Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:29

Of je konijn inspecteert gewoon zijn ren, om te kijken of alles nog netjes is ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:30

Het rare is, ALS ze dan een keer ontsnapt (en het is voor mij meer een kijk-konijn dan een knuffeldier) is dat als ik het 'deurtje' weer open zet en rustig achter dr aan loop, ze ook gewoon, doodnormaal haar ren weer in loopt.. Why?! :') :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:33

Omdat het toch haar veilige thuis basis is?

Die katten van ons hebben ook een mooie ren, morgen soms los in de tuin. (kunnen er niet uit). En als ik dan een keer in de vingers 'knip'. Gaan ze als een speer weer naar hun ren :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:47

Chasey schreef:
Kuggur schreef:
"De eerste mens" bestaat (of liever bestond) niet.

Leg uit.

Inderdaad evolutie. Er is geen absolute scherpe grens aan te geven waar de ene soort overgaat in de andere. De jongen zullen overal op de lijn ertussen sprekend op hun ouders lijken, net als hun jongen op hen. Maar minieme verschillen tussen de generaties cumulerend over lange tijd zijn verantwoordelijk voor het veranderen van éen soort in de andere.

Dit is de reden dat je geen eerste mens kunt aanwijzen.

Om je tweede vraag te beantwoorden "wat als je niet in evolutie geloof", wel, dan is je vraag irrelevant.
Dan neem ik aan dat je uitgaat van het scheppingsverhaal en baseer je je antwoord daarop.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:51

Ik vind het beide lastig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:51

Chasey schreef:
Ik vind het beide lastig.

Wat je vind je er lastig aan?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:59

Evolutie theorie, ondanks dat wetenschappers zoveel hebben onderzocht, vind ik het nog steeds bizar dat de wereld die zooo ontzettend complex in elkaar zit, met zijn dieren rijk, bomen planten, seizoenen etc. Vanuit het niets ontstaan is? Hoe kan dat ontstaan zijn? Zelfs als zou daar miljoenen jaren over gegaan zijn, dan nog vind ik het hele leven erg verwonderlijk. Bijvoorbeeld hoe een lichaam in elkaar zit. Zo complex. Een chromosoom teveel of te weinig heeft al grote gevolgen. Alles heeft een functie, dieren, planten, alles eigenlijk.
Ik kan gewoon niet geloven dat het na miljoenen jaren op zijn plek gevallen is, en uit eindelijk zo complex in elkaar steekt.

Maar wat betreft te schepping; waar komt God vandaan?

Dus dat vind ik moeilijk aan te nemen :P
edit: Oftewel, ik ben er nog niet uit wat ik nou écht moet geloven. Maar denk er wel vaak over na.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:01

Ik ben zelf totaal niet gelovig en vind dus de evolutie theorie lang zo gek nog niet

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:04

De evolutietheorie is ook complex. Maar dat is de natuur ook :)

Maar onlogisch vind ik het niet. Het menselijk genoom is helemaal uitgepluist en het is gewoon zo dat heel veel genetisch is vastgelegd.

Mooie uitspraak van leraar godsdienst/levensbeschouwing: wetenschap is voor de hoe vragen en filosofie/godsdienst voor de waarom vragen.
Ik denk dat godsdienst is voortgekomen uit een verlangen voor verklaringen. Godsdiensten zijn al duizenden, soms zelfs 15 000 jaar, oud. De vraag is: heeft god de mens geschapen of heeft de mens god geschapen? Ik denk de tweede.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:05

Ik weet het niet, en ik denk dat ik er ook nooit over uit zal komen.
Maar ik ben benieuwd of ik er achter zal komen als ik dood ga. Maar dat duurt hopelijk nog wel even ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:07

Chasey schreef:
Evolutie theorie, ondanks dat wetenschappers zoveel hebben onderzocht, vind ik het nog steeds bizar dat de wereld die zooo ontzettend complex in elkaar zit, met zijn dieren rijk, bomen planten, seizoenen etc. Vanuit het niets ontstaan is? Hoe kan dat ontstaan zijn? Zelfs als zou daar miljoenen jaren over gegaan zijn, dan nog vind ik het hele leven erg verwonderlijk. Bijvoorbeeld hoe een lichaam in elkaar zit. Zo complex. Een chromosoom teveel of te weinig heeft al grote gevolgen. Alles heeft een functie, dieren, planten, alles eigenlijk.
Ik kan gewoon niet geloven dat het na miljoenen jaren op zijn plek gevallen is, en uit eindelijk zo complex in elkaar steekt.

