat geen van de mensen die dat roept eens vraagt of dat wel waar is.
Ik zie mensen kwaad weglopen omdat er gewoon gewezen wordt op de praktijk, dat mensen het niet zo eens zijn met dat ja maar... Sorry, maar ik vind een aantal van de boeren hier naarder reageren dan de tegenstanders. Niet allemaal natuurlijk en ook bij de tegenstanders zijn er nare zaken, maar als ik al op mijn kop krijg omdat ik het woord beroepsdeformatie noem bij iemand die gewoon zonder met de ogen te knipperen verteld dat de legbatterij vroeger echt niet er was, prima voor die beesten gaat best ver vind ik.

Ik trek niks naar melkvee toe en heb al een paar keer hier geschreven om on topic te blijven aangezien het hier over vetbeesten gaat. Eerlijk, ik heb vooral veel vetbeesten gezien. Ook vaak mee geweest met mijn ex op transport en al die koeien hadden niet deze problemen. Het enige wat ik heb meegemaakt is dat ze in de zomer lekker in de wei stonden en eens ene in het oog was gestoken door een of ander beestje. Ook de stier kwam hier trouwens gewoon buiten. En eentje uitgebroken was en via de mesthoop boven op het afdak van de buren sprong, daar door heen zakte en een been brak. Maar goed, dit was een ongeluk en ik heb de beste meneer 3 dagen kunnen troosten dat zijn koe dood was. Melk vee heeft dan meer problemen wat jij opnoemt. Dit is wat ik gezien heb he!!

Dat met die bloedarmoede, zeg ik eerlijk weet ik niet veel van. Ben hier nu wel benieuwd naar en heb eens een dierenarts die ik ken en wat boeren een berichtje gestuurd hoe dat zit.

Dat wat jij nu noemt van beroepsdeformatie van diegene van de plofkippen ben ik gewoon met je eens. En wat ik zei dat de meeste geen koe van dichtbij hebben gezien gaat voor veel mensen op. Ik zeg niet perse in dit topic maar geloof me de meeste hebben echt nog nooit een koe gezien en geloven alles klakkeloos wat op internet staat. Ik was ook zo iemand die vega was en arme beestjes, stomme boeren. Vooral wat betreft de koeien is mijn mening compleet veranderd. Ik eet nu weer gewoon rundsvlees. Kip en varken zoals eerder genoemd niet of bijna niet. En een koe in de wei zien staan is dan niet een koe van dichtbij hebben gezien in mijn ogen. Pas als je ermee bezig bent geweest heb je een koe van dichtbij gezien. En jij hebt dit geloof ik als ik het me goed herinner. Maar veel wat hier reageren geloof ik niet.

Ik persoonlijk vind dat de "tegenstanders" naarder reageren. Boeren hebben geen hart, als je vlees eet hou je niet van dieren en wat heb ik hier nog allemaal gelezen. Waar de boeren dan weer terecht naar op terug reageren.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:16

8nnemiek schreef:
__Elizabeth schreef:
want geen vlees eten helpt echt niet hoor ;)

Maar er zijn bijna een miljoen vegetariërs alleen al in Nederland. Dat betekent dat er miljoenen dieren minder hoeven worden gefokt per jaar. En dus meer ruimte voor de andere dieren, en minder dieren betekent ook minder dieren die een slecht leven hebben gehad en op een vreselijke manier zijn gestorven, en dan heb ik het natuurlijk vooral ook over al die arme kippen.

Ik bedoel dat veganist zijn niet helpt tegen te manier waarop dieren worden gehouden en dat is toch zo want het gebeurt nog steeds.. Tuurlijk het is minder maar jij weet ook dat het niet gaat gebeuren dat de hele wereld bevolking veganist word. Ik niet in ieder geval.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:19

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:19

__Elizabeth schreef:
Ik bedoel dat veganist zijn niet helpt tegen te manier waarop dieren worden gehouden en dat is toch zo want het gebeurt nog steeds.. Tuurlijk het is minder maar jij weet ook dat het niet gaat gebeuren dat de hele wereld bevolking veganist word. Ik niet in ieder geval.

Dit dus..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:21

Bowen schreef:
Ik zou graag wat vaker boeren zien die praten over die tang waar ze in zitten, want het is schrijnend vaak. Dat zij eens goed naar buiten komen met wij willen niet verder die kant op (gedwongen worden). Wij willen geen fabriek met productie-eenheden zijn, wij willen boeren zijn met dieren.

Ik wil inderdaad geen boer zijn met een fabriek daarom ben ik naar Canada verhuisd. Onze dieren leven buiten en worden op alleen gras groot gebracht. Ik ben van menig dat mijn dieren zo natuurlijk mogenlijk moeten leven en wij produceren dus Grass fed beef. Graan is slecht voor koeien en sloopt ze van binnen uit. Wisten julie dat melkkoeien altijd aan de diaree (soms met bloed) zijn? Dat is omdat ze een mix van voer krijgen dat ze veel melk produceren maar gezond is het niet voor ze.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:28

__Elizabeth schreef:
Bowen schreef:

Ik wil inderdaad geen boer zijn met een fabriek daarom ben ik naar Canada verhuisd. Onze dieren leven buiten en worden op alleen gras groot gebracht. Ik ben van menig dat mijn dieren zo natuurlijk mogenlijk moeten leven en wij produceren dus Grass fed beef. Graan is slecht voor koeien en sloopt ze van binnen uit. Wisten julie dat melkkoeien altijd aan de diaree (soms met bloed) zijn? Dat is omdat ze een mix van voer krijgen dat ze veel melk produceren maar gezond is het niet voor ze.

Pardon, erg kort door de bocht. Zet koeien eens een paar dagen op jong eiwitrijk gras en kijk eens wat er gebeurd...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:29

wendyenbram schreef:
Nee ik weet dat het niet over hobbykippen gaat!!! alleen er wordt stellig gezegd, dat de plofkippen dus ziek zijn in hun leven. doordta ze zo snel groeien. ja ze groeien harder, maar worden daarom ook eerder geslacht. Maar laat je ze net zo opgroeien als andere kippen met hetzelfde voer, groeien ze ook harder! dus ligt niet alleen aan het voer. DAT is wat ik vertelde.

In die industrie is dat dus gewoon de dagelijkse realiteit. Ik heb het over de vee industrie, die dieren die je in de winkel kan kopen, je weet wel, waar de topic over gaat.

Die kippen, dus waar de topic over gaat, zijn vrijwel hun hele korte leven ziek omdat ze belachelijk snel opgefokt worden. Dat heeft een prijs en die prijs is de gezondheid van dat dier.
Dat hele snelle groeien in die industrie is een combi van fok en van voeding. Dat hele snelle groeien door die voeding, dus naast die fok is wat die problemen die ik beschreef veroorzaakt.

Bij de fokdieren is het andersom trouwens, de ouderdieren van die vleeskuiken hebben chronische honger, vooral ernstig in de groeiperiode. Omdat het een kippensoort is die zo snel vet wordt moeten ze op een honger ratsoen om te zorgen dat ze nog veel produceren. Want vette kippen leggen niet zoveel eieren.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:35

Dora88 schreef:
__Elizabeth schreef:

Pardon, erg kort door de bocht. Zet koeien eens een paar dagen op jong eiwitrijk gras en kijk eens wat er gebeurd...

Gelukkig heb ik koeien die altijd op gras staan dus ja ik weet wat er gebeurd :+ Dus jij wilt beweren dat een koe die altijd aan de schijt is gezond is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:46

__Elizabeth schreef:

In die zin heb je inderdaad gelijk. Het zal niet voor directe verandering zorgen, maar misschien wel indirect.. Door het groeiend aantal vegetariërs liggen de schappen vol vleesvervangers en melkvervangers, die ook steeds vaker door de vleeseters gekocht worden. In de allerhande vind je steeds meer vega recepten.. Er worden steeds meer onderzoeken gedaan.. En mensen worden steeds milieubewuster en letten steeds meer op dierenwelzijn. De beter-leven-keurmerken vliegen je om de oren. De vraag naar vlees daalt al een tijdje. Er komt steeds meer weiland beschikbaar voor koeien om lekker buiten te kunnen lopen.
Daarnaast zorgen vegetariërs er natuurlijk voor dat er steeds meer vraag is naar bv lupine en soja van nederlandse bodem, wat een aantal boeren de kans geeft om over te gaan op plantenteelt ipv veeteelt.
Hoe meer vegetariërs, hoe meer mensen ook beter gaan nadenken over milieu en dierenwelzijn, en hoe meer vraag naar diervriendelijke producten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:50

__Elizabeth schreef:
Wisten julie dat melkkoeien altijd aan de diaree (soms met bloed) zijn? Dat is omdat ze een mix van voer krijgen dat ze veel melk produceren maar gezond is het niet voor ze.

Dat wist ik inderdaad niet!
Nu ben ik wel benieuwd hoe ze er eigen uit horen te zien. Hoort het meer op paardenmest te lijken? Ik ken ze idd alleen als koeienflatsen, chocoladevla :+

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:56

8nnemiek schreef:
__Elizabeth schreef:
Wisten julie dat melkkoeien altijd aan de diaree (soms met bloed) zijn? Dat is omdat ze een mix van voer krijgen dat ze veel melk produceren maar gezond is het niet voor ze.

Dat wist ik inderdaad niet!
Nu ben ik wel benieuwd hoe ze er eigen uit horen te zien. Hoort het meer op paardenmest te lijken? Ik ken ze idd alleen als koeienflatsen, chocoladevla :+

Ze horen inderdaad stevige drollen te hebben. niet van die ronde ballen als paarden maar ook niet zo dun als dat de meeste mensen kennen. normale drollen zullen niet door de gleuven vallen naar de put.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _Dung..JPG
:+

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:00

Jeetje, dat vind ik wel een eye-opener..

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:02

__Elizabeth schreef:
Dora88 schreef:

Gelukkig heb ik koeien die altijd op gras staan dus ja ik weet wat er gebeurd :+ Dus jij wilt beweren dat een koe die altijd aan de schijt is gezond is?

Nee, absoluut niet. Maar een koe kán dunne mest hebben, wil niet zeggen dat ze diarree heeft. Dunne mest komt eerder door gebrek aan structuur uit celwanden, dan door een klein percentage graan in het rantsoen. Zit altijd nog een verschil tussen dunne mest en diarree (infectie), beide moet je voorkomen, want dan functioneert de pens van de koe niet optimaal.