Maar wat betreft te schepping; waar komt God vandaan?

Dus dat vind ik moeilijk aan te nemen :P
edit: Oftewel, ik ben er nog niet uit wat ik nou écht moet geloven. Maar denk er wel vaak over na.

Ik ben op het moment bezig met een ontwerpproject en eigenlijk wordt het dan heel logisch. We hadden het eindontwerp ook op een hele andere manier kunnen doen maar wat het nu is geworden is hoe het gegaan is, en dat zorgt ervoor dat het een bepaald resultaat geeft. Kijk maar naar alle duizenden diersoorten die allemaal op hun eigen manier overleven en zich voortplanten. Wat je vooral moet loslaten is dat de mens zoals ie nu is "ideaal" is, als je het wil begrijpen ;) Misschien waren we ook wel zo "ideaal" als nu geweest als we toevallig drie benen en vijf armen hadden gehad. Of drie ogen. Geen neus maar ogen die bepaalde geuren kunnen zien. Geen handen maar een soort zuignappen, zoals bij slakken.

Verder is evolutie niet eindig. Het is niet alsof het evolutieproject naar een bepaald doel toe heeft gewerkt dat nu "af" is omdat wij hier nu toevallig zijn. Het is gewoon een hele rits eigenschappen die de mens geschikt maakte om te overleven (net als alle andere dieren op hun eigen manier dat hebben) en dat zich aanpast aan de omstandigheden (zoals dat mensen in het noorden een lichte huid hebben en rond de evenaar een donkere huid).

Eigenlijk is het heel logisch. Het is gewoon een complex bouwstenenpakket dat ooit is begonnen en zich in miljoenen jaren heeft uitgebreid.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:10

Maar hoe kan dat alles begonnen zijn? Er moet toch ergens een begin zijn? Dat is wat ik niet kan snappen.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:13

Chasey schreef:
Maar hoe kan dat alles begonnen zijn? Er moet toch ergens een begin zijn? Dat is wat ik niet kan snappen.

dit heb ik nou ook, denk daar altijd overna.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:14

Chasey schreef:

Tijd is ook iets wat door de mens is bedacht. Misschien is er niet eens een begin, en ook geen einde...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:15

Tja een toevallige chemische reactie, ergens, dat toevallig een bepaalde uitkomst had. Je moest eens weten wat er allemaal voor geks gebeurt. :)
Overigens heeft de aarde wel het voordeel gehad dat het klimaat ten eerste zeer gematigd is (weinig variatie) en we goed beschermd worden tegen zonnestraling door het aardmagnetisch veld. Dus veel tijd om iets te ontwikkelen dat in bepaalde omstandigheden kan leven.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:32

Hoe het ook zit, ikzelf blijf het gewoon moeilijk aanneembaar vinden. :) Misschien dat ik daar over 10 jaar anders naar kijk. Ik maak me er ook niet druk over. Enige wat ik weet is dat we komen en gaan.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:36

Ik geloof niet in de evolutie theorie, ik kan er niet bij met m'n gedachten dat er niets was en dan opeens alles.
Ik geloof dat God de wereld heeft geschapen, Hij heeft daar de macht voor, ook dat is moeilijk te bevatten en je kan er ook niet bij met je verstand, maar je moet het geloven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:41

Er was niet "niets en dan opeens alles" volgens de evolutietheorie, dat is juist wat het scheppingsverhaal beweert.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:50

Klarinda schreef:
Ik geloof niet in de evolutie theorie, ik kan er niet bij met m'n gedachten dat er niets was en dan opeens alles.
Ik geloof dat God de wereld heeft geschapen, Hij heeft daar de macht voor, ook dat is moeilijk te bevatten en je kan er ook niet bij met je verstand, maar je moet het geloven.

Tussen niets en opeens alles zit wel heel wat miljard jaren. Ik vind de evolutietheorie zeer aanneemlijk. Hoe komen sommige dieren dan aan rudimentaire delen? De aarde is in lagen opgedeeld, in elke laag vinden we iets terug. De aarde groeit als het ware. Wie weet zijn we wel begonnen als een zandkorreltje, bij wijze van.

En wie is die god, die 'alles' geschapen heeft? Met een bouwtekening ofzo?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:14

De evolutietheorie op zich heeft niks te maken met het ontstaan van de wereld. De evolutietheorie verklaart evolutie en soortvorming en mutaties en gemeenschappelijke voorouders en al die dingen. Het is gewoon zo dat bijna iedereen die in de evolutietheorie gelooft, ook in de wetenschappelijke verklaring van het ontstaan van de wereld geloven.

Hoe komt het dat er nu nog steeds mensen werkelijk geloven in de verhalen van de bijbel? Dat je in een god gelooft, of gelovig bent, oke, dat begrijp ik. Maar de bijbel letterlijk nemen?

Hoe het komt dat kwalitatief mindere series (zoals Gossip Girl, Supernatural, The Vampire Diaries,...) vaak verslavender zijn dan kwalitatief betere (zoals Game Of Thrones, Sons Of Anarchy, House Of Cards,....)?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:40

Leffroi schreef:
Waarom willen dieren altijd ontsnappen? Mijn konijn heeft zo'n 25m2 om te rennen en te doen wat ze wil, maar zodra ze gaas tegen komt is het toch altijd even stiekem kijken of ze er niet onderdoor kan. (En ja, een maatje komt er aan...)

Niet alle dieren...De hokkippen die we hebben (het tweede toompje ondertussen) zijn vreselijk agorafobisch. Als ze al eens per ongeluk over de drempel stappen weten ze niet hoe snel ze zich door het gaas weer een weg naar binnen moeten persen.

Waarom heet het eigenlijk een toompje kippen? :o? En waarom vallen daar alleen de kippen, eenden en nota bene varkens onder?

Damned schreef:
Hoe het komt dat kwalitatief mindere series (zoals Gossip Girl, Supernatural, The Vampire Diaries,...) vaak verslavender zijn dan kwalitatief betere (zoals Game Of Thrones, Sons Of Anarchy, House Of Cards,....)?

Zou dat misschien iets te maken hebben met dat die eerste series onbewust inspelen op bepaalde delen van je hersenen? Er zit zo'n 'beloningsknopje' in je hoofd, dat rinkelt als je bv iets eet wat je erg lekker vindt. Dat knopje wordt ook bij bepaalde merken, muziek en vast ook series ingedrukt en dat je ze daarom vaker wil zien.
Stond toevallig vandaag een stukje over in de Volkskrant, al ging dat meer over koopgedrag en hoe dat beïnvloedt wordt, maar ook over hoe dat beloningscentrum je soms stuurt naar dingen waarvan je dacht dat je daar niks aan vond.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:47

Ach ja, ik zie het maar zo: Evolutie theorie of God is net als Windows en Apple. _O- _O-
Ieder zijn ding :+
Niet te serieus nemen hoor :o

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:17

Hoe kan het dat je bijv je vinger of enkel kan knakken en waarom?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:19

LinekeP schreef:
Hoe kan het dat je bijv je vinger of enkel kan knakken en waarom?

Omdat er 'luchtbellen' tussen je gewrichten zitten en dat hoor je dan knappen.
Heel simpel uitgelegd

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:22

En een vraag die daarop aansluit; is dat nou wel of niet slecht voor de gewrichten die je 'knakt'?
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 20-06-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt